Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano XT naaf - Forum Wereldfietser

Shimano XT naaf

Hoi,

ik heb niet lang geleden een ligfiets gekocht. Helaas is de fiets bij nader inzien anders afgeleverd dan ik heb gespecificeerd: al bij thuiskomst bleek dat er het oude model SON naaf ingezet was terwijl ik het nieuwe model (kogelvormige) had besteld. Ook het aantal spaken (32 ipv opgegeven 36) was anders dan ik had opgegeven. O ja, en de ventielen stonden niet recht in de velg, misschien geen ramp maar zelf vind ik het wel fijn als ze recht staan en er geen extra uitslag is (bobbel) in wiel bij ventiel. (ik druk het ventiel altijd bewust even in de velg bij oppompen van banden)

De dealer heeft aangeboden een compleet nieuw wiel met juiste naaf toe te sturen, dus dit is een heel nette oplossing. (zit nog op wiel te wachten)

Echter kwam ik gisteren tot mijn grote schrik tot de ontdekking dat het voorwiel los zat toen ik even mijn frame optilde. (voor een inspectie aan de buitenbanden) Ik vermoed dat de dealer het wiel dus niet goed heeft vastgezet...

Aangezien ik steeds minder vertrouwen in fietsenmakers (al 3x zijn er vrij grote fouten door sleutelende fietsenmakers gemaakt, daarom doe ik altijd al het onderhoud zelf) krijg heb ik mijn fiets even verder geinspecteerd. Ik kom tot de vervelende ontdekking, dat ook de achternaaf niet volgens de specificatie is geleverd: ik had een SRAM x.9 achternaaf besteld (geen idee of dit een goede naaf is maar die heeft industrielagers wat mij wel mooi lijkt) maar er blijkt nu een Shimano XT achternaaf op gemonteerd te zijn! Ik las ooit dat deze naaf niet aan te raden was voor vakantiefietsen toepassing o.a. i.v.m. aluminium as en kleinere kogeltjes in de lagers?

Mijn vraag is nu of deze XT achternaaf duidelijk minder duurzaam is dan bijv. de Shimano LX of SRAM x.9 naaf die volgens mij wel een goede prijs / kwaliteitverhouding zou hebben. En wat is jullie ervaring met de SRAM x.9 naaf?
Gezien je woonplaats, het lijkt me sterk dat in het valhalla onderdelen nog kunnen overlijden, dus waar maak je je druk over :D
Het is m.i. onacceptabel dat een fietsenmaker (zonder overleg) andere spullen levert dan datgene wat je besteld (en voor betaald) hebt; ik ben echter niet op de hoogte van de geldende wetten in het valhalla om consumenten te beschermen; maar ik zou naar de desbetreffende fietsenmaker gaan en met de hamer van thor zwaaien!!!
marten +1 :lol:
helaas wel weer off topic: -1 8)
m-gineering schreef:Gezien je woonplaats, het lijkt me sterk dat in het valhalla onderdelen nog kunnen overlijden, dus waar maak je je druk over :D
Goed punt :D :D :D Echter verlijf ik al een tijd in Midgaard waar ik toch weer geplaagd wordt met deze vervelende problemen :D
jeroen_ schreef:
m-gineering schreef:Gezien je woonplaats, het lijkt me sterk dat in het valhalla onderdelen nog kunnen overlijden, dus waar maak je je druk over :D
Goed punt :D :D :D Echter verlijf ik al een tijd in Midgaard waar ik toch weer geplaagd wordt met deze vervelende problemen :D
Als je nog contacten hebt overgehouden aan je vorige verblijfplaats zou je natuurlijk kunnen dreigen om de fietsboer naar het Niflheim uit te laten zetten?

