Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderdelen voor Nexave 7-speed derailleur ? - Forum Wereldfietser

Onderdelen voor Nexave 7-speed derailleur ?

Beste Fietser,

Ik wil de fiets van mijn vrouw opknappen door deze nieuw loopwerk te geven. Het gaat om een ongeveer 8 jaar oude Koga Miyata Advance met een 7-speed Nexave derailleur achter en 3 bladen voor. Wat ik wil vervangen is:
- achterderailleur
- achtercassette
- mogelijk de freewheel
- voorderailleur
- ketting

Omdat ik liefst eerst de onderdelen bestel en dan pas de fiets demonteer wil ik graag het volgende weten, wie kan mij helpen? De kwaliteit moet gelijk of beter zijn dan wat er origineel op zat.

Als ik google op nexave 7-speed zie ik vooral de schakel en remhendels. Maar ik denk dat ik niet zomaar elke 7-speed derailleur als vervanging kan gebuiken, of wel?

Ik weet dat er van Shimano diverse cassette-systemen zijn (SG, UG?), welke zit er op deze fiets?

Welke 3-blads frontderailleur is te combineren met de Nexave hendels op het stuur?

Verder vervang ik nog banden en kettingkast, maar daar kom ik wel uit.

Alvast bedankt!

Wout Moerman
moerman schreef:Beste Fietser,

Ik wil de fiets van mijn vrouw opknappen door deze nieuw loopwerk te geven. Het gaat om een ongeveer 8 jaar oude Koga Miyata Advance met een 7-speed Nexave derailleur achter en 3 bladen voor. Wat ik wil vervangen is:
- achterderailleur
- achtercassette
- mogelijk de freewheel
- voorderailleur
- ketting

Omdat ik liefst eerst de onderdelen bestel en dan pas de fiets demonteer wil ik graag het volgende weten, wie kan mij helpen? De kwaliteit moet gelijk of beter zijn dan wat er origineel op zat.

Als ik google op nexave 7-speed zie ik vooral de schakel en remhendels. Maar ik denk dat ik niet zomaar elke 7-speed derailleur als vervanging kan gebuiken, of wel?
iedere 7, 8 of 9sp derailleur die Shimano compatibel is is te gebruiken
Ik weet dat er van Shimano diverse cassette-systemen zijn (SG, UG?), welke zit er op deze fiets?
zal wel HG zijn
Welke 3-blads frontderailleur is te combineren met de Nexave hendels op het stuur?
7, 8 of 9sp MTB derailleur van Shimano
OK, dat maakt het zoeken al een stuk eenvoudiger. Dank je!

Ik heb nu drie lijsten met onderdelen opgesteld, een met Acero, een met Alivio en een met Deore. Ik kan nu gaan bepalen wat ik het waard vind om deze fiets op te knappen. crankstel, voor- en achter-derailleur kosten samen dan 75, 100 of 180 euro. Of is een mix hiervan verstandig voor een goede prijs/kwaliteit verhouding?
Heeft iemand een idee waarmee de kwaliteit van Nexave van 8 jaar terug te vergelijken is? Met Shimano Acero of beter?

Onderdelen die er nog bijkomen, hierbij denk ik aan:
cassette: Shimano HG50 7V
Ketting, gelet op de kettingtest, een KMC X8
Banden: Schwalbe Marathon. Maar Plus of Supreme? Op mijn Trek heb ik Supreme en dat fiets lekker, maar hoeveel ligt dat aan de Trek en hoeveel aan de Supremes?
Vergeet niet de kabels (compleet) te vervangen, dit zijn vaker oorzaken van minder perfect schakelen dan de derailleurs zelf. Van achterderailleurs zijn de wieltjes bij normaal onderhoud typisch versleten na 10.000-20.000 km, verder hebben derailleurs vrijwel uitsluitend te lijden van ongelukjes en het vergeten van druppeltjes olie elke paar maanden. Als er een kabelgeleider onder de bracketopt zit kijk die dan ook na of er een evt insnijding in zit die de kabelloop belemmert.
(en de rest van de fiets ook goed nakijken, voordat je investeert uiteraard)
Leon
Leon, dank je. Weer even met beide benen op de grond. Ik heb me de zoekfunctie eens gezocht naar Alivio en Deore en ik denk nu dat Alivio en goed onderhoud de beste keus is. De kabels zijn niet zo lang geleden vervangen, maar ik zal het nog eens goed nalopen.
7 speed is heerlijk goedkoop en degelijk. Je kunt jezelf geld besparen door een 7 speed SRAM ketting te kopen. Heb je wel een nieuw crankstel nodig? Als je een nieuw koopt, koop dan liefst iets met verwisselbare bladen en een vierkante as in plaats van moderne buitenboord lagers. Vierkante as gaat langer mee. Denk als dit voor een vakantiefiets is goed na over de cassette: kies er een met een groot bereik, dus iets van 32 of 34 tandjes in het lichtste verzet. Idem als je een crankstel koopt iets met een kleinste blad van 22 of 24 tanden. Marathon Plus banden fietsen lomp en zwaar. Ik zou kijken naar de Marathon Racer in de breedste maat die nog past (tenzij je erg woeste plannen hebt).
Wim

x

x
Yvonne,

Ik heb wel interresse. Ik stuur je een pb met mijn e-mailadres. Kunnen we kijken of we het eens kunnen worden over de prijs en aflevering.

