Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano naafonderdelen uit 2006 niet meer verkrijgbaar? - Forum Wereldfietser

Shimano naafonderdelen uit 2006 niet meer verkrijgbaar?

Bij mijn Koga Traveller uit 2006 zijn na duizenden kilometers de conussen van de assen aan vervanging toe. Geen probleem dacht ik, ik ga gewoon naar de vakhandel. Nu heb ik een LX groep op de hele fiets zitten, dus achter een FH-M580 naaf en voor een DH-3N71 naafdynamo. Op de website van Shimano konden we in de winkel de onderdelen nog gewoon vinden, dus ze zouden dinsdag direct bestellen.

Blijkt dinsdag dat de conussen voor beide assen niet meer leverbaar zijn bij Shimano! En misschien kan de fietsenmaker de conussen nog een keer afdraaien, maar als dat niet meer lukt, dan moeten er nieuwe assen in de wielen?? Bij een fiets uit 2006?

Heeft iemand anders dit al eens bij de hand gehad? Ik vind dit zeer frustrerend, beide assen functioneren nog probleemloos en ik vind het erg vervelend als ik door een bedrijf binnen zo'n korte tijd al gedwongen word om nog goede onderdelen weer voor nieuwe te moeten vervangen...
Maarten H. schreef:Bij mijn Koga Traveller uit 2006 zijn na duizenden kilometers de conussen van de assen aan vervanging toe. Geen probleem dacht ik, ik ga gewoon naar de vakhandel. Nu heb ik een LX groep op de hele fiets zitten, dus achter een FH-M580 naaf en voor een DH-3N71 naafdynamo. Op de website van Shimano konden we in de winkel de onderdelen nog gewoon vinden, dus ze zouden dinsdag direct bestellen.

Blijkt dinsdag dat de conussen voor beide assen niet meer leverbaar zijn bij Shimano! En misschien kan de fietsenmaker de conussen nog een keer afdraaien, maar als dat niet meer lukt, dan moeten er nieuwe assen in de wielen?? Bij een fiets uit 2006?

Heeft iemand anders dit al eens bij de hand gehad? Ik vind dit zeer frustrerend, beide assen functioneren nog probleemloos en ik vind het erg vervelend als ik door een bedrijf binnen zo'n korte tijd al gedwongen word om nog goede onderdelen weer voor nieuwe te moeten vervangen...
Ik wil niets insinueren, maar het wil wel eens gebeuren dat een fietsenwinkel/fietsverkoper geen zin heeft iets te bestellen omdat hij bijvoorbeeld liever iets groters/duurders verkoopt. Of hij probeert het op de verkeerde plaats te bestellen, bijvoorbeeld bij een groothandel/importeur/... die niets op voorraad houdt. Of hij belt de verkeerde leverancier, Shimano wil nog wel eens lastig zijn met levering aan de groothandel.

Als je je fietsenmaker volledig vertrouwt dan moet je op zoek naar de conussen. Enkele grote fietsenmakers afbellen is dan de oplossing, LX is redelijk standaard en misschien hebben ze nog wat liggen.

Ik zou zelf op zoek gaan naar een goede fietsenmaker, LX uit 2006 moet nog leverbaar zijn.
JaapG schreef:
Maarten H. schreef:Bij mijn Koga Traveller uit 2006 zijn na duizenden kilometers de conussen van de assen aan vervanging toe. Geen probleem dacht ik, ik ga gewoon naar de vakhandel. Nu heb ik een LX groep op de hele fiets zitten, dus achter een FH-M580 naaf en voor een DH-3N71 naafdynamo. Op de website van Shimano konden we in de winkel de onderdelen nog gewoon vinden, dus ze zouden dinsdag direct bestellen.

Blijkt dinsdag dat de conussen voor beide assen niet meer leverbaar zijn bij Shimano! En misschien kan de fietsenmaker de conussen nog een keer afdraaien, maar als dat niet meer lukt, dan moeten er nieuwe assen in de wielen?? Bij een fiets uit 2006?

Heeft iemand anders dit al eens bij de hand gehad? Ik vind dit zeer frustrerend, beide assen functioneren nog probleemloos en ik vind het erg vervelend als ik door een bedrijf binnen zo'n korte tijd al gedwongen word om nog goede onderdelen weer voor nieuwe te moeten vervangen...
Ik wil niets insinueren, maar het wil wel eens gebeuren dat een fietsenwinkel/fietsverkoper geen zin heeft iets te bestellen omdat hij bijvoorbeeld liever iets groters/duurders verkoopt.
Geen zin hebben om een uur lang door alle brakke shimano documentie te worstelen om een onderdeeltje van 3.50 te verkopen komt ook voor, zelfs bij Shimano ;)
m-gineering schreef:
JaapG schreef:
Maarten H. schreef:Bij mijn Koga Traveller uit 2006 zijn na duizenden kilometers de conussen van de assen aan vervanging toe. Geen probleem dacht ik, ik ga gewoon naar de vakhandel. Nu heb ik een LX groep op de hele fiets zitten, dus achter een FH-M580 naaf en voor een DH-3N71 naafdynamo. Op de website van Shimano konden we in de winkel de onderdelen nog gewoon vinden, dus ze zouden dinsdag direct bestellen.

