Additionally, paste this code immediately after the opening tag: huisregels op het forum - Forum Wereldfietser

huisregels op het forum

Titel: De huisregels op ons forum
BerichtGeplaatst: 01 Sep 2008, 17:24
Forum Lid

Geregistreerd: 13 Apr 2008, 15:29
Berichten: 134
Op dit forum zijn de volgende regels van kracht:

1. Onderschrift en gebruikersnaam
Het onderschrift onder een bericht op het forum wordt tot 1 regel beperkt, de inhoud is vrij voor zover het consistent is met de andere regels. De ondertekenaar laat via de gebruikersnaam of onderschrift weten vanuit welke hoedanigheid het bericht wordt geplaatst. Neem als gebruikersnaam liever je echte naam, geen pseudoniem.

2. Verkeerde categorie
We hebben het forum ingericht in categorieën. Soms publiceren gebruikers berichten in een categorie die niet het beste past bij de inhoud van het bericht. De moderators verplaatsen dit bericht naar de juiste categorie en melden dit vervolgens aan de betreffende gebruiker via een pb of e-mail.

3. Commerciële uitingen
Voor commerciële uitingen hebben we een aparte forumcategorie ingericht: "commercieel nieuws". Deze categorie is alleen bedoeld voor commerciele uitingen die op wereldfietsers is gericht. In andere forumcategorieën laten we geen commerciële uitingen toe.

4. Technisch belastende berichten
We kunnen berichten om technische redenen aanpassen. Een voorbeeld is een foto in groot formaat. We kunnen dat het formaat van de foto aanpassen of de gebruiker verzoeken het bericht te veranderen.

5. Persoonlijke aanvallen
We tolereren geen persoonlijke aanvallen op ons forum.

6. Asociale berichten
We tolereren geen kwetsende, obscene, vulgaire, lasterlijke, haatdragende, bedreigende of sexueel-georienteerde berichten. Verder dient iedere gebruiker zich te houden aan de van toepassing zijnde wetten en regels.

7. Modereren
Als moderators van dit forum hebben we de opdracht de site zo veel mogelijk verschoond te houden van ongewenst materiaal. Bij "kleine" overtredingen (verkeerd onderschrift, ongewenste commerciële uitingen) kunnen we gebruikers vragen het bericht aan te passen of informeren we hen dat hun bericht verplaatst of verwijderd is. Bij grotere overtredingen (overduidelijke spam, persoonlijke aanvallen, asociale berichten) verwijderen we berichten zo snel mogelijk van de site. Gebruikers die zich niet houden aan deze voorwaarden of aanwijzingen van het beheer niet volgen, kunnen we tijdelijk of permanent verbannen. Eventueel stellen we de service provider van de gebruikers op de hoogte van hun wangedrag.
wakkeropdefiets schreef:Gisteren was ik in de 7 heuvelen met mijn nieuwe santos en de hond in de kar.

Ik heb nu en nieuwe santos met 27 versnellingen tot-32 en 3 bladen voor 22-32-42
Dus ik dacht tegen de heuvel op zo klein mogelijk.
kleinste voorblad... en achter ook meteen naar de kleinste
Toen wilde 30 en 32 achter niet. De shifter ging niet verder
Hoort dit of is dit niet goed afgesteld?

Op die 28 kwam ik er wel tegenop met de hond in de kar, maar die 2 anderen zitten er toch niet voor niets?
ik kan me herinneren dat iemand in een fietswinkel in frankrijk een schemaatje heeft gemaakt (voor 21 versnellingen) waarmee je niet op alle bladen alle achtertandwielen mocht gebruiken ivm scheef trekken van de kracht op de uiterste tandwielen.

Wil iemand mij wat tips geven hoe ik met deze 27 versnellingen het beste om kan gaan als ik heuveltje op en af ga en snelheid wil maken en houden met volle bepakking en hond in kar?

