Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets als Vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Racefiets als Vakantiefiets

Hallo lezers,

ik ben op zoek naar een nieuwe racefiets (aluminium), waarmee ik 1 keer per jaar op vakantie kan de bergen in op asfalt, voor mij betekent dat denk ik 25 kilo op de bagagedrager achterop.
De fiets hoeft geen nokjes te hebben (b.v. adapterset tubus) wel een horizontale bovenbuis (esthetische redenen) maar bovenal moet het frame en de wielen sterk genoeg zijn en mag de fiets niet duurder zijn dan 1500 euro!
Heeft iemand tips voor mij?
Hoi,
25 kg bagage is wel erg veel als het alleen achterop zit, zeker voor een wielrenfiets.
Misschien dat een Snel Streetcross 25 kg achterop nog net aankan: http://www.sneltweewielers.nl/producten ... cross.html
Je kunt met een racestuur nog net onder 1500 euro blijven, en je mag alle (!) onderdelen ook zelf kiezen.
Groeten,
Leon

Echt makkelijk is dit niet, natuurlijk, en je zult een compromis moeten accepteren. Wat je er niet bij vertelt, is hoe serieus je het racen neemt. Wil je er er echt wedstrijden mee racen, of bedoel je gewoon een snelle fiets om op te trainen, en lekker hard te fietsen, alleen, of in clubverband. Dat maakt nogal wat verschil.
Verder vertel je niet hoe zwaar je bent. Het maakt nogal uit of je een tanige niet al te lange lichtgewicht bent, of een wat te zware beul van een fietser. Daar kan zo veertig kilo (of meer) verschil in zitten.
Een lichte racefiets redelijk zwaar (want dat is het toch wel) beladen levert twee problemen op. Het eerste probleem is dat van de stabiliteit. Het kan flink gaan zwabberen, omdat het frame misschien niet voldoende stijf is, en omdat de geometrie te nerveus is.
Het tweede probleem is dat het stuk kan gaan. Je hangt er gewoon flink wat extra gewicht aan, dat bovendien toch vooral aan de uiteinden van de fiets zit, en dus met een maximale hefboom zijn verwoestende werk doet.

Toch zijn er denk ik wel fietsen die aardig in de richting komen van wat je zoekt. Ik denk dan aan wat wel audax fietsen worden genoemd. Audax races zijn races over (super) lange afstanden, met als meest extreme voorbeeld de rit Parijs - Brest - Parijs. In Nederland bouwt Vittorio daar speciale fietsen voor, maar ze zijn ook wel in confectie te krijgen bij enkele Engelse leveranciers.

Wat nu zijn de kenmerken van een audaxfiets? Op het eerste gezicht zien ze eruit als racefietsen. Ze hebben 28 inch wielen met vrij dunne banden, zijoptrekremmen en racesturen. Als je goed kijkt zie je echter verschillen. Deze fietsen zijn namelijk net wat zwaarder en steviger, hebben een veel comfortabeler geometrie, hebben net wat bredere banden (tot 32 mm), en oogjes voor spatborden en dragers (zeker achter, maar soms zelfs voor). Je kunt er lekker op racen, al zal je in een wedstrijd op de korte afstand wat inleveren (niet zoveel) op een voluit racefiets. Maar ze zijn net zoveel stabieler dat je er wat bagage op kunt hangen (wie zonder volgauto een race van 1000 km rijdt wil wel wat eten, gereedschap en extra kleding mee). De afmontage is meestal een interessante mix van race en mtb onderdelen. Ze hebben altijd een triple crankstel met niet al te grote bladen, en een mtb achternaaf van 135 mm. Dat laatste maakt het achterwiel veel steviger, en geeft vaak ook nog eens een mooiere kettinglijn met een triple crankstel. De remmen zijn Shimano zijoptrekremmen met extra lange hoeven.

Ik zou op zo'n fiets ook voordragers monteren, zodat het gewicht wat mooier verdeeld is. De veelgebruikte Reynolds 531c vorken kunnen lichte lowriders hebben van - ik meen - 4 kg per kant. Dan kun je achter aan elke kant nog een grote achtertas hangen van zo'n 8 kg. Dat ligt netjes, en je fiets zal er niet gauw van kapot gaan.

Met een uurtje sleutelen kun je zo'n fiets van gedaante laten verwisselen: zet op je kale fiets spatborden, bagagedragers en bredere banden, en je hebt je fiets van semi racer omgetoverd tot lichte vakantie fiets.

