Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura remblokje keert niet terug - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Magura remblokje keert niet terug

Op de Magura service pagina's wordt benadrukt dat asymmetrie in de beweging van de remblokken (naar de velg toe en ook terug) te maken heeft met de TPA-afstelling op de remgrepen (Turbo Pad Adjuster). Hebben jullie de remblokposities ingesteld met de TPA op nul?
Zie http://www.support-german.magura.com/in ... topic=1416
PietV schreef: Een rubberachtig membraan met geheugeneffect? In een hydraulische remcilinder? Kijk eerst even of de velg gecentreerd is t.o.v de as. Zit het wiel recht in de vork. Monteer de Magura remmen volgens voorschrift en stel ze af. Knoei niet met "blokjes-achter-het-remblokje". Gefoefel geeft een foef effect.
Piet.
Dank voor de link, maar deze had al bestudeer. :wink:

Installatie is natuurlijk nooit een probleem omdat de remblokken dan nog nieuw zijn en de instelling nog zo is, dat beide cilinders volledig tot aan de aanslag worden teruggetrokken. Als ze dan ongelijkmatig teruggetrokken worden, wordt dat automatisch gecorrigeerd eens de rapste remblok op zijn aanslag gekomen is en alle negatieve oliedruk in een beweging van de traagste nog bewegende remblok omgezet wordt.
Eens de remblokslijtageinstelling voldoende ingedraaid is, geldt bovenstaand principe niet meer: dan stopt de terugtrekbeweging alvorens beide remblokken op de aanslag teruggekomen zijn (dat is nu eenmaal de functie van die instelling). Als de ene remblok dan meer bewogen heeft dan de andere, tja, dan blijven ze zo staan. En dat is ons probleem nog een keer uitgelegd: het is nu eenmaal niet zo makkelijk dat in zo weinig mogelijk woorden duidelijk te maken, en uit sommige reacties blijkt niet iedereen het goed te begrijpen.

Ik neem straks een fotootje van het blokjes-gefoefel. Ik neem daarvoor plaatjes die ik snij uit een kunststof plaat van ca. 1mm dikte. 't steekt eigenlijk niet nauw wat je daarvoor gebruikt zolang het maar een 'valse aanslag' veroorzaakt voor de snelste remblok.
math schreef:Op de Magura service pagina's wordt benadrukt dat asymmetrie in de beweging van de remblokken (naar de velg toe en ook terug) te maken heeft met de TPA-afstelling op de remgrepen (Turbo Pad Adjuster). Hebben jullie de remblokposities ingesteld met de TPA op nul?
Zie http://www.support-german.magura.com/in ... topic=1416
Ja. Aangezien ze met nieuwe remblokken afgesteld werden, is dit automatisch toch zo?
En intussen zijn hier al de foto's van de (hopelijk voorlopige) foefel-oplossing met de verdikking achter de snelste remblok. (Vergeef me de ongekuiste toestand van de fiets - die heeft echter niets me dit probleem te maken: had het ook al in propere toestand)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terwijl ik dan toch de remblokken van de cilinders had, heb ik er nog even wat mee gespeeld.
Dus zat ik net met de volgende toestand:
- wiel verwijderd (dus wielpositie is geen factor!)
- remblokken verwijderd (dus mijn oplossing is geen factor)
- remslijtagecompenstie serieus ingedraaid (dus in positie van half versleten remblokken)
- Dus ruimtelijke afstelling is totaal geen factor meer!!!

Wel, als ik kleine bewegingen met de remhendel maak, beweegt de primaire cilinder normaal, en de secundaire cilinder nauwelijks en komt achter. Bij grotere rukken aan de remhendel is het duidelijker dat de secundaire cilinder achterkomt en kleinere bewegingen maakt. Het is dus net alsof er een verstopping zou zitten in de hydraulische leiding, of teveel wrijving aan de cilinder zelf.
Eerder heb ik al eens deze cilinder volledig uitgekuist om de piste van 'vuil tussen de cilinder' uit te schakelen, en dit loste het probleem niet op. (zou ik ook maar zwak vinden: let op dat je remmen niet vuil worden...).
Er zal niets anders opzitten (als ik het echt beu wordt) om ermee terug te gaan en eventueel stukken te vernieuwen. Het is nu toch wel echt duidelijk dat hier een probleem is?

Heeft er iemand ervaring met wat de effecten zijn van lucht in de leidingen. Kan een luchtbel tussen beide cilinders hier oorzaak van zijn? Zou dat dan geen andere effecten hebben, bvb bij het remmen zelf?
Jouw remblokjes zien er nog weinig afgesleten uit (minder dan 1 mm). Een blokje is 14-15 mm hoog. Je hebt, schat ik, een pakket van 2-3 mm aan plaatjes opgeplakt. Dat betekent dat dit blok initieel te ver van de velg af stond. Magura specificeert 2 mm.

