Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rolweerstand - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Rolweerstand

Duidelijk filmpje! Ik ben wel benieuwd welke banden in welke breedte het zijn en tot op welke druk je ze hebt opgepompt.
Leon
Als er iets was moest ik van mijn werkgever met Feiten en Cijfers komen. Nog een standaard kreet van hem, wat zou je doen als je het zelf moet betalen.
Met andere woorden alles is al door mij vermeld. Op dringend verzoek ook het merk banden vermeld, vond ik niet zo belangrijk.
Rolweerstand wat is dat dit dus. :wink:
multiwgb schreef:Als er iets was moest ik van mijn werkgever met Feiten en Cijfers komen. Nog een standaard kreet van hem, wat zou je doen als je het zelf moet betalen.
Met andere woorden alles is al door mij vermeld. Op dringend verzoek ook het merk banden vermeld, vond ik niet zo belangrijk.
Rolweerstand wat is dat dit dus. :wink:
Heb ik iets gemist? Ik snap er niets van wat je me probeert te vertellen.
Leon
In de hele draad is alle info te vinden waar jij omvroeg. Beetje cryptisch mag toch wel is goed voor de grijze massa. :lol:
Uit de draad:
De langzame band is een Schwalbe Delta Cruiser, 32-622, 4 bar voor, 5 bar achter.
De snelle band is type onbekend, breedte onbekend (mogelijk 37-622), 4 bar voor, 5 bar achter.

Wil je dat er iemand alsjeblieft zegt, multiwgb?
Nee dat hoeft helmaal niet. Maar kijk eens aan de feiten en de cijfers. :D
Als je de smallere band net zo hard op pompt als de bredere band, dan snap ik wel waarom die smallere band langzamer ging. :roll:
Als hij niet wil zeggen wat voor band die tweede was zijn er vast nog een boel andere dingen die hij niet wil zeggen :lol:
Reken maar van yes. :lol: Ik zal nog even doorgaan :lol: Voor het antwoord op jouw vraag heb je mij niet nodig. :wink:

Het heeft toch geen zin om merken te noemen. Het is iets wat mij opviel en waar heb ik het dan over. Hierover en duidelijker kan ik niet zijn.
Maar met dit gedoe beoordeel ik liever geen producten of bedrijven.

Toen mijn vrouw voor de tweede keer die bult op moest fietsen zij ze "het lijkt wel of deze banden veel lichter lopen." :lol:
Afbeelding
een brede band heeft steeds minder rolweerstand
ook als de brede band minder hard wordt opgepompt
de afdruk op de bodem wordt dan ongeveer even lang
is er dus evenveel weerstand ?

nee
een band deformeert ook in de breedte en dit gaat "makkelijker" bij een brede band
zie tekening
Nog even. :roll:
Op de fiets van mijn vrouw zitten al een tijdje twee nieuwe banden. De Schwalbe Maraton, performanche line green quard. Wat een mond vol he.
Wat blijkt dat zij nog steeds iets sneller een helling af bolt. Conclusie, ik schat, dat haar 37-622 Schwalbe banden ongeveer dezelfde rolweerstand heeft als onze oude banden en het type wat er bij mij onderlicht iets meer weerstand heeft. Dat heb ik weer. :lol:
Of lopen deze banden lichter omdat ze e-bike ready zijn. Gaat de accu wie weet hoeveel langer meer. :lol: :lol: :lol: Iets voor de mannen van de marketing. :wink:
macdavid schreef:een brede band heeft steeds minder rolweerstand
ook als de brede band minder hard wordt opgepompt
de afdruk op de bodem wordt dan ongeveer even lang
is er dus evenveel weerstand ?
Het is dan ook niet het contactoppervlak met de weg dat zorg voor rolweerstand (het rubber dat contact maakt met de weg ligt daar gewoon lekker te liggen, dat kost geen energie), maar inderdaad het vervormen van de band:
een band deformeert ook in de breedte en dit gaat "makkelijker" bij een brede band
Shrek schreef:
macdavid (op 2 oktober 2012!) schreef:een brede band heeft steeds minder rolweerstand
ook als de brede band minder hard wordt opgepompt
de afdruk op de bodem wordt dan ongeveer even lang
is er dus evenveel weerstand ?
Het is dan ook niet het contactoppervlak met de weg dat zorg voor rolweerstand (het rubber dat contact maakt met de weg ligt daar gewoon lekker te liggen, dat kost geen energie), maar inderdaad het vervormen van de band:
Ben je daar nu bijna 3,5 jaar over aan het piekeren geweest?

Carl
Ik vind het anders wel weer tijd worden voor een boeiende discussie over rolweerstand! :roll:
Carl schreef:
Shrek schreef:
macdavid (op 2 oktober 2012!) schreef:een brede band heeft steeds minder rolweerstand
ook als de brede band minder hard wordt opgepompt
de afdruk op de bodem wordt dan ongeveer even lang
is er dus evenveel weerstand ?
Het is dan ook niet het contactoppervlak met de weg dat zorg voor rolweerstand (het rubber dat contact maakt met de weg ligt daar gewoon lekker te liggen, dat kost geen energie), maar inderdaad het vervormen van de band:
Ben je daar nu bijna 3,5 jaar over aan het piekeren geweest?
Carl
Het zijn in de wetenschap en in de "wetenschap" toch soms deze eenvoudige constateringen die het verschil maken. :D
Je wilt niet weten wat sommige "wetenschappers" voor zoete koek slikken in verhalen van anderen.
Wim schreef:Een Marathon Plus is niet alleen stug en oncomfortabel, maar ook langzaam
AB schreef:Iemand moet gewoon eens met hartslagmeter of wattagemeter op een windstille dag op een glad asfaltparcour van ca 10km verschillende bandjes testen. Ben je van al het gespeculeer af. Kan iemand even Op Pad mailen.
De fietsersbond heeft op z'n test gedaan: Hoewel je het beter zelf kan lezen wil ik toch een stukje quoten:
Opvallend zijn de relatief lage rolweerstand voor De Marathon Plus en de Marathon. Dit zijn banden met een dikke antileklaag. Veel fietsers denken daardoor dat deze banden zwaar zullen rollen. Dat blijkt niet uit de test.