Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ligfiets of gewone fiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ligfiets of gewone fiets?

Leon schreef:
Revanho schreef:En ik vermoed nog steeds dat het kunnen afzetten tegen het zitje geen goede zaak is.
Als je op een ligfiets fiets en je maakt geen gebruik van klikpedalen zet je je volgens mij per definitie tegen het zitje af. Ik zou niet weten hoe je anders op je plaats gehouden wordt.
De wrijving tussen je kont en het zitje en eventueel een beetje druk van het zitje ter hoogte van je stuitje is echt ruim voldoende. Bij een goede cadans en traptechniek rij je met ontspannen buikspieren, zet je je niet af met je rug en trek je niet aan je stuur.

Walter
Revanho schreef:Zo vraag ik me nog steeds of of een verschil in doorbloeding geen rol speelt. En ik vermoed nog steeds dat het kunnen afzetten tegen het zitje geen goede zaak is.
Doorbloeding is op een ligfiets beter dan op een gewone fiets. De grote moeilijkheid voor je bloedsomloop is namelijk om het bloed uit je benen terug te halen wanneer je rechtop staat, loopt of fietst. Als het hoogteverschil kleiner is tussen je hart en je voeten, kost de doorbloeding minder energie. Verder kan een zadel aders afklemmen. Een stoeltje met te hoge rand zou dat ook enigszins kunnen, maar lang niet zo erg. Bovendien is het heel gemakkelijk daar iets aan te doen.

Dus doorbloeding als oorzaak lijkt me daarom zeer onwaarschijnlijk.

Groetjes,

Walter
PietV schreef: Er zijn geen meetbare verschillen in trapvermogen tussen rijders op een (buk)fiets of ligfiets. Het zijn dezelfde bewegingen met dezelfde spieren. en op een bukfiets harder moet trappen bij tegenwind..

Ik fiets iets efficiënter op de ligfiets, omdat ik comfortabeler fiets en minder spieren gebruikt. Daardoor hou ik wat meer energie over voor de beenspieren. Dat maakt ligfietsen wat eenzijdiger. In verhouding kan meer of langer spierkracht uit de benen worden gehaald. Mogelijk kan dat een verklaring zijn voor de extra belasting voor de knieën. Ik heb geen ervaring met knieklachten.

Piet.
Kan je dat eens nader toelichten. Er zijn geen meetbare verschillen in trapvermogen, ik hou meer energie over. Dan lijkt mij dat je minder vermogen hebt geleverd. Bij een bukfiets moet ik harder trappen met tegenwind dat heeft toch met vermogen te maken. Of zit ik er naast wat het trapvermogen betreft.

Ik haal uit een tabel. De fiets 10 kg rijder 70 kg deze moet 100 W vermogen leveren om 25 km/uur te fietsen. Vlakke weg en geen wind. Het zou mij niets verbazen als de ligfietser met het zelfde vermogen dik 30 km/uur gaat.
Diezelfde tabel geeft aan dat die fietser om 30 te rijden 149 W moet leveren.
Hallo,
Hierbij wens ik alvast iedereen te bedanken voor de talloze reacties.
Misschien nog enkele extra vragen:
-welke wielen (26' A, 20' V),(26' A en V),(20' A en 20' V) welke zijn de voor- en nadelen. OK met kleine wielen zit je lager, dus minder weerstand,maar....
-vering? achter en voor of enkel achteraan?
-onderhoud ketting en tandwielen, vergt dit geen extra moeite met deze lange ketting
-type fiets in functie van doelstelling, in mijn geval zeker geen onverharde wegen, woon-,werkverkeer op een jaagpad langs rivier, en af en toe eens een uitstapje en vakantie.
-lichaamsbouw ben 1m78 lang, 68kg, binnenbeenlengte 86cm, is dit belangrijk naar keuze?
Heb intussen wat opzoekwerk verricht. Natuurlijk zijn er bij de gewone fiets ook kaderbreuken, maar als ik het artikel lees van "keesswart" over zijn ervaring met ligfietsen ben ik niet erg gerust of is dit een enkel feit?
Groeten.
En als het bevalt, is de overstap naar een velomobiel nog leuker. Lekker warm en droog naar het werk fietsen met nog meer snelheid ondanks drie wielen! :P
roberto s. schreef:En als het bevalt, is de overstap naar een velomobiel nog leuker. Lekker warm en droog naar het werk fietsen met nog meer snelheid ondanks drie wielen! :P
lijkt me niks voor een fietsvakantie
Ik rij met een driewieler. Een Flevobike Alleweder. Weegt kaal circa 34 kg. In de Polder rijdt dat prima. Maar heling op wordt het terugschakelen en is de snelheid er uit.

