Nieuwe fiets (in het buitenland)

Hallo allemaal,

Ik ben weer terug na een forumpauze van een paar jaar. Maar jullie zullen je mij wel niet herinneren, want mijn aanwezigheid hier was vooral passief.

Gedurende al die tijd heb ik in mijn achterhoofd gehad dat ik eigenlijk wel graag eens een voor reizen geschiktere fiets zou willen kopen (tot nu toe reed ik op stadsfietsen met maximaal 3 versnellingen), en nu heb ik besloten dat ik eindelijk maar eens iets moet gaan doen om dat werkelijkheid te maken. Ik ben dus weer begonnen met lezen over alle mogelijkheden en de voor- en nadelen daarvan en heb inmiddels een lijstje met eisen, waaronder onder andere:
- stalen frame
- 26" wielen

Nou wil het geval dat ik in Polen woon. Er zijn hier geen gespecialiseerde reisfietswinkels. Ik betwijfel het ook zeer of er fietsenwinkels zijn waar ze je maten kunnen opnemen en aan de hand daarvan een frame adviseren. Een korte verkenning van de Poolse fietsrealiteit op het internet en in verschillende winkels leert mij dat de merken die hier op het forum worden genoemd bijna allemaal onbekend zijn, en omgekeerd dat de merken die verkocht worden, hier nooit genoemd worden. Verder blijkt dat 99% van de stalen frames "Gazelle" of "Batavus" heet en/of 28" wielen heeft. Kortom, het kan nog wel eens lastig worden iets te vinden dat aan mijn wensen voldoet. Gelukkig heb ik wel al een winkel gevonden met verkopers die zelf ook reizen per fiets en dus weten waar ze het over hebben, en me zullen bellen wanneer ze iets vinden dat geschikt lijkt.

En dan nu mijn vragen.

Als eerste: zeggen de volgende merken jullie iets, en zo ja, kunnen jullie die wel of juist niet aanbevelen als ik een fiets wil waar ik de komende 20 jaar mee voort kan?
Merida, Scott, Author, Mongoose, Kross, Schwinn, Specialized, Kelly's, Kona, Felt, Look, Colnago, Unibike, Marin, Matts, Gary Fisher, Leader Fox, GT
Op de mening van Poolse fietsers op het internet durf ik niet zo goed af te gaan, want die noemen ook Giant als een van de betere merken.

En als tweede: ik zit een beetje met de maten/geometrie van het frame. Het zal sowieso moeilijk worden om meerdere fietsen uit te proberen en te vergelijken, maar zelfs met één fiets weet ik niet hoeveel testgelegenheid er zal zijn als ik iets vind (op een website van een fietsenwinkel zag ik zoiets als: "Voor de deur is een pleintje dus je kunt de fiets nog uitproberen ook!", alsof dat iets uitzonderlijks is hier). Misschien is het sowieso handiger/realistischer om ergens een frame te bestellen en dat op te (laten) bouwen, en dan kan ik het helemaal niet uitproberen. Vandaar: betaat er ook een manier om zelf uit te rekenen wat voor maten een fiets die bij mijn lichaam past ongeveer moet hebben of zoiets? Voor framehoogte heb ik wel al van alles gezien, maar nog niet voor overige maten.

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen. :)
Houtje touwtje manier:
Bepalen framemaat
De framemaat wordt gemeten van het hart van de trapas tot aan de bovenkant van de zitbuis. Om te bepalen welke framemaat past bij uw lengte vermenigvuldigd u uw binnenbeenlengte (BBL) met 0,66. Framemaat = BBL * 0,66 (naar beneden afronden) Binnenbeenlengte (BBL)= afstand vanaf de grond tot uw kruis, waarbij u op bloten voeten staat en de voeten 15 cm uit elkaar staan.
Maar in Polen zijn er vast goede fietsenmakers in de grote stad die een fietsmeting kunnen doen!?

Ik heb trouwens gehoord dat dagelijks busjes vol 2e hands fietsen naar Polen vertrekken. De keuze zal dus wel enorm zijn? :evil:
Dorenda schreef:... als ik een fiets wil waar ik de komende 20 jaar mee voort kan?
20 jaar? Dan ga je weinig fietsen of heel zuinig doen.

