Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met een Gazelle stadsfiets 2 maanden door Frankrijk? - Forum Wereldfietser

Met een Gazelle stadsfiets 2 maanden door Frankrijk?

Beste fietsers,

Momenteel ben ik bezig met het plannen van m'n eerste fietsvakantie in het buitenland. Het idee is om ± 2 maanden door Frankrijk te fietsen, inclusief wat leuke bergen.
Ik heb tot mijn beschikking een Gazelle Orange Limited Edition, officieel een stadsfiets. De grote vraag is dan ook: Zou deze fiets geschikt zijn voor mijn doel?


Afbeelding

Fiets met versnellingsnaaf (8 standen), trommelrem, voorvering, verende zadelpen, 28 inch wielen, stevig aluminium frame en achterdrager voor belasting tot 25 kg. Fiets weegt 20 kg en is fiets van het jaar 2005.

Natuurlijk heb ik er zelf al goed over nagedacht, met name over de versnellingen en de remmen, en ik denk dat het wel kan:
  • 8 versnellingen zijn er niet veel, maar staand op de trappers of het aller stijlste lopen en je kunt weer verder (?).
  • Wat betreft oververhitting van de trommelrem (waarover ik hier veel lees), dit kan opgelost worden door in het uiterste geval in een afdaling af en toe even te stoppen (?). Bovendien heb ik nog nooit problemen gehad met deze remmen.
    Verder kan het comfort nog verbeterd worden door een beter zadel en zo'n ligstuur erop te zetten. Daarbij kan het stuur ook zeer makkelijk (zonder gereedschap) naar je toe en van je af worden gehaald, dus aan zitposities genoeg.
Echter, de fietsenmaker was het totaal niet met me eens. Hij vertelde dat je in versnelling 1 de bergen van Limburg nog niet eens door kunt en dat de fiets door het hogere gewicht en de voorvering meer energie van je vergt dan nodig is. Hiermee raadde hij het gebruik van de fiets sterk af.

Wat is jullie mening? Gelijk voor deze eerste fietsreis een degelijke vakantiefiets kopen, waarbij ik na onderzoek volgensmij moet denken aan toch minimaal 2000 euro voor bv. een goede Santos of Koga... Of gewoon met de stadsfiets erop uit?

Bedankt voor jullie tijd!
Als je op vlak terrein blijft is er nix aan de hand.
Jouw fietsenmaker heeft gelijk.
De remmen zijn het grootste probleem.
Op de foto zijn het zelfs geen trommelremmen.
De remmen op de foto worden erg heet en zijn dus gevaarlijk.
Een lichtere fiets met velgremmen zal je meer plezier geven.
Zo kaal mogelijk, niet te smalle banden en een stevige drager.
Je vindt genoeg info & tips op het forum.
Succes!
niko
Deze fiets is om tal van redenen niet geschikt. Om met 1 te beginnen: met de versnellingen kom je echt te kort. Een kort steil bultje red je nog wel staand op de pedalen, maar daar ben je al snel klaar mee. Niets is onmogelijk, maar elke (een beetje stevige) fiets met 21-24-27 versnellingen is al snel beter.
8 versnellingen is echt te weinig, en fatsoenlijke remmen heb je echt wel nodig als je bergaf gaat.
2000 euro voor een nieuwe fiets vind ik ook overdreven, ik heb afgelopen jaar een nieuwe stevens randonneur gekocht en die was 999 euro. Ik ben hier 6 weken mee door frankrijk gefietst, 0 problemen, op één lekke band na dan. En komend jaar ga ik weer 6 weken op pad met deze fiets.

gr. Eelco
diekleur schreef:ik heb afgelopen jaar een nieuwe stevens randonneur gekocht en die was 999 euro. Ik ben hier 6 weken mee door frankrijk gefietst, 0 problemen,
Mee eens, ik liep bij toeval tegen eenzelfde fiets (tweedehands) aan voor 500 euro. Magura's erop laten zetten en 3 weken door Frankrijk gefietst.
Hoi,

2 jaar geleden hebben we op een Gazelle Chamonix de Groene weg naar de Middellandse zee gefietst.
Sommigen verklaarden ons voor gek en sommigen hadden bewondering.
Het is gelukt maar je moet er idd rekening mee houden dat als het steil is, je moet lopen (wandelen met fiets met bepakking is ook geen lolletje)en dat je voorzichtig moet afdalen. Vorig jaar hebben we een Koga gekocht en dat verschil is zo groot, dat is echt genieten.
Succes

gr Linda
En zijn we niet ooit allemaal op iets begonnen wat we toevallig in de schuur hadden staan? Met een Batavus postbodefiets kwam m'n oudeheer ook overal. Ik had het al heel luxe met een echte Sturmey Archer versnellingsnaaf met drie hele versnellingen. Met een beetje gezond verstand, geduld, beperking van bagage en heeeeeeel rustig afdalen kan het allicht.

