Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Toeren met de Racefiets - Forum Wereldfietser

Toeren met de Racefiets

Hoi,

Heb mij net aangemeld, heel leuk en nuttig forum hier zo op het eerste gezicht. Zelf ben ik een enthousiaste fietser en heb verschillende toertochten gemaakt. Echter, dat eeuwige gezeul met bagage staat mij altijd weer tegen. Ik heb zelf een racefiets die ik regelmatig gebruik en heb er nu ook wat kortere tochten mee gemaakt. Nu overweeg ik om met mijn racefiets ook langere tochten te gaan maken.
ik reis altijd al vrij minimalistisch, en er is derhalve niet echt een probleem met bagage. Stuurtasje en rugzakje dat lukt wel altijd. Waar ik mij meer zorgen over maak is de fiets zelf (aluminium 7005 frame/carbon voor en achtervork). Daarom hoor ik graag de meningen van enkele gepokt en gemazelde fietsers hier over het maken van lange tochten met een racefiets (uiteraard met aangepaste banden). Is dat volgens jullie vragen om allerhande technische problemen, of is het heel wel mogelijk, mits licht bepakt? Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Hoi Kika,
Het hangt behoorlijk af van je definitie van licht bepakt en van je eigen gewicht.
Een fiets waar carbon onderdelen aanzitten is kennelijk gebouwd met als doel licht te zijn. Nu is er een wet van meden en perzen die zegt dat de lichtste fietsen meestal niet de sterkste zijn.
Dus als je lichaamsgewicht + het gewicht van de bagage boven, zeg, 90 kg komt, dan zou ik toch beginnen te twijfelen. Dan licht het er natuurlijk ook aan hoe voorzichtig je rijdt, vooral over minder goede wegen; ik bedoel dus wat je je fiets aandoet. (Voor mij is carbon wat dat betreft geen optie :lol: )
Vergeet overigens niet bij het totaalgewicht aan bagage de tassen, incl. stuurtas en de de (gevulde) bidons mee te tellen.
Groet,
Leon

Hier is elders op dit forum (fietstechniek: racefiets als vakantiefiets) onlangs al uitgebreid over gesproken. Als je zelf niet al te zwaar bent en echt weinig meeneemt moet het kunnen. Wel zou ik eigenlijk de voorkeur geven aan een audaxfiets. Die zijn net wat steviger, en comfortabeler. Ga je op je bestaande racefiets, dan zou ik er zeker zo breed mogelijke banden op monteren, en een verende zadelpen of een verend Brooks zadel (Conquest). Vering houdt niet alleen jou langer heel, maar ook je fiets.
Verder zou ik echt geen tasje op mijn rug willen. Als je geen kleine achtertasjes wilt zou ik altijd kiezen voor de klassieke Engelse oplossing van een grote zadeltas. In de grotere maten van Carradice past genoeg voor een vakantie zonder tent en zonder kook en slaapspullen. Het enige bezwaar is esthetisch: het is een wat mal gezicht zo'n traditionele katoenen tas op een modern frame met veel carbon, maar het werkt prima. Ik vraag me trouwens af of iemand een moderne uitvoering van zo'n brede zadeltas weet - ik zou er zelf ook wel een willen hebben. Ik heb een vage herinnerering dat Ortlieb ze vroeger wel maakte, maar ik weet het niet zeker.
Veel plezier met onze eerdere posts.
Wim

Willem Jongman schreef:... verend Brooks zadel ....klassieke Engelse oplossing van een grote zadeltas. In de grotere maten van Carradice
Deze?AfbeeldingKom ik er eindelijk na 20 jaar fietsen op Brookszadels achter waar die oogjes aan die zadels voor dienen. Die Engelsen!
Leon

Bedankt voor de info, dat er recentelijk al over dit onderwerk is gesproken was mij even ontgaan, maar er is inderdaad een interessante discussie over geweest. Zeer informatief. Ik ga er eens naar kijken, totaal gewicht komt zo rond de 90-100 kg te liggen vermoed ik, dus beetje grensgevalletje.

Beste Kika,

Dit forum is onderdeel van de Vereniging De Wereldfietser.
Eigenlijk is dit forum maar het topje van de ijsberg van de vele informatie die binnen onze vereniging te vinden is.

Groet,
Marco Meijerink

http://www.wereldfietser.nl/index.php?c ... /lidworden

@ Leon: ik heb alle begrip voor je mening, maar ik denk niet dat je uit ervaring spreekt.
Een fiets waar carbon onderdelen aanzitten is kennelijk gebouwd met als doel licht te zijn. Nu is er een wet van meden en perzen die zegt dat de lichtste fietsen meestal niet de sterkste zijn
Dit is onwaar, bij moderne race-fietsen wil lichter niet zeggen slapper. Zo zijn carbon frames zijn vaak sterker dan alu-frames.
Dus als je lichaamsgewicht + het gewicht van de bagage boven, zeg, 90 kg komt, dan zou ik toch beginnen te twijfelen.


