Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slijtage? kettingblad andersom! - Forum Wereldfietser

slijtage? kettingblad andersom!

Iedereen die veel in bergachtig gebied rijdt kent het probleem: het kleinste voorblad slijt sneller dan de rest. Ik heb hier voor mijn systeem (Deore) een oplossing voor gevonden.

Na demontage van het hele trapasgedeelte bleek dat ik het kleinste voorblad op twee manieren kon monteren( :idea: ): gewoon en andersom. Ik heb het andersom gedaan. Op deze manier slijten de tandjes aan de andere kant af. Kan ik een paar duizend kilometer extra fietsen zonder dat mijn ketting gaat slippen.

PS een nieuw voorbladje kost nog geen tien euro dus voor het geld hoef je het niet te laten. Mocht je midden in de rimboe zitten dan heb je hier misschien wel iets aan.

mauppie

Bij de meeste kettingbladen lukt dit niet vanwege alle schakelhulpen die er tegenwoordig opzitten. Bij het kleinste blad is dit natuurlijk niet zo, en lukt het soms wel.

Deze truc is overigens heel gebruikelijk bij tandemrijders. Daar kun je de bladen van de ketting die voor en achter cranks met elkaar verbindt omwisselen: voor wordt achter en achter voor. Ook dan komt de slijtage aan de andere kant. En zulke alu bladen kosten toch al gauw 30-40 euro per stuk.
Op de tandem slijt alles sneller, en dus heb ik op het achterste crankstel aan de rechterkant (de 'gewone' kant met drie bladen) behalve hoogwaardige 33t en 45 t TA alu bladen een kleinste 24 t blad van rvs.

Wim

Op de tandem gebruikte ik een klein stalen tandwiel van de pignon als kleinste kettingblad. Uiteraard was alleen de getande rand daarvan bruikbaar. Een handige lasser bevestigde er een binnendeel aan van gelijke vorm als het oorspronkelijke kettingwiel. Vele duizenden km. hoefde ik er niet meer naar om te kijken.