Zoals gezegd is dit in Engeland een tamelijk populair soort fiets. Bekende merken als Dawes, Orbit en vooral Thorn hebben erg geschikte modellen. De Thorn Brevet bijvoorbeeld valt prima binnen je budget, en wordt keurig naar je opgestuurd: www.sjscycles.com Helaas voor je zijn deze fietsen echter bijna allemaal van staal, en hebben ze inmiddels ook bijna allemaal oplopende bovenbuizen en Ahead balhoofden. Staal is net wat comfortabeler, en met een oplopende buis kun je het stuur net wat hoger krijgen, en wordt de voorkant van je frame sterker en stijver.

Als je zelf flink zwaar bent blijft 25 kg wel een flinke belasting voor zo'n fiets. Ik zou dan liever denken aan klassieke randonneurs als de Dawes Galaxy of de Thorn Club Tour. Die zijn nog weer wat steviger en nog weer wat stabieler, en hebben cantilever remmen zodat je flink bredere banden kunt monteren. Helaas zijn ze ook weer wat zwaarder en lomper, zodat je hier toch niet echt leuk meer mee kunt racen (al zien ze er van een afstandje nog altijd uit als een 'race'fiets).

Een andere manier om het wat steviger te krijgen is te kiezen voor lichte tourers met 26 inch wielen. Als voorbeeld kun je dan denken aan de Thorn XTC, maar er is wel meer te krijgen. Als je wilt racen zet je er smalle slicks op, en ga je heus nog erg hard. Op vakantie zet je er lekker dikke banden met een klein beetje profiel op (Schwalbe Marathon 1.95?).

Een laatste manier is om je bagage op een kar te vervoeren. Ook daarvoor moet je frame wel wat steviger zijn dan de allerlichtste moderne racefietsen van exotische materialen, maar het zou moeten kunnen. Koppel je kar af en je fietst ineens echt licht en snel.
Veel plezier,
Wim

Bedankt voor de reacties Leon en Willem :!:

Natuurlijk had ik er nog bij moeten zetten dat ik 85 kilo weeg (1.95 lang) en dat mijn stijl meer recreatief is dan wedstrijd, maar toch wil ik op een 'echte' racefiets rijden zonder onzin erop.
Ik heb ook even een cross-fiets overwogen maar daar is de geometrie anders (geen echte racehouding) en verder zien die er vaak te mountainbike-achtig uit, zoals veel ruimte tussen achterwiel en zadelbuis.
Staal heb ik nog niet helemaal afgeschreven omdat het gewoon sterker is, maar het betere staal kost vaak ook al een lieve duit. http://www.vanherwerden.nl/fietsen/Prij ... ST2004.htm
Is er niks leuks te doen met een simpel aluminium frame van Rings?, zoals de RACIX?
http://www.rings-goirle.nl/ringscollect ... e_atb.html
Stevig achterwiel eronder laten maken en rijden maar?

In het geval van 25kg bagage achterop een 28"racewiel zou ik kiezen voor een minmaal 36gaats naaf/velg combinatie of misschien zelfs wel een 40/48 gaats combinatie!
Niet alleen voor de stijfheid beter maar ook voor de sterkte.
Een standaard racefietsnaaf als een Shimano 105/Ultegra/Dura-Ace is niet gemaakt op zware belasting.
Misschien kan je zelfs beter kiezen voor een naaf met industrielagers zoals een DT Swiss of zo.
Makkelijker als er een lager de geest geeft door hoge belasting.

Bij zo'n gewicht en lengte zou ik eerlijk gezegd toch vooral kijken naar klassieke randonneurs zoals de Dawes Galaxy en de Thorn Club Tour. Snel en Vittorio in Nederland leveren ze ook. Dan zijn die maar een beetje zwaarder dan een echte racefiets. Ze gaan in elk geval niet kapot, en recreatief hard fietsen gaat er prima op, zeker als je de spatborden en al die andere 'onzin' er weer afgehaald hebt, en dunne lichte bandjes gemonteerd hebt. Overigens zijn zulke fietsen doordat ze spatborden hebben en er bredere banden op kunnen heel geschikt om ook in de winter door te fietsen. Die extra ruimte tussen staande buis en achterband komt ook goed van pas: dan komen je tassen niet zo gauw tegen je hielen.
Veel fietsplezier,
Wim

wie neemt er trouwens ooit 25 kilo bagage mee op een vakantie in europa??? whahaha.. dat kan alleen maar in de winter.

Hoi Vlep,
Kan wel hoor.
Als je in je eentje bent, een ruime tent wilt, lekker en warm wilt liggen, lekker wilt koken en de laatste 10% van het totaalgewicht geen probleem vindt is het best fijn.
Groeten, Leon

je bedoelt zo'n albatros van 'de waard'?

ik heb ervaring met het gebruik van een "echte" racefiets als vakantiefiets.

