Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos race lite - Forum Wereldfietser

Santos race lite

195 berichten
Goedemiddag,

Meestal post ik niets, en lees ik alleen maar. En ben ik zeer blij met alle informatie die ik kan vinden op dit fijne forum.

Maar nu ga ik dan toch een waarschijnlijk zeer domme vraag stellen.
Hoe groot is het verschil tussen de santos race lite en de santos trekking lite? Natuurlijk zit er verschil in geometrie, maar hoe groot is dit?

Mijn voorkeur gaat uit naar de race lite, alleen gebruik ik deze elke dag en dan heeft de trekking lite als voordeel dat er een slot op kan.

Groet Hendrik
De Santos dealer zal die vraag het beste kunnen beatwoorden :D , maar ik denk dat de Trekking lite een hybride is met een naafbreedte van 135 mm (MTB-breedte) en de mogelijkheid bredere banden te monteren en een iets langere achtervork om je hielen vrij te houden van je tas..
De Race lite heeft een inbouwbreedte van 130 mm (racefiets-breedte) en volgens mij een 'comfort-racer' met een rohloff... Volgens mij kun je max. 28 mm banden kwijt.

Afgelopen zomer ben ik een Santos Race Lite tegengekomen en het is een erg mooie fiets.... Op de schakelaar na (vreemde plek om te monteren) in mijn ogen af voor snel woon-werk verkeer (mits je goede wegen fietst)

Wat betreft slot.... Ook op de Race lite kun je een slot zetten, alleen zou ik zo'n fiets altijd achter slot en grendel willen...

Succes met kiezen

Eric
Hoe kan die race lite achter een naafbreedte van 130mm hebben als ze er een Rohloff in doen :?: alu frames zijn niet buigbaar toch?

Verschil zit hem met name in stuur, spatborden, bagagedrager, remsysteem (hydraulisch firmtech magura), remmen en wellicht een iets andere geometrie volgens mij. Voor woon/werk lijkt mij die trekking lite (met uitzondering van de prijs en zónder zo'n domme riem) geschikter; weet alleen niet wat en waar je de fiets precies voor wilt gebruiken dus dat is handig om even te vermelden ;-).
Waarschijnlijk stiekem toch 135 :| ....Zou inderdaad niet logisch zijn.
De Trekking Lite is een afgeleide van een crosshybride en de Race lite een afgeleide van een racefiets. De onderlinge verschillen zijn ongeveer net zo groot als tussen bijvoorbeeld een Koga Terraliner Alloy en een Koga Flyer racefiets.

Ik krijg binnenkort een Race Lite binnen om te testen. Ik ben heel benieuwd! :)

Er valt vast wel een slot op te fabriceren.
Ik rij nu ook op een racefiets, en deze is aan vervanging toe.
Aangezien mijn portomonee helaas niet zo gevuld is dat ik twee dure fietsen kan aanschaffen. Ben ik deze twee aan het vergelijken. Beide rohloff, en dat is perfect. beide kan je lichte bagage meenemen en heb je de modder niet in je nek! Omdat ik dus puur racefiets georienteerd ben, heb ik dus eerst alleen maar naar de race lite gekeken. Maar bij een kijkje bij de lokale dealer kwam ik de trekking lite tegen. en nu vroeg ik mij af of de verschillen echt zo groot zijn. Behalve de geometrie en 400 euro. als de trekking lite een klein beetje het zelfde karakter heeft als de race lite dan weet ik het wel. Dan plak ik daar een racestuur van nitto op en koop ik die.

