Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Klachten over buitensportmateriaal: geurige slaapzak - Forum Wereldfietser

Klachten over buitensportmateriaal: geurige slaapzak

Vorig najaar heb ik bij een gerenomeerde buitensportwinkel een donzen slaapzak gekocht. Erg duur maar wel lekker warm tot -20C.

Toen ik hem dit voorjaar voor het eerst gebruikte viel het me op dat hij erg onaangenaam rookt. Als je een zwakke maag hebt moet je maar snel door gaan naar de volgende alinea. De lucht had veel weg van een combinatie ongewassen sokken/voeten en Zwitserse strooikaas. Het werd ook erger als het warm was.

Ik heb de slaapzak opgestuurd naar Birdland (daar komt hij trouwens niet vandaan) voor een wasbeurt. Ik dacht dat hij, omdat het een oud model was door het lange liggen in de winkel misschien minder fris was geworden. Toen ik hem terugkreeg merkte ik geen verschil. De slaapzak stonk nog steeds.

Ik heb ook andere mensen om mij heen laten ruiken en ook die vonden de lucht erg onaangenaam. Ze vonden het zelfs niet te geloven dat ik het in die slaapzak had uitgehouden (tja, zegt misschien ook wel wat over mij).

Terug naar de buitensportwinkel, waar men vond dat dit de normale natuurlijke geur van dons was. Men vond dit geen reden om hem te ruilen. Ik heb eerder donzen slaapzakken en dekbedden gehad en die stonken nooit. Zelfs niet na 3 weken op pad. Met deze slaapzak kun je niet met goed fatsoen met iemand anders in de tent/kamer liggen. Ook als ik hem na een weekend kamperen uithang, ruikt de hele kamer ernaar.

Nu zit ik dus met een probleem. Ik vind dat ik een slecht product geleverd heb gekregen maar de winkelier vindt dat niet. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan.

Wie heeft er tips, ideeen, suggesties of een zelfde ervaring?

Alvast bedankt,
Maarten Smit

PS: De naam van de winel heb ik bewust weggeglaten om geen hetse te creeeren. Dat leidt ook niet tot een oplossing.

Hoi Maarten,

Weet je zeker dat er geen stukje brie van Harm in je slaapzak ligt?

Even serieus, er gaan verhalen over slecht dons, waarschijnlijk uit de kip of eend of gans geragd i.p.v. geplukt.
Er blijven stukjes huid aan de donsjes zitten waar daarna maden zich tegoed aan doen. Er schijnen gevallen bekend te zijn van bewegende dekbedden door de maden activiteit.

Misschien moet je de manager van de winkel een goed verhaal verkopen, en laten blijken dat je een fanatiek wereldfietser en op pad lezer bent.
Een brief naar deze twee redacties is zo geschreven.
Wie weet is er ook een overkoepelend orgaan voor klachten over buiten sportmaterialen.

Maarten, hopelijk kom je er op een fatsoenlijke manier uit.

Groeten, John.
John,

Die verhalen over maden in donzen dekbedden ken ik ook maar dat is echt Broodje Aap uit de Telegraaf van jaren geleden. Ik ben wel geinteresserd in dat "overkoepelend orgaan voor klachten over buiten sportmaterialen".

Erik,

Als jij dit leest, kun je me eventueel laten weten hoe ik in contact kan komen met deze organisatie? Misschien zul je van deze organisatie wel gehood hebben. En dat is niet negatief bedoeld natuurlijk!!!

Allemaal bedankt,
Maarten

PS: Die slaapzakkomt trouwens ook niet bij de winkel van Erik vandaan .

Beste Maarten,

Ik vind dat je moet kiezen waar je solidariteit ligt.

Ben je solidair met je mede-consumenten van slaapzakken e.d.: Dan moet je gewoon het merk van de slaapzak en de naam van de winkel bekend maken. Niet alleem hier, maar ook op: www.hiking-site.nl.

Ben je solidair met de fabrikant en leverancier: Dan moet je niet verder zeuren. Gooi de slaapzak weg en koop een nieuwe.

Groeten,

Gerd

GerdC schreef:Ben je solidair met de fabrikant en leverancier: Dan moet je niet verder zeuren. Gooi de slaapzak weg en koop een nieuwe.
!

Je hoeft helemaal geen zaken te doen met de fabrikant van de slaapzak. Een winkelier is verplicht je deugdelijke spullen te verkopen. Een brief op hoge poten door een juridisch geschoold persoon wil soms helpen. Daarin kun je ook dreigen de miskoop breed bekend te maken.

Je kan ook vragen bij de consumentenbond of zij advies hebben. Op hun site staat ook info over klachten na koop. Ik zou me niet zomaar neerleggen bij zo'n prijzige miskoop.

