Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietspomp met of zonder slangetje? - Forum Wereldfietser

Fietspomp met of zonder slangetje?

Na het testen van een 5-tal goedkope, enkele tot vele jaren oude Zéfal fietspompen die in de garage liggen (niet allemaal van mij, iedereen fietst hier), kwam ik tot de conclusie dat vaak niet de pomp, maar de luchtdichtheid van het slangetje het eerste probleem vormt om een aanvaardbare druk te bereiken. Niet het buisje zelf, maar de verbinding tussen het buisje en de buiskopjes met schroefdraad lekken blijkbaar vaak, na verloop van tijd.

Aangezien 3 bar iets te weinig is (4,5 bar mag geen probleem zijn), wil ik een nieuwe pomp kopen voor op de fiets. Hier en elders zijn de meest gelezen aanbevelingen de Zéfal HPX, Topeak Morph modellen of Lezyne Floor Drive modellen. Die laatste 2 hebben een slangetje, de eerste niet. Met de HPX kan weinig mis gaan, de andere hebben meer mogelijke problemen. Maar is het ontbreken van een slangetje alles bij elkaar een voor- of nadeel van de HPX? Ik heb alleen ervaring met pompjes die wel een slangetje hebben, dus kan moeilijk inschatten hoe vervelend het gemis ervan is.

Er wordt vaak geschreven dat je beter voor een pomp met slangetje gaat om het ventiel of de binnenband niet te beschadigen. Heeft er iemand al pompend zijn binnenband al om zeep geholpen?

Wim, als ik uw berichten hier lees ben jij een van de fanatieke HPX gebruikers. Ooit het slangetje gemist?


Alvast bedankt!
Ik heb een topeak turbo morph; met slang dus en ik vind het eigenlijk wel heel erg fijn. Het maakt vooral uit wanneer je eens 7+ bar in een band pompt, dan lijkt het me echt een ramp om te moeten pompen met de de pomp direct op het ventiel.

Echt licht is de pomp overigens niet met 270gram; mijn mini pompje (een topeak pocket rocket masterblaster :D) weegt 115 gram, ik gebruik die ook wel en heb er tot nu toe geen (binnen)banden/ventielen mee om zeep geholpen.
Voordeel van een slangetje is dat je niet (onbewust) aan het ventiel staat te rukken bij het pompen. Ik gebruik zelf de Lezyne Floor Drive (HV), met veel (relatief natuurlijk) plezier. Overigens heb ik ook een oude Zefal HPX liggen en die is ook gewoon goed. Voor meer dan 6 bar denk ik zelfs iets beter dan de Lezyne, maar daarvor is dan ook de andere Floor Drive (HP) meer geschikt.

Groet Remco
Ik heb een keer het stukje schroefdraad van mijn fransventiel verbogen. Tijdens het pompen schoot mijn pomp van het ventiel. Dat zal met een slangetje, denk ik, minder snel gebeuren.
Ik heb idd wel eens een ventiel beschadigd. Dé manier om met een pomp zonder slangetje te pompen is het wiel geheel uit de fiets te halen en te pompen terwijl het wiel aan de pomp hangt, met het ventiel dus bovenaan en naar beneden wijzend.
Nadeel van de Turbo Morph die ik sinds kort heb is dat je niet gemakkelijk lekker pompt en ik wel gemakkelijk mijn knokkels beschidig omdat het handvat te dicht bij de pomp komt; waarschijnlijk omdat mijn handen en vingers net iets groter zijn dan gemiddeld.
Leon
Jaren lang een hpx gebruikt (direct op ventiel dus) en ja, dat is was kwetsbaarder en voelt (achteraf) als meer gedoe.
Nu de nieuwe fiets geen haakjes meer heeft voor een volle lengte fietspomp overgestapt op een morph.
ik moet zeggen: dat bevalt best.
alleen jammer dat er nergens op de fiets een mooi plekje voor de houder te vinden viel (de afstand zitbuis -> achterspatbord was te kort), dus we hebben 'm los in een tas mee.
Met een beetje handigheid kun je een pomp zonder slangetje afsteunen tegen iets in de omgeving. De hoek van een houten bankje is bijzonder geschikt. De kracht komt dan niet op het ventiel en het pompt ook makkelijker. Lukt ook met een boomstronk of paaltje. Wiel eruit halen gaat vaak het best.
Als je de plaats hebt (haakjes op kader of tassen) dan opteer je best voor een pomp met slang. Deze zorgt ervoor dat je de beste bevestiging hebt door de slang op het ventiel te draaien en zal het meest efficiënt pompen. Pompen zonder slang geven veelal een probleem om op het ventiel te plaatsen en kunnen bij hogere druk al eens los schieten. Bij het terug losmaken van de pomp durft het ventiel wel eens beschadigd te worden (zeker als het er een beetje schuin op stond)