Ik doe zelf mijn trektochten met een racefiets met volledig carbon frame. Ik weeg 95kg (voor 1m92), neem 7kg bagage mee. Doe er nog 2 kg bij (bidon, kledij) en je komt aan 104kg. Nooit of te nimmer problemen gehad, op welk baanparcours dan ook (zelfs kasseien).
Dan licht het er natuurlijk ook aan hoe voorzichtig je rijdt, vooral over minder goede wegen; ik bedoel dus wat je je fiets aandoet. (Voor mij is carbon wat dat betreft geen optie )
Daar heb je wel een punt: ik doe mijn trektochten uitsluitend op verharde wegen (meestal asfalt). Ik ga uiteraard niet gaan mountainbiken met mijn race, daarvoor is ie ook niet gemaakt. Gezond verstand moet je wel gebruiken natuurlijk. Dan is volgens mij carbon wel een perfecte optie.

Ik begrijp Kika volkomen: waarom toch al dat gesleur met die 10-tallen kg? Met de race ga je sneller vooruit, je doet meer afstand per dag, je hoeft dus minder verlof te nemen op het werk om evenver te geraken. Je komt 's avonds toe in een leuk hotelletje met een goed bed en lekker eten (dat je na een dag zwoegen toch mooi verdiend hebt, niet?) en je komt eventueel leuke hotelgasten tegen. Je kan cols beklimmen zonder problemen. Je fiets blijft perfect stuurbaar en je houdt hem volledig onder controle. Je hoeft je fiets niet aan te passen aan de tocht, enkel iets steviger (maar daarom niet bredere) banden erop, dat is alles.
Voor mij is het alleszins duidelijk... 8)

vquickec schreef:@ Leon: ik heb alle begrip voor je mening, maar ik denk niet dat je uit ervaring spreekt.

Ik begrijp Kika volkomen: waarom toch al dat gesleur met die 10-tallen kg? Met de race ga je ..... Je kan cols beklimmen zonder problemen. Je fiets blijft perfect stuurbaar en je houdt hem volledig onder controle.
Inderdaad heb ik het carbon verhaal alleen van horen zeggen, ik heb - misschien daardoor - altijd de verleiding kunnen weerstaan zelf een carbonfiets te kopen.

Problemen met cols? Tijdens de trektocht in augustus hebben een paar volledig bepakte luitjes van deze club een paar fietsers zonder bepakking behoorlijk zitten pesten, bergop! Om over de snelheid die ze haalden in de afdaling, en over de manier waarbij eentje daarvan beide armen in de lucht stak, maar te zwijgen.
Leon

Ja Leon, daar zijn die ogen op je Brooks (B17 of Champion Flyer) zadel voor. Ze zijn genoeg voor een kleine zadeltas, maar voor de grotere modellen (de grootste is bij mijn weten de Carradice Camper van 24 liter) heb je toch wel een steuntje nodig. Die zijn er in allerlei soorten, inclusief prijzige titanium exemplaren. Volgens mij moet zo'n zadeltas van rond de 20 liter genoeg zijn als je niet kampeert. Zelf vind ik het wel lekker rijden, omdat het zwaartepunt dicht tegen jezelf aan ligt. Stop je zo'n tas vol met kleding etc dan zal hij rond de 8 kilo wegen, waarmee je vast nog wel binnen de ontwerpmarges van de meeste fietsen zult blijven.
WIm

carbonframes zijn vaak wel degelijk minder sterk als alu, en zeker minder sterk als staal. Dit komt omdat fietsen van carbon vanuit een 'lichtgewicht' oogpunt worden gemaakt. (dat is de rede dat de Principia Rex Pro ook uit de productie is genomen) cannondale maakt haar fietsen nog steeds van alu en maakt ook bijna de lichtste racefietsen ter wereld.
Als je een sterke racefiets wil hebben die ook nog rond de 8.5 kilo uitkomt, neem dan staal. Ja, ik weet het, het klinkt misschien ontzettend ouderwets, maar het valt mee, alleen betaal je er een vermogen voor.

(ja, ik spreek uit ervaring---> fietsenmaker)

Huur een BoBkar. Gaarne geef ik je een paar e-mail adressen van klanten die met `n racefiets en Bob 4 weken door europa trokken.
Klaas,
www.megalos.nl
kika schreef:Hoi,

Heb mij net aangemeld, heel leuk en nuttig forum hier zo op het eerste gezicht. Zelf ben ik een enthousiaste fietser en heb verschillende toertochten gemaakt. Echter, dat eeuwige gezeul met bagage staat mij altijd weer tegen. Ik heb zelf een racefiets die ik regelmatig gebruik en heb er nu ook wat kortere tochten mee gemaakt. Nu overweeg ik om met mijn racefiets ook langere tochten te gaan maken.
ik reis altijd al vrij minimalistisch, en er is derhalve niet echt een probleem met bagage. Stuurtasje en rugzakje dat lukt wel altijd. Waar ik mij meer zorgen over maak is de fiets zelf (aluminium 7005 frame/carbon voor en achtervork). Daarom hoor ik graag de meningen van enkele gepokt en gemazelde fietsers hier over het maken van lange tochten met een racefiets (uiteraard met aangepaste banden). Is dat volgens jullie vragen om allerhande technische problemen, of is het heel wel mogelijk, mits licht bepakt? Alvast bedankt voor jullie inbreng.
gisteren de Carradice toegekomen die ik besteld had op basis van deze topic, en het ziet er héél degelijk uit :). Binnenkort es testen op een 2daagse trektocht, en dan zien of het ook in de praktijk handig is...

Een goede steun is wel belangrijk om het geheel stabiel te houden, en te voorkomen dat het te ver naar beneden zakt. Zie bijvoorbeeld: http://www.peterwhitecycles.com/saddlebag_support.asp
Wim