Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is elk frame geschikt voor Rohloff - Forum Wereldfietser

Is elk frame geschikt voor Rohloff

Ik zit er aan te denken om mijn eigen rohloff fiets op te bouwen.
En wil hiervoor een frame gaan kopen zodat ik alles in gang kan zetten.
Mijn vraag is eigenlijk past een rohloffnaaf in elk frame? Of is de naaf dikker dan een normale naaf van een derailleur fiets?

Mijn tweede vraag is een excentrische trapas past zeker alleen in een frame wat hier speciaal voor gemaakt is. De diameter is zeker groter dan de normale bracket pot?

Dus dat zou betekenen dat ik horizontale uitvaluiteinde moet hebben? Of anders een ketting spannen moet monteren op het derailleur oog.

Mocht ik nou horizontale uitvaluiteinde hebben. Hoe zorg ik dan dat het wiel netjes op zijn plek blijft zitten? Of is dat gewoon het strak aandraaien van de snelspanner. Bij een nexus fiets zit er altijd zo'n stelschroef. Moet ik die ook monteren voor de rohloffnaaf?

Het zijn nog al wat vragen geworden sorry hiervoor.

Grote plannen weinig echte kennis zeg maar ;)
Volgens mij heeft Rohloff oplossingen voor diverse frames, maar als ik toch een nieuw frame zou gaan aanschaffen zou ik er een kopen die al geschikt is.
Er zijn grofweg drie oplossingen:

- excenter: je moet hier een specifiek frame voor kopen, hier past een gewone trapas in, nadeel: duur, regelmatig bijstellen, soms komt het niet goed uit met de ketting
- vertikale dropouts met derailleuroog: spannen v/d ketting mbv kettingspanner/(soort derailleur), nadeel: extra derailleur die kapot kan
- horizontale dropouts: je hebt geloof ik weer een speciale versie bedoeld voor rohloff, nadeel: onhandig ivm uitlijning van v-brakes e.d.

eea moet dus overeenkomen met de uitvoering van de rohloffnaaf die je koopt.

Dit is overigens uitgebreid besproken op dit forum en moet middels zoekfunctie te vinden zijn.
Mijn vraag is eigenlijk past een rohloffnaaf in elk frame?
Niet alle, wel in veel moderne frames.

Of is de naaf dikker dan een normale naaf van een derailleur fiets?
135 mm. Oude racefietsen hebben een 130 afstand. als het een stalen is kan je dat we veranderen met alu zou ik het niet proberen.

Mijn tweede vraag is een excentrische trapas past zeker alleen in een frame wat hier speciaal voor gemaakt is. De diameter is zeker groter dan de normale bracket pot?
Volgens mij wel, geen ervaring mee. Ik ben van: hou het simpel. En heb gekozen voor een frame met horizontale patten , ik heb alleen nog neit het geld gevonden om er dadwerkelijk een rohloff in te hangen.

Dus dat zou betekenen dat ik horizontale uitvaluiteinde moet hebben?
Das is een practische oplossing.

Of anders een ketting spannen moet monteren op het derailleur oog.
Dat kan ook. Maar zijn weer dingen die kapot kunnen en wegen.

Mocht ik nou horizontale uitvaluiteinde hebben. Hoe zorg ik dan dat het wiel netjes op zijn plek blijft zitten? Of is dat gewoon het strak aandraaien van de snelspanner.
Net als alle fietsen met zulke patten.

Bij een nexus fiets zit er altijd zo'n stelschroef. Moet ik die ook monteren voor de rohloffnaaf?
Dat kan ook, en die zijn vaak aanwezig.

ik hoop dat dit helpt

verder heeft mattie goede opmerkingen
Hoe heten die stelschroeven om het achterwiel te stellen.
Ik kom ze namelijk nergens tegen bij de webshops.

En ik ga de zoekfunctie is gebruiken :P
M276 schreef:Hoe heten die stelschroeven om het achterwiel te stellen.
Ik kom ze namelijk nergens tegen bij de webshops.

En ik ga de zoekfunctie is gebruiken :P
Die zal je niet snel in webshops tegenkomen, omdat er teveel verschillende soorten zijn die frame/merk/type-specifiek zijn.