Of je het ook twee maanden uithoud op zo'n zwaar geval is een tweede en over de remmen hoeven we het al helemaal niet te hebben. Hoewel die oude stalen verchroomde velgen werden in de regen inderdaad niet heet bij het remmen. ze remden dan overigens ook niet :)

Als je het twee maanden naar je zin wilt hebben koop je iets anders bijvoorbeeld een tweedehands. Tips genoeg hier. Als je met deze fiets gaat weet je zeker dat je zult afzien, waarschijnlijk leer je ook vrij aardig sleutelen, maar je hoeft niet minder te genieten.

Groet Remco
Koop voor 200 of 300 euro een tweedehands mtb (13 kg), zet er een rekje op en je hebt 3 keer meer lol van het fietsen dan met de Gazelle tank (20 kg).
:-)
Waar is de tijd (1987) dat ik met een vriend van me de Mont Ventoux opreed (en afreed), elk met een no-name stadsfiets van omgerekend 300€, beiden uitgerust met een Sturmey Archer 3-versnellingsnaaf. Ik had vooraan wel een triple gelegd...m'n maatje niet, want die was sterk :-). Bagage lieten we beneden in het pensionnetje. Hhhrrr...heimwee...
(voor alle duidelijkheid, we waren slechts 14 dagen weg - geen twee maand)
Er is heel veel mogelijk, en er zijn je zonder twijfel mensen voorgegaan. Maar zoals de meeste anderen hier, zou ik niemand aanraden om met zo'n fiets twee maanden op reis gaan, of de reis zou zich moeten beperken tot een niet te lange rustige tochtjes door behoorlijk vlak terrein en over goede wegen.
Anders:

hellingen omhoog = stappen
lange afdelingen = stappen en/of regelmatig stoppen
geaccidenteerd terrein = grote kans op spaakbreuk/kromme wielen + vering die het mogelijk zal opgeven

Ik zou dus het advies van o.a. Jan Eleveld opvolgen.

Renaat

P.S.: Misschien ben je tot heden wel tevreden van die fiets, maar ik vind het sowieso draken van fietsen. Onnodige bijzondere spaakpatronen (= zwakkere wielen), loodzwaar, vering die beter zou vervangen worden door dikkere banden (= goedkoper, betrouwbaarder en werkt even goed), meestal slecht matige remmen, zeer onhandig om zelf te onderhouden, ...
Probeer in elk geval een paar dagen Limburg en de Voerstreek. Dan merk je het zelf.
Van jeugdherberg naar jeugdherberg is daar een mooie tocht uit te stippelen.
Verder;
- trommelremmen > echt niet in de bergen. Op een langere afdaling verlies je op een bepaald moment (als de zaak te heet wordt) vrij snel je remvermogen.
- tweedehands fiets (misschien wil je voor je verjaardag wel een bijdrage van familie krijgen voor een leuke fiets met 21 versnellingen) Er zijn voldoende mensen die hun fiets liever aan jou verkopen omdat zij er toch niet aan toe komen of een nieuwe hebben gekocht.
- en kijk ook naar waterdichte fietstassen. Natte spullen echt niet lekker na een dag fietsen.
- wil je gaan kamperen? Dan is vier fietstassen beter dan twee achter, voor de wegligging. (behalve als je een erg lichte (en dure) uitrusting neemt, dan kan het met twee, kijk maar wat verder op dit forum)

Veel plezier, met de voorbereiding en met de vakantie!