Hoe bewegen de cylinders als je de slijtagecompensatie niet indraait (op nul zet)?
Ik heb die link uit de post van Math hierboven eens snel bekeken (dmv google translate - mijn Duits is niet goed), en daaruit blijkt toch:
- dat Karel en ik bijlange niet de enige zijn met dit probleem
- dat dit door Magura wordt afgedaan als een "enkel optisch" probleem terwijl je toch wel een slepend blokje kunt hebben in bepaalde situaties.
- er niets wezenlijks tegen te doen is, het is inherent aan het ontwerp
- er nog anderen zijn die het oplossen door iets achter het remblokje te steken.

We gaan er maar leren mee leven zeker? :roll:
math schreef:Jouw remblokjes zien er nog weinig afgesleten uit (minder dan 1 mm). Een blokje is 14-15 mm hoog. Je hebt, schat ik, een pakket van 2-3 mm aan plaatjes opgeplakt. Dat betekent dat dit blok initieel te ver van de velg af stond. Magura specificeert 2 mm.

Hoe bewegen de cylinders als je de slijtagecompensatie niet indraait (op nul zet)?
Als de slijtagecompenstatie niet ingedraaid is, bewegen ze normaler omdat ze dan helemaal teruggetrokken worden, en vanuit dezelfde positie kunnen starten.

Je hebt daar wel een goed punt wat betreft die slijtage: die is inderdaad nog niet zo ver als ik dacht. Ik heb net eens nieuwe blokjes gestoken (welliswaar merk Extreme: 'k weet niet of die identiek zijn of iets hoger/minder hoog dan de Magurablokjes) en daarbij heb ik aan beide zijden een dikke 2mm bij minimale slijtcompenatie. Nu vind ik 2mm wel veel (dan trek ik de remhendel tot tegen het stuur op zijn (onrealistisch - heb wel wat kracht in mijn handen) hardst. Zelf regel ik mijn remblokjes tot ca. 1mm (of het minste zodat ik net geen slepend remblokje heb).
Maar het brengt me wel op een idee: dat ik de 2 mm speling die nu een vette 2mm is) kan verminderen tot 1mm aan beide zijden in nieuwtoestand. Dat zal het probleem (dat ermee niet weggaat) toch wat uitstellen (1mm uitstellen). Risico is dan wel dat ik bij nieuwe remblokken rapper een slepend blokje zal hebben bij bvb een slag in het wiel. Maar ja, dat risico kan ik wel nemen.

Anderzijds is je bericht ook verontrustend: dat ik nog maar zo weinig slijtage heb en toch al het probleem: wat zal dat dan zijn als die remblokken nog 5mm verder gesleten zijn??

Het totaal aan plaatjes is een 2mm. Zal dus inderdaad kloppen: initieel een dikke 2mm spatie aan beide zijden, vind ik teveel: wil 1mm. Dan nog misschien 1mm slijtage van het remblok: is al een dikke 2mm aan beide zijden te 'compenseren'.
De dikte van de laag plaatjes zal dus steeds gelijk zijn aan de slijtage+1mm.
Veelbelovend. Zucht.
En ofdat de initiële speling bij nieuwe blokken dan 2mm of 1mm is, zal niet zo heel veel wijzigen: 1mm.
Hi,

Ik heb dit verschijnsel ook op mijn mijn cube mountainbike(6 jaar oud) . Het verschil is echter zo klein in bewegen dat het probleem niet groot is. Op mijn vsf fiets heb ik het niet.

Initieel was het probleem erger, bij mij was de grootste boosdoener de klemvijzen die iets te vast stonden. Ik veronderstel dat ze de cylinders waarin de zuigers bewegen iets vervormden zodat de ene zuiger wat beter bewoog dan de andere.


mvg

Wim
@Wim, met klemvijzen vermoed ik dat je de inbusbouten boven en onder de cylinder bedoelt.
Ik heb die zo los mogelijk gezet...helaas, geen verschil merkbaar.
Ik heb dit probleem ook gehad. Toen ik de remcylinder kuiste en aan de buitenkant een beetje olie aanbracht kwamen er na het inknijpen van de remhendel belletjes door de olie... een lekke cylinder dus.
m_nu schreef:Ik heb dit probleem ook gehad. Toen ik de remcylinder kuiste en aan de buitenkant een beetje olie aanbracht kwamen er na het inknijpen van de remhendel belletjes door de olie... een lekke cylinder dus.
Bedankt voor je reactie.

Ik vind het toch een beetje raar: als een remcilinder zou lekken zou ik verwachten dat er olie uitkomt, en geen lucht (ik veronderstel dat je met belletjes lucht- of gasbelletjes bedoelt?). Of waren het belletjes hydraulische olie die eruit kwamen?
Kwam die belletjes eruit langs de zuiger (het bewegende deel) ?
En werd het dan opgelost door een nieuwe cilinder? Of twee nieuwe cilinders?
Het waren wel degelijk belletjes met lucht, en langs de bewegende delen...
Ik vermoed dat je er olie/lucht uitduwt maar als de zuiger terugkeert trek je misschien ook weer lucht mee binnen? Kan dat?

