Magura remblokje keert niet terug

Na het ochtendtochtje met schoonspuiten en smeren van de fiets, stel ik vast dat van mijn voorrem, één remblokje blijft slepen tegen de velg: het keert niet terug. Het andere remblokje keert dus de dubbele afstand terug.

Als ik het terugkerende remblokje (A) tegenhoudt, dan wordt het andere remblokje (B) dus gedwongen toch terug te keren. Dat lukt. Na dus remblokje A enkele keren tegen te houden zodat remblokje B dat eerst vastzat, toch beweegt, blijft dit de situatie na loslaten: nu keert enkel nog remblokje B terug en blijft blokje A slepen tegen de velg. Dus net andersom dan oorspronkelijk.

Door de operatie om te keren keert de situatie ook weer om na loslaten. Er keert dus telkens maar één remblokje terug, het andere blijft slepen tegen de velg. Door een remblokje te blokkeren kan ik het 'vaste' remblokje laten bewegen, maar het geblokkeerde blijft dan geblokkeerd na loslaten.

Wat valt daaraan te doen?

'k Ben eigenlijk niet zo te spreken over die Magura remmen. De afstelling ervan is ook al zo moeilijk. Als de werking nu ook nog problemen geeft zal ik ze nog moeten vervangen door 'gewone' kabelremmen.
Mijn eerste reactie is dat de remzuigertjes weleens vuil konden zijn. Dan lopen die niet soepel en gaat de soepelste terug.
Om dat op te lossen kun je even het wiel eruit nemen, dan kun je erbij. Daarna de remblokjes eraf trekken, met een stoffer de zuigertjes schoonboenen, de zijkanten van de zuigers (waar je net de blokjes af trok) met een fijne dunne olie smeren, schoonvegen met een SCHONE doek (kwestie van niet opnieuw vuiligheid aanbrengen), remblokjes terug op hun plaats en wiel er weer in. Daarna eens kijken of de zuigertjes nu wel goed terugkeren. Dit testen echt pas doen als je het wiel er weer tussen hebt, want als je het zonder wiel doet en je drukt een zuigertje eruit ben je verder van huis.
Dit verhaal klinkt toch eerder naar wat lucht in de leiding. Ontluchten dus als je alles hebt schoongemaakt en het nog niet werkt. Blokjes klein beetje bijsnijden op de geleide-nokjes wil overigens ook wel eens helpen.
Maar ja, als je afstellen ook al moeilijk zo moeilijk vindt, zou ik dat ontluchten wel door je fm laten doen...
En 'gewone kabelremmen' hebben natuurlijk nooit problemen, dat klopt :wink:
Ik begrijp niet wat er moeilijk is aan Magura. Het is een handigheidje en dat is weer een handigheidje dat net wat anders is dan v brakes. Maar die laatste zijn ook niet probleemloos. Zeker niet.
Wim
Waarom ik Magura moeilijk af te regelen vind?

Omdat met vier vijsjes de volgende regelingen worden bepaald:

remcilinder L positie links-rechts ( ik bedoel verder/dichterbij velg)
remcilinder R positie links-rechts
remcilinder L kanteling voor/achter (1ste as)
remcilinder R kanteling voor/achter
remcilinder L kanteling boven onder (2de as)
remcilinder R kanteling boven onder
remcilinder L kanteling links/rechts (3de as)
remcilinder R kanteling links/rechts
hoogte linkerkant remsysteem
hoogte rechterkant remsysteem
schuinte van het volledig remsysteem (cfr. Parallellogram tov rechthoek)

Vier vijsjes om al deze parameters in te stellen. Om één van deze parameters te wijzigen, moet je minstens twee vijsjes lossen, dit is al de helft van alle (vier) instelmogelijkheden. Tracht zo eens één parameter te wijzigen. :?
Van de vier vijsjes is er één snelspanner, bedoeld om gemakkelijk je wiel te kunnen verwijderen. Op de achterrem wordt de snelspanner al geblokkeerd door de bagagedrager, dus al niet bruikbaar.
Als je dan toch je snelspanner zou gebruiken wijzig je van het minste stootje de hoogte van de het remsysteem aan de rechterkant alsook de schuinte van het volledige systeem.