Er kan redelijk wat bagage op de vloer naast het zitje. Lichte materialen in de ruimte boven het achterwiel. Maar volgestouwd is de Alleweder erg warm voor de rijder en bij lange afdalingen krijgen de kleine trommelremmen in de voorwielen het zwaar te verduren.

In de winter is een helmmuts noodzakelijk. Je kijkt net boven de stroomlijn uit.

Piet.
multiwgb schreef:
PietV schreef: Er zijn geen meetbare verschillen in trapvermogen tussen rijders op een (buk)fiets of ligfiets. Het zijn dezelfde bewegingen met dezelfde spieren. en op een bukfiets harder moet trappen bij tegenwind..

Ik fiets iets efficiënter op de ligfiets, omdat ik comfortabeler fiets en minder spieren gebruikt. Daardoor hou ik wat meer energie over voor de beenspieren. Dat maakt ligfietsen wat eenzijdiger. In verhouding kan meer of langer spierkracht uit de benen worden gehaald. Mogelijk kan dat een verklaring zijn voor de extra belasting voor de knieën. Ik heb geen ervaring met knieklachten.

Piet.
Kan je dat eens nader toelichten. Er zijn geen meetbare verschillen in trapvermogen, ik hou meer energie over. Dan lijkt mij dat je minder vermogen hebt geleverd. Bij een bukfiets moet ik harder trappen met tegenwind dat heeft toch met vermogen te maken. Of zit ik er naast wat het trapvermogen betreft.

Ik haal uit een tabel. De fiets 10 kg rijder 70 kg deze moet 100 W vermogen leveren om 25 km/uur te fietsen. Vlakke weg en geen wind. Het zou mij niets verbazen als de ligfietser met het zelfde vermogen dik 30 km/uur gaat.
Diezelfde tabel geeft aan dat die fietser om 30 te rijden 149 W moet leveren.
Er zijn metingen gedaan van rijders op buk- en ligfietsen. Daarbij zijn nauwelijks verschillen gemeten in trapvermogen. Normaal fietsend, kun je op beide soorten fiets gelijke trapvermogens leveren.

Omdat je liggend comfortabeler fietst, gebruik je minder spieren. Je hoeft niet op een stuur te steunen om het bovenlijf omhoog te houden. Ook het opheffen van het hoofd kost minder spierkracht. Energieverspilling, als trekken aan het stuur en staan op de pedalen, komen liggend niet voor. Mits de benen goed getraind zijn, kun je doelmatiger met je energie omgaan. Je houdt netto meer over.

Piet.
multiwgb schreef:Ik haal uit een tabel. De fiets 10 kg rijder 70 kg deze moet 100 W vermogen leveren om 25 km/uur te fietsen. Vlakke weg en geen wind. Het zou mij niets verbazen als de ligfietser met het zelfde vermogen dik 30 km/uur gaat.
Diezelfde tabel geeft aan dat die fietser om 30 te rijden 149 W moet leveren.
Leuk zo'n tabel, maar als je op een 'gewone' fiets meer wrijving (luchtweerstand) ondervindt dan op een ligfiets (en dat is het geval), dan ga je met gelijk vermogen dus harder op een ligfiets...
Matthie9000 schreef:
roberto s. schreef:En als het bevalt, is de overstap naar een velomobiel nog leuker. Lekker warm en droog naar het werk fietsen met nog meer snelheid ondanks drie wielen! :P
lijkt me niks voor een fietsvakantie
De ultieme grammenjager heeft natuurlijk in een velomobiel :idea:
Een ligfiets fietst wel lekker het zijn met name andere praktische dingen die het voor mij absoluut geen optie vormen voor buitenlandse tripjes.

Je vestigt nl. erg de aandacht op je en of dat nou zo verstandig is in het buitenland..
Even met de ligfiets een metro of trein nemen wordt met een ligfiets ook heel erg moeilijk. Geldt in iets mindere mate ook voor vliegtuigtransport.
Ik doe fietsvakanties met de ligfiets, maar dan wel met 2x26 wielen en big apples. Hierdoor vallen een aantal nadelen van ligfietsen weg: mijn hoofd is hoger dan dat van de meeste autobestuurders, ik kan makkelijk babbelen met een fietser naast me, en het rolt vlot over grindpaden. De snelheidswinst ten opzichte van een gewone fiets is hierdoor wel weg natuurlijk.