Ach eigenlijk weet ik het zelf het antwoord ook wel en moet ik ze beide gewoon proberen! Dus dan maar eens een dagje naar santos.
Of andere aanbieders, want Santos is zeker niet de enige die een snelle randonneur met racebocht en Rohloff kan bouwen. Avaghon had er altijd eentje (geen idee of ze die nog hebben), net als Van Nicholas. Op de site van m-gineering staat ook een erg klassieke (en daar kan zowat alles). Zelf zou ik overigens voor zo'n fiets toch voldoende ruimte willen hebben voor iets bredere bandjes zoals de Conti Topcontact Winter II.
De Trekking Lite heeft Magura Firmtech remmen. Dat laat zich niet zomaar ombouwen voor een racestuur. Bij de Racelite kanik niet zien wat voor remmen erop zitten, maar meer dan 57 mm drop is het niet. Dan is met spatborden 28 mm vermoedelijk de limit voor banden, en zeker niet meer dan 32 mm. Ik zou echt clearance willen hebben voor 35 mm banden, en in racefiets stijl betekent dat een frame met Tektro r556 sidepull remmen.
Wim
Hendrik1976 schreef:als de trekking lite een klein beetje het zelfde karakter heeft als de race lite dan weet ik het wel. Dan plak ik daar een racestuur van nitto op en koop ik die.
Dat racestuur wordt inderdaad lastig met firmtech..... Toch zou ik ook gaan voor de trekking lite, veel flexibeler qua toepassingsmogelijkheden omdat je er simpelweg bredere banden onder kunt plaatsen. Denk aan een opzet ligstuur op en je bent het racestuur snel vergeten (je gaat met de race lite toch niet koersen neem ik aan). Zet er brede banden om en race the great divide. Of zet er smalle banden onder en race de 100cols. Kortere tochtjes kunnen ook natuurlijk :). Mooi (wintertrainings)fietsje die trekking lite. Met racestuur zou ie helemaal af zijn natuurlijk..... Santos, toch maar je huiswerk helemaal afmaken en wat van die HS66 look a likes op de markt brengen.
een voor mij doorslaggevedn verschil tussen de race lite en iets anders is het fijt dat er niet makkelijk een voordrager op de racelite past. de travel lite was er nog niet toen ik mijn keuze heb gemaakt.
inmiddels erg gelukkig met een surly crosscheck
De RaceLite is voor mij echt een fiets om met twee kleine tasjes (voortasjes achterop 8) ) heerlijk te cruisen door de Alpen van col naar col en van pension naar pension. Zo hard mogelijk de bergen op knallen en genieten van de snelheid. Alles wat dat in de weg staat moet er wat mij betreft af. Geen spatbordjes, geen brede zware banden, geen voordrager, geen verlichting. Een opgewaarde racefiets. Die mij van de Alpen naar de Pyreneen brengt.
Dit voorjaar trekken we de wielerkleding aan om ten strijde te trekken tegen elke zware col die in de weg staat.......heerlijk. Ongecompliceerd fietsen. Kilometers maken.
Eens met Marco.
Elmar rijdt nu al sinds half april, begin mei op de Santos Race Lite en hij heeft er zo'n 5100km op gefietst. In opdracht van Santos test hij de fiets.

Voornamelijk woon-werk, maar ook Boogies Extreme, een ploegentijdrit en de Steven Rooks classic . Met die rode Rohloff naaf heeft hij wel veel bekijks.

Je kunt zo'n 10kilo meenemen achterop, een karretje kan altijd.

De Trekking Lite hebben we (nog) niet getest.

Hier staan enkele foto's van de Race Lite in actie.
Marco Meijerink schreef:De RaceLite is voor mij echt een fiets om met twee kleine tasjes (voortasjes achterop 8) ) heerlijk te cruisen door de Alpen van col naar col en van pension naar pension. Zo hard mogelijk de bergen op knallen en genieten van de snelheid. Alles wat dat in de weg staat moet er wat mij betreft af. Geen spatbordjes, geen brede zware banden, geen voordrager, geen verlichting. Een opgewaarde racefiets. Die mij van de Alpen naar de Pyreneen brengt.
Dit voorjaar trekken we de wielerkleding aan om ten strijde te trekken tegen elke zware col die in de weg staat.......heerlijk. Ongecompliceerd fietsen. Kilometers maken.
nog twee weken en we gaan weer richting zomer gelukkig!

Maarruh, zo'n loftrompet voor de racefiets...... nog even en de voortasjes gaan er achter ook van af,. Met een licht zadeltasje, een frame- en rugzakje en 25/23mm bandjes onder carbon wielen/frame hop je ook zo van motel naar motel. Heb je geen riem of rohloff voor nodig :).
zou kunnen.....wil alleen geen zweetrug hebben :lol:
Marco Meijerink schreef:zou kunnen.....wil alleen geen zweetrug hebben :lol:
Dus je wacht nog even op een electrische aandrijflijn? Zweten hoort bij fietsen toch? Of je dat nou op je rug doet of op je hoofd. Afgelopen zomer een maand met een rugtasje en camelbak gereist, ging echt wel prima.

Daarnaast genoeg andere rekjes te bedenken voor een racefiets..... Als je lightweight gaat zijn er wel betere alternatieven te bedenken dan het Santos achterdragertje. Een roltas bovenop een drager (in de middellijn van de fiets) i.p.v. een tas zijdelings aan het frame zou voor de stuurstabiliteit van een racefiets alweer een hele verbetering zijn. Met de racelite drager ben je wel bijna verplicht om met twee zijtassen te fietsen om de boel in balans te houden. Een roltas bovenop is daarnaast ook nog eens aerodynamischer. Waarom heeft Santos voor een dergelijk dragertje gekozen? Voel je het niet trekken als je met 1 tasje fietst? En kom je er niet tegen aan met de hak van je schoen als je een beetje grote maat schoen hebt?

