Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mijn eerste olie wissel van een Alfine 11 naaf - Forum Wereldfietser

mijn eerste olie wissel van een Alfine 11 naaf

Hallo

Vandaag de eerste keer olie gewisseld van mijn Alfine 11 naaf. dit is bij de stand van 6000km.

Er zat nog 5 ml olie in : er hoort 25 ml in te zitten.
De olie was goed zwart.
De olie kwam er moeilijk uit. Ik had de fiets 2 uur van te voren binnen gezet omdat de schuur toch echt heel koud is.
Bij het spoelen kam er nog veel rommel mee naar buiten, maar ja dat is denk ik ook de bedoeling.

De wisselset kost 60 euro (ongeveer) , maar een Rohlof wissel set nippel past ook.
Ik ga die de volgende keer dan ook gebruiken.
Hopelijk zit er dan nog wat meer olie in.
Interessant!
Zou het een slecht idee zijn om Rohloff-olie te gebruiken in een Alfine11 naaf? Wellicht wel zeker? Ik heb hier namelijk nog heel wat Rohloff-olie staan en ben nogal lui om Alfine olie te bestellen/kopen bij de LBS. Nu ja, mijn vrouw zal eerst nog wat kilometers moeten fietsen vooraleer ik de olie in haar fiets vervang.
Ja, het lijkt mij een slecht idee om Rohloff-olie te gebruiken in een Alfine11. Ik zou de normale Alfine11-olie ervoor gebruiken. Die is er speciaal voor gemaakt. Het zou zonde wezen als je fiets daardoor kapot zou gaan :(
Aniphys schreef:Interessant!
Zou het een slecht idee zijn om Rohloff-olie te gebruiken in een Alfine11 naaf? Wellicht wel zeker? Ik heb hier namelijk nog heel wat Rohloff-olie staan en ben nogal lui om Alfine olie te bestellen/kopen bij de LBS. Nu ja, mijn vrouw zal eerst nog wat kilometers moeten fietsen vooraleer ik de olie in haar fiets vervang.
theoretisch zou je bij de Alfine een ander type olie verwachten ivm de scheve vertanding.
m-gineering schreef:
Aniphys schreef:Interessant!
Zou het een slecht idee zijn om Rohloff-olie te gebruiken in een Alfine11 naaf? Wellicht wel zeker? Ik heb hier namelijk nog heel wat Rohloff-olie staan en ben nogal lui om Alfine olie te bestellen/kopen bij de LBS. Nu ja, mijn vrouw zal eerst nog wat kilometers moeten fietsen vooraleer ik de olie in haar fiets vervang.
theoretisch zou je bij de Alfine een ander type olie verwachten ivm de scheve vertanding.
En als meneer Shimano er bij onverhoopte pech achter komt dat er een andere olie is gebruikt is het da-hag garantie, vermoed ik.
Waarom heb je zo lang gewacht ? De eerste smering dient volgens voorschrift tussen de 1000 en 1500 km te gebeuren ....

Allewedertje
Wisselset voor 60euro? Hoe vaak moet je olie vervangen bij een Alfine?
Rohloffsetje kost 15 a 20 euro iedere 5000km.
Met zo'n prijsverschil moet er een omslagpunt te berekenen zijn.
Als je alle andere onderhoud negeert en alleen naar olie kijkt: als olie vervangen bij rohloff 4 euro / 1000 km kost en bij een alfine naaf 60 euro / 1000 km zou je een rohloff naaf er na 10.000km uit hebben, maar ik neem aan dat je maar één maal een set koopt en daarna losse olie?
allewedertje schreef:Waarom heb je zo lang gewacht ? De eerste smering dient volgens voorschrift tussen de 1000 en 1500 km te gebeuren ....

Allewedertje
Bij de zaak waar ik hem gekocht heb (Rose) vinden ze dat onzin en zeggen dat na 5000 km vroeg genoeg is. Daar heb ik me aan gehouden.

Han
Misschien dom , maar je moet iemand geloven...
Het type olie dat in de naaf moet is heel erg afhankelijk van welke materialen gebruikt zijn in de naaf. Zoals, staal, brons en koper. Net als in een versnellingsbak en differentieel van een auto zijn er verschillende soorten olie. Het eerste kenmerk is de viscositeit 75W-90 en het tweede is de Gear-lubrication load: GL-4, GL-5 (en lager). Rohloff en Shimano weten in dit geval wat het beste is voor de naaf. Ik zou hier de gok niet nemen.
De alfine naaf is 3x zo goedkoop als de rohloff, dus het wisselsetje kan wel eens wat duurder zijn. Je kunt ook proberen uit te zoeken wat de viscositeit is en load index. Dan kan je eventueel kijken wat voor auto versnellingsbak olie gebruikt kan worden.
Eridanos schreef:Je kunt ook proberen uit te zoeken wat de viscositeit is en load index. Dan kan je eventueel kijken wat voor auto versnellingsbak olie gebruikt kan worden.
vervolgens maak je een lijst van alle in de naaf gebruikte materialen, een lijst van alle toevoegmiddelen in de olie en kruis je die af op compatibiliteit :wink:

(niet iedere versnellingsbak overleeft versnellingsbakolie, dat zou het leven maar saai maken)
Han963 schreef:Bij de zaak waar ik hem gekocht heb (Rose) vinden ze dat onzin en zeggen dat na 5000 km vroeg genoeg is. Daar heb ik me aan gehouden.
Hmm, ik begrijp niet goed waar ze dat vandaan halen. Zowel bij Shimano als Rohlofff moet je je eerste oliewissel bij 1500 km doen. Reden hiervoor is dat bij het inrijden van de nieuwe naaf van de tandwielen nog slijpsel ed.kunnen verliezen, wat uiteraard niet bevorderlijk is voor het inwendige van de naaf. Denk niet dat beide fabrikanten dat zonder reden aanbevelen. Heb me er in elk geval zelf wel aan gehouden bij mijn Alfine en Rohloff naaf ....

