Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingonderhoud - Forum Wereldfietser

Kettingonderhoud

Naar aanleiding van een discussie in dit onderwerp: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=17971 een nieuw ontwerp met de volgende vragen.

Hoe onderhoud je je ketting (en waarom doe je het zo)?

En als iemand een zinvol en vooral onderbouwd antwoord kent op de onderstaande vragen, dan hoor ik dat ook graag:

- Geeft het volledig ontvetten van een ketting problemen (omdat je het vet tussen de schakels weghaalt en dat niet meer kan vervangen)?

- Brengt het gebruik van zo'n schoonmaakautomaatje het vuil echt tussen de schakels?

- Duwt men met het schoonmaken met een doekje of het borstelen met een afwasborstel het vuil tussen de schakels?

- Spuit je met een hogedrukspuit het vuil tussen de schakels, of maak je net de ketting optimaal schoon?

- Beschadig je op een andere manier de ketting door het gebruik van een hogedrukspuit?

- Moet een ketting langs buiten wel schoongemaakt worden?

- Moet een ketting op een derailleurfiets anders onderhouden worden dan op een fiets zonder versnellingen of met een naafversnelling?

- Helpt het schoonmaken van de tandwielen in de levensduur van de ketting?

- Maken verschillende onderhoudsmethoden wel echt een fundamenteel verschil in levensduur van de ketting of in energieverlies?

De reden van die vragen, ik hoor heel veel heel tegenstrijdige beweringen die in veel gevallen gebaseerd zijn op 'gevoel'. Een mooi voorbeeld daarvan is het gebruik van zo'n kettingschoonmaakapparaatje. Sommige 'kenners' vinden het een verschrikking (want het brengt vuil waar het niet hoort), andere 'kenners' (zoals Sheldon Brown) zien er geen graten in.

Renaat
Ik zal maar als eerste antwoorden zeker ;-)

Meestal beperkt het kettingonderhoud zich tot het door een doekje halen van de ketting, opnieuw wat olie druppelen, een kort stukje rijden en weer door een doekje halen. Het grote vuil van de tandwielen veeg ik er ook af met een doekje.

Af en toe gebruik ik wel zo'n kettingschoonmaakapparaatje. Ik heb daarbij niet de indruk dat dat slecht is voor de ketting.

Als de fiets gewoon wordt schoongemaakt (ook niet meer dan 3 keer per jaar), dan gebeurt de kettingschoonmaak met water en zeep en een borsteltje.

Bij pekelweer probeer ik na elke rit wat water over de ketting te spuiten.

Overigens wordt de wijze van onderhoud ook wel bepaald door woonomstandigheden. Ik woon in een appartement en huur een garage voor mijn fietsen. Maar daar heb ik dan weer geen water ter beschikking. Als ik in een huis zou wonen, zou ik anders (en meer) schoonmaken.

Renaat
[quote="Revanho"]>En als iemand een zinvol en vooral onderbouwd
> antwoord kent op de onderstaande vragen, dan hoor ik dat ook graag:

> Geeft het volledig ontvetten van een ketting problemen
> (omdat je het vet tussen de schakels weghaalt en dat niet meer kan vervangen)?
Elk vloeibaar smeermiddel dringt binnen één seconde tot in de diepste poriën van een droge ketting. (er moet geen water in zitten bedoel ik).
Zoek capillaire werking eens op.

> Brengt het gebruik van zo'n schoonmaakautomaatje
> het vuil echt tussen de schakels?
Als je het bij het eerste stukje fietsen hoort kraken: yep.

> Duwt men met het schoonmaken met een
> doekje of het borstelen met een afwasborstel het vuil tussen de schakels?
Idem.

> Spuit je met een hogedrukspuit het vuil tussen de schakels
> of maak je net de ketting optimaal schoon?
Hebik vaak gedaan. Een zo schoongemaakte ketting is precies als een nieuwe die je met wasbenzine 3x hebt schoongespoeld (voor wax); op de slijtage na dan.

> Beschadig je op een andere manier de ketting door het
> gebruik van een hogedrukspuit?
Niet met een gebruikelijke spuit. Wel met zo'n ding waar je staalplaten me snijdt.

