Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos Travel Master of de Idworx Off Rohler? - Forum Wereldfietser

Santos Travel Master of de Idworx Off Rohler?

Ik wil een nieuwe fiets aanschaffen en twijfel tussen een Santos Travel Master 2.6 en een Idworx Off Rohler 2012. Ik heb met beiden fietsen al een testrit gemaakt en moet eerlijk bekennen dat beiden fietsen super rijden. Ik vind de afwerking bij Santos grover dan bij Idworx, maar daar laat ik mijn keuze niet door bepalen. Je ziet meer Santos op de weg dan Idworx maar dat geeft de Off Rohler weer een stukje exclusiviteit. Uiteraard weet ik dat beiden fietsen in het topsegment zitten, maar dat maakt de keuze niet makkelijker. Hopende op reacties van eigenaren van één van deze twee fietsen waarom zij juist voor Santos of voor Idworx hebben gekozen, en is dit achteraf ook de goede keuze geweest? Alvast veel dank voor de komende reacties.

greetz Rob
Hoi Rob,

Ik heb een jaar geleden de off rohler gekocht. Momenteel na 20k km bevalt deze fiets me wel maar vind ik zeker het geld niet waard. Het doet zijn werk maar heeft ons toch mankementen bezorgt die niet mogen voor deze prijs. Zo valt de verlichting uit na een tijd. Na enkele maanden was het mijn voorlicht, daarna het achterlicht van mijn vriendin en dan mijn achterlicht. Nu hebben we nog 1 voorlicht voor de twee. Vergeet gewoon al die nieuwe son naaf technologie. Het beste is nog altijd een gewone afneembare lamp op batterijen..

De magurazuigers blijven hangen na een bepaalde tijd. Vuil of lucht in de leiding. Vrij ambetant. Als je thuis zit kan je natuurlijk je fiets even binnenbrengen bij een pro. Maar een off rohler koop je niet om thuis te zitten, dus onderweg ben je er niet veel mee.

Ook heb ik veel gelezenover slechte brackets die je na bepaalde tijd moet vervangen maar dat is tot nu toe nog niet hetgeval.

Kortom: ook al betaal je veel geld voor een fiets, dat betekent nog niet dat je probleemlossonderweg bent. Ik denk niet dat ik de volgende keer nog eens zulke dure fiets koop.
Ik zou voor een santos gaan Rob..
Hey Bert,

Bedankt voor jouw reactie.

Dat van de verlichting had ik inderdaad al op diverse sites gelezen. Dat verwacht je inderdaad niet bij zo'n dure fiets. De contactpuntjes schijnen na verloop van tijd niet goed meer te geleiden.

Nogmaals dank voor jouw reactie en ik blijf jou volgen op jouw site.

greetz Rob
Wat dan wel zeer goed is, is het feit dat je Gerrit steeds kan bereiken. Als je een bepaalde vraag hebt over een nieuwe band of een nieuwe stand van je stuur is hij steeds bereikt o' je te helpen via mail...
Dat is inderdaad heel positief. Maar ook bij Santos zijn ze zeer klantvriendelijk. Dat mag je ook wel verwachten in dit prijssegment.

greetz Rob
Idworx Off Rohler natuurlijk, veel mooier, heerlijk frame, strakke wielen. ;)

Heb er nu 18k km mee gereden (versie 2010), nog steeds zeer tevreden mee, ondanks dat edelux lampje (dank u M-Gineering), spatborden met alustripgeleiding (dank u Idworx) onder garantie vervangen zijn. De nieuwe versie edelux lamp (betere waterdichting) en nieuwe versie spatborden (doorlopend draad) werken probleemloos. En van de bracketlagers zijn inmiddels ook verbeterde versies uit. Nog geen problemen met de SON naaf gehad. Ook geen problemen met de firmtechremmen, werkt super, behalve bij CSS velg als je door een diepe waterplas rijdt, dan kun je beter schijfremmen gebruiken als je een noodstop moet maken. De CSS velg moet eerst weer drooggeremd zijn.

Elke fiets moet je onderhouden, ook een travelmaster. Poetsen is een mooie hobby.

Voordeel van een travelmaster is dat je die ook simpeler kunt afmonteren, dus met vbrakes, met derailleur, met batterijlampjes..... kun je weer net zo goed een VSF T400 kopen.
Hey Ab,

Bedankt voor jouw uitleg.

Is de Off Rohler 2012 al van deze spatborden voorzien? Dus geen ellende meer met de verlichting.

Greetz Rob
Wat geeft jou de reden om voor een van deze 2 merken juist te gaan?
Heel simpel, kwestie van gevoel. Beiden fietsen geven een goed gevoel en fietsen beiden perfect en zien er gelikt uit. Hoewel ik de afwerking van Idworx iets mooier vind. Dan doel ik op de grove lasnaden van Santos en strakke lasnaden van Idworx.
Heb uiteraard diverse andere fietsen bekeken en heb uiteindelijk een selectie gemaakt tussen deze twee.

Greetz Rob
Rob53 schreef:Hey Ab,

Bedankt voor jouw uitleg.

Is de Off Rohler 2012 al van deze spatborden voorzien? Dus geen ellende meer met de verlichting.

Greetz Rob
Ik denk dat aan de huidige versies OR nauwelijks meer iets te verbeteren valt, hoewel ze natuurlijk altijd wel weer iets beters zullen bedenken. Je kunt er zelfs 60mm bandjes onder monteren en dan nog steeds voldoende ruimte hebben tussen band en spatbord..... De Evo heeft ook bredere velgen, wat nog iets beter is voor echt brede banden. Bij de Evo versie gaat het draad zelfs door de achterdrager en de achtervork. De contactstekkers kun je even invetten alvorens je ze bevestigd aan de SON contactpunten.... hetzelfde geldt geloof ik voor de contactpunten bij de edelux.... De oude versies edelux hadden wel eens moeite met inlopend vocht/condens op de tere printplaatjes. De nieuwe versie lampjes schijnen een verbeterde waterdichtheid te hebben. De stressreducer is een erg prettig en handig detail en bespaart je weer een standaard op de voordrager. Ik heb geen aandelen Idworx en word ook niet door hun gesponsord, maar ben gewoon erg tevreden met de fiets, net zoals anderen met hun fiets tevreden zijn.

