Additionally, paste this code immediately after the opening tag: jan jansen rohnin - Forum Wereldfietser

jan jansen rohnin

Ik ben op zoek naar een vakantie en woon/werk fiets.
mijn budget is max 2500 euro.
Bij Hans Struijk is de Jan Jansen Rohnin met Magura HS 33 in de aanbieding voor 2099 euro?
Is dit een goede fiets voor dit geld? en als vakantie fiets?
Dit is mijn eerste vakantie fiets, dus nog geen ervaring als zodanig.


Groeten, Jan
Misschien heb je hier iets aan
Wimhttp://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerstekeerop ... kantie.pdf
Als je je budget nog iets weet op te rekken, of een heel gewiekst onderhandelaar bent, is een Gaastra 4.14 misschien iets voor je?
http://gaastrabikes.com/index_nl.php#fyts4.14
Polling schreef:Als je je budget nog iets weet op te rekken, of een heel gewiekst onderhandelaar bent, is een Gaastra 4.14 misschien iets voor je?
http://gaastrabikes.com/index_nl.php#fyts4.14
Dik 18 kilo, tjemig de pemig, daar kom je geen berg mee over :lol:

Voor 2500 euro zou ik iets fatsoenlijkers nemen dan een JanJansen :roll:
Voor hetzelfde geld is een mooie VSF een betere keuze denk ik.

Ik ben geen fan van carbon in een ‘echte’ reisfiets (maar goed die hebben naar mijn mening ook geen 28" wielen ;-)). Hou er rekening mee dat je weinig mogelijkheden hebt om het stuur anders te zetten. Vooral een geïntegreerde balhoofd en de hollowtech buitenboordlagers zijn denk ik niet verstandig aan deze fiets.

Voordrager, ringslot, kettingkast en alle standaarden zou ik er af slopen, daar win je zo 2kg mee.
Meer in het algemeen zou ik voor een eerste vakantiefiets een kleiner budget uittrekken. Pas na verloop van tijd leer je je eigen voorkeuren kennen voor terrein en fiets. Goede kans dus dat je na een paar vakanties toch liever een ander soort fiets wilt. Dan is het verstandiger om met een goede tweedehands of een basalere fiets (VSF is een goed voorbeeld) te beginnen. Of misschien heb je nog een oude fiets (vb. een MTB) die je geschikt kan maken voor de eerste paar fietsvakanties.
gios schreef:
Polling schreef:Als je je budget nog iets weet op te rekken, of een heel gewiekst onderhandelaar bent, is een Gaastra 4.14 misschien iets voor je?
http://gaastrabikes.com/index_nl.php#fyts4.14
Dik 18 kilo, tjemig de pemig, daar kom je geen berg mee over :lol:

Voor 2500 euro zou ik iets fatsoenlijkers nemen dan een JanJansen :roll:
Vakantie:
http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=3327


Woon-werk:
http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=3433

Twee voor de prijs van 1: € 2600,- :D
Ik rijd inmiddels al drie jaar tot volle tevredenheid op een Jan Janssen Rohnin. Het is een relatief lichte fiets voor op de weg en een stukje onverhard gaat ook prima. (maximale bandenmaat volgens mij 42 mm!) De carbon voorvork kan je door Jan Janssen laten vervangen door een iets zwaarder aluminium exemplaar. Ook andere aanpassing zijn direct bij Jan Janssen mogelijk, zie oa het keuzeformulier op hun website. Met het Ahead-stuur heb ik helemaal geen problemen gehad, wel met de buitenboordlagers van Truvativ, inmiddels al twee keer vervangen, gelukkig een keer voor rekening van Jan Janssen, want het is een dure grap. De fiets van Struyck is volgens mij niet gelijk aan de originele Rohnin, vandaar o.a. de lagere prijs. (Twee aspecten die voor mij nog meespeelden in de keuze waren: verkrijgbaar niet al te ver van mijn woonplaats en mooie gepolijste lasnaden in tegenstelling tot veel duitse fabrikaten.)
Onlangs kocht ik een overjaarse JJ Rohnin voor 1850 euri's.
Is voorzien van een Sugino cranckstel met vierkante as.
De zonder gereedschap te verstellen nogal hoge stuurpen werd vervangen, omdat ik te rechtop zat en de stuurtas houder niet kon worden geplaatst.

De fiets past perfect bij mijn gebruiksdoel: woon/werk ed.. toeren. En het jaarlijkse reisje van een grote week.
Zoals Bert aangaf: relatief licht, geen tractor dus en een stukje onverhard gaat ook. Aan een echte reisfiets heb ik geen behoefte en 3000-4000 euri's spenderen, pfff. Met hetgeen ik over hou kan ik flink wat tochten of reisjes maken.

Enkele hiaten:
-geen automatische verlichting en achterlicht werkt op batterij.
-geen Son, maar is dat echt nodig: de XT dynamo doet ook wat hij moet doen.
-schuifpadden, (kan ik nog mee leven), maar ik vind dat de Schwalbe Marathon Supremes de spatborden wel erg vullen. In dit topic werd de vergelijking met Koga aangehaald. Maar daar gebruiken ze kettinguitlijners, zodat het spannen , dus achteruit verschuiven van het wiel een makkie lijkt.

Ik ben tevreden van mijn aankoop, de fiets voldoet aan mijn verwachtingen, er is tevens een flink stuk van de prijs gegaan, waardoor ik ruim binnen het gestelde budget uitkwam. En ik wou geen derriefiets meer.