Blijkt dinsdag dat de conussen voor beide assen niet meer leverbaar zijn bij Shimano! En misschien kan de fietsenmaker de conussen nog een keer afdraaien, maar als dat niet meer lukt, dan moeten er nieuwe assen in de wielen?? Bij een fiets uit 2006?

Heeft iemand anders dit al eens bij de hand gehad? Ik vind dit zeer frustrerend, beide assen functioneren nog probleemloos en ik vind het erg vervelend als ik door een bedrijf binnen zo'n korte tijd al gedwongen word om nog goede onderdelen weer voor nieuwe te moeten vervangen...
Ik wil niets insinueren, maar het wil wel eens gebeuren dat een fietsenwinkel/fietsverkoper geen zin heeft iets te bestellen omdat hij bijvoorbeeld liever iets groters/duurders verkoopt.
Geen zin hebben om een uur lang door alle brakke shimano documentie te worstelen om een onderdeeltje van 3.50 te verkopen komt ook voor, zelfs bij Shimano ;)
Zeker bij Shimano, hoewel een conus uit 2006 zelfs voor Shimano terug te vinden moet zijn :roll: .
Ik heb al vaker via techdocs van shimano onderdeelnummers gevonden. Die onderdelen zocht ik dan op de website www.fietsonderdelenonline.org.

Ik heb al even gekeken maar deze kan ik niet vinden.
Vorig jaar zijn mijn XT naven uit 1999/2000 o.a. voorzien van nieuwe conussen. Inwendig schijnen in de XT en LX naven de onderdelen als conussen dezelfde maten te hebben (zeg ik nu als leek, ik had zoiets begrepen). Op advies LX conussen/materiaal voor het herstel gebruikt. De fietsenmaker had deze ruim op voorraad. Net zoals ander spul.
Het betreft een fietsenmaker die naast de e-bikes, stadsfietsen en racefietsen ook veel doet op het gebied van vakantiefietsen. Regelmatig ziet hij dus XT, LX en meer langskomen.

Kijk dus eens naar een fietsenmaker die zich hier mee bezighoudt, waarschijnlijk moet je dan wel iets verder rijden.

Groet,

Arno
oeps verkeerde
Volgens deze PDF moet het M10 draad zijn.
JanW schreef:Volgens deze PDF moet het M10 draad zijn.

Voornaven (HB) zijn vaak M9x1 ( er zijn ook naven met dikke as) achternaven (bv FH-M580 =Freehub, mountain) beginnen bij M10 x1. Als je geen 580's kunt vinden, lijkt M750 (xt) er ook wel op.
Ik weet nog een fietsenmaker in Den Haag die nog wat conussen heeft liggen. Meestal hoeft alleen de draad te kloppen (M10x1, etc.). As meenemen en je kunt meteen checken of het past.

En je schrijft 'maar als dat niet meer lukt, dan moeten er nieuwe assen in de wielen', alleen ik begrijp niet wat je met een nieuwe as moet. Daar zitten meestal wel meteen de conussen bij (je koopt dan de hele set behalve het as-huis) , maar voor de rest voegt het niet zoveel toe. Kun je haast beter een complete set nieuwe naven kopen (even checken dat er dezelfde conussen inzitten) en de conussen omwisselen. Heb je de rest ook meteen in reserve :roll: .
JaapG schreef:Ik weet nog een fietsenmaker in Den Haag die nog wat conussen heeft liggen. Meestal hoeft alleen de draad te kloppen (M10x1, etc.). .
Dat vindt Shimano vast ook :D

