Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe ketting - Forum Wereldfietser

nieuwe ketting

Hallo,

ik ga binnen kort spullen bestellen bij bike components in Duitsland.

Mijn vraag is: wat is het verschil tussen de scram, connex en kmc ketting.

Ik hoorde dat de Shimano ketting de sterkste op de markt zijn.

Ik wil van alles 2 bestellen want in de winkel kost het stukken duurder.

Shimano XT cassette kost in de winkel ongeveer 75 euro, bij bike components 45 euro, vandaar dus 2.

Mario
Ga binnenkort hetzelfde doen, want na de fietstocht door Amerika zijn onze kettings en cassettes ook toe aan vervanging. Ben dus benieuwd naar de adviezen/verschillen.
Ik heb tussen SRAM, Shimano en Connex geen verschillen kunnen vaststellen in sterkte, levensduur en schkalgedrag. Wel was ik heel blij toen de sluitschakels kwamen, want daar ging het wel eens mis.
De eigenschappen tussen goedkope en dure uitvoeringen schijnen ook vooral cosmetisch te zijn, dus ik koop gewoon de goedkoopste die ik kan krijgen. Als het einde van de levensduur nadert ga ik niet stoer doorfietsen om aan te tonen dat de ketting bij mij zo lang me gaat maar leg ik er gewoon weer een nieuwe op, want een nieuwe ketting rijdt wel lekkerder en het spaart kransjes en voorbladen.
Leon
De enige kettingen die in mijn ervaring langer mee gingen waren de oude 5 speed kettingen op fietsen van decennia terug, en de moderne Rohloff kettngen. Helaas worden die laatste niet meer gemaakt. Dan is een ketting met een handige sluitschakel belangrijk: kun je er weer snel een nieuwe op zetten.
Wim
http://www.bikeboosting.nl/index.php?techketting

Ik kwam deze link tegen.

Uit de test bleek dat de shimano ketting vrij goed scoort.

Mario
Ik ben zeer tevreden van deze Shimano ketting. Goedkoop bij Bikecomponents, en ze gaan lang mee. Ik rijd met rohloff-naaf. http://www.bike-components.de/products/ ... fach-.html
Luc.
lvdb1956 schreef:Ik ben zeer tevreden van deze Shimano ketting. Goedkoop bij Bikecomponents, en ze gaan lang mee. Ik rijd met rohloff-naaf. http://www.bike-components.de/products/ ... fach-.html
Luc.
Waarom zou je een 9-speed ketting gebruiken als je een rohloff naaf hebt :?:.
Wat voor mij altijd een raadsel is:
Shimano kettingen worden door KMC gemaakt. Waarom zou KMC de eigen kettingen zoveel slechter maken als de in opdracht gemaakte kettingen? Dat is toch onlogisch?

Naar ik begrijp zijn er zobiezo maar twee grote kettingfabrikanten .. het gros van alle kettingen komt dus van Wipperman of KMC? Vanwaar dan die grote verschillen zou je denken.
supermario schreef:http://www.bikeboosting.nl/index.php?techketting

Ik kwam deze link tegen.

Uit de test bleek dat de shimano ketting vrij goed scoort.

Mario
Leuk om weer eens iets te lezen van bijna 15 jaar geleden, ik denk dat de fabrikanten in de tussentijd niet stil hebben gezeten. Als KMC de kettingen voor Shimano maakt (naar de specificaties van Shimano) zullen die voor de ontwikkeling van hun eigen produkten ook niet stil hebben gezeten.

Bij Fietssportiefonderdelen.nl zijn sommige kettingen goedkoper dan dat ze in Duitsland zijn (plus dat je makkelijker kan betalen)
Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat zo'n ‘ingenieuze’ quick-schakel (oa van connex en van sram en nee niet verkeerd om gemonteerd) openspringt bij snel (maar niet onder kracht) opschakelen van de voorderailleur (en probeer dan die quick-link maar eens terug te vinden...) dus ik hou het tegenwoordig bij shimano kettingen die je ‘gewoon’ moet ponsen (is overigens niet zo moeilijk als je maar een fatsoenlijke pons hebt).

Dat is overigens soms wel een gedoe want het afbreekgedeelte van zo'n shimano-pennetje breekt nogal snel af en voor (her)ponzen heb je ook nieuwie speciale pennetjes nodig (de oude moet je volgens fabrikant niet hergebruiken); maar goed daar kun je er gewoon 10 van meenemen ;-).
Nieuwsgierig geworden wat betreft jouw klacht, ik herken dat probleem niet, even gekeken waar mijn ketting mee wordt gesloten. Er staat SRAM op die schakel. Maar geen nood ik ga niet van huis zonder kettingpons. :lol:
Ik weet niet precies wat er gebeurde; maar ik vermoed dat op het moment van opschakelen nét die schakel door de derailleur opzij werd geduwd en dat in combinatie met vrij snel schakelen zorgde er blijkbaar voor dat het ding open sprong. Ik wilde juist een ketting met zo'n schakel zodat ik om de 1000km de ketting kon verwisselen maar als deze kettingen te lang geworden zijn ga ik bij die fiets over op shimano.
rij al jaren met quick links, eigenlijk nooit problemen dus herken het niet.. En ja daarbij is er ook veel heeeeel snel geschakeld met heel veel kracht op de ketting.
Een verkeerde geponste schakel kan eenzelfde resultaat opleveren.
Voor beide gevallen geldt dat je goed moet controleren of je het goed hebt gedaan.