Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel en vering ... - Forum Wereldfietser

Brooks zadel en vering ...

... en nee, hiermee bedoel ik niet de klassieke veren die aan sommige modellen Brookszadels gemonteerd zijn.
Ik vroeg mij eigenlijk af of een titanium onderstel (van een zadel, niet het complete frame) meer vering geeft dan een klassiek stalen onderstel, als er überhaupt sprake is van enige vering in het onderstel? Ik weet dat het lederen zadeldek op zich wel enige vering heeft.

Is er met andere woorden - behalve de prijs en het gewicht - nog een voordeel aan titanium tov andere metalen wanneer we praten over zadels?


Dank voor de reacties.
Headley schreef:... en nee, hiermee bedoel ik niet de klassieke veren die aan sommige modellen Brookszadels gemonteerd zijn.
Ik vroeg mij eigenlijk af of een titanium onderstel (van een zadel, niet het complete frame) meer vering geeft dan een klassiek stalen onderstel, als er überhaupt sprake is van enige vering in het onderstel? Ik weet dat het lederen zadeldek op zich wel enige vering heeft.

Is er met andere woorden - behalve de prijs en het gewicht - nog een voordeel aan titanium tov andere metalen wanneer we praten over zadels?


Dank voor de reacties.
Het onderstel heeft zeker invloed op de vering, de Ideale zadels met een zeer stijf aluminium onderstel uit rechthoekig hoogkant profiel waren daarom maar beperkt populair.
Maar of je het verschil tussen rond staal en titanium echt merkt durf ik niet te zeggen, het titanium onderstel zal ca 50% meer buigen.

En het ti frame zal uiteraard niet roesten
ALs je echt vering/comfort wilt heb je meer aan een Thudbuster. Het ziet er lelijk uit, maar het werkt echt, beter dan de veren van een geveerd Brooks zadel, en al helemaal beter dan een Ti onderstel.
Wim
Als je achter iemand met een Brooks zadel zonder veren fiets zie je duidelijk dat de brug wel degelijk veert. Ik heb overigens niet het idee dat een Brooks zadel met veren heel veel meer veert als een zadel zonder veren. Ook kan ik niet zeggen dat mijn titanium onderstel meer veert als een stalen onderstel. Volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit.
Ik heb een stalen Brooks zonder vering, twee met vering en eentje zonder vering maar op een Thudbuster. Titanium heb ik niet. De Brooks met veren is merkbaar een beetje comfortabeler dan de gewone, maar de gewone Brooks op Thudbuster zeker nog weer comfortabeler. Brede banden maakt meer uit, maar alle beetjes helpen.
Wim
Volgens mij is de positie op de fiets ook van belang. Op mijn wat meer snellere fietsen waar ik wat dieper zit zal de druk op het zadel iets minder zijn.
Ik fiets al jaren op een Brooks Professional en een Cold, als ik over wat hobbelig wegdek rijdt kom in iets meer uit het zadel om de schokken op te vangen.

Op mijn vakantie fiets zit ik wat rechter op en steviger in het zadel zeg maar :P , op die fiets heb ik een geveerd Brooks zadel, ik merk dat als ik onverwacht door een gat rij de vering wel degelijk werkt.
Wel zakt het geveerde zadeldek meer door naar verloop van tijd.

Met titanium heb ik geen ervaring maar maakt niet veel uit tov staal denk ik.


Henk

kunst en fietswerk
Ik heb meerdere fietsen met een B66-zadel (met veren). Er is er één bij met de hele oude 'slappe' veren. Die veren veel meer, zoveel dat je je vingertjes echt uit de buurt moet houden. Dat zadel is niet te koop!
Leon
Wim schreef:ALs je echt vering/comfort wilt heb je meer aan een Thudbuster. Het ziet er lelijk uit, maar het werkt echt, beter dan de veren van een geveerd Brooks zadel, en al helemaal beter dan een Ti onderstel.
Wim
Volledig mee eens. Zadels met twee veren kippen tijdens het inveren. Het zadel wordt een soort wipkip. Als de fiets bij oneffenheden aan de acherzijde sterk omhoog stuitert gaat de rijder eveneens naar voren. Bij telescopisch verende zadelpennen blijft het zadel vlak tijdens het inveren, maar ook hierbij gaat de rijder naar voren. Bovendien hebben schroefveren een lineair veerkarakter.

De Cane Creek, Thudbuster werk met een parallellogram en een elastomeer als veer-element. Deze elastomeer heeft een progressief veerkarakter. Als de fiets aan de achterzijde omhoog stuitert krijgt de rijder de gelegenheid schuin naar beneden te bewegen in de richting van de achteras, zonder dat het zadel van stand verandert. Daar kan geen Brooks tegen op.

Bovendien is de elastomeer in 5 verschillende soorten verkrijgbaar. Naar wens of gewicht van de rijder. En ik vind de Thudbuster ook nog mooi. Maar dat is smaak.

http://www.canecreek.com/products/seatposts

Piet.
Ik kocht mijn (2e hands) fiets met Thudbuster en Brooks met titanium onderstel.
Ruim een jaar later zit deze combinatie er nog steeds op en ik ben er uitermate tevreden mee.
Wel eens van elastomeer gewisseld en heb nu de juiste er in gezet die past bij mijn gewicht/wensen.
Eerlijk gezegd vind ik het er ook niet lelijk uitzien, vooral niet met het hoesje.

