Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TA vega of LX hollowtech - Forum Wereldfietser

TA vega of LX hollowtech

Hoi, ik ben Jan en ik ben nieuw hier. Ik wil een vakantiefiets kopen en heb kijn oog op een Santos laten vallen. Ik zie dat ze tegenwoordig standaard een TA Vega monteren en voor een minprijs (87 euro terug) een LX hollowtech plaatsen.
Kan iemand me vertellen wat het verschil is en waar ik het beste voor kan kiezen?

Alvast bedankt.

TA cranks hebben een verdiende reputatie. De Vega is niet de mooiste of de beste TA crank (en ook niet de duurste), maar wel heel goed. Behalve de hoge kwaliteit zijn de voordelen een lage Q factor (je zit niet als een eend op je fiets), een verwisselbare spider zodat je alle mogelijke tandwielen kunt gebruiken (waaronder de klassieke 110/74 mm combinatie die zo ideaal is voor tourfietsen), en een enorm bereik aan lengtes, zodat ook grote en kleine mensen de goede maat kunnen krijgen. TA tandwielen zijn de beste die er zijn, en in een adembenemende keus aan maten en aantallen tandjes te krijgen. Santos verdient onze complimenten.
Wim

LX krijgt dit jaar een crankstel waar de as aan vast zit. Daar hoort dus een speciale lagering bij, waar ze in verweggistan pas van gehoord hebben als Shimano ze weer uit productie heeft genomen (octalink is ook al weer bijna passe)

Al was het maar om Shimano dat soort grappen af te leren zou ik altijd voor de TA gaan, die met een klassiek asje komt. De enige reden dat je weinig TA ziet is dat de importeur geen crankstellen wil verkopen, maar daar heeft Santos geen last van.
/MArten
Hoi McJan,

Wat ga je doen met de fiets? 87 euro is een heel verschil, en het is nog erger. Ik laat me niet gek maken en heb inmiddels een Shimano Alivio cranckstel op de fiets van 26 euro, compleet met 3 bladen, afschroefbaar en wel. Als de tandjes na 15.000 km afgesleten zijn gooi ik het complete ding weg. Daar krijg jij bij TA nog geen middenblaadje voor.
Op WF-weekends zie ik behoorlijk veel mensen die ook voor deze oplossing gekozen hebben.
Leon (zit ik nu als een eend op de fiets?)

Hoi McJan,

Ook ik heb met het vervangen van mijn crankstel gekozen voor ALIVIO.
Scheelt veel centen en schakelt net zo mooi.
Net als Leon gooi ik het hele crankstel weg als het eerste blad versleten is.
Bladen op de vervang markt zijn per stuk net zo duur als een goedkoop crankstel.

Succes met je keus, John.

Ok...duidelijk. Als ze me een 2004 model leveren dan is het LX en dan kies ik ervoor niet bij te betalen voor een TA. Als ze voor hetzelfde geld een 2005 model leveren (die is rond de 80 euro duurder maar heeft nu standaard de TA) dan kan ik daar dus blij mee zijn begrijp ik. Mocht iemand in verweggistan niet weten wat hij met een lx hollowtech octalink moet dan kan ik daar altijd voor nood een alivio oid in laten zetten. Als een blad van de TA het begeeft kan ik ook voor die noodoplossing gaan.

Vat ik het zo goed samen of beredeneer ik dit verkeerd?

Mcjan schreef:... Mocht iemand in verweggistan niet weten wat hij met een lx hollowtech octalink moet dan kan ik daar altijd voor nood een alivio oid in laten zetten. Als een blad van de TA het begeeft kan ik ook voor die noodoplossing gaan.
Vat ik het zo goed samen of beredeneer ik dit verkeerd?
Ja, wat inhoudt dat ze in verweggistan ook een passende as moeten hebben als je octalick-cranck-en-as-uit-een-stuk het begeeft - wat overigens niet heel waarschijnlijk is.
Andersom werkt bij zo'n ding ook: trapas stuk = tevens crank weggooien.