Gewoon een fietsenwinkel binnen lopen en eens achterin de werkplaats snuffelen in de ladenkastjes met klein spul.

Maar wil je een nieuwe Rohloff set kopen? Zelf iets opbouwen en tegen heel veel probleempjes aanlopen komt vaak niet goedkoper uit dan een gebruikte Rohloff fiets te kopen en die naar wens aan te passen. Desnoods strippen en alles wat bruikbaar is overzetten naar een nieuw frame.
Een rohloffnaaf is wel dikker dan de meeste derailleurnaven. Dit maakt niet uit voor de framekeuze (maar wel voor de achtervelgkeuze).
De Rnaaf is net zo breed als de meeste trekking en mtb derailleurnaven, dit maakt wel uit.
Hele oude trekkingfietsen, en als ik me niet vergis ook alle moderne racefietsen hebben echter 130mm inbouwbreedte voor een achterwielnaaf. Dit is te weinig, moet zijn 135mm voor de Rohloffnaaf. Ieder modern trekking- en mtb frame kan dus in theorie met een Rohloffnaaf.

Kettingspannen door een excentrische trapas kan alleen in een daarvoor gemaakt frame. Dit is ook de manier waarop mijn Rohloffnaaf is ingebouwd. Ik houd mijn hart vast voor de twee schroefdraden onderaan het bracket. Verder een goed systeem.

Bij zomaar een frame met lange uitvaleinden is het de vraag (uitproberen) of de Rohloff goed past. Het is onvoldoende dit alleen met snelspanner vast te hebben. Er is een reactiearm nodig die ook nog goed aan het frame bevestigd moet worden (dmv bijvoorbeeld een aparte sleuf). De reactiearm is achteraf te monteren met een ander asplaatje links dacht ik.

Een kettingspanner kan denk ik bijna altijd. Dit lijkt iets meer op een derailleur, maar ik zou er alsnog de voorkeur aan geven boven een echt derailleursysteem.
Ik ga een gebruikte rohloff fiets kopen die ik misschien om wil bouwen naar een groter frame. Het frame moet ik nog even passen. Maar is waarschijnlijk net te klein.

Ik hoop nog tegen een goedkoop rohloff frame aan te lopen.
Anders blijft ik maar goed zoeken.
Ik wil liever geen kettingspanner. Alhoewel dat wel de meest simpele oplossing is.
On the go zijn verticale dropouts wel heel makkelijk hoor, zeker met een snelspanner.
Je hebt je wiel er zo uit en wat belangrijker is, het zit er ook zo weer in. Recht, welteverstaan.

Succes!
Wat voor wielmaat zoek je? 26" of 28"? Kan je wielen overspaken? Ik heb nog een grote mountainbike met Rohloff en Firmtech ingeruild. Het frame is een eigenbouw van de vorige eigenaar en spuuglelijk, maar de onderdelen zijn goed.

Een Rohloff-ready frame heeft het voordeel dat ook de nokjes voor de schakelkabels al aanwezig zijn en je niet met tie-wraps hoeft te gaan klooien. Een los Santos Travelmaster frame kost €799,-
Eigenlijk vind ik dat dit de verkeerde benadering is: een Rohoff naaf en er dan nog even een frame bij zoeken. Het frame is de ziel van je fiets, en bepaalt de efficiency, het comfort en het het gevoel van het fietsen. Een superieur frame met een eenvoudige derailleur afmontage blijft een fijne fiets, terwijl een lomp frame dat net niet past een nare fiets blijft, ook al zit er een Rohloff naaf en wie weet wat voor andere speeltjes op.
Wim
Hier een ombouw van mtb met derailleur naar mtb met rohloff
http://www.mtb-news.de/forum/showthread ... 46&page=69

Ik zou een surly nemen en dan een tugnut gebruiken (in geval van horizontale dropouts) of gewoon een kettingspanner (in geval van derailleuroog).
Als je kettingspanner googled vindt je vast wel iets wat het beste bij je past. Je kunt ook bij singlespeed winkelen.
Zo'n kleine kettingspanner (die op een derailleur lijkt) gaat heus niet zo snel kapot. Het hoeft immers niet te schakelen. en zal daardoor ook niet in de spaken klappen. Ook geen gedoe met verstelbare patten en te kleine boutjes en je bracket blijft ook eenvoudig.