Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mobiel laden op naafdynamo - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Mobiel laden op naafdynamo

nvt
Pman schreef:Naast dat Marten ze heeft kun je ze ook bij Conrad bestellen, bestel dan wel gelijk wat meer anders zit je aan naar verhouding hoge verzendkosten vast. De zwakke schakel is wel de opsteeksteker (piggyback) losmaken doe je het best met beleid, Op mijn oude fiets kwamen er 2 draadjes van de naafdynamo, 1 liep rechtstreeks naar de koplamp het aansluitsnoer van de Zzing werd indien niet gebruikt gewoon om de balhoofdbuis gewikkelt. Zorg ook voor een voorraadje aan krimpkous en wat tijd om het allemaal netjes te doen (geeft zoveel meer eer van je werk)

736936 Pl. steekmof ongeïsol. 4,8x0,8 MS blank 0,07
737090 BLADE TERMINAL 4.8X0.8 MESSING BLANK 0,17
737266 Pl. stekkermof 4,8x0,8 messing blank 0,07
737253 Pl. stekkermof 4,8x0,5 messing blank 0,07
formeel kun je beter vertinde stekers gebruiken, de terminals zijn dat namelijk ook. Gelijke metalen houden zich beter in corrosief milieu
mnvanderdrift schreef:Ik heb een Shimano naafdynamo DH3N80 die 6V 3W levert. Ik zou graag mijn mobiel met GPS navigatie er op laden (5V 1A). Kan dat en zo ja hoe?
Deze is misschien ook nog een optie: http://www.usb-bike.be . Of het met een gps te gebruiken is, weet ik niet, er wordt op de site enkel gesproken over gsm en mp3-speler. Misschien geeft dat problemen als je stil staat (geen buffering?).

Marc
Dat The plug ding .. is die niet erg duur??
In essentie is het een mooi vormgegeven kastje met als basis iets van dit: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=470951
Zal nog een gelijkrichter en een zener inzitten maar meer is het niet. Dus dat is pakweg 125 designkosten ...

Voor voordelige stekers die zonder tangen en gescheld goed toepasbaar zijn is dit wellicht een suggestie: http://www.avantius.nl/product/duo-kroonsteen/
Ligt meestal in de grotere ijzerhandel/hornbach
Biedt erg flexibele aansluitmogelijkheden.
(NB: Zelf hanteer ik enkel en alleen de soldeerbout voor fietsverlichting. Ik ben nog niks tegen gekomen wat betrouwbaarder is dan een flinke klodder soldeer )

Even als electronicus gesproken: Wat Matthie9000 stelt is zondermeer correct. De enige goede en solide oplossing is een buffer met een simpele accu/laadcircuit die je dan met een dc/dc omvormer naar 5 volt brengt. Trap je hard genoeg dan laad je beide, trap je te langzaam dan laad je uit de buffer. Wat me verbaast is dat je dat voor 15 euro in een zeepdoosje bouwt maar de marktprijzen gigantisch zijn.


( voor de goede orde: getoonde links dienen als voorbeeld en leveren niks in mijn portemonnee ;-)
Bij Fahrradzukunft.de is er een overzicht en test van enkele apparaten: http://fahrradzukunft.de/12/steckdose-unterwegs-2/

De Kemo M172 is een interessante low-budget optie, maar eveneens zonder ingebouwde buffer. Wel wat duurder dan die Belgische optie waar MarcB naar linkt. Iemand enig idee hoe goed de USB Bike presteert?

Om de aankoop van de dure versies met buffer te vermijden: je kan gewoon een batterij opladen, waarmee je dan je apparaten van stroom voorziet. Zijn er usb battery packs beschikbaar die dat simultaan kunnen? Bij de Zzing bestaat de buffer uit 5 NiMH AA batterijen, maar welke elektronica is er dan nog nodig? AA batterijen als buffer zijn wel interessant, aangezien die goedkoop te vervangen zijn na slijtage.
Dat klopt, maar dan zijn er nog wel wat opties denk ik:

- reserve lithion accu kopen
- zonnelader; daar zit (meestal) ook een accu in die voldoende is om je telefoon 1.5x op te laden en die kun je vaak thuis (via netstroom/usb) opladen; weegt (ook) niks! (of de zonnecellen voldoende rendement hebben om tegen een smartphone of gps-device in te laden betwijfel ik)
Lasse schreef:Zijn er usb battery packs beschikbaar die dat simultaan kunnen?
ja hoor, de Powertank van Swissbatteries en sommige Varta laders. Die laatste alleen op 12 Volt. Maar wees voorbereid op alles. Stroom uit de dynamo, de lader, type en vermogen van de accu het moet allemaal kloppen.
Lasse schreef:Bij de Zzing bestaat de buffer uit 5 NiMH AA batterijen, maar welke elektronica is er dan nog nodig?
Voor jou een vraag voor Zzing een weet :lol:
NiCd's kun je onbeperkt laden met een lage stroom (capaciteit / 10) en NiMh blijkbaar ook als ik het internet moet geloven. Van NiCd weet ik het zeker, NiMh heb ik opgezocht.

Met een spanningsstabilisator kun je ook een stroombron maken (bv LM317) en deze gebruiken om de buffer onbeperkt te laden. Tussen dynamo en stabilisator moet dan nog wel een gelijkrichterbrug (of gewoon 4 dioden) met achter de brug een elco om de gelijkgerichtespanning af te vlakken.

Aan het buffer komt vervolgens een 2e stabilisator om van de bufferspanning 5 volt te maken.