Je kunt ook een fiets kopen zonder cranckstel (of met een "bijna gratis" Alivio met een budget-as die ik nog niet stuk heb gekregen) en t.z.t. bij een goed gesorteerde zaak binnenlopen en vragen of ze nog wat moois uit de periode 1993-2003 hebben liggen.
Als je dat vaak genoeg toepast heb je uiteindelijk zoveel onderdelen thuis dat je er met wat geluk een fiets van kunt maken 8)
Leon

Leon,

Ik wil je wel vertellen, hoe je je trap-as (bottom bracket) stuk krijgt. Afgelopen zomer was ik op fietsvakantie in Polen. In een lekker tempo fietste ik een dorpje binnen. Ik had niet gezien dat er ineens hele hoge stoepranden naast me waren. Toen ik te dichtbij kwam klapte ik behoorlijk hard met mijn trapper op de stoeprand. Gelukkig maakte ik geen buiteling en leek er in eerste instantie weinig aan de hand. De crank en trapper waren niet verbogen. Na enkele dagen begon de trapas echter te piepen. Dat gepiep ging langzamerhand over in steeds onheilspellender gekraak. Gelukkig duurde het tot mijn laatste vakantie dag (in Berlijn op weg naar het station) voordat mijn trapper en tandwielen begonnen te zwabberen.
Je begrijpt het. Na thuiskomst mocht ik de bottom bracket vervangen.

Gerd

Voor mij heeft het wegggooien van een heel crankstel enkel en alleen omdat een tandwiel versleten is net iets teveel van de wegwerpmaatschappij. TA crankstellen zijn bovendien echte schoonheden, als je daar om geeft. Maar een Alivio crankstel werkt natuurlijk prima, zolang je er niet de allerlulligste en goedkoopste trapas bij gebruikt. Een kapotte trapas geeft veel ellende, terwijl goede trapassen helemaal niet zo duur zijn (Shimano UN 52?).
Gewoon lekker fietsen blijft het belangrijkste.
Wim

Willem Jongman schreef:Voor mij heeft het wegggooien van een heel crankstel enkel en alleen omdat een tandwiel versleten is net iets teveel van de wegwerpmaatschappij.
Wim
Wim,
Ik snap wel wat je bedoelt. Anderzijds zal die TA wel 100 euro meer kosten en je kunt je afvragen wat degeen die dit geld ontvangen (winkelier, groothandelaar, importeur, fabrikant) er mee gaan doen. Als die lui er bijvoorbeeld de tank van hun SUV mee voltanken heb ik mijn vraagtekens. Het ligt er dan aan welke economie je wilt helpen.

En ik bedoelde inderdaad BB-UN52-trapassen.

Groeten, Leon

Goh leon,

Wat omschrijf je dat mooi zeg! Vaak denk ik zo, denk liever aan mijn portomonee als dat ik een bedrijf woekerwinsten gun.
Het is maar een stuk aluminium. Zo'n alivio crankstel gaat ook heel lang mee.

Groeten, John.

johntelleman schreef:Het is maar een stuk aluminium.
Hoi,
Klopt natuurlijk als een bus, maar staan we niet allemaal wel wel eens - of vaker - verlekkerd naar elkaars fietsen te kijken?
Leon

Mcjan,

Ik weet niet voor welke Santos je gekozen heb, maar als het de Travelmaster 28"-alu is, is er ook nog een andere mogelijkheid. Je kan dan ook de trekkingfiets STR01 van Santos nemen. Die heeft hetzelfde frame als de genoemde Travelmaster. Bij de STR01 geeft Santos je veel meer keuzemogelijkheden voor het crankstel (vraag mij niet waarom?).

