Vouwfiets advies gevraagd

Voor prive-gebruik overweeg ik een vouwfiets aan te schaffen (omdat ie gratis in de frein mee mag en ik geen auto heb). Maar als ik er dan toch een aanschaf dan zou ik er graag ook eentje nemen waar ik eventueel mee op vakantie kan gaan. Ik denk dan aan een MTB-achtige fiets met 27 versnellingen en 26" wielen in combinatie met een Extrawheel. Zoiets dus maar dan met een extrawheel.

Afbeelding


Ik heb een paar vragen:

1) welke vouwfiets komt daarvoor in aanmerking?
Ik heb al gezien de Montague Paratrooper en de Dahon Cadanza. Ik zag verder nog deze van montague, maar heb wat twijfels over de stijfheid. http://www.vanherwerden.nl/blog/entry/1 ... markt.html
Zijn er nog andere ook geschikt?

2) Levert zo'n Extrawheel niet veel torsie op van de achtervork? En kunnen die fietsen dat aan?

3) Ik zie dat die vouwfietsen vaak in twee maten worden aangeboden, namelijk 18" of 20" frame. Ik ben 1,79m, welke maat kan ik dan het beste kiezen?

Bedankt.
Vouwfietsen zijn een compromis: ze vouwen goed of ze fietsen goed. Als snel en compact vouwen je doel is dan is er niets beter dan een Brompton. Maar daar wil je geen tochten op maken. Als je tochten wilt maken dan zijn S&S koppelingen ideaal, of eventueel vouwfietsen als een Airnimal. Maar dat vouwt allemaal niet makkelijk: het zijn fietsen die je kunt opvouwen om op een tocht mee te nemen. Vooral achterin de auto. Bike Friday maakt wel tussenmodellen, net als die Dahon mtb. Maar als je pech hebt kun je ze noch goed opvouwen, noch er lekker op fietsen.
wim
Fietst Heinz Stuecke niet op een Brompton rond tegenwoordig?
Die zal toch ook nog wel de nodige km maken.

Ik heb zelf ooit een Engelsman ontmoet in de VS, die dagenlang bepakt en bezakt met ons mee fietste. Geen probleem op zijn Bike Friday, zelfs niet op de kustroute van California (heuvel op, heuvel af, heuvel op...)

Meer vouwfiets nieuws : http://www.tour.tk/cycle-touring-travel-tips.htm
ergens halverwege de pagina.
Heinz Stücke fietst de hele wereld rond op een vouwfiets. Dat doen er wel meer, zie deze site, http://pathlesspedaled.com. Als je een Brompton aanpast, verstelbare stuurpen, betere handvatten en een goed zadel, kun je er de hele wereld mee rond. Iedere fiets is een compromis, maar dat adagium geldt in wat sterkere mate voor een vouwfiets. Goed vouwen en goed fietsen gaan eigenlijk nooit samen. Als geld geen grote rol speelt zou je een Moulton kunnen proberen. Geen vouw, maar een deelfiets. Rijdt super, kost een paar Euro maar dan heb je ook wat.
Ik ben in het bezit van een Dahon Vitesse D7.
Uitgerust met Nexus 7naafversnelling en 20" wieltjes.

Verder info vindt u hier:
in 2009 zes dagen Zuiderzeeroute:
http://www.fietstoeren.be/Archief/Ned/z ... derzee.htm

Op het forum:
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?f=8&t=15500

http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 23&t=11237

mvg
Benie
Veel hangt natuurlijk af van het terrein dat je wilt opzoeken.

Ik heb zelf een Brompton, en er is veel mogelijk en een Brompton rijdt prima op goed wegdek, maar ik zou niet zo snel voor den Brompton kiezen als trekking-vouwfiets. Buiten de door andere reeds genoemde opties is de Frog of een model van Birdy ook goed:
http://www.foldingcyclist.com/Birdy-Fro ... -bike.html

http://www.birdybike.com

http://www.r-m.de/faltrad/

Frog en Birdy (beiden van Reisse & Muller) zijn ook te verkrijgen met b.v. Rohloff.

Deze staan bekend om hun zeer goede rijeigenschappen, ook bij slechter wegdek (en in tegenstelling tot de Brompton).

Renaat
marcelvos schreef:Heinz Stücke fietst de hele wereld rond op een vouwfiets. Dat doen er wel meer, zie deze site, http://pathlesspedaled.com. Als je een Brompton aanpast, verstelbare stuurpen, betere handvatten en een goed zadel, kun je er de hele wereld mee rond.
waarbij je de aantekening moet maken dat je de onverharde stukken hoofdzakelijk vanuit een busraampje zult zien. Zodra het wegdek anders dan verhard is stijgt de rolweerstand in astronomische hoogten
Had je deze gezien: Iemand die een verre reis maakte met een Cadenza omgebouwd met een Rohloff: http://www.velovision.com/Images/tour/vv30cadenza.pdf

Zelf heb ik zo'n Cadenza met een NuVinci traploze versnellingsnaaf uitgerust.
Het frame valt nogal klein dus ik zou een 20" aanbevelen.

Frans