Lisette

Ik zou eerst kijken of je toch niet garantie kunt krijgen, mocht je na alles geprobeerd te hebben nog met je stinkende slaapzak zitten, dan zou je kunnen proberen om hem zelf te wassen.
dit dus niet doen als je nog met de winkel bezig bent, anders is het straks dat je hem zelf verkeerd gewassen hebt en dan ben je nog verder van huis.
dus pas als je de keuze hebt tussen weggooien en zelf wassen:

wij hebben onze dons slaapzakken in nepal gekocht. er staat northface op, maar dat is het vast niet :lol: , ookal zijn ze kwalitatief vrij goed (tot - 10 redelijk warm).
na ruim een jaar reizen en regelmatig vochtig geweest te zijn in combinatie met zweetvoeten, was de binnenkant gewoon plakkerig en stonken ze behoorlijk.
ik heb ze toen thuis gewoon in de wasmachine gewassen en toen in de droger gemikt. dit had geen goed resultaat. blijkbaar waren ze nog niet goed droog geweest, want de stank werd alleen erger.

we hebben toen serieus overwogen om maar een nieuwe te kopen, maar ik heb nog 1 poging gedaan.
ik heb de slaapzak in bad gelegd en veel van die fris ruikende badedas of iets dergelijks erbij. weken, wassen uitspoelen en dit vaak herhalen. ik denk dat die slaapzak wel drie dagen in bad gelegen heeft.
buiten uit laten druipen.
toen de droger in, afgewisseld met buitenhangen tot ie echt helemaal droog was (echt wel 10 keer het droogprogramma aangezet)

resultaat: een niet stinkende slaapzak, waar weliswaar bijna geen kleur meer op zit, maar zo fris ruikt dat ik er zonder gene loges in laat slapen!

misschien heb je er wat aan...

groetjes els

Ik zou zeggen: ga een stapje hoger. Dus neem contact op met de leverancier. Of als het zoals Dick het noemt een opstikmerk betreft neem contact op met het hoofdkantoor van de betreffende "gerenomeerde buitensportwinkel". Probeer in ieder geval een niveau te bereiken waarop men meer is begaan met de goede naam van de organisatie.

Nog een idee: om weerwoord te bieden aan het winkelpersoneel dat vindt dat die geur normaal is zou je een second opinion kunnen vragen bij Tatteljee in Zunderdorp (er even van uitgaande dat je slaapzak niet van Tatteljee is ;-)

Succes,

Gaele

Een lichte lakenzak gebruiken, makkelijker wassen dan de hele slaapzak.
Hoi Maarten,
Jammer dat je de slaapzak niet meteen gebruikt hebt.
Ik zou voor het traject gaan waarbij je alleen de winkelier aanspreekt en langzaam overgaat tot de boze brieven via de consumentenbond.
De naam van de schuldige die beweert dat dons mag stinken mag je van mijn part hier gerust neerzetten.
Leon (afgelopen nacht nog onder mijn geurloze donzen slaapzak geslapen en nooit gehoord van dons met geur)

foutje

Zelf 12 jaar geleden iets soortgelijks meegemaakt. Twee donzen kussens (gewoon voor thuis) gekocht bij V&D.
Deze bleken bij thuiskomst ook enorm te stinken. Eén kussen aantal malen gewassen om te proberen de lucht kwijt te raken, mocht niet baten. Kon deze ook niet meer terugbrengen omdat de stof inmiddels vlekken vertoonde agv. het wassen.
Andere kussen werd overigens gewoon terugenomen door V&D.

Gideon

je hebt donsgeur en donsgeur. Eendendons zal altijd iets geuren want het is vettig. Maar wat hier vermoedelijk aan de hand is is dat het hier machinaal geplukt dons van kadavers betreft, wat slordig gereinigd is.

Tip russische en chinese donsleveranciers hebben ook websites
/Marten

Hallo iedereen,

Bedankt voor jullie reacties. Om toch nog iets beter beslagen ten ijs te komen toch maar het volgende over de fabrikant:

De slaapzak wordt gemaakt bij een donsatelier in Volendam. Er wordt een labeltje op gestikt en zo komt hij bij Carl Denig te liggen. Vraag: heeft iemand van jullie dergelijke ervaring met donzen slaapzakken van Denig?

Bedankt,
Maarten

PS: Inmiddels heb ik met Denig afgesproken dat ze hem weer naar het atelier in Volendam zullen sturen voor een "geurtest" en dit keer ook zullen wassen. Ben benieuwd!

Hoi Maarten,

De Volendammers hebben een lange traditie van het thuis pellen van garnalen.
Eén familie schijnt naast die garnalen ook slaapzakken te vullen.
Waarschijnlijk zitten ze aan zo'n grote tafel die slaapzakken te vullen en die garnalen te pellen.
Een foutje is zo gemaakt, het resultaat is dat sommige mensen veren tussen de garnalen hebben, en sommige mensen garnalen in hun slaapzak.

Maarten, veel succes!

John.

Ik heb ook ergens gelezen dat de gemiddelde Volendammer zo veel coke gebruikt dat ze deze fouten ook zelde zelf ontdekken :D

ik slaap al twaalf jaar in een donzen slaapzak. Tatteljee, eerst die van m'n ouders.. dit jaar een eigen gekocht, inderdaad.. in het begin stikt dat ding -ff- maar dat gaat echt vanzelf over. Gewoon elke ochtend/avond -ff- uithangen als je kampeert, ééns per jaar wassen is voldoende. Ik slaap er de hele winter mee.. en op vakantie natuurlijk. Suc6 met je zakkie.

Overigens hoor ik van Birdland steeds meer vervelende berichten, maar dat is misschien onzin hoor. Sinds dat ze voor de grote markt gaan......