Gr Hans

P.S. Let vooral goed op de maat van de fiets. Je krijgt anders echt last van rug of polsen armen, of meer. Daar kan je ook het een en ander over vinden op dit forum
Wel zou je aan de voorkant een v-brake kunnen monteren. Er zitten namelijk v-brake nokken op de voorvork. dat is een hele goedkope oplossing. En dat is al beter dan alleen vertrouwen op de rollerbrakes. Nog steeds heb je dan last van te weinig versnellingen.
Ook ik heb op een loodzware Batavus met drie versnellingen en trommelremmen de toppen van alle Limburgse heuvels en de Ardennen gedaan. Met 25 kg bepakking achterop en niet gehinderd door enige kennis van fietsen in de 'bergen'. Het is dus te doen, maar...
Mocht je het per se op je stadsfiets willen doen, fiets dan consequent door de dalen, langs beekjes, riviertjes, kanalen enz. Dat betekent af en toe wat extra km's, maar levert anderzijds ook hele mooie routes op en je kunt heel Frankrijk rond zonder hoger te komen dan pakweg driehonderd meter.
wimmo17 schreef:Mocht je het per se op je stadsfiets willen doen, fiets dan consequent door de dalen, langs beekjes, riviertjes, kanalen enz. Dat betekent af en toe wat extra km's, maar levert anderzijds ook hele mooie routes op en je kunt heel Frankrijk rond zonder hoger te komen dan pakweg driehonderd meter.
Ik denk niet dat het zou lukken om twee maanden zo te fietsen voordat de remmen het op een erg onhandig moment opgeven en niet meer remmen of vastlopen.
Daarbij wonen in de dalen altijd de meeste mensen en is alle industrie en infrastructuur er consequent gevestigd wat m.i. de reden is waarom je een eeuw geleden wel prettig door de grote rivierdalen dalen naar verre oorden fietse en nu niet meer.
Het advies van Jan Eleveld lijkt me daarom het beste.
Leon
Het is allemaal een geldkwestie. Heb je geld genoeg voor een betere fiets (1200 euro?) dan is dat een goed plan. Heb je dat niet en moet er ook nog een kampeeruitrusting gekocht worden, dan zou ik met dat laatste beginnen, en een besteming kiezen waar je met deze fiets wel goed uit de voeten kunt.
Anders dan hier is gesuggereerd hoeft een erg lichte uitrusting niet echt duurder te zijn, omdat je geld uitspaart op voortassen en een voordrager, en in jouw geval ook nog op een andere achterdrager (op deze zou ik echt niet meer dan 15 kg willen laden). Met minder bagage klim je veel makkelijker en heb je ook minder last van je remmen, en de potentieel zwakke wielen. Monteer een iets groter achterkransje, monteer een v brake op je voorvork, zet je stuur wat lager en meer naar voren voor een sportievere zit, en het lichte heuvelland is binnen bereik (maar niet meer dan dat). Wil je meer, dan moet de knip open, eventueel voor een goede tweedehands. Als je weet wat je doet en weet wat je wilt zijn er op Marktplaats genoeg leuke fietsen te vinden voor 200-300 euro. Besteed er nog eens een zelfde bedrag aan om de fiets op te knappen en aan te passen, en je kunt een prima fiets hebben.
Veel plezier,
Wim
Iedereen enorm bedankt voor de snelle reacties!
Ik bereid me voor op de aankoop van een goede trekkingfiets (o.a. Santos). Zojuist gelezen dat je goed moet letten op de lengte van de crankarmen. Ik vraag me af, is dat iets waar je een keuze in hebt? Ik nam aan dat daar door de ontwerpers op gelet wordt (mits je niet een uitzonderlijke lengte/postuur hebt)?

Daarnaast vraag ik me nog af, om zowel te kunnen mountainbiken als fietsvakanties te kunnen maken met een nieuwe fiets: zou het nog handig zijn om een trekkingsfiets te kopen met voorvering (met lockout)? Het model dat ik op het oog heb heeft namelijk sowieso al een vork die brede banden toelaat en 26 inch wielen, dus de vraag is: biedt dat met een voorvering een goede mountainbike? Of beter gewicht (om hoeveel zou dat gaan?) en geld besparen en geen voorvering aanschaffen?

Nogmaals bedankt!
Kweenie waar je gelezen hebt dat cranklengte zo heel belangrijk zou zijn; maar vergeet dat maar weer gauw. :wink:

Geveerde voorvork is wel wat zwaarder dan een starre, maar als je de fiets ook wil gebruiken om mee te crossen, dan zou ik idd die vork met lockout nemen. Mijn ervaring op een reisfiets is dat een kilootje hier of daar niet zoveel verschil maakt.
Ik heb in 1976 op een Raleigh fiets door Luxemburg gereden: trommelremmen en een Sturmey Archer achternaaf (3-versnellingen). Geen probleem!Van de bovenstad Ville de Luxembourg naar de jeugdherberg diep in het dal afdalen had ik wel hete trommelremmen. Mijn spuug erop kookte!
Dezelfde fiets heeft een jaar eerder, in 1975, zelfs Noorwegen op zijn naam staan.
Pas vanaf 1979 heb ik me aan derailleurs gewaagd.
Met de Gazelle Orange Limited Edition moet het ook gemakkelijk te doen zijn, tenzij je de Franse bergen niet opzoekt. Het gewicht van je bagage speelt ook een rol.

Afbeelding
Martin E. van Doornik uit Groningen schreef:Met de Gazelle Orange Limited Edition moet het ook gemakkelijk te doen zijn, tenzij je de Franse bergen niet opzoekt.
Hallo Martin,
Te doen is voor mij iets anders dan leuk. Ik heb hier voldoende teleurgestelde fietsers uit de heuvelachtige omgeving zien terugkomen om te denken dat dat ook voor anderen geldt. De meesten trokken niet ter zelfkastijding te berge.
Leon