'k Weet niet hoor, maar voor een systeem dat volledig onderhoudsvrij wordt gepresenteerd, vind ik het toch wel wat zenuwslopend om in te stellen.
Andere remsystemen zijn nu ook niet ideaal (één schroef voor remblok in X-Y-Z kanteling vast te zetten) maar de afregelingen beïnvloeden mekaar minder, vind ik.
'k Heb nu al meer tijd gestoken in het één keer afstellen van de Magura dan in jarenlang rijden met mijn MTB met gewone remmen (die je trouwens nog veel gemakkelijker open kunt zetten om het wiel eruit te halen).
Feit is dat Magura nieuw is voor mij, en dat het de volgende keer wel een stuk sneller zal gaan. Hopelijk zijn er wel niet te veel 'volgende keren'. Misschien verlang ik ook wel te veel en wil ik een overdreven perfecte positie van die remblokken. :?:

Nu ja, nu werken ze weer redelijk en zijn ze weer veel exacter afgesteld op de velg.
Over het ongelijkmatig terugtrekken: doet zich (natuurlijk) veel meer voor naarmate de remblokken meer versleten zijn en de slijtagecompensator aan de remhendel meer ingedraaid is.
Nog iets raars dat ik vastgesteld heb: bij mijn achterrem, bij ingetrokken remhendel, dus bij uitgeschoven remcilinders (wiel en remblokken verwijderd), als ik de ene cilinder indruk, schuift de andere meer uit. Als ik dan mij vinger terug weg doe, keren beide (toch deels) terug naar een evenredige uitschuiving. Bij mijn voorrem heb ik dat niet: als ik in dezelfde situatie (dus na het indrukken van één cilinder) mijn vinger wegdoe, blijven beide gewoon in de ongelijke stand staan. Misschien toch nog teveel wrijving?
Zitten er in de cilinders veren of zo die moeten zorgen voor een gelijkmatige terugtrekking van beide kanten?

In elk geval al bedankt voor de tips!
Je fiets wordt, als het goed is, afgeleverd met de remmen correct afgesteld. En zoniet dan is het eenmalig een keertje afstellen (en dat zal best wel even prutsen zijn).

Voor de rest: blokjes wisselen en een enkele keer zoals al is gezegd de boel wat zorgvuldiger schoonmaken. Meer dan dat heb ik er in de afgelopen acht jaar niet aan hoeven te doen.
Ik heb ook al zitten knoeien met het instellen van Magura-velgremmen. Al denk ik dat het tegenwoordig wat eenvoudiger is en dat het vooral ook een kwestie is van de 'trucks' kennen.

Maar eens dat die remmen correct zijn afgesteld en je niet verandert van breedte van de velg - hoef je die remmen nooit meer af te stellen. Bij een fiets met correct afgestelde remmen, moet je dus zelf helemaal niets doen.
Voor het opvangen van de remblokslijtage dienen immers de rode stelschroefjes.

Renaat
Even een update over mijn Magura remmen.

Ik heb ze goed afgesteld gekregen, maar er is nog steeds het probleem dat één remblok zowat tegen de velg blijft staan. Dit is telkens de remblok aan de kant waar maar één hydraulische leiding toekomt. Dit valt dan op te lossen door de slijtagecompensatie zo weinig in te draaien dat de totale opening van de remblokken groot genoeg is, maar deze stand is naar mijn mening veel te open. Binnenkort zal ik mijn remhendel tot tegen mijn stuurstang moeten trekken om te kunnen remmen.
Deze heb ik heel goed uitgekuist van alle vuil (alweer), maar dat helpt niets.

En eigenlijk is dit heel normaal volgens de constructie van het geheel als je erover nadenkt: als je remt, wordt de druk in beide cilinders groot en worden beide remblokken tegen de velg gedrukt. Als je de remhendel lost, wordt deze door de veer in de remhendel teruggeduwd, weg van de stuurstang. Daardoor worden beide remcilinders teruggetrokken. Maar de weg naar beide remcilinders is niet gelijk. De weg naar de remcilinder met twee hydraulische leidingen is de kortste. Daar zal de olie nog de grootste onderdruk/zuigkracht hebben om het remblok achteruit te trekken.
De andere remcilinder zit verreweg. Door de grotere afstand en de verliezen in de eerste cilinder krijgt die andere remcilinder (deze dus met slechts één hydraulische slang) een kleinere onderdruk/zuigkracht, dus zal deze trager/niet bewegen.
Wat ik vaststel, is dat deze slechts begint te bewegen eens de eerste totaal teruggetrokken is tot tegen zijn aanslag.