Allewedertje
allewedertje schreef:Hmm, ik begrijp niet goed waar ze dat vandaan halen. Zowel bij Shimano als Rohlofff moet je je eerste oliewissel bij 1500 km doen.
En waar heb jij die 1500 km bij Rohloff vandaan?

Renaat
Dat zou ik ook wel willen weten ja. Bij Rein Veeenendaal weten ze er in ieder geval niks van, daar is de eerste wissel bij mijn fiets na 4800 km. gedaan (de halfjaarbeurt) en bij de fiets van M1 (echtgenote) na 2700 km, omdat de fiets toen toch voor onderhoud ging, maar nodig was het nog niet.
Revanho schreef:
allewedertje schreef:Hmm, ik begrijp niet goed waar ze dat vandaan halen. Zowel bij Shimano als Rohlofff moet je je eerste oliewissel bij 1500 km doen.
En waar heb jij die 1500 km bij Rohloff vandaan?

Renaat
niet van Rohloff:

Die Seilbox der externen Schaltansteuerung etwa alle 500 km abziehen, reinigen und die Seiltrommelinnenseite leicht fetten.

Schaltzugspannung an den Zugeinstellern regelmäßig prüfen und ggf. nachstellen.

Alle 5000 km oder einmal jährlich ein Ölwechsel.

Revanho schreef:En waar heb jij die 1500 km bij Rohloff vandaan?
Van de winkel waar ik de naaf in mijn fiets heb laten stoppen (fietsen Koen in Kessel-Lo). Die werken al jaren met Rohloff, dus die zullen het wel weten zekerst ? Ik heb mijn Rohloff nog maar een half jaartje, dus heb ik het mijn eerste wissel maar op 1500 km laten uitvoeren :oops:

Shimano kondigt het voor hun Alfine naaf zelf aan :

http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 713437.pdf

Allewedertje
allewedertje schreef:
Revanho schreef:En waar heb jij die 1500 km bij Rohloff vandaan?
Van de winkel waar ik de naaf in mijn fiets heb laten stoppen (fietsen Koen in Kessel-Lo). Die werken al jaren met Rohloff, dus die zullen het wel weten zekerst ?
Fietsen Koen heeft een goede naam. Ik kan speculeren over wat er mis is gelopen (of vragen stellen bij hun goede naam), maar het enige dat vast staat is dat het niet klopt.

Voor Rohloff is een eerste oliewissel echt niet nodig na 1500 km.

Renaat
Het is niet nodig om rohloff bij eerste 1500km te verversen.
Maar voor die paar tientjes ga ik het wel doen de eerste keer.
Omdat, voor mijn gevoel! , alle onderdelen op elkaar inlopen en dus meer microscopisch slijpsel aanwezig is in de olie. Ook zit er geen magneet schroef in de naaf. Dus voor het gevoel en gemoedsrust doe ik het maar.
Kwaad kan het niet. Nodig geen idee maar het voeld goed.
Wimmert schreef:Omdat, voor mijn gevoel! , alle onderdelen op elkaar inlopen en dus meer microscopisch slijpsel aanwezig is in de olie. Ook zit er geen magneet schroef in de naaf. Dus voor het gevoel en gemoedsrust doe ik het maar.
Gevoel is vaak een slechte raadgever. Microscopisch kleine deeltje blijven zweven in de olie en dragen bij aan het "inlopen" van de tandwiel-flanken.
Je zult dus ook niet gerust zijn dat er circa 8 cm3 "vervuilde" olie in de Rohloff achterblijft. Met die dunnere spoelolie nog wel!!!
Met de bijgevulde 25 cm3 verse olie komt dat totaal op 33 cm3. Circa 30% boven op opgegeven waarde van 25 cm3. Durf je voor je gevoel nog te rijden?

Simpel om de 5.000 km of eens per jaar verversen is voldoende. Belangrijk blijft het spoelen. Ik rij circa 5 km met de toegevoegde spoelolie. Voornamelijk in 3 en 5 en schakel ook veelvuldig door alle versnellingen om de centrale schakel-as met de pallen te spoelen.

Een magneetschroef lijkt me zeer overdreven voor een Rohloff. Mijn vorige auto had bijna 300.000 km op de klok en de versnellingsbak was nog nooit ververst. Zat niet eens een aftapschroef op. Dus ook geen magneet.

Piet.
Een vriend van mij heeft zo'n 10 jaar een rohlofffiets waar hij nu zo'n 10000 km op gefietst zal hebben. Ik heb hem eens gevraagd of hij wel eens olie heeft gewisseld. "Olie gewisseld?" Hij had geen idee, en na uitleg geen behoefte ook. Hij heeft nergens last van, hoogstends van opmerkingen dat zijn koffiemolen wel erg duidelijk klinkt.
Maar om het zelf ook zo aan te pakken?
Leon