Y21S98020 CONUS M10X22 HB-M564
Y21X98020 CONUS M10X22 HB-MC31CH, (3/1/E)
Y22098080 CONUS M10X15.1 (LI) FH-DIVERSEN, (3/3/F)
Y22T98010 CONUS (RE) (M10X10.4) HB-BIM50
Y22V03100 CONUS M10X15.1 (LI) HB-NX50 ,(12/6/D)
Y24N98040 CONUS M10X21,8 HB-M555
Y24Y98030 CONUS M10X12.8 HB-M965, (3/7/A)
Y25S98020 CONUS M10X12.8 HB-M760, (3/6/B)
Y25W98020 CONUS M10X10,4 HB-M495,M475 ,(3/4/A)
Y2T698020 CONUS (M10X11,5) HB-M525
Y30G03000 CONUS M10X15 (RE) FH-C040, (3/6/D)
Y30G90500 CONUS M10X15 (RE) FH-A551, (3/3/B)
Y30P98030 CONUS M10X16 (LI) FH-M563, (3/2/D)
Y31Z05010 CONUS M10 (LI) FH-IM40-NT ,(12/7/C)
Y32K98020 CONUS M10X15.5 (LI) FH-M560
Y32P09000 CONUS M10X9 (RE) FH-M737, (3/11/B)
Y32P98030 CONUS M10X16 (LI) FH-M737, (3/11/A)
Y32T98030 CONUS M10X14 (RE) (3/10/D)
Y32T98040 CONUS M10X16 (LI) FH-M950, (3/1/D)
Y32U98030 CONUS M10X13,5 (RE) FH-6500, (3/10/C)
Y32U98040 CONUS M10X16 (LI) FH-6500, (3/4/B)
Y35498050 CONUS M10X16 (LI) FH-7402/7403
Y37798060 CONUS M10X12 (RE) FH-6401/6400/5000/5001, (3/6/A
Y37798070 CONUS M10X15.5 (LI) FH-DIV, (3/6/F)
Y3A098030 CONUS M10X13,2 (RE) FH-7700, (3/5/B)
Y3A098040 CONUS M10X13,7 (LI) FH-7700, (3/2/F)
Y3A298030 CONUS M10X16 (LI) FH-MX66
Y3AC98050 CONUS M10X15 (LI) HB-MC10, (3/3/E)
Y3AE03000 CONUS M10X9 (RE) FH-DIV., (3/3/A)
Y3AE03100 CONUS M10X9 (RE) WH-M760/765R, (3/5/C)
Y3AE98030 CONUS M10X16 (LI) FH-MC30, (3/2/E)
Y3B698040 CONUS M10X15.1 (LI) FH-M752-S-L, (3/6/C)
Y3B998040 CONUS M10X13.2 (LI) FH-7800
Y3BH02000 CONUS M10X12.7 (RE) FH-3300/4400, (3/5/E)
Y3BK98040 CONUS M10X15.8 (LI) FH-M755
Y3BX98050 CONUS M10X16 (LI) FH-5501-S, (3/4/C)
Y3BX98060 CONUS M10X16 (LI) FH-5501-L
Y3BY98030 CONUS M10X12,5 (RE) FH-M960, (3/5/D)
Y3C098030 CONUS M10X16 (LI) FH-M760, (3/2/A)
Y3C798020 CONUS M10X16 (LI) FH-M585, (3/2/B)
Y3C998030 CONUS M10X16 (LI) FH-6600, (3/3/C)
Y4AC98020 CONUS M10X20.6 WH-R535F, (3/10/E)
Y4BB98050 CONUS M10X16 (LI) WH-M765-R
Y4BE98060 CONUS M10X16 (LI) WH-R550-R, (3/4/D)
Ouch, wist niet dat het zo erg was. Dan begrijp ik ook dat het Shimano niet altijd lukt het goede onderdeeltje te vinden (wat moet hun pakhuis lekker groot zijn). Ik hoop dat ze een heel mooi logistiek systeem hebben.
Dank jullie wel voor alle antwoorden en steunbetuigingen. Ik heb samen met de fietsenmaker de onderdelen opgezocht op de Shimano site en hij heeft direct contact opgenomen met Shimano. Ik dacht ook dat er niet zo veel veranderd kan worden aan een conus, maar geloof me er bestaan bij Shimano heel veel varianten die niet met elkaar uitwisselbaar zijn.

Dit zorgt er wel voor dat ik bij een volgende fiets eigenlijk geen Shimano onderdelen wil hebben, want ik vind dat je als leverancier toch minstens 15 jaar reserveonderdelen in voorraad moet hebben, zeven jaar is toch te kort? Of is dat tegenwoordig de technische levensduur van een naaf?

En waarom veranderd Shimano elk jaar van alles aan die naven? Ze maken het toch ook voor zichzelf nodeloos gecompliceerd?
Maarten H. schreef: Dit zorgt er wel voor dat ik bij een volgende fiets eigenlijk geen Shimano onderdelen wil hebben, want ik vind dat je als leverancier toch minstens 15 jaar reserveonderdelen in voorraad moet hebben,
Dat wordt een Rohloff en een Son naaf :D

We kankeren wel op Shimano, maar de onderdelenvoorziening van de meeste concurentie is niks beter
Shimano LX is heel mooie kwaliteit voor een betaalbare vakantiefiets. Als je beter wilt ben je tegelijk heel veel meer kwijt. Denk dan inderdaad aan Rohloff en SON of aan dure derailleur naven als van White Industries, Phil Wood of Chris King. Daarmee kom je dan bijna zo duur uit als met een Rohloff fiets.
Wim
Conussen afdraaien?? Huh? dan is de geharde laag weg. Ik zie het probleem niet zo. Een losse XT as, incl conussen, kost ongeveer €10. Zo erg is dat toch niet, maar wie ben ik? En zijn de cups dan niet ingelopen?