Dit mankement doet zich natuurlijk enkel maar voor als je de schroef voor de slijtagecompensatie al goed ingedraaid hebt (ik vermoed dat mijn remblokken nu zowat half versleten zijn). Die zorgt er immers voor dat de remcilinder/-blokken niet meer hoeven terug te keren tot aan hun aanslag.
Zolang deze slijtagecompensatie dus in de beginpositie staat is er geen enkel probleem want beide cilinder/remblokken keren zeker terug tot hun beider aanslag.
Door dit mankement (dat de tweede remcilinder pas begint terug te trekken als de eerste volledig terug is) kan ik die slijtagecompensatie onvoldoende benutten.

Ik denk dat ik eens zal experimenteren met het creëren van een valse aanslag achter de remblok van de eerste cilinder door het steken van een laagje plastic tussen de cilinderhouder en het remblok, waardoor dus het remblok minder ver achteruit kan trekken, veel sneller dan nu op zijn aanslag drukt, en de rest van de totale terugkeerbeweging dan door de andere remcilinder zal worden uitgevoerd. Risico daarbij is dat het remblokje zou losklikken van de cilinder, maar ik vermoed dat de kracht om los te klikken veel groter is dan de tegenhoud-kracht om de andere remcilinder terug te laten keren.

Jullie commentaren zijn welkom en mensen met een Magura HS33 én met minstens half versleten remblokken, dus met al goed ingeschroefde compensatie, zou ik eens willen verzoeken eens naar de werking te kijken van de remblokken en mate van beweging van beide kanten eens te vergelijken.
Ik stel dat hier vast met zowel de voor als met de achterrem en denk dat dit geen toeval is. Anderzijds sta ik ook verwonderd dat dit het geval zou zijn met een systeem dat de hemel in geprezen wordt... hoewel...
Even een oud topic terug oprakelen. Heb hetzelfde probleem als topicstarter. Eén blokje blijft tegen de velg aan kleven.



Wanneer ik het goede remblokje met de hand tegen hou, keert het 'klevende' blokje wel terug.
Alvorens eventueel te ontluchten had ik graag geweten of hier iemand (TS?) een oplossing voor heeft.

Heb je al gekeken op http://www.support-english.magura.com/l ... p?f10.html , topic 9 en 10 op pag.1 en 84 op pag.2?
Dit is volgens mij gewoon een gebrek in het ontwerp.

Zie ook deze link in de door math aangehaalde FAQ

Ofwel vervang je je remblokken na 30% slijtage, ofwel foefel je een dikte achter de primaire remblok, zoals ik gedaan heb (zie mijn vorige post). Deze oplossing is een hele tijd goed geweest. Nu zijn de blokjes echter weeral een stukje gesleten, dus moet ik er eens wat dikker achter steken.

[urlhttp://www.support-english.magura.com/index.ph ... retracting]Deze hier[/url]was al eerder dan ik tot die oplossing gekomen (hoewel niet zeker of dit over exact dezelfde remmen gaat).

Nee, Magura-remmen, op een volgende fiets hoeft dit van mij niet meer aanwezig te zijn: als je al minstens twee keer een redelijk ambetante interventie moet doen in de levensloop van één stel remblokken (en er zijn er al minstens twee stellen per fiets), ben je verkeerd bezig. Ik ben al veel meer tijd bezig geweest met het afstellen (ik wil nu eenmaal dat die heel precies en lekker gevoelig dicht tegen de velg afgesteld staan) van die Magura remmen in één jaar tijd, dan met de simpele V-brakes (?) op mijn MTB op tien jaar tijd. Hoewel het systeem dus ook wel voordelen heeft.

