Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kwispelen tegengaan - Forum Wereldfietser

Kwispelen tegengaan

Mijn nieuwe vakantiefiets begint te kwispelen zodra er een beetje gewicht achterop wordt gehangen (15 kilo en meer). Door geforceerd druk op het stuur te houden is het kwispelen wel te minimaliseren, maar ontspannen is anders. Het gaat om een lichte (13 kilo) goed uitgeruste 'trekking'-fiets (zie link voor geometrie en specs) waarvan ik de standaarddrager heb vervangen door een Tubus Cargo. Frame is behoorlijk stijf. Aan de voorvork kunnen volgens Suntour geen lowriders worden bevestigd.
Iemand een tip of het kwispelen kan worden tegengegaan?
http://angebote.bikeshops.de/Rabeneick_ ... 40025.html
Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Er zijn al hele verhandelingen (van algemene tips tot diepgravende technische analyses) op dit probleem losgelaten.
Het heet shimmyen. Het kan best dat het met een slap dragertje juist niet optreedt.
Zoeklink
Leon
Achterband harder oppompen.
Iets meer voorover zitten.
Tassen zover mogelijk naar voren hangen.
Zware dingen in de voorkant van de tassen.
Gereedschap niet in de achtertassen maar in een frametasje.
Brandstof in bijvoorbeeld een bikebuddy op het frame ipv in de tas.
Minder bagagegewicht mee.
Tot slot heb ik mijn aarzeling over deze verende voorvork.
Wim
Wim schreef:Achterband harder oppompen.
Iets meer voorover zitten.
Tassen zover mogelijk naar voren hangen.
Zware dingen in de voorkant van de tassen.
Gereedschap niet in de achtertassen maar in een frametasje.
Brandstof in bijvoorbeeld een bikebuddy op het frame ipv in de tas.
Minder bagagegewicht mee.
Tot slot heb ik mijn aarzeling over deze verende voorvork.
Wim
Ik zou deze vork zonder meer inruilen voor een ongeveerd exemplaar als dat het weggedrag sterk zou verbeteren. Heb ik meteen oogjes voor lowriders...
Wim schreef:Iets meer voorover zitten.
Doet me denken aan de mop over het maatkostuum.
Boer Jan had zich een maatkostuum laten aanmeten. Helaas was één revers wat kort uitgevallen, maar daar had de kleermaker een oplossing voor: hij moest gewoon één hand in de zak stoppen. Toen kwam de achterkant wat omhoog. Dan moest Jan daar maar even aan trekken. Het voorpand bleek daarom aan een kant te kort: iets scheef lopen bood soelaas. Dat hielp, maar vervelend was dat de kaag dan wat laag was. Iets zijn hoofd naar de andere kant dan maar. Commentaar op straat: Moet je die kreupele zien daar; knappe kleermaker die hem nog een kostuum heeft gemaakt.
Leon
Ik had last van een kwispelend stuur (losse handjes) totdat ik de voordrager van de voorvork verwijderde (en dat met een van de stijfste frames op de markt). Het resoneren zit soms in kleine dingen. Iets met frequentie, eigenfrequentie en massa.
Een fietskarretje wil ook nog wel eens slingeren. Dat wil je niet in een afdaling meemaken, je schrikt je lam. Het gewicht slimmer verdelen (compact, laag zwaartepunt) en iets langzamer fietsen maakt dan een wereld van verschil...... en belangrijker, veel veiliger.
Langzamer fietsen is natuurlijk geen optie!
Als je net bergaf eindelijk eens wat vaart kunt maken zou je in de remmen moeten omdat je fiets gaat bibberen. Ik denk dat deze fiets simpelweg niet zo geschikt is voor zware belading.
Ik rijd overigens met 60 km/u van de berg af zonder shimmyen. Dat is op een Cannondale F500 met Headshok vering en een BoB er achter, met 15+ kg erop.