Het is wel zo dat ik slechts minimale bagage meeneem, wat betekent geen tent, kookgerief en dergelijke meer (slaap steeds in kleine hotelletjes of bij particulieren). Zodoende heb ik enkel behoefte aan wat reservekledij, toiletgerief en herstelmateriaal voor de fiets. Ik kom met 7kg bagage gemakkelijk toe, ook voor een tocht van een 3-tal weken.

Ik gebruik een rugzakje (25 liter model) van Lafuma waarin alles in kan. Indien ik langere tochten zou maken, denk ik eraan om een klein tasje vooraan op het stuur te plaatsen waardoor ik nog een paar extra kilo's kan meenemen.

Mijn fiets heeft geen enkele aanbouw. Is wel duurder dan de 1500 euro die je voorstelt (ondermeer door Trek carbon-frame) maar rijdt dan ook gigantisch lekker. Zeker in bergachtig gebied (waar je toch naartoe zou gaan) is zo'n lichte fiets uiterst aangenaam om mee te rijden. Je hoeft zelfs niet super getraind te zijn om elke col te kunnen beklimmen (zonder af te stappen!).

Ondanks mijn 94kg (1m92), en dus met bagage +100kg, heeft de fiets nog geen krimp gegeven. En uiteraard is hij ook volledig geschikt om thuis te racen!

Kijkt me geen goed plan, zeker niet met een moderne racefiets.

Racefietsen hebben korte achtervorken. Dat gaat niet goed samen met het mountainbikeverzet dat je nodig hebt om 25 kg (is ook veel) omhoog te zeulen.
En als de bagage ver genoeg naar achteren hangt om er niet met je hakken tegen aan te komen bljft de fiets zonder berijder niet meer staan.
Als je er mee fietst is de achterkant van een echte racefiets ook niet stijf genoeg
De maximaal 25 mm brede achterband die in een racefiets past houdt ook niet van 25 kg.

/Marten

Dag Marten,

ik begrijp niet wat je bedoelt met: Racefietsen hebben korte achtervorken. Dat gaat niet goed samen met het mountainbikeverzet dat je nodig hebt om 25 kg (is ook veel) omhoog te zeulen.
Ik snap niet waarom een korte achtervork en een mountainbikeverzet 'niet goed samen gaan'.
Verder heb ik nog even kritisch naar het gewicht gekeken, 15 kilo achterop lukt misschien ook wel, en dat moet een racefiets met verstevigd achterwiel (velg,spaken) toch wel kunnen houden?, je kan dan denk ik wel rustig met je triple omhoog fietsen en afdalen.

Hoe korter de achtervork, des te schuiner de ketting loopt bij diverse combinaties. En met bagage ben je geneigd ook alle combinaties te gebruiken. Zeker met drie standen STI hangt de ketting dan al gauw in de kooi te schuren.
15 kg klinkt al een stuk beter, zeker als je 5 daarvan aan de voorvork kunt hangen.

Verstevigde spaken zijn meestal een excuus voor slecht wielenbouwen. Dubbel butted 2.0-1.8mm blijven beter zittten als dikkere, mits de spaken op spanning staan. Een hoge velg is wel een goed plan
/Marten

even mijn 'woede' kwijt over advies fietsenmaker aangaande achterwiel!
Standaard zit op een fiets die ik wil bestellen een mavic CXP 22 velg achter, ik doe een voorstel om die te vervangen voor een CXP 33 velg van mavic want die kan denk ik wel 15 kg op bagagedrager achterop dragen, komt de fietsenmaker aanzetten met het advies een MA 3 velg van mavic te monteren.
Terwijl het materiaal van de CXP 33 sterker is dan die van de MA 3 (ze hebben beide hetzelfde gewicht) en bovendien is de MA 3 velg een platte velg integenstelling van de CXP 33 die half hoog is.

Word ik nou belazerd of snap ik het niet?

MA 3 http://www.mavic.com/servlet/srt/mavic/ ... d=55&lg=uk
CXP 22 http://www.mavic.com/servlet/srt/mavic/ ... d=56&lg=uk
CXP 33 http://www.mavic.com/servlet/srt/mavic/ ... d=57&lg=uk

De MA3 is dacht ik iets breder dan de CXP's. Dus kan er een bredere band op , ideaal voor de vakantiefiets (leest de fietsenmaker in de folder?). Heb je alleen niks an, want een brede band wil toch niet door je zijtrekrem. Hou je over een lagere velg bij het zelfde gewicht, dus minder stijf.
Qua sterkte win je denk ik ook niet veel met de overgang naar de 33. De 21 is een niet gelaste oem versie, maar weegt hetzelfde.