Zoals gezegd roest titanium niet, dat lijkt me het grootste voordeel.
@ PietV De Cane Creek, Thudbuster werk met een parallellogram en een elastomeer als veer-element. Deze elastomeer heeft een progressief veerkarakter. Als de fiets aan de achterzijde omhoog stuitert krijgt de rijder de gelegenheid schuin naar beneden te bewegen in de richting van de achteras, zonder dat het zadel van stand verandert. Daar kan geen Brooks tegen op.

Lijkt me een goed ding!
Zijn die zadelpennen al in de praktijk getest bij Wereldfietsers, een rondje op de ATB oké... maar wat als dat ding kapot gaat ergens midden in Afrika bv??

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:
@ PietV De Cane Creek, Thudbuster werk met een parallellogram en een elastomeer als veer-element. Deze elastomeer heeft een progressief veerkarakter. Als de fiets aan de achterzijde omhoog stuitert krijgt de rijder de gelegenheid schuin naar beneden te bewegen in de richting van de achteras, zonder dat het zadel van stand verandert. Daar kan geen Brooks tegen op.

Lijkt me een goed ding!
Zijn die zadelpennen al in de praktijk getest bij Wereldfietsers, een rondje op de ATB oké... maar wat als dat ding kapot gaat ergens midden in Afrika bv??

Henk

kunst en fietswerk
Niks nieuws aan die dingen, zijn vast al wel 10 jaar oid op de markt. Doen het gewoon, en minder temperamentvol als telescopen
Leverbaar in twee lengtes: LT voor het heel ruwe atb werk en alleen als je veel ruimte hebt, en de ST als je minder veerweg wilt (vooral op de weg fietsend) of weinig ruimte hebt.
Wim
Filmpje over Brooks

http://www.brooksengland.com/

Henk

kunst en fietswerk
Op mijn vorige fiets had ik een 'gewone' brooks en op mijn huidige een brooks met titanium onderstel. Qua vering merk ik geen verschil.

Ik vind het model vh titanium zadel fijner omdat het smaller is. Bovendien lijkt het leer steviger. En ander voordeel voor mij is dat het zadel lichter is. Maar als het alleen om vering gaat, zou ik zoals de anderen al aanraden een thudbuster kopen.
Groeten
nins
In elk geval bedankt voor de reacties.

Ik had gehoopt in mijn originele post mee te geven dat het mij niet echt om vering op zich maar meer om het verschil en/of voordeel van titanium vs andere metalen te doen is.

Ben nu mijn eerste Brooks (B17) aan het inrijden, en na +/- 800 km lijkt hij mij toch nog niet echt ingereden.
Het is wel zo dat ik de eerste 500 km redelijk veel naar voor schoof en mijn zit telkens moest corrigeren, wat mij zodanig ergerde dat ik op de duur het zadel zo kantelde dat ik niet meer kon naar voor schuiven, maar dat gaf dan weer op een andere manier nadelige gevolgen :?
Na staat het zadel weer min of meer normaal (horizontaal) en heb ik de indruk dat mijn zit "vaster" wordt.
Zal dus toch nog wat geduld moeten hebben, hoop toch dat het geen miskoop is ...

We zien wel ...
Een tikje achterover gekanteld is bij een Brooks B17 normaal. Sowieso zijn vuistregels, zoals het horizontaal monteren van een zadel, precies dat: vuistregels. Het gaat erom dat je lekker op je fiets zit, niet dat alles volgens de heersende opvattingen gemonteerd is.

.tsooJ
Headley schreef:In elk geval bedankt voor de reacties.

Ik had gehoopt in mijn originele post mee te geven dat het mij niet echt om vering op zich maar meer om het verschil en/of voordeel van titanium vs andere metalen te doen is.

Ben nu mijn eerste Brooks (B17) aan het inrijden, en na +/- 800 km lijkt hij mij toch nog niet echt ingereden.
Het is wel zo dat ik de eerste 500 km redelijk veel naar voor schoof en mijn zit telkens moest corrigeren, wat mij zodanig ergerde dat ik op de duur het zadel zo kantelde dat ik niet meer kon naar voor schuiven, maar dat gaf dan weer op een andere manier nadelige gevolgen :?
Na staat het zadel weer min of meer normaal (horizontaal) en heb ik de indruk dat mijn zit "vaster" wordt.
Zal dus toch nog wat geduld moeten hebben, hoop toch dat het geen miskoop is ...

We zien wel ...
Ben net op 600 km met het inrijden van een B17. Heeft zich ook nog niet echt naar mijn achetrste gevormd, maar heb nu wel de zit goed, volgens mij. We gaan het zien. Ik heb wel eens gehoord dat iemand, om het proces te versnellen, er een natte doek overheen gooide voordat hij er de volgende ochtend mee ging rijden (was dat St.Christophorus / Michiel niet?).
Dat moet je vooral niet doen. Gewoon geduld hebben. Naar voren schuiven etc heeft niets met het zadel te maken maar met de afstelling naar voren en naar achteren, en soms met de geometrie van je fiets.
Wim