Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is volgens jullie het beste zadel........ - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat is volgens jullie het beste zadel........

Het beste zadel bestaat niet.
Het licht niet aan het zadel maar meer aan het achterwerk.
nou ja !!!!

Jan
m-gineering schreef:
zzznick schreef:Ik heb al meerdere zadels uit geprobeerd, maar ik blijf zadelpijn houden.
(ondanks een goeie fietsbroek)

Ik ben eigelijk Brooks gewend, maar het is nu nog te kort dag om deze goed in te rijden.

wat is de beste aardappel?
wie is de beste componist?
welk paar schoenen zit het lekkerst?

Oftewel ondanks het feit dat deze vraag iedere week langskomt is het zo geformuleerd een stompzinnige vraag. Alleen jij weet hoe je achterwerk gevormd is, wat voor fietsstijl je hebt, hoe zwaar je bent, hoe diep je zit, hoe fit je bent, bla bla bla en al die andere factoren die van belang zijn.

En misschien heb je al het beste zadel, maar staat het alleen verkeerd.




ik denk niet dat de individuele verschillen buitengewoon groot zijn

er zijn veel slechte zadels


een naar het zitvlak gevormd lederen zadel heeft een behoorlijke vormgeving ;

maar niet ter hoogte van het zgn perineum !
macdavid schreef:ik denk niet dat de individuele verschillen buitengewoon groot zijn
Als ik op een smal type Brooks ga zitten - ik heb het geprobeerd - heb ik binnen een minuut pijnscheuten tot in tenen en achterhoofd, dus ik moet je vermoedens helaas ontkrachten.
Leon
Leon schreef:
macdavid schreef:ik denk niet dat de individuele verschillen buitengewoon groot zijn
Als ik op een smal type Brooks ga zitten - ik heb het geprobeerd - heb ik binnen een minuut pijnscheuten tot in tenen en achterhoofd, dus ik moet je vermoedens helaas ontkrachten.
Leon
uiteraard geef je geen schoen maat 46 aan een kind .....
en vanzelfsprekend is het bekken van een vrouw of man anders
Gisteren heb ik 300 km nonstop in het zadel gezeten - BROOKS colt.
Alles deed pijn behalve mijn zitvlak.

Dat zadel is voor mij een uniek fijn zadel, geheel naar mijn anatomie gevormd.

Wat ik voor het eerst veranderd heb zijn mijn banden, ik reed op advies van Wim op 28mm bandjes ipv 23 mm, en dat is toch wel een stuk comfortabeler, ook dat werk ten voordele. :wink:

Henk

kunst en fietswerk
Goed te horen dat de bredere banden comfortabler waren. Nu zeg ik altijd dat ze evenmin langzamer zijn. Ben je het daar ook mee eens, of heb je naar je gevoel toch snelheid ingeleverd? Ik realiseer me dat dat ook afhangt van het type banden, en niet alleen van de breedte. Ik ben overigens wel jalours op die tocht van je.
Wim
Hoi Wim,

De banden zijn niet langzamer hoor, toch heb ik nog niet de gewenste banden er op liggen.
Nu voor een Michelin, dat ik ooit in Engeland kocht en achter een Schwalbe.

Ik had Vittoria randonneur banden bij mijn fietsenmaker besteld maar de eerste week had hij ze niet besteld [bestelling op een verkeerd papiertje geschreven :twisted: ] Later vertelde hij dat de bandjes uit het buitenland moeten komen, vreemd verhaal. Ik wil gewoon na een week de bandjes in huis hebben :cry:

De tocht ging wel op m'n tandvlees hoor, 150 km tegen de wind in om de Oostvaardersplassen, Almere daarna over de Veluwe terug naar Boekelo.

Voor de 400km ga ik wel meer trainen. :|

Zou mooi zijn als je een keer aanpikt Wim.

Henk

kunst en fietswerk
Was dit op je rvs randonneur? Zelf ben ik ook wel aan het trainen, maar ben nog niet in de buurt van jouw soort afstanden. Om mijn rug niet over te belasten is het momenteel ook allemaal nog op de vakantierandonneur met 26x1.75 banden (achter Pasela 26x1.75 TG en voor de heel soepele Compass 26x1.75). Maar de snelle 28 inch randonneur met 35 mm Pasela's staat klaar.
Wim
Ja op m,n RVS randonneur, die fietst het lekkerst op de lange afstanden.
Standaard verlichting, SON naafdynamo met E-Delux lampje, CARRANDICE tas met boterhammen en kleding, lederen stuurlint en Brooks zadel.
En nu dus met 28 mm banden.

Volgende week na Hemelvaart fiets ik naar Berlijn als tussendoortje.

Kun je het stuur niet iets hoger zetten op je randonneur zodat je je rug minder belast? Je zou misschien een keer 200 km kunnen proberen.