In frankrijk was er een wielrenner die zei nederlanders maken de fout dat ze op kracht tegen de bergen op fietsen en te laat terug schakelen waardoor ze de helling niet halen, je moet sneller naar klein en je benen laten wapperen. Zei hij.
Ik ben toen naar huis gegaan om eerst andere tandwielen etc te krijgen.

Nu heb ik een fantastische fiets met berg verzet en nu ik aan het trainen ben, probeer ik dat meteen goed uit te vinden.
Als je op de "granny", het kleinste tandwiel vóór, geschakeld bent, moet je achter inderdaad ook de twee grootste kransjes kunnen schakelen. Anders kun je nooit profiteren van het lichtste verzet.

Tussen alle verzetten zit overlap. Daarom hoef je ook nooit op de granny en het kleínste tandwiel achter te schakelen, want dan krijg je een compleet schuine kettinglijn die de slijtage van de boel versnelt, en het fietst gewoon niet lekker. Dat het in veel gevallen wel kán, wil niet zeggen dat je dat moet doen. Denk in stappen van drie tot vier. Kleinste tandwiel vóór combineer je met de drie à vier grootste achter. Middelste tandwiel voor: de middelste vier kransjes achter. Grootste tandwiel vóór: de kleinste vier achter.

Oh, en hoe ik schakel: ik wil het liefst zo lang mogelijk met dezelfde cadans door blijven gaan. Dat ik dan terugval in snelheid maakt me niet zo lang uit. Van tevoren inschatten of je op hetzelfde tempo omhoog kúnt, is wel belangrijk, maar dat lukt me alleen bij de kortere heuvels op de racer.

Stilvallen wil niemand, dus daarom kun je aan de voet van de heuvel het beste op het middenblad zitten, als het niet te steil wordt. Dat biedt je de grootste "range" van versnellingen. Snel met de linker wijsvinger de boel naar de granny halen kan ook nog makkelijk.

Dit is natuurlijk maar een vuistregel, maar het kan je helpen goed te schakelen. Maar eerst de fietsenmaker even je lichtste verzetten goed laten afstellen, want daar ontbreekt het nu nog aan.

Op de mountainbike op het parcours van Noordwijk rij ik overigens alles op het grootste tandwiel vóór... en dat resulteert wel eens in een (eigenlijk té) schuine kettinglijn, maar je hebt het hier over tijdwinst: afschakelen (zwaarder trappen) naar beneden gaat dan veel sneller, dan wanneer je van het midden- naar het grote blad moet. Da's een keuze, maar op de vakantiefiets is dat minder van belang.
wakkeropdefiets schreef:{verhaal}
:shock:
Niet iedereen heeft fatsoenlijk natuurkunde-onderwijs gehad. Zie hier voor wat uitleg.

x

x

x

x
wakkeropdefiets schreef: Noordwijk goeie tip, daar woon ik vlak bij. Hoe vind ik dat parcours?
Big Spotters Hill in het Haarlemmermeersebos bij Hoofddorp is vast nog dichterbij :wink:

x

x

x

x
wakkeropdefiets schreef:
liz schreef:Niet iedereen heeft fatsoenlijk natuurkunde-onderwijs gehad. Zie hier voor wat uitleg.
En wat staat daar dan zinnigs in liz?
Zelfs Dorus had er niks aan.
Je vraagt je in de bovenste posting openlijk het volgende af:

"De shifter ging niet verder. Hoort dit of is dit niet goed afgesteld? ... Op die 28 kwam ik er wel tegenop met de hond in de kar, maar die 2 anderen zitten er toch niet voor niets?"

Dan lijkt het me dat liz het beste met je voor heeft met haar reactie. Het deel over het onderwjis kon bepaald subtieler maar het filmpje is een perfect antwoord op je vraag. Ik kan het je echt niet beter uitleggen.

Leon

x

x
@wakkeropdefiets, vat dit niet verkeerd op ...maar ik heb het gevoel dat ik een weblog zit te lezen.