Toch eigenaardig, vind ik, dat van de vele Magura-gebruikers hier op dit forum, zo weinigen dit al opgemerkt hebben. Zouden er dan toch systemen zijn, die het verschijnsel niet vertonen? Toch wel toeval dan, dat ik het op beide remmen heb: zowel voor en achter.

Ontluchten zal vermoed ik niets uithalen: lucht is niet de oorzaak, dat zou ook nog andere verschijnselen moeten met zich meebrengen, denk ik? Maar mocht je het toch proberen, hoor ik graag het resultaat.

@k_a_r_e_l: heb je het ook op beide remmen: voor en achter?
math schreef:Heb je al gekeken op http://www.support-english.magura.com/l ... p?f10.html , topic 9 en 10 op pag.1 en 84 op pag.2?
Topic 9 waarvan sprake gaat over hetzelfde probleem, maar de aangereikte oplossingen lossen het niet op (geprobeerd, behalve knoeien met de olie in de leidingen)

Topic 10 gaat over een ander probleem denk ik.

Het door k_a_r_e_l aangehaalde probleem is identiek aan het mijne, doet zich voor op dezelfde cilinder (de laatst/verst aangesloten cilinder in het hydraulisch circuit) en is eigenlijk logisch te verklaren.
Xyuny schreef: Toch eigenaardig, vind ik, dat van de vele Magura-gebruikers hier op dit forum, zo weinigen dit al opgemerkt hebben. Zouden er dan toch systemen zijn, die het verschijnsel niet vertonen? Toch wel toeval dan, dat ik het op beide remmen heb: zowel voor en achter.
Revanho schreef: Maar eens dat die remmen correct zijn afgesteld en je niet verandert van breedte van de velg - hoef je die remmen nooit meer af te stellen. Bij een fiets met correct afgestelde remmen, moet je dus zelf helemaal niets doen.
Voor het opvangen van de remblokslijtage dienen immers de rode stelschroefjes.
M.a.w. ik herken me totaal niet in de beschreven problemen. Als jij wel problemen hebt en er zoveel tevreden gebruikers zijn van het systeem, dan kunnen er verschillende verklaringen zijn. Daarbij denk ik o.a. aan pech, te hoge gebruikerseisen of te lage gebruikerseisen van die anderen, andere prioriteiten, je doet iets verkeerd, ...
Wat je volgens mij niet kan concluderen is dat het geen degelijk product is.

Misschien tijd om eens bij een degelijke fietsenmaker te gaan kijken hoe hij/zij dat aanpakt?

Renaat
Xyuny schreef:Nee, Magura-remmen, op een volgende fiets hoeft dit van mij niet meer aanwezig te zijn: als je al minstens twee keer een redelijk ambetante interventie moet doen in de levensloop van één stel remblokken (en er zijn er al minstens twee stellen per fiets), ben je verkeerd bezig.
Dat hadden we al begrepen :wink:

Groetjes van Willem, een zeer tevreden Maguraremmengebruiker die op elke nieuwe fiets Magura's zou willen.
Gisteren weer enkele plastic plaatjes extra achter het remblok gestoken.
Is nu weer perfect. Ik kan weer enkele honderden km voort.

Nu nog een beetje de techniek van het plaatjes kleven, wat verder oefenen zodat dat kan gebeuren zonder ook maar iets te verwijderen (misschien dan enkel een riem rond de remhendel doen zodat de remblokken tegen de velg staan), dan kan er veel tijd uitgespaard worden, en is dit in een minuutje gefixt.
En anders (door de remblok eruit te nemen) is 't vijf minuten voor de voorrem. Voor het achterwiel is 't langer omdat dat wiel er uitmoet door band te lossen (want om de snelkoppeling van de maguracilinder te lossen zit de achterdrager in de weg) en dan opnieuw moet worden opgeblazen.
Bijkomende eigenaardigheid:
Als ik het remblokje met de hand terug tot tegen de remblokhouder trek en dan opnieuw rem, is alles terug oké....voor een tijdje.
Ik kan dan ongeveer 10 keer na elkaar remmen. Telkenmale schuift de remblok dichter tegen de velg, om uiteindelijk toch te blijven plakken. Het sleept net niet, maar een ieniemienie slagje in je wiel zou al voldoende moeten zijn om het zaakje te laten slepen.
k_a_r_e_l schreef:Bijkomende eigenaardigheid:
Als ik het remblokje met de hand terug tot tegen de remblokhouder trek en dan opnieuw rem, is alles terug oké....voor een tijdje.
Ik kan dan ongeveer 10 keer na elkaar remmen. Telkenmale schuift de remblok dichter tegen de velg, om uiteindelijk toch te blijven plakken. Het sleept net niet, maar een ieniemienie slagje in je wiel zou al voldoende moeten zijn om het zaakje te laten slepen.
Inderdaad. Dat is identiek aan mijn vaststellingen.
Ik kan het niet direct verklaren. Moeilijk te doen als je niet exact weet hoe het in elkaar zit. Zit daar misschien nog een rubberachtig membraan in dat een soort geheugeneffect heeft?