> Moet een ketting langs buiten wel schoongemaakt worden?
Slijtage die de ketting langer maakt is alleen binnen.
Weet de binnenkant ervan wat je buiten doet?

> Helpt het schoonmaken van de tandwielen in de levensduur van de ketting?
Geen idee waarom dit zo zou zijn.

>kettingschoonmaakapparaatje. Sommige 'kenners' vinden het een
> verschrikking (want het brengt vuil waar het niet hoort),
Ik vind vooral dat het water brengt waar het niet hoort en ontvettingsmiddel dat je waaschijnlijk niet goed wegspoelt en geen goede nawerking heeft als je weer wilt smeren.

Leon
my 2 cents, die mij een goed gevoel geven :)

- Geeft het volledig ontvetten van een ketting problemen (omdat je het vet tussen de schakels weghaalt en dat niet meer kan vervangen)?
Nee goed vet kruipt er tussen mits ketting droog en schoon is. zie opmerking Leon.

- Brengt het gebruik van zo'n schoonmaakautomaatje het vuil echt tussen de schakels?
Nee het zat er al en als ik zie wat er achterblijft in het bakje van de machine haal ik er juist veel vuil uit.

- Duwt men met het schoonmaken met een doekje of het borstelen met een afwasborstel het vuil tussen de schakels?
Ik denk van wel al zal het vuil er uit geduwd worden door het fietsen en veranderd vuil wel in schuur pasta op den duur.

- Spuit je met een hogedrukspuit het vuil tussen de schakels, of maak je net de ketting optimaal schoon?
Maakt schoon maar ook nat tot diep in de schakels. vind ik niet fijn. ook bio schoonmaak middelen emulgeren vet met water en je probleem dump je bij de riool zuivering. beter gebruikte wasbenzine inleveren bij millieu punt als chemisch afval.

- Beschadig je op een andere manier de ketting door het gebruik van een hogedrukspuit?
geen idee.

- Moet een ketting langs buiten wel schoongemaakt worden?
Ja tegen vuil aankleven. dus schoonmaken, smeren en dan goed poetsen!

- Moet een ketting op een derailleurfiets anders onderhouden worden dan op een fiets zonder versnellingen of met een naafversnelling?
Nee denk het niet. gesloten kettingkast die poets ik niet na en hoef ik minder te smeren.

- Helpt het schoonmaken van de tandwielen in de levensduur van de ketting?
Ja ketting is onderdeel van systeem ik denk dat je in keten werking moet denken.

- Maken verschillende onderhoudsmethoden wel echt een fundamenteel verschil in levensduur van de ketting of in energieverlies?
iets misschien in levensduur en gebruik sinds kort kettingzaag olie heb hier een goed gevoel bij. anderen melden langere levensduur. Energie verlies geen idee.
Ik houd van een schone stille ketting daarom poets ik elke 400 tot 500km.

dit wordt een leuk en lang topic :)
Ik vraag me ook af, hoeveel jaar moet je een fiets hebben voor je over gaat op af en toe een drupje olie op elke schakel. Je kijkt naar de ketting en je ziet ah het is weer zover. In plaats van het demonteren en grondig reinigen van die hele mik mak.
multiwgb schreef:Ik vraag me ook af, hoeveel jaar moet je een fiets hebben voor je over gaat op af en toe een drupje olie op elke schakel. Je kijkt naar de ketting en je ziet ah het is weer zover. In plaats van het demonteren en grondig reinigen van die hele mik mak.
Demonteren doe ik alleen als ik de ketting ga vervangen. In alle andere gevallen laat ik de ketting op de fiets zitten en ga ik als volgt te werk:
- Als de ketting erg smerig is (aangekoekte zooi) dan haal ik eerst het ergste vuil eraf met een borsteltje en/of doek
- Daarna kettingontvetter erop (spul van Kroon, verkrijgbaar bij o.a. Halfords)
- Even in laten trekken en dan afspoelen met de tuinslang
- Drogen
- Invetten (ook spul van Kroon, en verkrijgbaar bij o.a. Halfords)
- Eventueel overtollig vet afnemen met een doek/keukenrol

