Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zelf wielen maken - Forum Wereldfietser

zelf wielen maken

hallo

heb vandaag een weer en nieuw project in huis gehaalt
en santos s.u.b. frame wordt de fiets van mij dochter
wil nu wielen gaan maken wie heeft er een hyprlinkje voor mij
waar ik spaken en velgen kan bestellen.(en hoe bereken je de juiste lengte)
gr rob
Ik heb deze link is bij mijn favorieten gezet. Helaas geen hoe wat en waarom.
Op http://www.m-gineering.nl staat onder leesvoer een beschrijving. En op de fietsreparatiecursus voor gevorderden van de Wereldfietser kun je het onder het mild ironische oog van de maestro zelf oefenen.
Wim
Ga maandag een nieuw achterwiel bouwen met sapim strong spaken in een Exal sp19 velg en een Xt 40 gaats naaf.

Hou er wel rekening mee, dat aan de kant van de cassette, de spaken 2mm korter zijn dan links.

Mario
Ik vind deze erg duidelijk: http://www.sapim.be/spoke-calculator
Leon
Op http://www.m-gineering.nl staat onder leesvoer een beschrijving. En op de fietsreparatiecursus voor gevorderden van de Wereldfietser kun je het onder het mild ironische oog van de maestro zelf oefenen.
Wim


deze is van toepassing voor mij
onder het oog van :D
Kijk ook eens op de site van Sheldon Brown: http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Paar tips:

- Zorg dat je een spaakspanningmeter leent/hebt; die van Park Tool voldoet prima
- Begin met nieuwe onderdelen en gebruik double-butted spaken (DT Swiss Champion) icm messing nippels
- Neem volop de tijd; neem rustig pauzes tussendoor of ga de volgende dag weer verder
- Zorg ervoor dat de spaken niet getordeerd raken door uiteindelijk de nippels een kwartslag te ver door te draaien en vervolgens weer diezelfde kwartslag terug te draaien.
- Controleer het wiel opnieuw nadat het ingereden is
- Rose.nl is het goedkoopst mbt spaken/nippels etc bestellen, de Xtreme ATB-velg 28" SARI T-19 R is een kloon van Exal SP19
Matthie9000 schreef:, de Xtreme ATB-velg 28" SARI T-19 R is een kloon van Exal SP19
Klopt, ik heb zo'n velg gekocht met extreme-stickers. De stickers konden er gelukkig af, de gravering van Exal was gelukkig wat minder schreeuwerig.
Leon
Ik heb gisteren bij van Herwerden in Voorburg het volgende gekocht:

Shimano XT naaf 40 gaats 59,95 euro
Exal SP19 velg 40 gaats 39,95 euro
40 Sapim strong spaken 0,60 euro cent
Pro lock nippels 0,35 euro cent per stuk

Had ik de spaken en de nippels gekocht bij Rose dan scheelde mij dat 14 euro.

De prijs van een 40 gaats exal velg verschillen ook enorm:

Vittorio 30 euro
bike4travel 35 euro
van herwerden 39,95 euro

Mario
supermario schreef:Ik heb gisteren bij van Herwerden in Voorburg het volgende gekocht:

Shimano XT naaf 40 gaats 59,95 euro
Exal SP19 velg 40 gaats 39,95 euro
40 Sapim strong spaken 0,60 euro cent
Pro lock nippels 0,35 euro cent per stuk

Had ik de spaken en de nippels gekocht bij Rose dan scheelde mij dat 14 euro.

De prijs van een 40 gaats exal velg verschillen ook enorm:

Vittorio 30 euro
bike4travel 35 euro
van herwerden 39,95 euro

Mario
Waarom een 40 spaaks wiel?
BertjeConti schreef:
supermario schreef:Ik heb gisteren bij van Herwerden in Voorburg het volgende gekocht:

Shimano XT naaf 40 gaats 59,95 euro
Exal SP19 velg 40 gaats 39,95 euro
40 Sapim strong spaken 0,60 euro cent
Pro lock nippels 0,35 euro cent per stuk

Had ik de spaken en de nippels gekocht bij Rose dan scheelde mij dat 14 euro.

De prijs van een 40 gaats exal velg verschillen ook enorm:

Vittorio 30 euro
bike4travel 35 euro
van herwerden 39,95 euro

Mario
Waarschijnlijk heeft hij zijn streefgewicht naar boven bijgesteld :lol: !

Waarom een 40 spaaks wiel?
Lekker sterk natuurlijk.

Mario
van de week een oud 26 inch wiel uit elkaar gehaalt
en opnieuw gespaak.
mag zeggen het resultaat mag er wezen
nog niet 100 % :(
volgende week nog een keer, want oefening baart kunst

ps wel handig met you tube er bij
BertjeConti schreef:
Waarom een 40 spaaks wiel?
Waarom niet eigenlijk?
Is het ook mogelijk om een achterwiel met een Rohloff naaf zelf te bouwen?
Han schreef:Is het ook mogelijk om een achterwiel met een Rohloff naaf zelf te bouwen?
De vraag stellen is hem - negatief- beantwoorden ;)
dvdc15 schreef:
BertjeConti schreef: Waarom een 40 spaaks wiel?
Waarom niet eigenlijk?
0. Heel veel maakt het niet uit.
1. Een kleinigheid: omdat spaken in setjes van 20/40 komen en je dan geen reserve hebt.
2. Omdat je met 40 spaken er compleet van verzekerd bent dat je in den vreemde geen nieuwe velg of naaf zou kunnen krijgen. Maar dit is in de praktijk wel academisch. De oplossing is dan een nieuw wiel of als je het moeilijk wilt doen een nieuw voorwiel en hergebruik van de voorwielvelg.
Leon
Ik spaak mijn wielen zelf, zonder spaak spanningsmeter en heb nog nooit problemen met mijn wielen gehad.

Mario
Leon schreef:
1. Een kleinigheid: omdat spaken in setjes van 20/40 komen en je dan geen reserve hebt.
normale rvs spaken komen per 100/500/1000, voor een verpakking van 20 praat je toch echt over exoten als CX-ray

2. Omdat je met 40 spaken er compleet van verzekerd bent dat je in den vreemde geen nieuwe velg of naaf zou kunnen krijgen.
met enige creativiteit zet je er een 32 gts velg op (op een 48H naaf kun je een 36 vlechten)