Oplossing: hij staat nu bij m'n fietsenmaker, afwachten dus.
@ wim:
Ik begrijp niet wat er moeilijk is aan Magura. Het is een handigheidje en dat is weer een handigheidje dat net wat anders is dan v brakes. Maar die laatste zijn ook niet probleemloos. Zeker niet.
Hier is niemand mee geholpen.

ter zake:
Bij mijn Vittorio manifesteert het probleem zich aan de kant waar de spanhendels zich bevinden.
Als ik deze losmaak, kan de rem in de hoogte worden bijgeregeld, maar niet horizontaal: dichter of verder van de velg.
Voor- en achter wiel staan correct in het frame.

Overigens begrijp ik de bejubeling van de Magura's niet.
De V-remmetjes van mijn Koga CityLite: werken zeker even goed;

Magura HS33: remt niet slecht (als ze in orde zijn), maar ik kan ze niet aanbevelen.

De V-remmen van mijn vroegere Koga WT, ouwere types XT met hefboomwerking en inschuifblokjes: had ik deze maar terug!

De beste remmen volgens mij: de hoeven welke op race fietsen gemonteerd zijn!
Blokjes vervangen: kinder spel
Bijregelen (centreren) idem.

mvg
m_nu schreef:Het waren wel degelijk belletjes met lucht, en langs de bewegende delen...
Ik vermoed dat je er olie/lucht uitduwt maar als de zuiger terugkeert trek je misschien ook weer lucht mee binnen? Kan dat?

Oplossing: hij staat nu bij m'n fietsenmaker, afwachten dus.
Ik ben benieuwd. Laat het ons weten aub.
Ik heb mijn remmen helemaal opnieuw afgesteld aan de hand van dit filmpje (vanaf 1:43). Nu zijn alle problemen opgelost. Oef...
Dat de blokjes niet helemaal terugkeren met ingedraaide TPA is logisch. Maar nu kleven ze alvast niet meer. Waren ze slecht afgesteld bij aankoop?

Hallo, ik heb sinds een paar jaar exact hetzelfde probleem als Karel en Xyuny! Mijn fiets betreft een Idworx Easy Rohler uit 2006 dus het is zeker niet iets wat alleen bij de Stevens fietsen voorkomt.

Karel verwees in het berichtje hierboven naar een filmpje aan de hand waarvan hij zijn remmen opnieuw heeft afgesteld. Er zit alleen geen linkje bij. Weet iemand welk filmpje dat betreft?
Waarschijnlijk dit: https://www.youtube.com/watch?v=Ho80uTcC7y4
Het is hetzelfde filmpje als in de video hierboven (althans op mijn desktop scherm; ik merk vaker dat filmpjes soms-wel soms-niet weergegeven worden op tablets en smartphones). Het gaat om wat er na 1'43" te zien is.
Belangrijk bij het afstellen is dat de TPA schroef uitgedraaid is (dus zo ver mogelijk richting -).
Wat hierboven geschreven is heb ik ook gehad met mijn HS33 voorrem (rechterblokje) op mijn Avaghon. Diverse tips gehad van de specialisten op de fiets en wandelbeurs tot en met de fietsleverancier aan toe.
Schoonmaken, Magura-olie tussen de cilinder etc., niets hielp.
Toen maar naar Bike4travel met de fiets. Daar is alles uit elkaar gehaald en nieuwe kunststofringen geplaatst (http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1555) en tevens nieuwe remblokjes (al had ik die zelf pas nog vervangen). Afijn, alles werkt weer en ik denk toch zelf dat het vervangen van de kunststofringen met opnieuw afstellen eigenlijk het probleem oploste. Die ringen zijn ook voor de HS11 en kosten geen "drol".
Ik heb hetzelfde probleem als TS. Het rechter remblokje/zuiger keert niet meer terug van de voorrem. Het betreft een Magura HS33 systeem op mijn 2009 Batavus Dinsdag Exclusive.

Ik begrijp dat schoonmaken of smeren van de zuiger het probleem hooguit tijdelijk oplost? Ik had bewust gekozen voor de Magura velg remmen, maar ben het wel eens dat ze ongelooflijk lastig af te stellen zijn. Je moet de zuiger ongeveer in 4 dimensies goed uitgelijnd krijgen. In het hierboven geplaatste filmpje kan je goed zien dat het een precies werkje is waar je bijna 3 handen bij nodig hebt. En dan heeft de HS11 zo'n snelspanner wat het een stuk makkelijker maakt om de boel snel vast te zetten. Maar de HS33 heeft dat niet en moet je met een rateltje (de met locktite ingesmeerde schroeven) zien vast te ratelen.

Liefst maak je ze nooit los, maar helaas heb ik dat al een keer moeten doen ivm plaatsen van spatborden. Had ik geweten dat het zo enorm priegelig en lastig was om ze weer goed terug te plaatsen, dan had ik ‘gewoon’ het hele achterwiel eruit gehaald :shock:
Ik meen is gelezen te hebben. Er zijn twee soorten zuigers bij dit systeem metaal en kunststof. Ik dacht dat kunststof zuigers een stapje terug zijn.