Probleempje is in dit geval dat wanneer je een apparaat op de 5 volt aansluit je altijd de buffer accu leegtrekt omdat je deze maar met één-tiende van de capaciteit via de dynamo laadt. Hogere laadstromen van het buffer vereisen meer geavanceerde laadelektronica om het slopen van de bufferaccu te voorkomen. Alleen met deze oplossing ben je een 14 uur aan het trappen om de bufferaccu van helemaal leeg naar vol laden.

Het vergt nog wat reken en puzzelwerk om te bepalen of dit wel daadwerkelijk haalbaar is. De spanning van de dynamo moet namelijk ruim (afhankelijk van de gebruikte stabilisator als stroombron) meer zijn dan beoogde bufferspanning.

Kan me wel voorstellen dat misschien een plaatje duidelijker is of is dit te volgen?
Ben iets aan het rommelen (simulatie op PC) geweest en misschien dat het toch wel kan. Denk dat ik morgen wel meer weet en een schemaatje kan presenteren mocht het blijken te werken.
Martin,

Hetgeen jij van plan bent is al op internet te vinden:
http://www.forumslader.de/

Het schema dat hier uitgewerkt is werkt uitstekend (heb het zelf al eens gepost op dit forum) en komt ook uit testen goed uit de bus. Je moet de accucapaciteit goed kiezen en dan voldoe je altijd aan de 10% laadstroom. Ik heb een koga vlinderstuur en de accu's heb ik in één helft vanmijn stuur gestopt en de lader in de andere helft.
Je hoeft zelf niks meer te bedenken, alles is te vinden :(

Komt idd op een soortgelijk principe neer. Verschil is echter volgens mij wel dat bij forumslader er eigenlijk niet echt sprake is van een stroombegrenzing (indirect wel door de beperking van dynamo) maar niet in de vorm van Capaciteit/10. De spanning wordt door de regelaar begrensd, niet de stroom. Maar als je natuurlijk een redelijke capaciteit bufferaccu erin doet klopt het weer wel (wat kogaatje ook aangeeft).

Ander verschil is dat er bij mijn versie ook bij een lege bufferaccu toch 5 volt beschikbaar is voor het aangesloten apparaat (moet je wel fietsen natuurlijk) en vanwege de laadstroombeperking richting de bufferaccu houd je dan ook nog een redelijke stroom over.

Maar dit soort kleine verschillen zijn misschien niet van dien aard om te kiezen voor iets wat zich in de praktijk nog niet bewezen heeft. Dan is misschien de forumslader een verstandigere optie.
gartnl schreef:D
In essentie is het een mooi vormgegeven kastje met als basis iets van dit: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=470951
Spanning (in) 1 … 5 V
Spanning (uit) 5 V
Stroom ≤ 600 mA


Een goeie dynamo doet ook wel 80-100v open spanning :D
Martin,

Als je je schema klaar hebt heb ik wel interesse, altijd leuk om weer eens iets nieuws te knutselen!

Bij de forumslader staat de accu parallel aan mijn gps (edge 705). Ik ga altijd met een volle accu op pad en dan is de geleverde stroom voldoende om het geheel te voeden tijdens de vakantie. Een stopkontakt heb je dan echt niet meer nodig.

Sjoerd
Zoiets:

Afbeelding

Richtlijnen:
- Diodes en Spanningsregulators: Low drop, afgezien van U1 niet kritisch maar iedere tiende extra verlies vereist een hogere spanning van de dynamo.
- Sluit te laden apparaat aan op IO1 en IO2 maar moet natuurlijk wel met 5V (=USB voedingsspanning) te laden zijn.
- U1 is gebonden aan R1, bij vervanging door ander type dient R1 uitgerekend te worden. Bij andere gewenste laadstroom van bufferaccu: I = 1.25 / R (geldt alleen voor dit type regulator).
- Misschien voor de zekerheid her en der nog een extra condensator voor ontstoring.
- En wellicht koelplaatje op de regulators.
- Zou vanaf een 7 volt vanaf de dynamo moeten werken.
- D6 is overspanningsbeveiliging kan wellicht ook op een andere manier of achterwege blijven maar dynamo kan wel eens hoge pieken geven.

Let op het blijft op eigen risico, ik heb het niet zelf in de praktijk getest, leef je uit.....
m-gineering schreef:
gartnl schreef:D
In essentie is het een mooi vormgegeven kastje met als basis iets van dit: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=470951
Spanning (in) 1 … 5 V
Spanning (uit) 5 V
Stroom ≤ 600 mA


Een goeie dynamo doet ook wel 80-100v open spanning :D
Yep, het is een raar ding zo'n dynamo. Maar er is maar een kleine belasting nodig om die spanning weer wat normaal te krijgen.

Die dc/dc converter was maar een voorbeeld. Er zijn meer modules te vinden die een iets groter ingangsbereik hebben.

Ik vond in de rommelbak na enig zoeken nog een oud model Belkin autolader, zo'n dik en veel te groot ding uit de begintijd van 5 V autoladers. Die bevat een mooie stepdown regeling die tussen 6 en 40 volt moet werken. Dus de gelijkgerichte dynamospanning kan ie ruim aan. Kan dan rechtstreeks aangesloten.
Ik kwam erachter dat de LT1763CDE-5 misschien niet echt makkelijk te solderen is en dat de LM117HVH een iets wat grote "drop" heeft. Dus hierbij 2 alternatieven:
LM2941 als alternatief voor LM117HVH
LM2937 als alternatief voor LT1763CDE-5

Is niet gesimuleerd maar zou wel moeten werken. Waarde van R1 kan vanwege de nagenoeg gelijke referentiespanning ongewijzigd blijven.
Voor mensen die iets zelf willen maken:

http://oddbikes.com/downloads/OddPowerV1.zip

Doet het prima met een SON naaf.