Daarnaast ga ik met de kettingbladen/cassette/derailleurwieltjes op een dergelijke manier te werk. Op het invetten na uiteraard...
Lang geleden deed ik mijn ketting regelmatig in een benzinebadje om hem daarna een warmgemaakt oliebad te leggen. uiteindelijk ging mijn ketting daarvan alleen maar meer kraken. Nu spoel ik met water het grootste vuil eraf en poets daarna nog wat met een doekje, dan kettingolie erop en na een tijdje de overtollige olie erafpoetsen. Ik vervang de ketting vervolgens ieder jaar.
Mag ik ook meedoen ook al woon ik in Zweden? :wink:
Van oktober tot half/eind april (is hier de vorstperiode) maak ik m'n fiets helemaal niet schoon, ten eerste lukt dat toch niet en als het al zal lukken heeft het bar weinig effect want na een paar minuten zit hij gelijk al weer vol ijs, sneeuw, zand en zooi. Als er te veel ijs op ketting, tandwielen en trappers zit en ik er niet meer op kan fietsen dan pas mag hij even in de woonkamer ontdooien, drupdrup op een zeiltje. Borstel erover, niets ontvetten want er is geen drupje vettigheid te vinden, olie erop en klaar.
Maar zodra hij dan weer fris en glimmend buiten staat kraakt, piept en kreunt alles. Het zadel, stuur, zelfs het frame lijkt te protesteren. Soms is het zo erg dat de fiets niet meer vooruit komt, de tandwielen pakken niet netjes de ketting mee (lijkt wel gekrompen) en het schakelen/remmen werkt niet meer. Oftewel: het verschil tussen de buiten- en binnentemperatuur doet de fiets absoluut geen goed dus ik probeer dat zolang mogelijk uit te stellen. Dan maar niet schoonmaken, is ook wel zo makkelijk. :)
Ik koop nu na elke vorstperiode gewoon een nieuwe ketting en tandwielen (ook de voorbladen zijn aangevreten) en voor een paar tientjes fiets ik weer vrolijk door. Vorig jaar moest ik halverwege de winter al verwisselen, dat was wel balen. Maar ja, eigen schuld, had ik maar niet zoveel moeten fietsen.

Oja, er wordt hier NIET met zout gestrooid maar met grind.
En ik gebruik een MTB voor de wintermaanden, m'n mooie vakantiefiets en racefiets staan de hele winter werkeloos in de schuur, die gaan dus zo langer mee en bespaar ik op die manier toch weer wat geld.

In de zomermaanden poets ik met borstel ketting en tandwielen schoon, de luchtdrukspuit erop en zo droog/schoon blazen, olie erop en klaar. Nooit ontvetten want na een paar ritjes zand en bos is er toch geen vet meer te vinden.
De racefiets is bijna nooit vies, gewoon met een tandenborstel en lapje even poetsen en olie erop. Een keer heb ik hem heel dom achterin de auto op de hondendeken gelegd en zat hij daarna helemaal onder de dikke zwarte hondenharen en pluizen. Schelden hielp niet en het enige wat erop zat was de ketting weer vetvrij maken, schoonblazen en schone olie erop. Hij draaide daarna weer als een zonnetje dus zal het wel goed gedaan hebben.

Groet, Yopie
Na jarenlange ervaring met veel methoden (niet schoonmaken, wel schoonmaken via ontvetten met wasbenzine, uitkoken in een blik paraffine olie etc.), is dit de meest prettige compromis gebleken: De ketting van een derailleurfiets moet je indien nodig, en dat zal regelmatig zijn, schoonmaken met zo'n borstel apparaat, en dan waterverdunbare ontvetter (biologisch afbreekbaar, gezonder en frisser, voordelig etc.) gebruiken. Direct na behandeling nogmaals schoonmaken met alleen water. Ketting droogmaken met een doek. (vergeet niet het aankoeksel van de der. wieltjes en kettingbladen af te peuteren). Direct daarna ketting invetten met een droge teflonolie, daags erna dit smeren herhalen.

Waarom: voor kettingduur heb ik geen verschil gemerkt met niet/wel schoonmaken, voor het alledaags gebruik van de fiets, en het sleutelen aan de fiets zelf is het wel zo prettig om met een schone aandrijving te werken.
En niets geeft zo'n opgeruimd en goedgesmeert gevoel als daags na een schoonheidsbehandeling van je ketting weer te ervaren hoe dat ook al weer was: het voelt en hoort allemaal weer als nieuw!

