Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Flensbreuk achternaaf. - Forum Wereldfietser

Flensbreuk achternaaf.

Beste Forumlezers,

Na een reis van 4000 km van Istanbul naar huis brak op de Holterberg de flensrand van mijn Shimano XT achternaaf. (beter daar dan in Bulgarije...) We hebben wel veel slechte wegen gehad, maar volgens mij had daar de naaf moeten breken en niet op de Holterberg.. Een haarscheurtje? Kan dat in gietwerk? Ik heb niet achterlijk veel bagage achterop (19kg), weeg zelf 88 kg. Kan ik beter een stalen naaf monteren? Bestaat zoiets? Welk merk?
Is gegoten aluminium kwetsbaar? Gebeurt dit vaker?
Verder hebben zowel ik als mijn vrouw Shimano platform pedalen die na 7000 km tikken, kraken en veel speling vertonen. Bijstellen helpt niets. Ik vind dat toch wel snel voor zulke dure pedalen. Klopt dit of gaan die dingen gewoon niet langer mee?
Tot nu toe (Ik ga al zo'n 45 jaar met de fiets op reis) had ik goedkopere pedalen. Als die geluid gingen maken deed ik er wat voorhanden vet of olie in en dan was ik weer klaar voor een paar honderd kilometer.

Ik zie jullie reacties met belangstelling tegemoet.

n.b. De stationsfietsenstalling in Deventer had een 2e hands achterwiel waarop ik ben thuisgekomen.

Met vriendelijke groet,
Kees Kuijper.


Afbeelding
Kees Kuijper schreef: Verder hebben zowel ik als mijn vrouw Shimano platform pedalen die na 7000 km tikken, kraken en veel speling vertonen. Bijstellen helpt niets. Ik vind dat toch wel snel voor zulke dure pedalen. Klopt dit of gaan die dingen gewoon niet langer mee?
Ik heb dezelfde ervaring. Het eerste paar heb ik na een jaar (4000 km) teruggestuurd omdat er een 'tik' in zat. Ik heb er nieuwe voor gekregen. Na een jaar zit hier ook alweer een 'tik' in.
Ik zou overigens niet weten wat ik eraan kan bijstellen.
Kees Kuijper schreef:Beste Forumlezers,

Na een reis van 4000 km van Istanbul naar huis brak op de Holterberg de flensrand van mijn Shimano XT achternaaf. (beter daar dan in Bulgarije...) We hebben wel veel slechte wegen gehad, maar volgens mij had daar de naaf moeten breken en niet op de Holterberg.. Een haarscheurtje? Kan dat in gietwerk?
uiteraard kunnen haarscheuren in giet en smeedwerk voorkomen, maar je probleem hier is een ontwerpfout. De standaard naaf is ontworpen voor 32 of 36 gaten, maar Shimano wou graag goedkoop een 40 gaats naaf leveren, het resultaat is zwitserse kaas met te weinig kaas tussen de gaten. De 48 gaats hulzen hebben wel een grotere diameter. Als er dan ook nog extra degelijke dikke spaken gmonteerd worden krijgt de naaf het helemaal moeilijk




Verder hebben zowel ik als mijn vrouw Shimano platform pedalen die na 7000 km tikken, kraken en veel speling vertonen. Bijstellen helpt niets. Ik vind dat toch wel snel voor zulke dure pedalen. Klopt dit of gaan die dingen gewoon niet langer mee?
de eerste keer de patroon uit de body schroeven en een forse klodder vet in het huis spuiten. Dit periodiek herhalen, en ev de lagerspeling bijstelen als je toch bezig bent
Binnen twee maanden en na circa 1200 km hoorde ik een tik in het rechter Shimano pedaal, SPD combi. Geen speling geconstateerd. Daar heb ik ruim drie jaar mee doorgefietst. Het hoort bij je fiets en raakt er aan gehecht.