(sorry modder-eters...).
Matthie9000 schreef:
jeroen_ schreef:
m-gineering schreef:Gezien je woonplaats, het lijkt me sterk dat in het valhalla onderdelen nog kunnen overlijden, dus waar maak je je druk over :D
Goed punt :D :D :D Echter verlijf ik al een tijd in Midgaard waar ik toch weer geplaagd wordt met deze vervelende problemen :D
Als je nog contacten hebt overgehouden aan je vorige verblijfplaats zou je natuurlijk kunnen dreigen om de fietsboer naar het Niflheim uit te laten zetten?
Ja hij zal kokend water uit kokend hete bronnen drinken indien hij niet rap een passende oplossingen biedt :D
Sory jeroen, maar wat ik niet begrijp is, dat als je je ligfiets ophaalt, dan kijk je hem toch even helemaal na, of wat je besteld hebt ook daadwerkelijk op de fiets zit.
Als ik ooit een ligfiets zou kopen dan zou ik dit bij Johan Vrieling (Flevobike) doen. Enorme expertise en zeer klantvriendelijk.
Was jou ligfiets soms een overjarig model en hadden zij die nog staan?
Dit wil nog wel eens gebeuren, maar dan hadden zij wel wat korting moeten geven.
Ik zou de fiets goed nakijken en alle punten die niet deugen opschrijven en dan terug naar de winkel gaan.
Je bent wel afhankelijk van de coulance van de winkel. Formeel heb je de fiets bij aflevering zo geaccepteerd.
Succes!
Frits
Frits schreef:Sory jeroen, maar wat ik niet begrijp is, dat als je je ligfiets ophaalt, dan kijk je hem toch even helemaal na, of wat je besteld hebt ook daadwerkelijk op de fiets zit.
Als ik ooit een ligfiets zou kopen dan zou ik dit bij Johan Vrieling (Flevobike) doen. Enorme expertise en zeer klantvriendelijk.
Was jou ligfiets soms een overjarig model en hadden zij die nog staan?
Dit wil nog wel eens gebeuren, maar dan hadden zij wel wat korting moeten geven.
Ik zou de fiets goed nakijken en alle punten die niet deugen opschrijven en dan terug naar de winkel gaan.
Je bent wel afhankelijk van de coulance van de winkel. Formeel heb je de fiets bij aflevering zo geaccepteerd.
Succes!
Frits
Dus je moet er vanuit gaan dat er verkeerde spullen geleverd worden als je specifiek per onderdeel aangeeft wat je wil hebben? Ik kan me best voorstellen dat je bij ophalen niet elk klein onderdeel na gaat kijken óf tegen de tijd dat het geleverd wordt (het gaat hier immers wel om een ligfiets en niet om een massaproductie batavus) dat niet meer 100% weet. Dus dat je nu ‘formeel’ afhankelijk bent van coulance lijkt me niet kloppen.

Moet ik als ik een nieuwe computer ophaal ook even van binnen kijken of er daadwerkelijk die grafische kaart in zit die ik besteld heb en zo niet ben ik dan afhankelijk van de coulance van de winkel of ik hem nog krijg? Lijkt me sterk...
Matthie9000 schreef:
Frits schreef:Sory jeroen, maar wat ik niet begrijp is, dat als je je ligfiets ophaalt, dan kijk je hem toch even helemaal na, of wat je besteld hebt ook daadwerkelijk op de fiets zit.
Als ik ooit een ligfiets zou kopen dan zou ik dit bij Johan Vrieling (Flevobike) doen. Enorme expertise en zeer klantvriendelijk.
Was jou ligfiets soms een overjarig model en hadden zij die nog staan?
Dit wil nog wel eens gebeuren, maar dan hadden zij wel wat korting moeten geven.
Ik zou de fiets goed nakijken en alle punten die niet deugen opschrijven en dan terug naar de winkel gaan.
Je bent wel afhankelijk van de coulance van de winkel. Formeel heb je de fiets bij aflevering zo geaccepteerd.
Succes!
Frits
Dus je moet er vanuit gaan dat er verkeerde spullen geleverd worden als je specifiek per onderdeel aangeeft wat je wil hebben? Ik kan me best voorstellen dat je bij ophalen niet elk klein onderdeel na gaat kijken óf tegen de tijd dat het geleverd wordt (het gaat hier immers wel om een ligfiets) dat niet meer 100% weet. Dus dat je nu ‘formeel’ afhankelijk bent van coulance lijkt me niet kloppen.
in dit geval ben ik het helemaal met Matthie9000 eens. De achernaaf is zwart gekleurd en ik heb gewoon niet gezien dat het een Shimano XT naaf was. Ik ben er van uit gegaan dat als je een fiets van enkele duizenden euro's bij een erkende dealer koopt de fiets in principe geleverd wordt als overeengekomen is, maar dat blijkt een te positieve gedachte te zijn.