Wie ruige oorden wenst op te zoeken zal deze fiets wellicht links laten liggen.
Maar ik heb gevonden wat ik zocht.

Mvg
Benie,
Je reageert op een topic van 2 jaar geleden. Dus ik denk dat de vraagsteller inmiddels al wel een fiets gekocht heeft...

Karlijne
De Rohnin lijkt inderdaad een ideale woon-werk fiets te zijn. De fiets is zeker scherp geprijsd.
De fiets is zelfs goedkoper dan de Stevens Sovereign Lite.

Even gekeken op de site van JJ en een configuratie bepaald.
Bij bijna alle frame-maten staat een streep door de maat. Zijn deze frame-maten dan niet meer leverbaar ?
Of werkt Jan Janssen met modeljaren ??

Benie, welke velgen gebruikt Jan Janssen ? ( merk en gebust icm Rohloff ? )
Je reageert op een topic van 2 jaar geleden. Dus ik denk dat de vraagsteller inmiddels al wel een fiets gekocht heeft...
Je hebt nog gelijk ook. Tijdens het googlen kwam ik dit tegen en wou in feite antwoord geven op Bert. Op de datum heb ik nooit gelet.

Zou men bv berichten die al een paar jaar oud zijn niet kunnen verwijderen?
(zonder verwijt hoor)

@jumbo:

de velgen zijn Exal SP19 en gebust.

mvg
benie schreef:Zou men bv berichten die al een paar jaar oud zijn niet kunnen verwijderen?
(zonder verwijt hoor)
Want een Rohnin (of vergelijkbaar) is niet meer leverbaar? Zo lang er een dergelijk model uit de 'keuken' van Jan Jansen komt, lijkt het me relevant om informatie daarover te kunnen vinden. Verwijderen we het topic, dan zal er minder over te vinden zijn op het net. Laten we 'm staan, dan is er (wellicht wat oudere) informatie beschikbaar. Bij mijn weten zijn er de afgelopen 2 jaar geen schokkende ontwikkelingen geweest op fietsgebied, dus is het na 2 jaar zelfs nog actueel te noemen.
Ja de Rhonin is nog steeds verkrijgbaar.

Omwille hiervan een ouder bericht laten staan, zo had ik het niet bekeken.
Mij best hoor.
Je reageert op een topic van 2 jaar geleden.
Maar dan krijg je dit als reactie op je reactie.

(ik had nooit op de datum gelet, gevonden tijdens het "googlen" naar een en ander over deze fiets).

Mvg
Dit gaat weliswaar om een oud bericht, ik kwam de Jan Janssen Rohnin tegen op mijn zoektocht naar een fiets en op het eerste gezicht leek 't me een goed alternatief voor de duurdere Santos en Idworx (Ik las trouwens dat de Jan Janssen beter zou zijn dan een VSF, nu lees 'k op dit forum het omgekeerde).
Ik vind onder meer dit over de Jan Janssen Rohnin http://www.sintchristophorus.nl/jan-janssen-tandriem/
Wie van jullie kan me met kennis van zaken wat meer vertellen?
De vraag is wat wil je weten over een model fiets die al 5 jaar oud is? Er zal naar alle waarschijnlijkheid al weer het nodige aan aangepast zijn, net als dat ook bij de concurrentie het geval zal zijn. Overigens kun je in de configurator de fiets net zo duur maken als een een Santos, of die dan ook beter is geen idee.
Ik vind de algemene meningen hier over Jan Jansen fietsen nogal hard, het is een lichte toerfiets en geen laad-maar-vol tractor zoals een Santos :wink:
Ik ben er nog steeds zeer tevreden mee. Inmiddels ook geschikt voor iets dikkere banden en riem. Bij aankoop nieuwe fiets zou ik deze zo weer kopen.
Gazelle33 schreef:
ma 12 aug, 2019 23:16

Ik vind onder meer dit over de Jan Janssen Rohnin http://www.sintchristophorus.nl/jan-janssen-tandriem/
Wie van jullie kan me met kennis van zaken wat meer vertellen?
De CDC riem is ondertussen niet meer leverbaar, en schuivende achterpadden is een persoonlijke voorkeur die blijkbaar niet de persoonlijke voorkeur van de schrijver van het betreffende betreffende artikel is. Zelf rijd ik er nu weer mee, na een tijdje excentrische trapas.

Lijkt mij een prima fiets, kijk wel naar de afmontage. Kom hier veel tegenstanders van de carbon voorvork tegen, die hebben ze niet allemaal maar is te kiezen in de configuratie. Al lijkt me die voor woon-werkverkeer een prima keuze.
Gazelle33 schreef:
ma 12 aug, 2019 23:16
Ik las trouwens dat de Jan Janssen beter zou zijn dan een VSF, nu lees 'k op dit forum het omgekeerde.
Allebei kunnen prima zijn. Hangt af van het model en waar je de fiets voor gaat gebruiken. Als je gaat vergelijken neem dan niet merken maar specifieke types onder de loep.
_Peter_ schreef:
ma 12 aug, 2019 23:40
De vraag is wat wil je weten over een model fiets die al 5 jaar oud is? Er zal naar alle waarschijnlijkheid al weer het nodige aan aangepast zijn, net als dat ook bij de concurrentie het geval zal zijn. Overigens kun je in de configurator de fiets net zo duur maken als een een Santos, of die dan ook beter is geen idee.
Inderdaad, het model is inmiddels aangepast ( sinds 2018 )
Het vernieuwde frame heeft een excenter bottom bracket.

Bijlagen