Mijn persoonlijk voordelen en nadelen:
+ Een prachtig zicht (voor mij is dit voordeel nr 1)
+ Na een lange dag minder vermoeidheid aan kont en handen (echt pijntje krijg nooit zowel bij lig als buk fiets)
+ Minder last van tegen en zij wind
- Mijn fiets wordt onstabiel bij <7 km/h, dat is een probleem voor die hellingen waar ik tussen 5 en 7 zou willen rijden als het nog steiler is ga ik sowieso liever te voet. Dit komt voor een deel omdat ik eigenlijk wat klein ben voor die fiets (heel strike)
- Knieën kunnen een probleem vormen (zelf heb ik er noch nooit echt last van gehad). Ik denkt dat het voor een deel psychologisch is, ik betrap er me soms op dat ik op mijn ligfiets een lagere frequentie trap, hoewel ik weet dat dat niet verstandig is.
woestijn5 schreef: Heb intussen wat opzoekwerk verricht. Natuurlijk zijn er bij de gewone fiets ook kaderbreuken, maar als ik het artikel lees van "keesswart" over zijn ervaring met ligfietsen ben ik niet erg gerust of is dit een enkel feit?
Op het internet is heel wat ligfietsleed te vinden. Het frame van de Optima Orca lijkt kwetsbaar op de plek waar alle krachten samenkomen: precies daar is een gat gemaakt voor de bevestiging van een onderstuur (ook op frames die een bovenstuur hebben). Commentaar van Marten: "Zonder die klont in de buitenbocht voor het onderstuur was ie vast heel gebleven". Een medewerker van Optima vermoedde dat er iets mis was gegaan bij de warmtebehandeling (zie mijn ligfietservaringen.) Sinds 5 jaar worden de frames van Optima niet meer in Nederland maar in Taiwan gebouwd. Ik weet niet of de Orca frames nu betrouwbaarder zijn. Frames van andere ligfietsen zijn weer heel anders ontworpen.
Een ander probleem voor vakantiefietsers zijn de dragers van de meeste ligfietsen: niet geschikt om 20 à 25 kg bagage op te hangen. Elke ligfiets heeft zijn eigen type drager. Breekt deze onderweg, dan is bij de lokale fietsenboer geen nieuwe drager te krijgen en moet de fabrikant er eentje opsturen. Wie veel bagage op een ligfiets meeneemt, kan de drager ontlasten door banaantassen te gebruiken, zodat er meer gewicht direct aan het frame hangt.
windinderugfietser schreef:Je vestigt nl. erg de aandacht op je en of dat nou zo verstandig is in het buitenland..
Wie gehecht is aan enige privacy en geen behoefte heeft om overal het ligfietsevangelie te verkondigen, kan landen als Engeland of Italië, waar gedrag wat afwijkt van de norm luidruchtig van commentaar wordt voorzien, beter mijden (zie liggend door Engeland).
windinderugfietser schreef:Even met de ligfiets een metro of trein nemen wordt met een ligfiets ook heel erg moeilijk. Geldt in iets mindere mate ook voor vliegtuigtransport.
In treinen heb ik altijd de ligfiets mee kunnen nemen. Ophangen aan haken is niet altijd mogelijk. Ook is er een groter risico dat medereizigers tegen de pedalen of ketting aanlopen. Soms willen medereizigers je helpen bij in- of uitstappen en pakken dan ongevraagd het bovenstuur vast, waardoor het zeker niet eenvoudiger wordt...
Frops schreef:Ik doe fietsvakanties met de ligfiets, maar dan wel met 2x26 wielen en big apples. Hierdoor vallen een aantal nadelen van ligfietsen weg: mijn hoofd is hoger dan dat van de meeste autobestuurders, ik kan makkelijk babbelen met een fietser naast me, en het rolt vlot over grindpaden. De snelheidswinst ten opzichte van een gewone fiets is hierdoor wel weg natuurlijk.
Dit was ook mijn ervaring.
Frops schreef:Mijn persoonlijk voordelen en nadelen:
+ Een prachtig zicht (voor mij is dit voordeel nr 1)
+ Na een lange dag minder vermoeidheid aan kont en handen (echt pijntje krijg nooit zowel bij lig als buk fiets)
+ Minder last van tegen en zij wind
- Mijn fiets wordt onstabiel bij <7 km/h, dat is een probleem voor die hellingen waar ik tussen 5 en 7 zou willen rijden als het nog steiler is ga ik sowieso liever te voet. Dit komt voor een deel omdat ik eigenlijk wat klein ben voor die fiets (heel strike)
Mijn bodemsnelheid lag op 3 à 4 km/uur, net als bij een gewone fiets. Een helling van 10-12% kon ik met 25 kg bagage nog net beklimmen met circa 4 km/uur. Op een gewone fiets klim ik onder dezelfde omstandigheden met 5 km/uur.
roberto s. schreef:En als het bevalt, is de overstap naar een velomobiel nog leuker. Lekker warm en droog naar het werk fietsen met nog meer snelheid ondanks drie wielen! :P
Lijkt me leuk zo'n velomobiel, er komt me er dagelijks één tegemoet en dat gaat hard!!! Alleen jammer van de prijs.