De merken zijn niet zo heel relevant als het volgende. Een belangrijke vraag die je niet gesteld hebt is wie je de fiets laat onderhouden bij problemen. Ga je naar een min of meer plaatselijke fietsenmaker dan zal die de techniek van jouw fiets wel moeten kennen en onderdelen moeten kunnen leveren. Of ga je alles zelf doen zodat je ook via internet kunt bestellen?

De maat blijft lastig. Echt uitrekenen kan niet want iedereen is weer anders. Als je mijn maten uitrekent krijg ik een te lange fiets. Een reis naar een echte fietsenmaker is misschien toch het beste, ook al is het ver.

Succes,

Leon
Dorenda schreef: heb inmiddels een lijstje met eisen, waaronder onder andere:
- stalen frame
- 26" wielen

Merida, Scott, Author, Mongoose, Kross, Schwinn, Specialized, Kelly's, Kona, Felt, Look, Colnago, Unibike, Marin, Matts, Gary Fisher, Leader Fox, GT
Op de mening van Poolse fietsers op het internet durf ik niet zo goed af te gaan, want die noemen ook Giant als een van de betere merken.
met bovenstaande eisen wordt je merkenlijstje snel errug overzichtelijk. :D

En zo beroerd zijn/waren Giants iha niet, als je de huidige laifstail expedition tractors vergeet
gios schreef:Houtje touwtje manier:
Bepalen framemaat
De framemaat wordt gemeten van het hart van de trapas tot aan de bovenkant van de zitbuis. Om te bepalen welke framemaat past bij uw lengte vermenigvuldigd u uw binnenbeenlengte (BBL) met 0,66. Framemaat = BBL * 0,66 (naar beneden afronden) Binnenbeenlengte (BBL)= afstand vanaf de grond tot uw kruis, waarbij u op bloten voeten staat en de voeten 15 cm uit elkaar staan.
Zover was ik inderdaad al, maar juist de andere maten weet ik niet wat ik daarmee moet.
gios schreef:Maar in Polen zijn er vast goede fietsenmakers in de grote stad die een fietsmeting kunnen doen!?
Dat betwijfel ik. In Warschau tenminste. En als ik ervoor naar de andere kant van het land moet reizen, kan ik net zo goed meteen naar Nederland doorrijden. :-) Ik zal er in ieder geval hard naar moeten zoeken hier, en dat ga ik ook nog wel doen.
gios schreef:Ik heb trouwens gehoord dat dagelijks busjes vol 2e hands fietsen naar Polen vertrekken. De keuze zal dus wel enorm zijn? :evil:
De keuze in tweedehands Nederlandse stadsfietsen is inderdaad heel ruim. :)
Leon schreef:20 jaar? Dan ga je weinig fietsen of heel zuinig doen.
Laten we het maar op dat laatste houden. :) Ik bedoelde natuurlijk niet dat er in die 20 jaar niets vervangen hoeft te worden, maar wel dat, laten we zeggen, het frame en het stuur het zolang uithouden (mocht ik geen rare vallen maken in die tijd). Of is dat met de (goede) fietsen van tegenwoordig een uitzondering? Mijn vorige fiets was over de 40 jaar...
Leon schreef:De merken zijn niet zo heel relevant als het volgende. Een belangrijke vraag die je niet gesteld hebt is wie je de fiets laat onderhouden bij problemen. Ga je naar een min of meer plaatselijke fietsenmaker dan zal die de techniek van jouw fiets wel moeten kennen en onderdelen moeten kunnen leveren. Of ga je alles zelf doen zodat je ook via internet kunt bestellen?
Er zal in ieder geval ook een plaatselijke fietsenmaker aan te pas moeten komen. Al weet ik niet of ik hier 20 jaar blijf wonen en dat dus steeds dezelfde zal zijn. Maar qua afmontering heb ik niet zo heel uitzonderlijke eisen, ik verwacht niet dat het een probleem moet zijn een fietsenmaker te vinden die daar raad mee weet.
m-gineering schreef:met bovenstaande eisen wordt je merkenlijstje snel errug overzichtelijk. :D
Ik hoop maar dat het voor mij inderdaad wat overzichtelijker wordt dan het nu is. :) Of wil je hiermee zeggen dat ik het onmogelijke vraag?
m-gineering schreef:En zo beroerd zijn/waren Giants iha niet, als je de huidige laifstail expedition tractors vergeet
Oké, dat is mooi. Ik kreeg van de opmerkingen over Giant hier op het forum de indruk dat het maar een erg matige kwaliteit was.
De genoemde merken zijn voor het grootste deel typische mtb-merken en inderdaad geen staalbouwers.