Je schrijft : ... een beetje gewicht achterop wordt gehangen (15 kilo en meer) ... Als je meer dan 15 kg bagage hebt kun je het beste 1/3 voor en 2/3 achter beladen, je ontkomt niet aan een voordrager. Stuurtas om shimmy te elimineren lijkt mij niks. Zelf maakte ik een tocht van een jaar met 18 kg bagage, bij de proefritten was er enige shimmy. Na de verdeling 6 kg voor en 12 kg achter geen problemen meer. In Jordanie en in Kenia afdalingen gedaan met 58 km/h, geen centje pijn. En harder wilde ik met bagage sowieso niet :D .
fietsbob schreef:Je schrijft : ... een beetje gewicht achterop wordt gehangen (15 kilo en meer) ... Als je meer dan 15 kg bagage hebt kun je het beste 1/3 voor en 2/3 achter beladen, je ontkomt niet aan een voordrager. Stuurtas om shimmy te elimineren lijkt mij niks. Zelf maakte ik een tocht van een jaar met 18 kg bagage, bij de proefritten was er enige shimmy. Na de verdeling 6 kg voor en 12 kg achter geen problemen meer. In Jordanie en in Kenia afdalingen gedaan met 58 km/h, geen centje pijn. En harder wilde ik met bagage sowieso niet :D .
Probleem is dat volgens fabrikant Suntour geen lowriders aan dit type voorvork (Swing Shock) kunnen worden gehangen, dat maakt een voor- achterverdeling onmogelijk.
fietsbob schreef:Stuurtas om shimmy te elimineren lijkt mij niks.
Als het werkt wordt je er wel blij van, maar de kans is niet erg groot dat het werkt.
Leon
Waarom heeft OP gekozen voor een verende voorvork? Zo te horen is de oplossing deze te vervangen voor een vaste vork en dan bagage te verdelen tussen voor en achter. OP geeft zelf al aan dat dat een optie is, als ik het goed lees.
Voortassen lijkt me inderdaad geen goed plan op deze vork, dus zul je het met alleen achtertassen moeten doen. Maar als je het achterop te hoog gaat optasten dan wordt zowat elke fiets instabiel, en deze door die rare vork mischien nog wat eerder. Kortom, je moet het bagagegewicht laag houden, en de bagage er optimaal verdeeld op hangen. Een lager bagagegewicht van 13 tot 15 kg hoeft geen probleem te zijn zolang je niet in verre landen gaat fietsen. Je kunt een vaste vork monteren, maar of je dan van de problemen af bent is niet zeker. Ik zou mijn geld liever besteden aan een lichtere uitrusting dan aan een vaste vork van 100 euro, en een voordrager en voortassen van nog eens 150 euro.
O ja, let ook goed op dat je tassen strak vast zitten op de drager. Sommige tassen zwabberen flink. Doe er desnoods een riem omheen. Stuurtassen maken een fiets er meestal niet stabieler op. Wil je er absoluut eentje mee hebben vanwege het gemak, stop er dan geen zware dingen in, en hang hem laag en dicht tegen de balhoofdbuis aan.
Wim
Wim schreef: ...Ik zou mijn geld liever besteden aan een lichtere uitrusting dan aan een vaste vork van 100 euro, en een voordrager en voortassen van nog eens 150 euro..
Wim
Moet een vaste vork €100 kosten? Ze zijn er al vanaf €25. Is dat per definitie bagger of alleen maar slapper/zwaarder?
rabeneick schreef:Moet een vaste vork €100 kosten? Ze zijn er al vanaf €25. Is dat per definitie bagger of alleen maar slapper/zwaarder?
Niets moet per se natuurlijk, maar 25 euro voor een vork geeft wel te denken.
Bedenk dat de vork een van de meest kritische onderdelen van een fiets is omdat het flinke krachten te verwerken krijgt op één punt en daar beslist niet mag breken omdat het breken op dat punt een van de meest rottige manieren is om te vallen. (deze doet het voor: http://www.youtube.com/watch?v=FDZgOvoen5E)
Leon