Overigens zag ik wel binnen een week dat de voornaaf niet de juiste was omdat het bolletjes model duidelijk anders is. Maar er zat al binnen enkele dagen aanslag op de witte letters "XT" en "Shimano" van de achternaaf, dus zo snel zag ik dit niet.

Het was overigens geen overjarig model.
Blijkbaar moet je "zichtbare" zaken wel aan een inspectie onderwerpen.
Het gaat inderdaad veel te ver om bij aankoop van een computer deze helemaal open te maken om te kijken of alle specificaties erin zitten, maar wij praten hier over een fiets. Een dergelijk vergelijk vind ik een beetje ver gezocht.
Een winkelier kan zich op het standpunt stellen, dat jij zo de fiets geaccepteerd hebt en dus tevreden bent.
Bij een dergelijke fiets hoort m.i. de winkelier voor een goede aflevering zorg te dragen.
Frits
Frits schreef:Blijkbaar moet je "zichtbare" zaken wel aan een inspectie onderwerpen.
Het gaat inderdaad veel te ver om bij aankoop van een computer deze helemaal open te maken om te kijken of alle specificaties erin zitten, maar wij praten hier over een fiets. Een dergelijk vergelijk vind ik een beetje ver gezocht.
Een winkelier kan zich op het standpunt stellen, dat jij zo de fiets geaccepteerd hebt en dus tevreden bent.
Bij een dergelijke fiets hoort m.i. de winkelier voor een goede aflevering zorg te dragen.
Frits
Met enige kennis kun je aan de buitenkant van een computer ook zien of de juiste grafische kaart erin zit; en een achternaaf kijk je zo overheen; plus weet een consument veel hoe het eruit ziet (goed in dit geval had topicopener het wel kunnen weten ;)) ? moet je dan het serienr/modelnr wat op de naaf staat gaan nakijken?

Maar goed; misschien kan iemand wat licht werpen op een juiste naafkeuze achter... die X.9 naaf heeft een industrielager; maar is het een betere keuze dan een betrouwbaar geachtte LX naaf?
Frits schreef:Sory jeroen, maar wat ik niet begrijp is, dat als je je ligfiets ophaalt, dan kijk je hem toch even helemaal na, of wat je besteld hebt ook daadwerkelijk op de fiets zit.
Als ik ooit een ligfiets zou kopen dan zou ik dit bij Johan Vrieling (Flevobike) doen. Enorme expertise en zeer klantvriendelijk.
Die heeft al jaren geen winkel meer en en zijn zoons produceren nu de Orca en de Greenmachine.

Maar had je de fiets niet bij Tempelman gekocht ? Toch even Gerrit bellen, niet mailen , en om uitleg vragen.
Hoi Jeroen,

Het is absoluut slordig als de verkeerde onderdelen op je fiets zitten. Hoort niet. Maar het is wel een beetje vreemd. Shimano XT ipv SRAM X9 maakt in prijs niet zoveel uit, en SRAM is de standaard voor zover ik weet. Shimano moet je meestal speciaal bestellen. Het zou mij niet verbazen als er iemand rondrijdt met een X9 terwijl hij een XT had besteld...

Grtjs,

Walter
Zelfs bij de beste vakantiefietsenmakers kun je een onderdeel op je fiets aantreffen dan wat je expliciet niet besteld hebt. Kun je nagaan hoe het is bij de mindere goden of zelfs localo's...
Ik heb ooit bij een localo dé duurste Gazelle (toen f 2750,-) besteld en er zat een complete Acera-en noname-groep op in plaats van compleet LX. De man wilde me de fiets gewoon meegeven en hij had het zelf niet door.
Dus ik verbaas me echt nergens over.
Leon
jeroen_ schreef: al bij thuiskomst bleek dat er het oude model SON naaf ingezet was terwijl ik het nieuwe model (kogelvormige) had besteld. Ook het aantal spaken (32 ipv opgegeven 36) was anders dan ik had opgegeven.
Sommige SON's hebben geen 36-gats boring voor de schijfremvariant. Heeft dat er niet mee te maken?

(En verder: 32 spaken is echtechtecht heel erg ruim riant tonnende genoeg. Tenzij je de gewichtslimiet met voeten wilt treden. In dat geval zou ik me zorgen maken om het achterwiel en niet het voorwiel)

Grtjs,
Walter
Ligger schreef:
Frits schreef:Sory jeroen, maar wat ik niet begrijp is, dat als je je ligfiets ophaalt, dan kijk je hem toch even helemaal na, of wat je besteld hebt ook daadwerkelijk op de fiets zit.
Als ik ooit een ligfiets zou kopen dan zou ik dit bij Johan Vrieling (Flevobike) doen. Enorme expertise en zeer klantvriendelijk.
Die heeft al jaren geen winkel meer en en zijn zoons produceren nu de Orca en de Greenmachine.

Maar had je de fiets niet bij Tempelman gekocht ? Toch even Gerrit bellen, niet mailen , en om uitleg vragen.
Hoi, ja ik zal sowieso even contact met de dealer op gaan nemen, echter de reden om dit topic te openen is om nog even navraag te doen voor de SRAM x.9 naaf m.b.t. fietsvakantie-geschiktheid.
waltertje schreef:
jeroen_ schreef: al bij thuiskomst bleek dat er het oude model SON naaf ingezet was terwijl ik het nieuwe model (kogelvormige) had besteld. Ook het aantal spaken (32 ipv opgegeven 36) was anders dan ik had opgegeven.
Sommige SON's hebben geen 36-gats boring voor de schijfremvariant. Heeft dat er niet mee te maken?

(En verder: 32 spaken is echtechtecht heel erg ruim riant tonnende genoeg. Tenzij je de gewichtslimiet met voeten wilt treden. In dat geval zou ik me zorgen maken om het achterwiel en niet het voorwiel)

Grtjs,
Walter
Hoi,

ik heb voordat ik de specificatie heb opgemaakt heel goed gecontroleerd (in de officieele SON datasheets) naar het aantal gaten, deze naaf met ISO bevestiging voor schijfrem wordt in zowel 32 als 36 gats geleverd. Maargoed, de dealer heeft beloofd mij een compleet nieuw voorwiel met juiste naaf op te gaan sturen dus dat is een nette oplossing. Morgen maar even kijken of hij ook een oplossing heeft om de matige XT naaf te vervangen... (de naaf die ik had besteld is o.a. 140 gram lichter)
Overigens is er géén 36-spaaks variant van de SRAM X.9 naaf, als je een 36-spaaks wiel wil (waar bij een achterwiel bij flinke belasting écht wel wat voor te zeggen is naar mijn mening) kun je misschien beter 'downgraden' naar een 36-spaaks wiel met een LX-naaf. Ben het @waltertje er mee eens dat prima te leven valt met een 32-spaaks voorwiel; achter vind ik het afhankelijk van je eigen gewicht en de te verwachten belasting.
Hoi,

okee, los van de discussie of je 32 - of 36 spaaks wielen zou moeten nemen vraag ik mij af of je de (industrie) lagers uit de SRAM x.9 achternaaf kunt (laten) vervangen als ze op zijn?