Wout
wakkeropdefiets schreef:alivio krank met 22-31-44?
Is dit niet precies wat je nodig hebt in plaats van je "kromme" cranck?
Het is overigens 22-32-42.
Leon
en de achterderailleur bepaalt het aantal versnellingen niet hoor, de casette en de shifter doen dat, een derailleur is gewoon een dom ding dat heen en weer kan vanaf een begin en eindpunt dat in te stellen is
Matthie9000 schreef:en de achterderailleur bepaalt het aantal versnellingen niet hoor, de casette en de shifter doen dat, een derailleur is gewoon een dom ding dat heen en weer kan vanaf een begin en eindpunt dat in te stellen is
Een Shimano MTB 10sp derailleur heeft een afwijkende shiftratio
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef:en de achterderailleur bepaalt het aantal versnellingen niet hoor, de casette en de shifter doen dat, een derailleur is gewoon een dom ding dat heen en weer kan vanaf een begin en eindpunt dat in te stellen is
Een Shimano MTB 10sp derailleur heeft een afwijkende shiftratio
huh, is dat nieuw? ik dacht dat alleen oude dura ace afwijkend was met 1.9 ipv 1.7, wat is de ratio van mtb 10 sp rear dan?
Matthie9000 schreef:
m-gineering schreef:
Matthie9000 schreef:en de achterderailleur bepaalt het aantal versnellingen niet hoor, de casette en de shifter doen dat, een derailleur is gewoon een dom ding dat heen en weer kan vanaf een begin en eindpunt dat in te stellen is
Een Shimano MTB 10sp derailleur heeft een afwijkende shiftratio
huh, is dat nieuw? ik dacht dat alleen oude dura ace afwijkend was met 1.9 ipv 1.7, wat is de ratio van mtb 10 sp rear dan?
Is dat nieuw, niet voor 10 sp MTB die zijn allemaal zo. En de ratio, geen idee, afwijkend genoeg om er met een boog omheen te lopen voor een vakantiefiets

En voor alle knutselaars die de pagina bij de CTC over dit onderwerp raadpleegden: de ctc site is vernieuwd en bevat nu niks interessants meer. Ik vond hier nog een kopie:
http://pages.citebite.com/y4n7c3h4yubr
Site 'vernieuwd', mooi is dat :(

Had ik niet van die Britten verwacht!
Vandaag de onderdelen van Wakeropdefiets overgenomen. Mooi setje voor een mooie prijs, allebij blij!

Het advies dat elke derailleur op de Koga kan ter vervanging van de Nexave 7-speed blijkt niet te kloppen. Na flink zoeken op internet zag ik dat de normale derailleurs in rust op het kleinste tandwiel, terwijl bij onze Nexaves de derailleur in rust just op het grootste tandwiel staat. Voorlopig houd ik het even op de huidige totdat ik weet wat een beter alternatief is.
moerman schreef:Vandaag de onderdelen van Wakeopdefiets overgenomen. Mooi setje voor een mooie prijs, allebij blij!

Het advies dat elke derailleur op de Koga kan ter vervanging van de Nexave 7-speed blijkt niet te kloppen. Na flink zoeken op internet zag ik dat de normale derailleurs in rust op het kleinste tandwiel, terwijl bij onze Nexaves de derailleur in rust just op het grootste tandwiel staat. Voorlopig houd ik het even op de huidige totdat ik wet wat een beter alternatief is.
Het maakt voor een 'reverse shifting' of een 'high normal' derailleur niet uit wat voor handeltje er aan zit. Maar als je aan een normaal schakelende derailleur gewend ben wil je uiteraard geen type die andersom werkt. (en vice versa misschien ook wel :roll: )
OK, dus het werkt wel, maar andersom. Ik denk dat mijn vrouw daar niet blij van wordt.... Ook de getallen op de versteller kloppen dan natuurlijk niet meer.

Maar zijn ze nog te koop, derailleurs die de andere kant op schakelen? Op zich kan de Nexave ook nog wel een tijdje mee. Ik moet er wel even nieuwe wieltjes er in doen.

x

x
x

x

x