ps: mijn voorkeur gaat dus uit naar een pomp met slang maar moet er wel bij zeggen dat mijn mening ietswat beïnvloed is door de dag zelf. Daarjuist platte band en gevloekt op mijn pomp zonder slang die niet wilde meewerken en mij verplichtte om te voet verder te gaan. Het ventiel was juist iets te kort om de pomp stevig op te bevestigen en schoot altijd terug los.
Ik zou ook voor een pomp met slang gaan vanwege het gemak van oppompen. Je kunt nu eenmaal meer druk uitoefenen op de grond dan op het ventiel. Ik zou echter geen Topeak Morph meer kopen, die dingen kunnen nergens tegen. Een beetje regen en vuil en het ding (van ruim €30) kan ik de prullenbak.
Bedankt al voor alle reacties! Veel interessante ervaringen en meningen.

Mag ik concluderen dat de aansluiting van minder belang is bij typische reisfietsbandendrukken (tot 5 bar) ? Voorlopig staat er nog geen koersfiets in mijn stal, dus voor hogere drukken zou ik de pomp niet gebruiken.

Remco, de Lezyne Floor Drive die je hebt, in HV uitvoering, tot welke druk kan je daarmee je banden comfortabel oppompen? Lezyne geeft max 6,2 bar aan, bereik je er echt 6 bar mee?

Sonali, welke pomp prefereer jij dan boven de Topeak Morph?
Lasse schreef:Sonali, welke pomp prefereer jij dan boven de Topeak Morph?
Ik heb jarenlang een Topeak Double Shot handpomp (zonder slangetje dus) gehad en ben nu nog in het bezit van een handpomp zonder slang van Crankbrothers (Alloy Pump, dual piston).
Maar ik was dus op zoek naar een voetpomp omdat je meer druk in je banden krijgt met minder inspanning en dus leek de Morph wel goed... leek dus. Ik heb nu een voetpomp van één van de lokale winkeltjes hier in St. Catherine, Egypte en die doet het al tijden goed. Chinees model, superlicht, €1,25 :D
Beste Lasse,
Ja ik ben blij met de HPX. Vorige week heb ik hem voor het eerst in jaren weer eens moeten gebruiken, helaas. Een dikke spaanplaatschroef had zich in de achterband gewerkt. Met 200 slagen had ik de 26x1.75 Pasela TG weer op iets van 3,5/4 bar. Bij deze pomp verplaats je per slag niet zo heel veel, maar je kunt een relatief hoge druk halen, en per slag is de nodige kracht niet zo idioot hoog als bij sommige andere pompen. Als je het wiel uit het frame hebt loopt je weinig kans het ventiel kapot te maken. Als ik onderweg mijn banden wat harder wil oppompen doe ik dat bij de benzinepomp. De HPX is voor lekke banden.
Wim
Ik kom op de vakantiefietsen met de micro floor drive hv vrij eenvoudig tot 5,5 bar. Harder hoeven 37mm banden niet te zijn. Voor m'n racefiets waarbij de banden op zo'n 8 bar staan gebruik ik een grote vloerpomp of als ik lui ben de compressor. Voor nood onderweg een SKS roadrace maar daar kom ik ook niet mee boven de 5 bar. Echt een pompje om mee thuis te komen en dan gauw echt oppompen.

Groet Remco
Bedankt voor de antwoorden!

Denk dat ik voor de HPX zal gaan, als pomp voor noodgevallen. Voor het regelmatig op druk zetten staat er al een grote Lezyne thuis en onderweg kom ik ook soms wel voorbij een tankstation...
Goed om lezen dat de Micro Floor Drive HV ook vlot 5,5 bar haalt, dan is die toch interessant (en veel beter beschikbaar in België dan de HPX lijkt het).