Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets aankoop - Forum Wereldfietser

Fiets aankoop

Graag advies over aankoop van een grote (Rolhoff)fietsmaat, minimaal 64 cm en 28" wielen.
Uit ervaring weet is dat sommige grotere fietsen bij volle vóór- en achterbepakking en grotere snelheid niet stabiel blijven rijden (kunnen gaan slingeren).
* Ook heb ik gezien dat een zwaarder gespaakt achterwiel meer spaken of dikkere spaken) misschien ook van belang is. Hoe belangrijk is dit m.b.t. keuze van deze naaf en fietsstabiliteit?
* Avaghon, Santos, Koga, Gutereit en Jan Janssen hebben grotere modellen (94-95 cm).
Zijn hier ervaringen mee? Ik wil niet meer geld uitgeven dan nodig. Als ik voor € 1999,- kan slagen ga ik geen € 3500,- of meer uitgeven Dus een economisch verantwoorde aankoop vind ik belangrijk.
Ik ben zelf 193 cm en week 100kg.
Graag reacties.
94/95cm :shock: :shock: ??? Welke maat is dat dan?
dik5 schreef:94/95cm :shock: :shock: ??? Welke maat is dat dan?
Bij 1.93 moet je wel een grote binnenbeenlengte hebben om een frame van meer dan 64 cm te rechtvaardigen, volgens mij. Ik heb geloof ik een 23" Santos frame, en ik ben 1.92 met een bbl van 95 cm... daarmee kom ik prima uit.
bbi??? :oops:
bbl = binnenbeenlengte. De binnenbeenlengte wordt gemeten door de maat te nemen van het kruis tot aan de grond, waarbij de voeten -zonder schoeisel- circa 15 cm van elkaar plat op de grond staan.

bbi ken ik ook niet.
Martin_123 schreef:bbl = binnenbeenlengte.
Om het met een beeld te zeggen:
http://www.weststrategroep.nl/index.php ... &Itemid=22

http://www.wtc-houthulst.be/fietsmaat.html (Over de kwaliteit van de rest van de informatie op de website spreek ik me niet uit.)
Martin_123 schreef: bbi ken ik ook niet.
Bijzonder Belastingsinspectie. Belgische inspectiedienst die instaat voor de opsporing/bestrijding van grote belastingsfraude.

Belgische Biotische Index: index waarmee men de kwaliteit van een waterloop kan bepaald/aangegeven worden.

bbi heeft dus voor zover ik weet niets met fietsen te maken. Hoewel, de Belgische Biotische Index heb ik al wel gebruikt om na te gaan of het water in een riviertje in Ardennen drinkbaar was of niet.

Renaat
Weer wat geleerd :D
Martin_123 schreef:bbl = binnenbeenlengte. De binnenbeenlengte wordt gemeten door de maat te nemen van het kruis tot aan de grond, waarbij de voeten -zonder schoeisel- circa 15 cm van elkaar plat op de grond staan.

bbi ken ik ook niet.
Oei oei leesvoutje:oops: :oops: :wink:
Als het over maten van fietsen gaat beginnen veel mensen direct iets over lengten van (binnen)benen in relatie tot de hoogte van de zitbuis te schrijven. Veel belangrijker is echter de lengte van een frame en hoe zich dat verhoudt tot je lichaamsmaten (van heupgewricht tot schoudergewricht tot pols) en favoriete fietshouding. De lengte van een frame is namelijk beperkter aan te passen (andere voorbouw) dan de hoogte van een frame (zadelpen verstellen). Benen zijn natuurlijk makkerlijker te meten. Misschien komt daar de verleiding vandaan om het over bbl's en zitbuishoogten te hebben.