Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frame met 'stukje uit' - Forum Wereldfietser

Frame met 'stukje uit'

Onlangs zag ik dat je bij een fiets met riemaandrijving (ik dacht dat het een Santos was?) het frame even kon openmaken om de riem er door te steken.
Vandaag moest ik een lekke band vervangen op een stadsfiets met naafversnelling en 1=1=2 dus: Bestaan er eigenlijk stadsfietsen waar je even een stukje (2 stukjes dan) van het frame kan open doen om er een binnenband door te halen en zo nee, waarom niet?
Lijkt mij dat het niet bestaat? Waarom niet? omdat je een ketting gewoon kunt ponsen en dus niet allerlei (omslachtige) moeilijke bewerkingen hoeft te doen op je frame en de achtervork ook niet hoeft te modificeren voor zo'n modieuze (D&G) riem (plus een band kun je ook plakken).
Het is nogal omslachtig om puur voor het wisselen van een band een frame deelbaar te maken. Achteras er even uit er binnenband ertussen door gaat sneller.
Of je koopt een fiets met enkelzijdige ophanging ;)
De fiets die ik nog altijd dagelijks gebruik -- een Batavus Champion uit '88/'89 -- heeft een achtervork waarvan het staande deel met bout en moer vast zit aan het horizontale deel in plaats van een las. Waarom dit is, heb ik nooit begrepen.

Zo'n bout kan los. Een nieuwe binnen- of buitenband zouden inderdaad via die weg om het achterwiel te monteren zijn.

Maar omdat de fiets een derailleur heeft, haal ik gewoon het hele achterwiel eruit bij een bandenwissel of lekke band.
ijsbrand schreef:De fiets die ik nog altijd dagelijks gebruik -- een Batavus Champion uit '88/'89 -- heeft een achtervork waarvan het staande deel met bout en moer vast zit aan het horizontale deel in plaats van een las. Waarom dit is, heb ik nooit begrepen.

Zo'n bout kan los. Een nieuwe binnen- of buitenband zouden inderdaad via die weg om het achterwiel te monteren zijn.
:?: :?: hoe dan :?: :?:

Ik snap de vraag wel. Je zou toch liever niet die kettingkast uit elkaar willen halen om een bandje te wisselen, met de kans dat je 'm nooit meer goed in elkaar krijgt. Daarvoor hebben ze toch ook die vorkspreiders en dergelijke uitgevonden. Dat werkt wel maar is ook veel gedoe.
Ik ben het van harte eens met de frustratie van de vragensteller. Ik heb een aantal stadfietsen versleten en het is altijd een hels karwei om de achterband te vervangen.
Je hebt te maken met een heleboel onderdelen die los moeten en vooral met onderdelen die dat niet willen vanwege corrosie, kettingen die je niet kunt ponsen en waar de sluitschakel definitief van in de sluitstand staat, kettingkasten die niet meer zo sterk zijn als ze ooit waren, schroefjes die op plaatsen zitten waar he niet bij kunt en klikverbindingen die bijna niet te vinden zijn en snel afbreken.
Een vorkuitzetter kun je op een aluminium frame beter niet gebruiken.
Dus ik vloek en monteer een band die lang meegaat. Als die band dan op is, is de rest van de fiets meestal ook al op.
Leon
iddi schreef:Onlangs zag ik dat je bij een fiets met riemaandrijving (ik dacht dat het een Santos was?) het frame even kon openmaken om de riem er door te steken.
Vandaag moest ik een lekke band vervangen op een stadsfiets met naafversnelling en 1=1=2 dus: Bestaan er eigenlijk stadsfietsen waar je even een stukje (2 stukjes dan) van het frame kan open doen om er een binnenband door te halen en zo nee, waarom niet?
Ja die bestaan, maar je moet even terug in de tijd.
Afbeelding

Royal Sunbeam, plaatje van http://sunbeammuseum.wordpress.com/
Ik heb even over de vraag na gedacht (nooit verkeerd), maar ikheb sterk het idee dat het wel voor de riem kan maar niet voor een band. Wellicht dat iemand met een fiets met riem aandrijving uitsluitsel kan geven?

Met vriendelijke groet
Erik Heijn
Een frame met sliding drop-outs is in principe voldoende: je demonteert de pad en er ontstaat voldoende ruimte tussen achtervork en wielas om de band doorheen te wurmen.

Zit je nog steeds te klooien met jasbeschermer en ringslot
Leon schreef: Dus ik vloek en monteer een band die lang meegaat. Als die band dan op is, is de rest van de fiets meestal ook al op.
Wegwerpfietsen?!

Renaat
Dus als ik het goed heb ligt de markt open en kan ik gaan knutselen!

(Mijn vrouw zegt dat ik dat beter aan iemand anders overlaat, kwestie van niet te veel verkeersslachtoffers op mijn geweten te hebben :wink: )
erikheijn schreef:Ik heb even over de vraag na gedacht (nooit verkeerd), maar ikheb sterk het idee dat het wel voor de riem kan maar niet voor een band. Wellicht dat iemand met een fiets met riem aandrijving uitsluitsel kan geven?

Met vriendelijke groet
Erik Heijn
Bij een constructie zoals Santos moet je ook nog een gat in de liggende achtervork hebben. Of zie ik dat verkeerd?
Johojo schreef:
erikheijn schreef:Ik heb even over de vraag na gedacht (nooit verkeerd), maar ikheb sterk het idee dat het wel voor de riem kan maar niet voor een band. Wellicht dat iemand met een fiets met riem aandrijving uitsluitsel kan geven?

Met vriendelijke groet
Erik Heijn
Bij een constructie zoals Santos moet je ook nog een gat in de liggende achtervork hebben. Of zie ik dat verkeerd?
Goede gezien,
de opening in de achtervork bij een Santosframe met riemaandrijving zit in de staande vork deel. Je zou daar een band tussendoor kunnen frommelen maar dan zit je nog met 't probleem dat je nog een liggend deel van een achtervork hebt.

't was leuk bedacht met die band maar dat gaat je niet lukken met een dergelijke constructie. Je riem wisselen werkt dan wel weer goed, gezien je die niet meer kunt lijmen als je 'm doormidden knipt. :(
Revanho schreef:
Leon schreef: Dus ik vloek en monteer een band die lang meegaat. Als die band dan op is, is de rest van de fiets meestal ook al op.
Wegwerpfietsen?!
Renaat
Nee hoor. Ik koop altijd bij een fietsenmaker een tweedehands fiets van rond de 100 euro. Met de eerste band zal 5000 km gefietst zijn en na de ruim 10.000 van de tweede band is de fiets wel aan zijn tax hier in Maastricht, als hij dan nog niet gebroken is door het gerammel op de kasseien.
Leon (die hiermee offtopic gaat..)