Verders mooi fietsje hoor, kan me best wel het een en ander voorstellen bij zo'n riem als je de fiets voor asfalt en woonwerkverkeer gebruikt. Ook mooi trainingsfietsje voor lange duurtrainingen door weer en wind om zo je wedstrijdkoersfietsje te besparen van overbodige slijtage. Vreemd dat Idworx niet een rohloff op zijn Road Marathon heeft gezet.... Santos heeft goed "gecounterd" met de race-lite.

Oh en PS
Geef je het stuur niet een rare zwiep als je aan het schakelen bent met de rohloff shifter? Of went dat schakelen op die plek aan het eind van de bocht? Optisch gezien niet het mooist en je moet ook nog eens draaien op een plek waar je het misschien liever niet wilt. Bovenop het stuur of aan een nokje aan het frame of stuurpen lijkt me een logischere plek en theoretisch gezien minder gevoelig voor het uit balans schakelen van je rijrichting. Hopelijk valt dat in de praktijk mee.
Mijn ideale fiets in dit segment zou er toch anders uitzien. Afgezien van mijn voorkeur voor staal etc. zou ik toch heus de mogelijkheid voor iets bredere banden willen. 28 of zelfs 32 mm is weinig als er ook nog een klein beetje bagage mee moet, en als niet alle wegen mooi glad asfalt hebben. Verder zou mijn ideale snelle reisfiets nog steeds derailleurs hebben (een ultracompact double), vanwege het gewicht, de mogelijk kleinere stapjes, en de toch iets minder grote weerstand, en vanwege de mogelijkheid van een smallere achternaaf en een lagere Q. Verder zou ik eerder een klassieke Carradice zadeltas nemen, vanwege het lagere gewicht, de plaatsing in het zwaartepunt van de fiets, en de lagere luchtweerstand.
Ik heb zelf net vorige week een leuke tweedehands crossfiets gekocht voor dit doel. Kort samengevat: het is een racefiets, maar met bruikbaar brede banden (minstens 35 mm, en misschien zelfs 37 mm). Ik heb er al heerlijk in de Drentse bossen mee gereden.
De echt luxe oplossing in dit segment is natuurlijk een chique Franse stijl 650B randonneur, met supercomfy Grandbois Hetre banden.
Wim
Wim schreef:28 of zelfs 32 mm is weinig als er ook nog een klein beetje bagage mee moet, en als niet alle wegen mooi glad asfalt hebben.
Moet kunnen :wink:
ik ben het met de meeste mensen eens en daarvoor is die crosscheck helemaal fijn, racestuur. Op het overblik voor het woonwerkverkeer singlespeed. op vakantie de keuze op snelle banden en alleen de achterdrager en kilometervreten over asfalt. of de noppen voordrager erbij en baggeren maar.
Ik ben aan het sparen voor de rohloff voor het vakantiewerk. als de vakantie eerder komt dan wordt het schakelen met de shimano derraileurs die er dan op komen.

Helaas heb ik niet het geld voor veel fietsen dus dan maar 1 voor veel verschillende doelen.
lennart schreef:ik ben het met de meeste mensen eens en daarvoor is die crosscheck helemaal fijn, racestuur. Op het overblik voor het woonwerkverkeer singlespeed. op vakantie de keuze op snelle banden en alleen de achterdrager en kilometervreten over asfalt. of de noppen voordrager erbij en baggeren maar.
Ik ben aan het sparen voor de rohloff voor het vakantiewerk. als de vakantie eerder komt dan wordt het schakelen met de shimano derraileurs die er dan op komen.

Helaas heb ik niet het geld voor veel fietsen dus dan maar 1 voor veel verschillende doelen.
Mooi pleidooi naar de fietsfabrikanten om de monstercrossbike eens in hun assortiment op te nemen. Het enige type fiets die nog mist...... tenzij je de sprong over de zee neemt naar surly, on-one, salsa, etc. Europa loopt weer eens achter de feiten aan :). Als Santos/Idworx nou eens een racestuurtje plaatst op hun trekkinglite/rocknrohler.
AB schreef:...... tenzij je de sprong over de zee neemt naar surly, on-one, salsa, etc. Europa loopt weer eens achter de feiten aan :).
AB loopt ook achter zo te lezen :D
m-gineering schreef:
AB schreef:...... tenzij je de sprong over de zee neemt naar surly, on-one, salsa, etc. Europa loopt weer eens achter de feiten aan :).
AB loopt ook achter zo te lezen :D
sorry marten,

herstel: ook M-gineering levert op verzoek een monstercrossbike....., maar dat is helemaal in groningen, dus heeeeel ver weg