Maar waarom zou je ook? Van aluminium worden uitstekende fietsen gemaakt, waarmee je probleemloos de wereld rondrijdt.
hoe vaak kom je nog in nl?
hoeveel haast heb je om deze fiets te kopen

als je geen haast hebt en wel af en toe hier komt is t simpel denk ik
nu op www beetje spitten, zodat je redelijk weet wat je wil en waar je het wil kopen.

bij de erstvolgende keer in nl een afpsraak maken bij een goede fm. met proeffietsen en zo en dan bestellen.

dan kan je m de keer erna meenemen of laten opsturen.

kona is ongeveer t enigne merk uit dat rijtje wat staal bouwt dus snel klaar. met zoeken.

alu is ook leuk :).

op een alu 28 inch batavus kan je ook fietsen van uit nl in kaapstad. zonder veel problemen. paar lekke banden en dat was t zo ongeveer wel.

succes.
Dit lijkt me toch een serieuze fietszaak: http://www.airbike.pl/
Mijn vrouw heeft online haar fiets besteld door haar maten en wensen op te sturen. Geen proefrit niks.
Ze kwam uit op een lynskey (ti), en ze heeft hem lokaal op laten bouwen. Ze rijdt er als een zonnetje op. Let wel ze was een totale leek op het gebied van fietsen!!! (dit was voordat ze mij ontmoette)
Als ervaren fietser kan ik achteraf alleen maar zeggen dat het een goede voorlichting van de leverancier was en een goede investering van haar zelf.

mijn ervaring is dat niet alle fietsenmonteurs overweg kunnnen met magura en rohloff dus daar zie ik niet zo'n probleem voor je.

De discussie staal/alu is dezelfde discussie als het wel/niet dragen van een helm: eindeloos. Met alu heb je alleen meer keuze.

Merken zeggen mij niet zo heel veel; opbouw echter veel meer!!
Ik bedoel Giant: niets mis mee; alsof batavus en gazelle altijd goed afmonteren...


Suc6
Walter
Leon schreef:20 jaar? Dan ga je weinig fietsen of heel zuinig doen.
Leon, wilde je toch even laten weten dat mijn Ridgeback 604GX, gekocht in 1995, zo langzamerhand wel een kilometertje of 100.000 heeft afgelegd (waarvan 60.000 in de laatste 6 jaar) en nog lang niet toe is om te gaan rentenieren :wink:
sonali schreef:
Leon schreef:20 jaar? Dan ga je weinig fietsen of heel zuinig doen.
Leon, wilde je toch even laten weten dat mijn Ridgeback 604GX, gekocht in 1995, zo langzamerhand wel een kilometertje of 100.000 heeft afgelegd
Dan was je er op tijd bij, de techniek marketing heeft de laatste jaren niet stilgezeten
lennart schreef:hoe vaak kom je nog in nl?
hoeveel haast heb je om deze fiets te kopen

als je geen haast hebt en wel af en toe hier komt is t simpel denk ik
nu op www beetje spitten, zodat je redelijk weet wat je wil en waar je het wil kopen.

bij de erstvolgende keer in nl een afpsraak maken bij een goede fm. met proeffietsen en zo en dan bestellen.