Als je sterk wil kun je beter aan een lompe Explorer of een DP18 denken. Maar de 21's houden het ook wel uit mits fatsoenlijk gespaakt

/Marten

bedankt Marten, maar ik begrijp het nog niet helemaal,
teneerste heb je het over "21's", welke velg bedoel je daarmee, de CXP 22?
En de 2 velgen die je noemt, quote "Als je sterk wil kun je beter aan een lompe Explorer of een DP18 denken." ken ik niet, welk merk?
Verder zeg je "Qua sterkte win je denk ik ook niet veel met de overgang naar de 33." toch heeft een andere fietsenmaker me die CXP 33 aangeraden, verder lees ik op de site van mavic het volgende over de CXP 33: "At equal weight, a Maxtal rim is 30% stronger than a 6106"

Verder heb ik de fietsenmaker ge-emailed dat ik er niks van begreep waarom hij die velg aanrade, hij heeft geantwoord maar of dat enig hout snijdt weet ik niet, N.B. wat zijn busjes?
Reactie van fietsenmaker:
"De cxp 33 velg is inderdaad sterker, maar de bevestiging van de nippel word d.m.v. diverse losse busjes die in de velg worden gezet gemonteerd, deze zijn meestal na goed 6 maanden al gebroken of los geraakt.
Het voorsel voor de cxp 22 velg lijkt me nog het beste !"

Ik waardeer jullie advies zeer.
25kilo kan alleen met gebruik van een BOBkar en daar zijn goede ervaringen mee, zelfs met een standaard racefiets met een tripel.
graag geef ik je een paar adressen voor info als je dat wil.
Klaas
Huur een BOB www.megalos.nl

Petr schreef: quote "Als je sterk wil kun je beter aan een lompe Explorer of een DP18 denken." ken ik niet, welk merk?
N.B. wat zijn busjes?
Beide velgen zijn van Rigida. Erg sterk, ietsje zwaar voor een wielrenner, en de Explorer is door zijn lage prijs iets minder "rond".

Busjes zijn de metalen bussen die in de velg worden geklonken om de kracht van de spaaknippel over de velg beter te verdelen.
Hierin heb je de keuze tussen enkel gebust, en dubbel gebust. De dubbel gebuste versie wordt in een dubbelwandige velg gebruikt en wordt vastgeklonken in beide wanden. Zo wordt de kracht van de spaak over twee wanden verdeeld.

Groeten,

Marco
Wat is dat nu, 25 kilo als "excessief" te bestempelen? je moet maar eens proberen om met een volledige kampeeruitrusting, basisreparatiemateriaal, kleding voor 0-35 graden, reisdocumentatie, fotogerief, en het nodige reservevoer (ver) onder dat gewicht te blijven!!

En met een goede verdeling van het gewicht is het ABSOLUUT geen probleem. Mijn Tubus achterdragers vermelden trouwens ook vrolijk dat 25 K het maximaal toegestane gewicht is. Maar als je zo veel achterop bindt, en niet van voor, gaat je fiets wel flink steigeren!

Groetjes,

Astrid

[quote="Petr"]bedankt Marten, maar ik begrijp het nog niet helemaal,
teneerste heb je het over "21's", welke velg bedoel je daarmee, de CXP 22?
En de 2 velgen die je noemt, quote "Als je sterk wil kun je beter aan een lompe Explorer of een DP18 denken." ken ik niet, welk merk?
Verder zeg je "Qua sterkte win je denk ik ook niet veel met de overgang naar de 33." toch heeft een andere fietsenmaker me die CXP 33 aangeraden, verder lees ik op de site van mavic het volgende over de CXP 33: "At equal weight, a Maxtal rim is 30% stronger than a 6106"

sterkte wordt pas interessant als je domme dingen doet. Voor de levenduur van de spaken maakt het niet uit. Maar er zal ongetwijfeld een categorie gaten zijn waarin de cxp22 net wel en de ccp33 nog net niet krom gaat. Een iets dieper gat en je hebt met de cxp22 meer kans het ding weer in model te frommelen

Verder heb ik de fietsenmaker ge-emailed dat ik er niks van begreep waarom hij die velg aanrade, hij heeft geantwoord maar of dat enig hout snijdt weet ik niet, N.B. wat zijn busjes?
Reactie van fietsenmaker:
"De cxp 33 velg is inderdaad sterker, maar de bevestiging van de nippel word d.m.v. diverse losse busjes die in de velg worden gezet gemonteerd, deze zijn meestal na goed 6 maanden al gebroken of los geraakt.

Bij de cxp velgen verlaten de spaken de velg door de vouw van de V. Je kunt op die plek dus geen versterkingsringen inklinken, en de nippelkop zal ook niet goed aanliggen. Vandaar dat de cxp 33's een aangepunt blokje hebben dat de krachten verdeeld.