Al je aankoop, gebruikers, en vervoers-perikelen van de Santos fiets staan nu op het internet. Het lijkt me eerlijker om jouw leverende dealer eerst de kans te geven om alle problemen op te lossen, voordat je alles op het internet zet.

Nogmaals , dit is niet cynisch bedoeld
jumbo schreef: Al je aankoop, gebruikers, en vervoers-perikelen van de Santos fiets staan nu op het internet. Het lijkt me eerlijker om jouw leverende dealer eerst de kans te geven om alle problemen op te lossen, voordat je alles op het internet zet.
Bedoel je dit soms?
wakkeropdefiets schreef:Vaak als mensen klagen dat iets afbreekt blijkt dat ze het niet goed gemonteerd hebben of niet goed vast gezet hebben. En klagen eerst op internet en zien later dat ze zelf de boel verprutst hebben.
Peter
wakkeropdefiets schreef:Noordwijk goeie tip, daar woon ik vlak bij. Hoe vind ik dat parcours?
Ik hoop dat je niet bedoelt om met je vakantiefiets (en zelfs hondenkar) dit parcours te gaan proberen. 7.5km technisch singletrack.
(zowel voor jezelf als voor medefietsers)
http://www.mtbroutes.nl/route/802/Noordwijk
wakkeropdefiets schreef:Dus feitelijk als ik op de grootste voor zit de kleinste 4 niet gebruiken, maar dat doe ik eigenlijk toch nooit omdat ik hem dan al in de tweede blad heb.
Dat grootste blad met de hoogste versnellingen gebruik ik alleen maar op lange rechte stukken voor de wind.
Ik ga me gewoon aanwennen om in het kleinste blad tegen de heuvels op te gaan en berg af naar hoger te schakelen, anders trap je lucht, dat is niet fijn.

Dus mag santos weer naar de dokter
Dat dacht ik al.

Noordwijk goeie tip, daar woon ik vlak bij. Hoe vind ik dat parcours?
Niet alle reacties gelezen, maar: als je op het grootste blad vóór zit, moet je achter juist de 4 kleinste gebruiken. Bij het achterwiel geldt: klein=zwaar, groot is licht. Aan de voorkant is dat net andersom.

Noordwijk: www.noordbikers.nl, daar staat vast wel een routebeschrijving. Moet je wel eerst het schakelgedrag goed onder controle krijgen, anders heb je het niet leuk daar hoor!
doubletravel schreef:
wakkeropdefiets schreef:Noordwijk goeie tip, daar woon ik vlak bij. Hoe vind ik dat parcours?
Ik hoop dat je niet bedoelt om met je vakantiefiets (en zelfs hondenkar) dit parcours te gaan proberen. 7.5km technisch singletrack.
(zowel voor jezelf als voor medefietsers)
http://www.mtbroutes.nl/route/802/Noordwijk
Ik ben wel gekkere dingen tegengekomen daar, zelfs iemand met een kinderaanhangfiets... Maar dat is natuurlijk ontzettend dom. Een ongeluk is zo gebeurd. Zónder kar denk ik dat je met de Santos nog een aardig eind kunt komen!
Er is niks mis met het filmpje.

Volgens mij is bij wakkeropdefiets spraakverwarring over grote/kleine tandwielen en groot/klein verzet en is het in het vervolg beter om hier over binnen/buiten te praten.
Als je vóór op het grootste blad zit, gebruik je de 'kleinste vier' achter namelijk juist wèl.

De wielrenner in Frankrijk bedoelt gewoon: niet te laat schakelen. Slecht voor ketting, tandwielen, derailleur en knieën.

Heuvelop (en wind tegen) doe je op klein verzet (lichte versnelling). Dat wil zeggen: klein blad voor en groot blad achter. De binnenste tandwielen, dus. Zowel voor als achter ligt de ketting dan dicht bij het frame.
Die tandwielen hebben bijna evenveel tandjes, dus het verzet is klein.

