Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelpen loskrijgen - Forum Wereldfietser

Zadelpen loskrijgen

Hoi
Na het merken dat ik bij lange afstanden last krijg van mijn knieën wilde ik me zadel iets hoger zetten. Het boutje losdraaien en de (soort van slangen-)klem losmaken. Maar toen kwam ik bij het probleem, mijn zadelpen zit muurvast in mijn frame. Ik heb er al dingen als WP40 in gespoten om het "los" te maken. Ik heb al aardig zitten hengsten aan het zadel, er een stel tikken met een hamer (van boven, onder en zijkant) gegeven en nog steeds zat ie vast.
Dus ik naar de fietsenmaker waar ik hem had gekocht (een goede fietsenmaker met echt wel verstand van fietsen). Hij heeft ongeveer dezelfde dingen die ik heb geprobeerd uitgevoerd en het leverde hetzelfde resultaat op als bij mij: niks. Tot slot hebben we de zadelpen met het platte deel in de bankschroef gestopt en geprobeerd door wat te duwen/trekken om er zo wat beweging in te krijgen. Ook dat wilde niet.

De fietsenmaker en de fabrikant kwamen met 2 laatste mogelijkheden:
1. een nieuw frame á 500 euro (liever niet, want er is niks mis met dit frame)
2. de zadelpen eruit vrezen bij de fabriek

Het gaat om een 1.5 jaar oud stalen frame van een gerenommeerd merk en een even oude (ongeveerde) zadelpen. Ik hou de fabrikanten eventjes anoniem aangezien het een goede en veelgebruikte merken onder vakantiefietser zijn en ik het niet respectvol vind om hier erover te gaan "klagen"

Nu mijn vraag: zijn de 2 opties die de fietsenmaker voorstelde echt de enigste opties of zijn er nog dingen die ik zelf zou kunnen proberen?
Misschien met heet water, om de zadelbuis een doek oid en dan heet water erop.
Volgende methode werkte op een oude racefiets van 91:
-boutjes van bidonhouder op zitbuis losmaken
-WD40 spuiten door deze gaatjes, terwijl het frame ondersteboven staat: vermits de meeste zadelpennen afgeschuind zijn heb je een redelijke kans dat dat gootje zich vult. (haal wel je zadel eraf als het een brooks is, want de olie druipt langs alle kanten dan uit de pen)
-Nu het zadel er toch uit is: steek twee grote schroevendraaiers in de patent zadelpen houder (één met het handvat naar voor, één met het handvat naar achter) zo krijg je een goede hefboom.
- vervolgens: 's morgens en 's avonds telkens WD 40 spuiten, eens de eerste 24 uur verlopen zijn: alvorens te spuiten telkens proberen pen gedraaid te krijgen: Draai het frame terug normaal, zet je benen over het frame en klem het zo goed mogelijk vast. Gebruik de twee handvaten van de schroevendraaiers om kracht te zetten.

Bij mij succes op derde dag: pen ongeveer 90° kunnen draaien. Volgende avond heb ik ze eruit kunnen wrikken.

Enige andere methode is de pen eerst zo dun mogelijk draaien en ze er vervolgens uithalen wat Marten kan.
Kruipolie en geduld.

En de volgender keer montagevet gebruiken.
groppe schreef:
Nu mijn vraag: zijn de 2 opties die de fietsenmaker voorstelde echt de enigste opties of zijn er nog dingen die ik zelf zou kunnen proberen?
Zoekfunctie gebruikt?

Renaat
Beste methode lijkt mij:
- kruipolie erin via de bidonhoudernokjes (zoals hierboven getipt), en frame ondersteboven laten staan.
- na enige tijd in de zadelpen in de bankschroef.

andere mogelijkheid is zadelpen heet stoken met bv. hobbybrander en dan snel afkoelen met natte lap.

Als niets helpt: zadelpen stukje boven buis afzagen en met een reciprozaag een sleuf in de zadelpen zagen (verticaal). Houd genoeg ruimte over om in het uitstekende deel nog gaten te kunnen boren om een schroevendraaier o.i.d. te kunnen steken als hefboom.
Neem een stuk metaal of hout (bv 75cm) en monteer dat op de pen in plaats van het zadel. Bijvoorbeeld door in het midden twee gaatjes te boren en daar de boutjes doorheen te doen waar je normaal het zadel mee monteert. Nu heb je een flinke hefboom en kan je de pen proberen te draaien. Als ie eenmaal draait krijg je deze er vast met hulp van wat kruipolie er uit.

Deze beun de haas had laatst ongeveer hetzelfde probleem: nieuwe pen was 0.2 mm dikker dan wat er in zat. Deze had echter een beetje speling en ik dacht dat met wat vet het wel ging lukken. Door twee planken tegen elkaar te klemmen met een lijmklem en daartussen de kop van de pen heb ik het weer los gekregen.