Voorlopig ben ik gered met het "blokjes-achter-het-remblokje"-gefoefel: dit neemt minder tijd in, dan naar mijn fietsmaker te gaan, als ik speciaal daarvoor moet gaan. Ik heb het er ongetwijfeld met hem over als ik er eens ben met de fiets, maar dat gebeurt heel weinig.
Ben jij al te rade geweest bij een specialist/fietsmaker?
Mijn remmen hebben er net geen 3000 km opzetten, en zijn nog verre van versleten.
Een vriend van me heeft hetzelfde voor. Het komt dus wel vaker voor blijkbaar.

Misschien straks een proberen met WD40...je weet maar nooit.

@Xyuny, ik vergat te antwoorden op een eerdere vraag.
Ik heb het enkel bij de achterrem, aan de kant waar de spanner zit. Voorkant is oké.
Welk materiaal gebruik je om tussen de remschoen en het blokje te steken? Hoe maak je het vast? Een foto zou leuk zijn :D
Ik heb mijn fiets gekocht bij een dealer diep in Nederland. Ik ga er zeker niet voor terug rijden. Hier heb ik nog geen FM bezocht, omdat de meesten er toch geen verstand van hebben. Er is er maar één in de buurt waarvan ik verwacht dat die er verstand van heeft. Maar ik zoek liever eerst zelf een oplossing.

@Revanho:Ik vind dat je als Magura gebruiker terecht hoge eisen mag stellen aan een systeem wat zichzelf onderhoudsvrij noemt. Over de remkracht/kwaliteit ben ik zéér te spreken. Ik heb graag mijn remmen dicht bij de velg, en korte trekbeweging van de remhendel. De remblok afstand is in de huidige situatie toch echt wel te klein. Dat er mensen zijn die lagere eisen stellen...daar kan ik in komen :wink:
Xyuny schreef:Ik kan het niet direct verklaren. Moeilijk te doen als je niet exact weet hoe het in elkaar zit. Zit daar misschien nog een rubberachtig membraan in dat een soort geheugeneffect heeft?

Voorlopig ben ik gered met het "blokjes-achter-het-remblokje"-gefoefel: dit neemt minder tijd in, dan naar mijn fietsmaker te gaan, als ik speciaal daarvoor moet gaan. Ik heb het er ongetwijfeld met hem over als ik er eens ben met de fiets, maar dat gebeurt heel weinig.
Ben jij al te rade geweest bij een specialist/fietsmaker?
Een rubberachtig membraan met geheugeneffect? In een hydraulische remcilinder? Kijk eerst even of de velg gecentreerd is t.o.v de as. Zit het wiel recht in de vork. Monteer de Magura remmen volgens voorschrift en stel ze af. Knoei niet met "blokjes-achter-het-remblokje". Gefoefel geeft een foef effect.

In Nederland kennen we rijwielherstellers. In Belgie fietsmaker? Met onderscheidt tot fietsmaker en specialist/fietsmaker. Wat is het verschil?

http://old.magura.com/uploads/media/dow ... _NL_02.pdf

Piet.
@Xyuny: toeval of niet wat betreft de Magura's, maar ik zie dat je net als ik een Stevens fiets hebt. Misschien waren de goede voorbehouden voor Santos en Idworx :lol: :lol: