Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mobiel laden op naafdynamo - Forum Wereldfietser

Mobiel laden op naafdynamo

Ik heb een Shimano naafdynamo DH3N80 die 6V 3W levert. Ik zou graag mijn mobiel met GPS navigatie er op laden (5V 1A). Kan dat en zo ja hoe?
Michiel, Oosterbeek
Ja dan kan, oa met een Zzing oplader; zijn aardig wat topics op dit forum te vinden via de zoekfunctie.
Is dit wat? Geen idee hoor, ik hou het wel bij de accuutjes en batterijtjes dus brand me niet af met allerlei tech.

http://www.oppad.nl/?uitrusting=nominat ... he-plug-ii

Voor een leek als ik...stekker erin en fietsen maar... 8)
55er schreef:Is dit wat? Geen idee hoor, ik hou het wel bij de accuutjes en batterijtjes dus brand me niet af met allerlei tech.

http://www.oppad.nl/?uitrusting=nominat ... he-plug-ii

Voor een leek als ik...stekker erin en fietsen maar... 8)
The Plug is een mooi ding maar op de een of andere manier levert het niet voldoende stroom, in elk geval werkte het niet met mijn gsm/gps. Retour leverancier, geld terug (met dank aan Elan).

Ik meen dat de eerder genoemde Zzing en de Dynalader de eenvoudigste oplossing bieden.

Frank
Heb zelf een Zzing en dat werkt heel handig, het enige waar je op bedacht moet zijn is dat de draad van de naafdynamo naar de Zzing permanent aanwezig is, ook als je de Zzing thuis laat. Ik zou daarom voor €0,50 direct het klittebandje meebestellen om de draad vast te maken wanneer je de Zzing niet gebruikt.

Een andere tip: bestel meteen de universele lader zodat je de Zzing ook thuis voor gebruik kunt opladen en je tijdens de winter de Zzing ook kunt gebruiken zodat de batterijen langer mee gaan. Helaas zijn deze universele laders namelijk vrijwel nergens meer te krijgen met de plug die je nodig hebt voor de Zzing...
Maarten H. schreef:Heb zelf een Zzing en dat werkt heel handig, het enige waar je op bedacht moet zijn is dat de draad van de naafdynamo naar de Zzing permanent aanwezig is, ook als je de Zzing thuis laat. Ik zou daarom voor €0,50 direct het klittebandje meebestellen om de draad vast te maken wanneer je de Zzing niet gebruikt.
voor de son dynamo zijn er stekkertjes voor de aansluitdraad waar je de verlichting weer boven op kunt pluggen. Je kunt dan de hele kabelboom weer verwijderen
Afbeelding
m-gineering schreef:
voor de son dynamo zijn er stekkertjes voor de aansluitdraad waar je de verlichting weer boven op kunt pluggen. Je kunt dan de hele kabelboom weer verwijderen
Afbeelding
Hoi Marten,
Heb je van deze stekkertjes op voorraad?
Die van mij hebben de geest gegeven, lipje afgebroken.

Bij de electronica winkel hebben ze vooralsnog alleen grotere maten van deze stekkers. Of heeft iemand anders tips waar deze te verkrijgen.

alvast bedankt,
Dank allen voor supersnelle reacties. Hier kan ik wat mee (had de zoekfunctie ook nog niet ontdekt!).
Michiel
TravelDuck schreef:Of heeft iemand anders tips waar deze te verkrijgen.
Rick Donkers heeft heeeeel veel stekkertjes en kabeltjes.
Heb er geen aandelen maar wel goede ervaringen mee.
Zijn het schuifstekkers 4,8mm? Weet niet of er ook nog een andere naam voor is. Ken ze wel maar weet geen officiële benaming.

http://www.dewatersportwinkel.nl/Inst-m ... erbinders/

Of misschien gewoon de halfords? Heb ik ooit wel zo'n setje met tang en al gekocht maar geen idee wat de breedte van de stekkers is.

Andere goede mogelijkheid is denk ik een modelbouwwinkel.
nvt
peterv schreef:Voor kabelverbindingen die je heel eenvoudig los/vast kunt maken kun je ook eens kijken naar dit soort kabelverbindingen. Waterdicht en kost maar een paar euro.
Maak zo'n verbinding boven en onder je Zzing (ik gebruik zelf de PedalPower) en je kunt hem eenvoudig loshalen uit de kabel zelf. Dan hoef je dus niet meer hele kabels los te halen of met de aansluitingen op je naafdynamo te prutsen.
B&M gebruikt dergelijke stekkers voor aansluiten van de omvormer/B&M E-werk.
't gaat er mij om om de lader parallel aan de verlichtingskabel aan te sluiten en niet de verlichtings kabel te onderbreken.
Belangrijke afweging die je moet maken bij dit soort laders vind ik of er wel of niet een (accu)buffer op het apparaat zit die de variabele stroom van de naafdynamo opvangt en een nette stabiele (USB) output geeft. Ik vind die ‘The Plug’ erg mooi; maar er zit geen buffer in wat hem naar mijn mening ongeschikt (en zeer duur) maakt voor het laden van (dure) electronica.

Daarbij is het inderdaad goed om je te beseffen dat USB-aansluitingen standaard niet waterdicht zijn. Een lader kun je in je stuurtas gooien maar je mobiel is minder handig (als je er op navigeert...); ook de USB-aansluiting bij een water/shockproof telefoon als de motorola Defy(+) is niet waterdicht (als het kapje er niet op zit ;-) ).

Ik meen mij te herinneren dat er SON-stekkertjes bij de Zzing geleverd worden maar ik zou het voor de zekerheid even navragen; leverancier reageert snel en goed op mailtjes.
[/quote]

voor de son dynamo zijn er stekkertjes voor de aansluitdraad waar je de verlichting weer boven op kunt pluggen. Je kunt dan de hele kabelboom weer verwijderen
Afbeelding[/quote]

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, maar het heeft me best wel wat tijd en moeite gekost om de kabel van de Zzing door alle kabelgeleiders te prutsen zodanig dat het wiel niet geraakt wordt, dus ik zou dat niet elke keer willen doen. En die Son, die komt er ooit nog wel eens, maar nu heb ik nog een Shimano naafdynamo :wink:
TravelDuck schreef:
m-gineering schreef:
voor de son dynamo zijn er stekkertjes voor de aansluitdraad waar je de verlichting weer boven op kunt pluggen. Je kunt dan de hele kabelboom weer verwijderen
Afbeelding
Hoi Marten,
Heb je van deze stekkertjes op voorraad?
ik heb ze hier, maar de betere vakantiefietsenmakers hebben ze ook ontdekt
Martin_123 schreef:Zijn het schuifstekkers 4,8mm? Weet niet of er ook nog een andere naam voor is. Ken ze wel maar weet geen officiële benaming.
Faston.

.tsooJ
Martin_123 schreef:Zijn het schuifstekkers 4,8mm? Weet niet of er ook nog een andere naam voor is.
Na klar:

Flachsteckhülse (Kabelschuh) Messing verzinnt, unisoliert, 2,8 x 0,5 mm
Flachsteckhülse (Kabelschuh) Messing verzinnt, unisoliert, 4,8 x0,8 mm
Kombi Flachsteckhülse, unisoliert, 4,8 x 0,8 mm

:wink:
m-gineering schreef:
Martin_123 schreef:Zijn het schuifstekkers 4,8mm? Weet niet of er ook nog een andere naam voor is.
Na klar:
Kombi Flachsteckhülse, unisoliert, 4,8 x 0,8 mm

:wink:
Dit is dan waarschijnlijk die dubbele zoals op de plaatjes hierboven voor op de SON. Als ik met een schuifmaatje meet kom ik ook op 4.8mm breedte van de stekker. De 0.8 is voor de draad dikte.
Naast dat Marten ze heeft kun je ze ook bij Conrad bestellen, bestel dan wel gelijk wat meer anders zit je aan naar verhouding hoge verzendkosten vast. De zwakke schakel is wel de opsteeksteker (piggyback) losmaken doe je het best met beleid, Op mijn oude fiets kwamen er 2 draadjes van de naafdynamo, 1 liep rechtstreeks naar de koplamp het aansluitsnoer van de Zzing werd indien niet gebruikt gewoon om de balhoofdbuis gewikkelt. Zorg ook voor een voorraadje aan krimpkous en wat tijd om het allemaal netjes te doen (geeft zoveel meer eer van je werk)

736936 Pl. steekmof ongeïsol. 4,8x0,8 MS blank 0,07
737090 BLADE TERMINAL 4.8X0.8 MESSING BLANK 0,17
737266 Pl. stekkermof 4,8x0,8 messing blank 0,07
737253 Pl. stekkermof 4,8x0,5 messing blank 0,07
nvt