Bergaf en wind mee kan je op groot verzet (zware versnelling). Groot blad voor en klein achter. Zo'n groot mogelijk verschil in tandwielgrootte. De ketting ligt dan op de buitenste tandwielen.
Het voorblad heeft ruim 3 keer zoveel tandjes als het kleinste tandwiel achter, dus het verzet is groot.

Als je zowel voor als achter op kleine tandwielen rijdt, dan heb je geen voordeel van al die versnellingen en rijdt je de ketting aan gort.

't Is een kwestie van uitproberen, laat die schema's maar thuis.

't Kan zijn dat een nieuwe fiets nog niet goed afgesteld is en daardoor een paar versnellingen missen. Zeg dat, als je binnenkort bij de leverancier langs mag voor de eerste onderhoudsbeurt.

Maar dan nog: als je op het kleinst beschikbare verzet de heuveltjes van de zevenheuvelenweg niet op komt, dan is de motor gewoon niet sterk genoeg. Misschien win je het meest door de hond te trainen op uitstappen als je bergop gaat. Die hond heeft gewoon vier pootjes, heeft weinig last van zo'n helling en is misschien wel toe aan een 'verzetje'.
Elstar schreef:Misschien win je het meest door de hond te trainen op uitstappen als je bergop gaat. Die hond heeft gewoon vier pootjes, heeft weinig last van zo'n helling en is misschien wel toe aan een 'verzetje'.
Ik vraag me af of Dorus het haalt als je hem in Portugal tegen de hellingen op laat lopen. De zevelheuvelenweg is toch maar een serie verkeersdrempels in vergelijking met de heuvels die ik in midden- en noord-Portugal heb gefietst.
Leon
Elstar schreef:Er is niks mis met het filmpje.

Volgens mij is bij wakkeropdefiets spraakverwarring over grote/kleine tandwielen en groot/klein verzet en is het in het vervolg beter om hier over binnen/buiten te praten.
Als je vóór op het grootste blad zit, gebruik je de 'kleinste vier' achter namelijk juist wèl.

De wielrenner in Frankrijk bedoelt gewoon: niet te laat schakelen. Slecht voor ketting, tandwielen, derailleur en knieën.

Heuvelop (en wind tegen) doe je op klein verzet (lichte versnelling). Dat wil zeggen: klein blad voor en groot blad achter. De binnenste tandwielen, dus. Zowel voor als achter ligt de ketting dan dicht bij het frame.
Die tandwielen hebben bijna evenveel tandjes, dus het verzet is klein.

Bergaf en wind mee kan je op groot verzet (zware versnelling). Groot blad voor en klein achter. Zo'n groot mogelijk verschil in tandwielgrootte. De ketting ligt dan op de buitenste tandwielen.
Het voorblad heeft ruim 3 keer zoveel tandjes als het kleinste tandwiel achter, dus het verzet is groot.

Als je zowel voor als achter op kleine tandwielen rijdt, dan heb je geen voordeel van al die versnellingen en rijdt je de ketting aan gort.

't Is een kwestie van uitproberen, laat die schema's maar thuis.

't Kan zijn dat een nieuwe fiets nog niet goed afgesteld is en daardoor een paar versnellingen missen. Zeg dat, als je binnenkort bij de leverancier langs mag voor de eerste onderhoudsbeurt.

Maar dan nog: als je op het kleinst beschikbare verzet de heuveltjes van de zevenheuvelenweg niet op komt, dan is de motor gewoon niet sterk genoeg. Misschien win je het meest door de hond te trainen op uitstappen als je bergop gaat. Die hond heeft gewoon vier pootjes, heeft weinig last van zo'n helling en is misschien wel toe aan een 'verzetje'.
Euh ja, dat zeg ik dus in m'n eerste post. Maar: het voordeel van de menselijke motor is dat je hem kunt opvoeren door simpelweg te trainen :lol: ! Gaat vast goedkomen.
Waarom stamp je de oude holleweg niet omhoog? ik deed in Nijmegen altijd dit klimrondje; dan krijg je ook meteen een indruk van wat 'echt' klimwerk!

zie ook hier!