Additionally, paste this code immediately after the opening tag: afdichting inbusboutje Rohloff naaf - Forum Wereldfietser

afdichting inbusboutje Rohloff naaf

Recent maar weer eens de olie ververst van de Rohloff naaf . Netjes de schroefdraad gekuist en de zo op het oog nog bruikbare inbusboutje er weer ingedraaid.
Korte tijd hierna aanhoudende lekkage via bovenstaand aftap punt. Probleem was dat ik niet zo snel een nieuwe inbusbout had van meneer Rohloff welke voorzien is van een bepaalde niet nader genoemde substantie, die wel gelijk afdoende afdicht.
Uiteindelijk ergens een nieuwe inbusbout gevonden en was het probleem gelijk over.
Vraag blijft dus welke toegevoegde afdichting kan ik veilig (= volgens specificaties van de ontwerper) zelf aanbrengen op dit boutje om aldus 100% afdichting te krijgen, mocht ik weer eens niet gelijk een nieuwe voorhanden hebben???
gerardw schreef:Recent maar weer eens de olie ververst van de Rohloff naaf . Netjes de schroefdraad gekuist en de zo op het oog nog bruikbare inbusboutje er weer ingedraaid.
Korte tijd hierna aanhoudende lekkage via bovenstaand aftap punt. Probleem was dat ik niet zo snel een nieuwe inbusbout had van meneer Rohloff welke voorzien is van een bepaalde niet nader genoemde substantie, die wel gelijk afdoende afdicht.
Uiteindelijk ergens een nieuwe inbusbout gevonden en was het probleem gelijk over.
Vraag blijft dus welke toegevoegde afdichting kan ik veilig (= volgens specificaties van de ontwerper) zelf aanbrengen op dit boutje om aldus 100% afdichting te krijgen, mocht ik weer eens niet gelijk een nieuwe voorhanden hebben???
loctite 542, maar voor een flesje koop je een boel schroefjes
Nieuw afdichtschroefje/boutje:
http://www.bike-components.de/products/ ... aube-.html
1.50 euri/st

flesje loctite 542:
http://www.toolworld.nl/products/9935/L ... 50-ml.html

25,- euri
klein stukje teflontape, gastape, om het schroefje.

Joop
joopbos schreef:klein stukje teflontape, gastape, om het schroefje.

Joop
en vervolgens klein stukje gastape in de schakelwals?
joopbos schreef:klein stukje teflontape, gastape, om het schroefje.

Joop
Zou ik nooit doen. Vrijwel gegarandeerd komen er stukjes teflontape in je Rohloff-naaf terecht. Waarschijnlijk kan dat niet echt kwaad, maar je weet nooit. En dat om 1,50 euro te besparen!

Gerd
Hey Travel-duck & M-gineering,

jullie hebben jullie er blijkbaar in verdiept (of hebben er verstand van),
wat moet ik nou als eenvoudige psycholoog met twee linkerhanden op mijn paklijstje schrijven?
--vooral niets
--een of ander loctite (en tja 25 euro is veel geld, maar kan ik zoiets de rest van mijn,leven (ik ben 51) dan bewaren en gebruiken?)
--extra van de priegel imboetschroefjes

???????????????????
Zo vaak heb je de inbusboutjes toch niet nodig? Een keer per jaar of een keer per vijfduizend kilometer. En als je de twee flesjes koopt, koop je toch gewoon een inbusboutje erbij?

Voor de minder ervaren sleutelaars: http://www.vakantiefietser.nl/praktisch ... f-spoelen/
Theo B schreef:Hey Travel-duck & M-gineering,

jullie hebben jullie er blijkbaar in verdiept (of hebben er verstand van),
wat moet ik nou als eenvoudige psycholoog met twee linkerhanden op mijn paklijstje schrijven?
--vooral niets
--een of ander loctite (en tja 25 euro is veel geld, maar kan ik zoiets de rest van mijn,leven (ik ben 51) dan bewaren en gebruiken?)
--extra van de priegel imboetschroefjes

???????????????????
ik heb er niet voor gestudeerd oid maar weet uit ervaring met afdichtingen dat een kale bout in staal draaien niet lekdicht is voor olie of andere vloeistoffen. Dat gaat vroeg of laat lekker. Nu heeft Rohloff die boutjes alvast voorbehandeld in een wax achtig materiaal lijkt het waardoor die dichting wel werkt. Dat zou je een paar keer kunnen hergebruiken denk ik maar op den duur is die waslaag/afdichting er zo ver af dat ie niet meer dicht.

geheel eigenwijs heb ik dan ook van 't wknd 't oude boutje er weer in terug gezet, bij gebrek aan beter. Toen las ik dit bericht en toch maar besloten een paar van die boutjes te kopen. Ondertussen houd ik de boel in de gaten op lekken.
Zal m'n bevindingen hier posten, hoewel ik niet weet of het boutje nieuw was. De vorige keer heeft nl de fietsenmaker de olie ververst.

zo'n boutje in een gaatje draaien is niet heel moeilijk, als je daarbij een passende sleutel gebruikt (inbus 3mm in mijn geval) en de goede kant op draait.

Ik dacht dat er eerst een torx in zat, toen ik de fiets kocht.

succes,
Wat het boutje losdraaien betreft, doe dat met beleid en niet met een versleten inbussleutel. Zet hem recht erop.
De kans bestaat namelijk dat je het aluminium boutje anders aan gort draait.
Tja, en dan moet je hem uitboren en zo verder :wink:
Voor wat het waard is: ik gebruik nog steeds mijn eerste inbusboutje en heb de olie reeds euuuhh...zeven of acht maal ververst. Van lekkage heb ik nog niet veel gemerkt.

De slechte leerling van de klas.
Eric Schuijt schreef: De kans bestaat namelijk dat je het aluminium boutje anders aan gort draait.

Die kans lijkt me nagenoeg uitgesloten! :shock:










het schroefje is van RVS
wie maakt er nou ook iniminischroefjes van alu... zou verboden moeten worden
Als je een olievervangsetje koopt zit er toch een nieuw imbusboutje bij??
Die gebruik je dan en de oude als reserve. En Loctite mag je ook voor andere boutjes gebruiken dus is altijd handig.