dan kan je m de keer erna meenemen of laten opsturen.
Ik kom niet zo vaak in Nederland, misschien 2x per jaar of zo. Als ik een goede reden heb om te gaan. Dat zou natuurlijk de aanschaf van een nieuwe fiets kunnen zijn (haast heb ik niet), maar dan zit ik er wel mee, dat als er eens wat aan mankeert, het waarschijnlijk lastig wordt van de garantie gebruik te maken...
gios schreef:Dit lijkt me toch een serieuze fietszaak: http://www.airbike.pl/
Inderdaad. Alleen geen woord op de site over opmeten. Maar ik kan natuurlijk eens bij een (of meerdere) van die winkels langsgaan om te kijken.
Walter M schreef:Mijn vrouw heeft online haar fiets besteld door haar maten en wensen op te sturen. Geen proefrit niks.
Ze kwam uit op een lynskey (ti), en ze heeft hem lokaal op laten bouwen. Ze rijdt er als een zonnetje op. Let wel ze was een totale leek op het gebied van fietsen!!! (dit was voordat ze mij ontmoette)
Als ervaren fietser kan ik achteraf alleen maar zeggen dat het een goede voorlichting van de leverancier was en een goede investering van haar zelf.
Zoiets kan ik ook altijd nog proberen. Ik vond trouwens ondertussen dit en als ik dat vergelijk met mijn huidige fiets, is die bijna perfekt. Ik zou er alleen een ander stuur op moeten hebben. Dus als ik iets vergelijkbaars vind qua afmetingen, is de kans lijkt me wel groot dat ik daar ook goed op zal zitten, of niet?
Walter M schreef:De discussie staal/alu is dezelfde discussie als het wel/niet dragen van een helm: eindeloos.
:D (Ik mis hier die smiley die ja-knikt...)
Dorenda schreef:
gios schreef:Dit lijkt me toch een serieuze fietszaak: http://www.airbike.pl/
Inderdaad. Alleen geen woord op de site over opmeten. Maar ik kan natuurlijk eens bij een (of meerdere) van die winkels langsgaan om te kijken.
http://www.microsofttranslator.com/BV.a ... Fit-Studio
Dorenda schreef: :D (Ik mis hier die smiley die ja-knikt...)
Afbeelding
Oeps, ik had te vluchtig gelezen. Bedankt. :)
Ik heb inmiddels de sites van ruim 40 merken bekeken en er een stuk of 10 gevonden die stalen fietsen met 26" wielen hebben. Of die verder voldoen, moet ik nog bekijken. De helft ervan is trouwens Nederlands. Op Trek na heeft geen ervan dealers in Polen, maar dat model dat ik van Trek had gezien bleek bij nader inzien een geveerde voorvork te hebben en dat wil ik niet. Kun je een geveerde voorvork zomaar vervangen door een ongeveerde, of hoort er dan eigenlijk een ander frame bij?

Na de vakantie ga ik maar eens wat fietsenwinkels bezoeken (kom ik nu niet aan toe). En dan maar eens verder kijken of een bezoek aan Nederland misschien toch nodig is...

Hoe dan ook, iedereen nog bedankt voor jullie reacties! Mocht ik weer nieuwe vragen krijgen, dan hoop ik dat ik weer op jullie kan rekenen. :)
de geometrie van een fiets is bedoeld in combinatie met de vork die erbij zit. Bijna alle ongeveerde voorvorken hebben ene kromming om schokken iets te dempen en om beter te sturen. Er is vast een specialist hier die dat prachtig kan uitleggen. 1 op 1 een geveerde vork eruit en een ander erin is geen goed idee hebben ze mij altijd uitgelegd.

succes
lennart schreef:de geometrie van een fiets is bedoeld in combinatie met de vork die erbij zit. Bijna alle ongeveerde voorvorken hebben ene kromming om schokken iets te dempen en om beter te sturen. Er is vast een specialist hier die dat prachtig kan uitleggen. 1 op 1 een geveerde vork eruit en een ander erin is geen goed idee hebben ze mij altijd uitgelegd.

succes
Als de lengte en de sprong van de geveerde en ongeveerde vork overeen komen kun je ze uitwisselen. De ongeveerde vork moet dus een flink extra stuk loze ruimte boven de band hebben, dus speciaal ontworpen zijn om een verede vork te vervangen
Ee nieuwe fiets moet gewoon in een keer helemaal goed zijn. Merken als Trek zijn echt geen goed plan voor een vakantiefiets. Ik zou kijken of je in Polen een Fahrradmanufaktur of Rotor kunt kopen, of anders over de grens in Duitsland. Zit dat er niet in, koop dan een goede vakantiefiets in Nederland, bij een van de gespecialiseerde winkels. Maak een afspraak zodat ze jouw vermoedelijke maat ook op voorraad hebben, en je hem enkele dagen later helemaal klaar kunt afhalen.
Hier heb je alvast wat leesvoer om je voor te bereiden: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Wim
Nu vind ik elk woord Pools als wrzswzgttszrghtws klinken maar toch heb ik even wat geprobeerd en in google maps met warchau in beeld rower ingetikt. De eerste die ik daarna aanklikte schijnt KTM te verkopen waar ik niet heel veel van weet, maar als ik op de link naar http://ktm-bikes.net klik en dan op Trekking en Onroad dan zie ik toch een stel fietsen die niet helemaal ongeschikt zijn. deze is toch niet zo heel gek.
Omdat dit het eerste is wat ik vindt vermoed ik dat er toch ook wel redelijke fietsen in Warchau te koop moeten zijn.
Succes,
Leon