Lekker warm en droog in de winter, maar ik vraag me steeds af of het in de zomer juist niet veel te warm is. Buitentemperatuur in combinatie met de grote hoeveelheid warmte die je lijf produceert, dat kunnen die pietluttige ventilatiegaatjes toch niet aan? Of zie ik dat fout?
Jopi schreef:Lekker warm en droog in de winter, maar ik vraag me steeds af of het in de zomer juist niet veel te warm is. Buitentemperatuur in combinatie met de grote hoeveelheid warmte die je lijf produceert, dat kunnen die pietluttige ventilatiegaatjes toch niet aan? Of zie ik dat fout?
Ik heb geen ervaring met velomobielen, maar ik denk dat je gelijk hebt. Ikzelf zweet nogal snel, als ik me inspan. Dus ik heb het op een gewone fiets al snel warm, zeker in de zomer. En in de winter fiets ik gewoon wat harder. Krijg ik het ook vanzelf warm... ;)

In zo'n velomobiel heb je nauwelijks koeling, dus ik denk dat je flink gaat zweten. Zeker ook omdat je met je rug tegen een rugleuning zit. Als ik op een gewone fiets een rugtas om doe, heb ik no time een natte rug van het zweet. Datzelfde effect heeft een rugleuning op een gewone ligfiets ook (ik heb 1 keer op een gewone ligfiets gereden). Als je dan ook nog eens weinig ventilatie hebt, vanwege de 'body' van de velomobiel, dan zal ik alleen maar sneller (en meer) gaan zweten...

Een velomobiel lijkt me vanwege de snelheid best leuk, maar voor woon-werkverkeer lijkt ie me niet geschikt. Tenzij je kan omkleden en/of douchen op je werk...
helaas ;
lever je minder vermogen op een ligfiets
dit lijdt tot zogenoemde knieklachten
het verklaart
- de neiging zwaar te trappen ( ter compensatie )
- tegenvallende snelheden in het begin
- trager bergop-rijden

minder erg zijn doorbloedingsproblemen
dewelke koude en tintelende voeten veroorzaken
macdavid schreef:helaas ;
lever je minder vermogen op een ligfiets
dit lijdt tot zogenoemde knieklachten
het verklaart
- de neiging zwaar te trappen ( ter compensatie )
- tegenvallende snelheden in het begin
- trager bergop-rijden

minder erg zijn doorbloedingsproblemen
dewelke koude en tintelende voeten veroorzaken
misschien moet je een boek volschrijven met nog meer fabeltjes
Het grappige van ligfietsen is dat mn de niet ervaringsdeskundigen vaak weten wat er zo goed/slecht is aan ligfietsen. Dus laat ik maar beginnen met te vertellen dat ik veel fiets in een velomobiel maar ik heb ook een ligfietstandem en in het verleden had ik een solo ligfiets (Challenge Hurricane en Wizard) . Als ik alle verhalen mag geloven van de mensen die mij hebben aangesproken op mijn ligfietstochten dan zijn ligfietsen:

Supersnel "want ik zie ze vaak heel hard fietsen".
Gevaarlijk want je wordt niet goed gezien als je zo laag zit.
Slecht voor je nek en knieen
Goed voor je rug
Kun je er niet mee klimmen
Heb je geen ventilatie in een Velomobiel (de meesten hebben echt voetgaten waar lucht door naar binnen komt en waarmee je achteruit kunt "flintstonen")
Veel te duur

Het maakt dan allemaal niet uit of je onder- of bovenstuur hebt, 20, 24 of 26" wielen, 2 of 3 wielen, derailleur of naaf versnelling hebt. Ligfietsen kun je nl prima over 1 kam scheren ;-)

Ligfietsen zijn er in zoveel smaken waarbij de verschillen vaak nog veel groter zijn dan bij de gewone fietsen (door ligfietsers vaak bukfietsen genoemd). Als de topic starter niet is afgehaakt zou ik adviseren om de site van de fietsersbond eens te bekijken en/of je licht op te steken op de ligfiets mailinglijst.
Jammer voor de topicstarter dat de Ligfiets Opstapdagen net voorbij zijn... :(
Robertjan schreef:Jammer voor de topicstarter dat de Ligfiets Opstapdagen net voorbij zijn... :(
gelukkig hebben we hem daar bijtijds, aan het begin van het draadje, al op gewezen :D