Gerd

De moraliteit van de markt is een complexe zaak. Zelf heb ik wel een zwak voor kleinere Europese familie bedrijven als Specialites TA. Ze vertegenwoordigen een lange traditie van zeer hoogwaardige kwaliteit, en ze doen dat nog gewoon in Frankrijk, tegen Europese lonen. Ik kan alleen maar hopen dat meer van zulke bedrijven (Schmidt van de naafdynamo's, Rohloff, Magura, Tubus) standhouden tegen de (bijna) monopolist Shimano, en dat er ook nog lang in Europa frames gebouwd blijven worden. Misschien is dat sentimenteel.
Wim

als je een echte goeie duurzame crank wilt, neem dan een SI van cannondale. Of één van de handmaaksels binnen de freeride/downhill wereld. bedenk wel, de laatste versie weegt gemiddeld 400gr.

Hallo allemaal,

Op de (vernieuwde) website van Santos zie ik dat ze bij de HS 11 nu standaard een Shimano FCM 480-SKF crankstel monteren. Dit moet iets nieuws zijn want ik heb er zelf nog nooit van gehoord. Op hun site vermeldt Santos: Shimano 4 kant crankstel voor singlering met SKF industrielager bracket. Onverwoestbaar!


Ikzelf zat te denken aan een LX hollowtecht crank, maar als jullie zeggen dat Alivio net zo oke is, heeft het dan zin om een LX crankstel te nemen. En wie kent dit -voor mij nieuwe- Shimano FCM480. Het zal wel vergelijkbaar zijn met een Deore crank?

Groetjes,
Karin

KarinL schreef:En wie kent dit -voor mij nieuwe- Shimano FCM480. Het zal wel vergelijkbaar zijn met een Deore crank?
Hoi Karin,
Ga naar http://www.shimano-europe.com/cycling/, tik op deze pagina bij product search FCM480 in, tik een keer door omdat alleen "FC-M480-S/L" herkend wordt en lees dat het hier om een Deore cranckstel gaat. Niks mis mee :D
Groeten, Leon

@karinL

het zit zo: bewegende delen wegen ongeveer 2x zoveel (voor je gevoel). dus, een besparing van LX tot opzichte van Alivio is 300 gr. (gokje) dat keer 2...

aart schreef:@karinL
het zit zo: bewegende delen wegen ongeveer 2x zoveel (voor je gevoel). dus, een besparing van LX tot opzichte van Alivio is 300 gr. (gokje) dat keer 2...
Hoi Vlep,
(Klok...klepel...)
Wat jij zegt geldt alleen voor die delen die met dezelfde snelheid rondbewegen als de fietssnelheid: buitenband, binnenand, velg, de spaaknippels, het velglint en ongeveer de helft van de spaken. En dan alleen op het vlakke.
Leon
Mcjan schreef:Hoi, ik ben Jan en ik ben nieuw hier. Ik wil een vakantiefiets kopen en heb kijn oog op een Santos laten vallen. Ik zie dat ze tegenwoordig standaard een TA Vega monteren en voor een minprijs (87 euro terug) een LX hollowtech plaatsen.
Kan iemand me vertellen wat het verschil is en waar ik het beste voor kan kiezen?

Alvast bedankt.
Ik rijd al jaren met TA crankstellen. Helaas moeilijk verkrijgbaar, zeker omdat ik cranklengte 185 heb. Doordat Shimano vrijwel de gehele onderdelen markt beheerst (de microsoft op de fietsenmarkt), zijn er steeds minder fabrikanten over. Shimano vertikt het om 185 cranks op de markt te brengen. Ben ik toch nog blij dat TA als een van weinige onderdelen fabrikanten overleefd heeft en er zodoende nog wat 'specials' verkrijgbaar zijn. TA levert nog steeds oude onderdelen (wel hoge prijzen). Bij Shimano is het jaar naar jaar vernieuwingen. Onderdelen voor producten van een paar jaar oud zijn niet meer te krijgen. Lang leve de wegwerp maatschappij.
Dus kopen dat TA crankstel

Groeten, Wouter