Succes, Mark
Handige tips van Sheldon Brown:

http://sheldonbrown.com/stuck-seatposts.html

Persoonlijk denk ik dat tip 12 de enige oplossing is in dit geval. Zagen dus..
Fietsenmakers beginnen er liever niet aan omdat je, als het tegenzit, hier zomaar 2 uurtjes mee zoet kan zijn.
Dank voor alle tips, helaas heb ik er al veel zelf al gebruikt. Ik heb bijv die met het creeren van een hefboom al gedaan en dan de fiets als hefboom gebruikt.
Ik ga zeker het verwarmen nog proberen en nog wat dingen van Sheldon Brown proberen.

Bij de nieuwe zadelpen zal ik op toezien dat de hele pen vol komt te zitten met montagevet.
groppe schreef:
Bij de nieuwe zadelpen zal ik op toezien dat de hele pen vol komt te zitten met montagevet.
Niet de pen maar de staande buis invetten (zie tips Sheldon Brown)

Ronald
@groppe is het nog gelukt? Ik heb nu ook een zadelpen die nog al vast zit.
En ben benieuwd hoe jij hem los hebt gekregen?
M276 schreef:@groppe is het nog gelukt? Ik heb nu ook een zadelpen die nog al vast zit.
En ben benieuwd hoe jij hem los hebt gekregen?
kruipolie
en daarna even een kleine gasbrander er op, om wat temperatuurswisselingen en uitzettingsverschillen te bewerkstelligen. Wat wel effectief is bij een alu-pen in een stalen frame.
AB schreef:kruipolie en daarna even een kleine gasbrander er op, om wat temperatuurswisselingen en uitzettingsverschillen te bewerkstelligen. Wat wel effectief is bij een alu-pen in een stalen frame.
Kun je dat effect wat uitgebreider omschrijven bij een alu-pen in een stalen frame. Kan ik wat leren van een metallurg.

Piet.
PietV schreef:
AB schreef:kruipolie en daarna even een kleine gasbrander er op, om wat temperatuurswisselingen en uitzettingsverschillen te bewerkstelligen. Wat wel effectief is bij een alu-pen in een stalen frame.
Kun je dat effect wat uitgebreider omschrijven bij een alu-pen in een stalen frame. Kan ik wat leren van een metallurg.

Piet.
De uitzettingscoefficient van aluminium is ca 3 x zo groot dan die van staal. Misschien dat je met heetstoken de stalen buis blijvend kunt oprekken of dat je er in slaagt het aluminium oxide wat te vergruizen
Hier nog een antwoord dat ik als PM naar M276 had gestuurd:

====
Ik heb hem helaas nog niet losgekregen, geen van de opties werkte bij mij :s. dat betekend niet dat er geen goede/nuttige tips tussen zaten.

Ik heb nu toch maar een afspraak gemaakt bij de fabriek om de zadelpen eruit te frezen.

Van de opties die er zijn gegeven is het geregeld volspuiten met wp40 en een weekje later de zadelpen in de bankschroef zetten een erg rigoureuse maar erg degelijk optie. Let er wel op dat je je frame niet zover doorbuigt dat ie niet meer terug wil. Je zou ook (mocht het om roest gaan) ook cola in het frame laten lopen om het zo los te weken, ik heb dit zelf niet gedaan omdat ik dit zonde van mijn frame vond.
De tips over warmte zouden ook kunnen helpen als de zadelpen van een ander materiaal is dan het frame.

Ik hoop dat die van jou wat makkelijker los te krijgen is dan die van mij.
Succes, Joppe
===
m-gineering schreef:De uitzettingscoefficient van aluminium is ca 3 x zo groot dan die van staal.
Afkoelen, dus, die boel! Zak ijs erop. Droogijs: nog beter!

.tsooJ
groppe schreef:Je zou ook (mocht het om roest gaan) ook cola in het frame laten lopen om het zo los te weken, ik heb dit zelf niet gedaan omdat ik dit zonde van mijn frame vond.
Als een frame zo slecht is dat het in een week aangetast wordt door cola dan is het ook niet meer zonde, hoogstends jammer van de cola :shock:
Leon
Bij mij is hij los gekomen door kruipolie en een paar goede tikken in de richting van het uitgesnede stukje uit het frame. En dan een paar goed zijwaartse tikken tegen het zadel. En hem er zo heen en weer bewogen tot dat hij eruit was. Heb hem nu even los liggen. Voordat hij terug gaat eerst het frame schoonmaken. En invetten ;)

Thanks voor je PB Groppe
Precies gebruik kruipolie en geen wd40!
Paar tikjes met de hamer bovenop de zadelbuis om de roest te breken. Daarna moet ie toch wel loskomen. Wel even goed inspecteren of er geen deuk in de zadelbuis zit.