Ik heb destijds voor de OR gekozen omdat ie simpelweg mooier was dan de Travelmaster of een Avaghon en ik wilde simpelweg een probleemloze fiets voor de GDMBR en een woestijntrip. Hier een uitgebreider draadje over onderhoud- en poetswerk aan de OR.
Hey Ab,

Bedankt voor jouw duidelijke uitleg.

De revisie beurt van jouw Off Rohler heb ik helemaal gevolgd.

greetz Rob
M'n vriendin heeft nu zo'n 50k gereden op d'r Santos, zonder een centje pijn. Ik heb bijna net zoveel kilometer gemaakt op een Idworx - eigenlijk ook zonder noemenswaardige problemen.
We hebben allebei 28" wielen. Daarom is het lastig om een advies te geven bij jou keuze tussen een OR en een Travelmaster.

Het afwerkingsniveau van o.a. de lassen is bij Idworx is inderdaad prachtig. Destijds waren er wat meer verschillen tussen Santos en Idworx dan tegenwoordig. (Firmtech remmen, montage van bredere banden bij 28" wielen en de externe schakelbox van de Rohloff bijv.) Daarom heb ik destijds gekozen voor Idworx. Als ik nu weer een fiets zou mogen aanschaffen zou ik echter net als m'n vriendin voor Santos kiezen.

Dat heeft een simpele reden: De Easy Rohler slingert. Heb van alles geprobeerd maar krijg het er niet uit. Gerrit kan roepen wat ie wil maar het is niet anders.
Dit is wel een probleem wat bij de (oudere) modellen van de ER speelt, bij de OR is mij daar niets van bekend.

De problemen die Bert noemt herken ik overigens niet. Daarbij zijn de Santos en de Idworx identiek uit te rusten wat betreft SONnaaf en Magura-remmen.
Maarten bedankt voor jouw info.

Ik heb zelf met de Off Rohler gereden, met en zonder bepakking, maar de fiets slingert absoluut niet.

Uit jouw verhaal maak ik op dat de verschillen zo minimaal zijn dat je meer op je gevoel moet afgaan en dat de kwaliteit nagenoeg gelijk is.

Greetz Rob
Hoi Rob, misschien nog een tip als lasnaden voor jou een probleem zijn. Santos heeft ook de Santos Lite fietsen. dat zijn geen lichtere fietsen kwa gewicht of stevigheid (wat de naam zou kunnen opwekken) maar fietsen die kwa styling er iets verfijnder uitzien. Dus geen lasrupsen. Je hebt dan gelijk ook de firmtech uitvoering van de remmen.
Hallo Marco,

Heb ik inderdaad zien staan. Maar ik wil bij de 26 inch blijven. Qua rijden komt dit het dichts bij de rijeigenschappen van mijn mountainbike. Daarnaast vind ik een 26 inch, gezien mijn lichaamslengte van 1.72m, lekkerder fietsen als een 28 inch.
Klinkt misschien raar maar een 26 inch frame geeft een veel stijver gevoel.
Zoals Maarten al in zijn reactie vermelde dat de Idworx Easy Rohler (28 inch) slingert. Logisch, hoe groter het frame hoe minder stijf.

greetz Rob
Hoezo logisch? Waarom slingeren alle 28" fietsen dan niet?
We weten allemaal dat alle 28" fietsen slingeren, bij 29" is het zelfs zo erg dat je er mee kunt gaan vliegen!
Ik zou voor een 26" surly moonlander gaan, daar krijg je pas echt een stijf gevoel van/bij :shock: 8) :lol:
Hallo Matthie,

Bedankt voor jouw hint, maar zoals ik al eerder aangaf gaat mijn keus tussen Santos en Idworx.

Greetz Rob
Daar zit ook gelijk het probleem: deze fietsen verschillen niet veel en zijn allebei relatief duur. Een fiets bestaat uit een frame en onderdelen die daar aan gehangen worden. Die onderdelen komen allemaal van dezelfde fabrikanten, dus in een bepaald segment wordt de afmontage zowat gelijk. Rohloff en SON zijn in hun soort het beste wat er is, en hetzelfde geldt voor Magura velgremmen. Idworx gebruikt cranks met buitenboord lagers, en dat vind ik onverstandig. Dragers haalt iedereen bij Tubus. Alles bijeen zijn de verschillen niet groot. Esthetisch vind ik de IDworx zeker mooier. Het design is cleaner en meer een geheel.
Het rijgevoel van een fiets wordt vooral door de banden en het frame bepaald, en ook hier zijn deze fietsen tamelijk vergelijkbaar. Banden kun je altijd vervangen als ze niet bevallen dus dat doet er niet toe bij de keus, en de frames zijn allebei van het soort 26 inch wielen, dikke alu buizen. Dat is stijf en daar moet je van houden. De stuurkarakteristiek zal zeker verschillen, en dat moet je uitproberen want het is een kwestie van smaak. Zelf hou ik niet van zulke tractorfietsen, maar ook dat is erg persoonlijk, en hangt ook van de gebruiksomstandigheden af. Voor zulk geld had ik liever een handgebouwde stalen fiets met racestuur en chique blank gepolijste Nitto onderdelen. Maar dat is mijn smaak.
Wim