En oh ja ik gebruik een kettingslijtagemeter, is ook aan te raden.
om het onderwerp te vervolgen:

Nadat de ketting gewassen en gedroogd is ((was)benzine, petroleum of enz.):

Ik heb besloten voortaan gewone Hema 200 ml eur 2,- smeelolie op de ketting te doen. Ik heb veschillende soorten gebruikt met ptfe in diverse belachelijke dure prijsklassen. Ze hadden als grootste gemene deler dat na dagenlang in stoffige gebieden de klonten vet aan de ketting hingen. Dit terwijl ik de ketting niet meer dan nodig smeer. Wel of geen PTFE, het kan mij weinig schelen. Onderweg ook vaak kettingzaagolie gebruikt. Prima spul. Geen idee wat er in zit. Het zal wel olie zijn die heet mag worden of zo.

Hopelijk werkt die Hema olie beter maar is in ieder geval dunner.

Oja, ik heb een rohloffnaaf, dus geen gedoe met derailleurs smeren

Rob W
Hoeveel en hoe grondig ik de ketting schoonmaak, is een beetje afhankelijk van het weer. Ik gebruik mijn fiets ook voor woon/werk (15 km enkele reis) dus fiets door alle weertypen.

Meestal haal ik 1x per 200 km een droge doek over de ketting met daarna weer wat olie erop.

Eén keer in de zoveel tijd (wat vaker als het nat is en ik veel door de blubber/zand ben gefietst) dan maak ik de ketting grondig schoon. Ketting haal ik eraf en maak ik schoon in een afwasteil met water/dasty (ontvetter van de wibra). Even flink poetsen met een nagelborstelje. Daarna in ruim water goed uitspoelen. Daarna of in de zon laten drogen, of met de fohn. Als ie droog is, ketting er weer op en 2-3x invetten (olie erop, rondje rijden, schoon poetsen met droge doek, olie erop, rondje reden etc.). Mijn ervaring is dat 1x olie erop echt onvoldoende is, want dan staat ie na 50 km weer droog.

Waarom: omdat het zo heerlijk soepel fietst zonder knarsen als de ketting zo goed schoon gemaakt is.

Ik heb regelmatig een discussie met mijn vader want die vind dat de ketting schoonmaken met een (flinke) ontvetter 'not done' is. Overigens krijg ik niet de indruk dat de levensduur van de ketting verlengd wordt door het schoonmaken, maar dat weet ik niet zeker omdat ik dat nooit heb uitgeprobeerd.
Ik gebruik nooit een ontvetter. De standaard voorraad vet zit tussen pen, rol en binnenschakels. Daar mag geen ontvetter bij komen. Eenmaal de vetvoorraad in de ketting verdund is het begin van het einde.

Met Herbie Chainglider hoef je weinig schoon te maken. Regelmatig voor de rit met de oliespuit een scheut olie in de Chainglider en de ketting is oliebad gesmeerd. Circa 1 liter goedkope motorolie per jaar.

Zonder Chainglider, wat P.T.F.E spray op de rollen en de ketting pakt weinig of geen vuil meer aan. Soms een doekje. Kettingonderhoud valt reuze mee.

Piet.
Wat is de mening over de HEMA 200 ml 2 euro olie? Rob W
alime schreef:Wat is de mening over de HEMA 200 ml 2 euro olie? Rob W
Ik schat voor mezelf een soort uurloontje in om de fiets te poetsen want heel leuk vind ik het niet. Dus als ik een paar uur moet prutsen met borsteltjes en allerlei spul om een paar euro's te sparen en dat is dan minder dan dat uurloon dan gaat het niet door. Ook kosten die speciale spullen en ook speciale smeerolie ook best wat. Afgezet tegen de prijs van een ketting is mijn conslusie dat ik het beslist niet de moeite waard vind allemaal. Dus met een stokje de prut eraf halen, goedkope olie is prima, wel vaak genoeg, doekje erover en fietsen maar. Ergens tegen de 2000 km tevreden geweest met de ketting en een nieuwe erop. Is ie ook weer mooi schoon.
Leon
Om even een ander geluid te laten horen:
- ik fiets nooit in de regen, en met nooit bedoel ik nooit (en woon toch in Nederland dus fiets bijna nooit :lol: ).
- een nieuwe ketting is altijd een Shimano DuraAce 9 speed (roest niet, belangrijk want ik heb bijna geen olie/vet aan de buitenkant vd ketting), en gaat zo op de fiets. Niet ontvetten, alleen een paar keer een droge doek langshalen
- 1 keer per 200 km haal ik een droge doek langs de ketting
- ik doe nooit olie oid op de ketting, is niet nodig
- 1 keer per 3500 km (in mijn geval ongeveer halverwege levensduur ketting ivm lengte. Ik rij met 3 kettingen per cassette) gaat de ketting in de petroleum en kook ik hem uit in water+afwasmiddel en water. Dit is nl. ongeveer het moment dat de ketting te droog wordt, gaat piepen etc.
- Na bovenstaand grondig schoonmaken kook ik de ketting uit in kettingvet. Heel goed afvegen met droge doek, klaar. Hopeloos ouderwets, maar wel weer goed voor weer 3500 km oftewel tot einde ketting.
- Daarna repeat vanaf eerste stap