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef: Ik had Vittoria randonneur banden bij mijn fietsenmaker besteld maar de eerste week had hij ze niet besteld [bestelling op een verkeerd papiertje geschreven :twisted: ] Later vertelde hij dat de bandjes uit het buitenland moeten komen, vreemd verhaal. Ik wil gewoon na een week de bandjes in huis hebben :cry:
De officiele importeur is Codagex, en dat zijn helaas echte Belgen. Bovendien zijn ze notoir slecht gesorteerd in alles wat niet op een smalle raceband lijkt, en bestellen wat ze niet hebben liggen is niet altijd succesvol.

Ik vindt het verhaal dus heel herkenbaar :roll:
@ Marten, dan moet ik dus nog even geduld hebben.

Henk

kunst en fietswerk
Het licht niet aan het zadel maar meer aan het achterwerk.
Verlichting aan je achterwerk? Lijkt me een strak plan...
multiwgb schreef:Helemaal eens met deze. Dit is het beste zadel, tot nu toe, wat ik heb gekocht. Geloof me ik kan je een hele collectie miskopen tonen.
Of het geschikt is om te klimmen weet ik nog niet na de Pinksteren zou ik het moeten weten. Het weer moet wel omslaan anders wordt het niets.
Dit zadel, althans voor mij, is ook voor het heuvelachtig gebied bijzonder goed geschikt. Na 130 km in de Ardennen geen irritatie in wat voor een vorm dan ook aan het achterwerk. :)
multiwg, over welk zadel heb je het dan? Dat is me niet duidelijk.
Over deze.
Van deze serie zijn verschillende mogelijkheden ik heb een type wat voor een sportievere houding ontworpen is.
Natuurlijk, niet alle zadels zijn goed voor iedereen (afhankelijk van de anatomie, gewicht, etc. van de rijder), maar in grote lijnen de volgende modellen horen bij de meest comfortabele:

Voor vrouwen, de Charge Ladle (na vele positieve reviews gelezen te hebben, heb ik een voor mijn vriendin besteld. Ongetraind en onervaren, heeft ze deze voor onze Amsterdam-Delphi toer gebruikt (ca. 40 dagen lang: ze is niet de snelste fietser). Geen seconde zadelpijn gehad. Was ook geen break-in periode nodig) en Madison Breeze. Wat mij betreft, veel betere zadels dan Brooks (regenbestendig, diervriendelijk, comfortabel), maar ook veel betaalbaarder.

Voor mannen, de SM3 lijn van Ergon. En Fizik Nisene Sport (niet meer in productie, maar op Marktplaats en eBay te koop). Ik heb 'n Fizik Nisene Sport op mijn Cannondale F1 zitten (waarmee ik 1 keer naar Rome heb gefietst, en 2 keer - naar Griekenland). Ben geen lichtgewicht, maar heb vrijwel geen zadelpijn gehad.
Zelf heb ik een Brooks B17 Standard op mijn Cannondale Traveller Classic, ben er super tevreden over. Nooit zadelpijn!
Was vandaag bij Vlerick fietsen om een nieuwe stuurtas te kopen, en zag daar een Brooks zadel met haar(!) op, nog nooit gezien! 8)
Sinds kort ook een b17 aangeschaft ter leering en vermaeck.
Nog 225km te gaan qua inrijden. Maar ben nu al blij!
Mijn sq lab 15 is ook een fijn ding.
Die ergon heeft ook mijn belangstelling voor andere fiets.
Jammer dat niemand de suggestie doet van een ligfiets stoeltje (met de ligfiets er onder)
Ik heb nog nooit ergens gelezen dat iemand zadelpijn had na een dag op een ligfiets gereden te hebben. Wellicht wel spierpijn, maar dat heb je dan ook op een gewone fiets.
Eerlijk gezegd krijg ik ook geen zadelpijn op de ligfiets.

Mvrgr Erik Heijn
erikheijn schreef:Jammer dat niemand de suggestie doet van een ligfiets stoeltje (met de ligfiets er onder)
Ik heb nog nooit ergens gelezen dat iemand zadelpijn had na een dag op een ligfiets gereden te hebben. Wellicht wel spierpijn, maar dat heb je dan ook op een gewone fiets.
Eerlijk gezegd krijg ik ook geen zadelpijn op de ligfiets.

Mvrgr Erik Heijn
Je vergeet kniepijn/knieblessures en ik denk dat de meeste mensen hier wel van het bestaan van de ligfiets af weten...

Zelf niet zo tevreden met een brooks flyer; volgens mij is het nogal een rechtop-zit zadel dus ik ga eens kijken naar een smallere versie: oa B-17 (Narow)? of een gilles berthoud.