Voor mij het minste werk. Alleen af en toe een droge doek + elke 3500 km een grondige schoonmaakbeurt. Doe ik trouwens met 3 kettingen tegelijk, kost het minste tijd + werk (ongeveer 1 uur voor 3 kettingen). En ik rij bijna altijd met een redelijk droge en schone ketting.

En als het wel eens regent spoel ik de ketting na afloop af met zacht stromend water en laat hem snel en goed opdrogen. Daarna met droge doek erlangs. Omdat de ketting al redelijk olie+vetloos was aan de buitenkant plakt hij nauwelijks dus weinig troep eraan dus weer goed schoon + nog steeds vol met vet dus klaar :D .

Werkt prima zolang je niet teveel in de regen rijdt. Pekel e.d. moet perse vermeden worden want de ketting roest anders weg waar je bijstaat.
Revanho schreef:Hoe onderhoud je je ketting (en waarom doe je het zo)?
Elke paar honderd kilometer Finish Line wet lube er op, of vaker als het heel veel regent. Na 10-15.000 gaan ketting en cassette in de container.

Ik zie absoluut niet in hoe je met schoonmaken iets kunt bereiken. Daar waar het schoon moet blijven kun je toch bij, daar kun je hoogop vuil naar toe brengen. Of dat met een simpel borsteltje al lukt betwijfel ik. Met een hogedrukspuit mag je blij zijn als je alleen de ketting sloopt, en niet ook je andere lagers.

Het enige verschil dat ik me voor kan stellen tussen een derailleurketting en een gewone, is dat je bij de eerste nog meer schade kan aanrichten met de hogedrukspuit.

Bottom line: los van de vraag of het je ketting schade toebrengt kost schoonmaken moeite. Niet schoonmaken kost geen moeite en geeft minstens hetzelfde resultaat. En die oplosmiddelen brengen schade toe aan je lichaam, dat lijkt me eigenlijk belangrijker.

Grtjs,

Walter
alime schreef:Oja, ik heb een rohloffnaaf, dus geen gedoe met derailleurs smeren
Een versnellingsnaaf moet je heel wat vaker smeren dan een derailleur van enige kwaliteit :wink:

grtjs, wltr
waltertje schreef:Het enige verschil dat ik me voor kan stellen tussen een derailleurketting en een gewone, is dat je bij de eerste nog meer schade kan aanrichten met de hogedrukspuit.
Dan moet je een reguliere hd-spuit gebruiken en geen waterstraalsnijder (3800 bar).
Met een gewone krijg je echt geen deuk of bochtje in of schilfertje van welk kettingonderdeel dan ook af.
Leon
hoi

een rohloffnaaf hof je maar eens in de 5000 km
voorzien van nw olie
ketting en tandwielen daarintegen
gemiddeld hangt van het gebruik af
tussen de 2000 en 4500 km zijn deze versleten
krijg wel fietsen bij de derde controlebeurt na1 jaar
totaal zijn versleten

gr Tony
Ondewerp gaat over kettingolie. Niet de Rohloff naaf.
Echter, ketting over rohloff naaf gaat (bij mij althans) langer mee dan 4000 km, evenzo het voor- en achtetandwiel. Rob W