Vijf weken terug draaide het pedaal plotseling vast en werd de schoen uit de SPD binding gerukt. Zeer kort bij huis. Tijdelijk een reservepedaal gemonteerd. Fietst hetzelfde, maar het geluid is weg. Even wennen.

Piet.
PietV schreef:Binnen twee maanden en na circa 1200 km hoorde ik een tik in het rechter Shimano pedaal, SPD combi. Het hoort bij je fiets
bijgeluiden die genegeerd worden horen bij en zijn de verantwoordelijkheid van de @#$%^&* die op de fiets rijdt.
Hoe groter het trapvermogen, hoe zwaarder de tik. Omdat de tik op 1 pedaal zat gebruikte ik dat pedaal ook als trap-frequentiemeter en voor een schatting in geleverd trapvermogen. :)

Piet.
PietV schreef:Hoe groter het trapvermogen, hoe zwaarder de tik. Omdat de tik op 1 pedaal zat gebruikte ik dat pedaal ook als trap-frequentiemeter en voor een schatting in geleverd trapvermogen. :)

Piet.
Het zal me een rotzorg zijn of jij het handig vindt. Je moet alleen met zo'n attitude niet gaan augurken als je in een ziekenhuis wakker wordt met een gat in je geheugen.
Zo nu en dan werp ik nog wel eens een blik op het WF-forum. De toonzetting staat/stond mij nog wel eens tegen. Onderstaande geeft maar weer eens aan wat mij zo tegenstaat.

Het zal me een rotzorg zijn of jij het handig vindt. Je moet alleen met zo'n attitude niet gaan augurken als je in een ziekenhuis wakker wordt met een gat in je geheugen.

*haakt hoofdschuddend af*
Is gemeld aan de schrijver met het verzoek om een andere formulering.
pedalman schreef:Zo nu en dan werp ik nog wel eens een blik op het WF-forum. De toonzetting staat/stond mij nog wel eens tegen. Onderstaande geeft maar weer eens aan wat mij zo tegenstaat.
Mensen die hier vaker lezen en posten weten dat sommige mensen op dit forum nogal rechttoe rechtaan zijn (ik ben zelf ook niet altijd even subtiel) maar vaak ook behulpzaam zijn en relevante en nuttige informatie geven. Ik raad je aan niet te zwaar te tillen aan de stijl.

Renaat
Volgende reactie graag weer on-topic. Dus wat de vragensteller wilde weten.
Bedankt.

De Moderator
OK even on topic. De 40 gaats XT naaf is geen goed plan, om de reden die je zelf ontdekt hebt. Moderne XT naven zijn sowieso geen goed plan, omdat ze een dikke alu as hebben die geen plek meer over laat voor voldoende grote lagers.
Wat zijn dan de mogelijkheden?
1 de goedkoopste is een LX naaf met 36 gaten en een stevige stijve velg. Laat het wiel door een goede wielbouwer maken en je hebt vast geen problemen, zeker niet in 26 inch.
2 Een Shimano tandemnaaf met 48 spaken. Niet altijd makkelijk te krijgen. Vittorio is misschien je beste kans. Dit valt vooral te overwegen met 28 inch wielen omdat die nu eenmaaal wat minder sterk zijn, en meer plek hebben voor zoveel spaken.
3 Een dure tandemnaaf als van Phil Wood, ook met 48 spaken. Dit is nog weer degelijker, maar ook wel erg duur.
Wim
Wim en Marten, bedankt voor jullie heldere uitleg. Ik heb even zitten Googlelen en zag dat er geen distributeur in Nederland is van Phil Wood. Moet ik zelf op internet een naaf kopen of zijn er fietsenwinkels die met dat merk werken?

Kees Kuijper
singlespeed.nl kan ze leveren; er zijn overigens nog wel meer merken die degelijke industriegelagerde naven maken; oa white industries (bike-mailorder.de)
Bedankt!
De Shimanopedalen bevallen mij ook maar matig.
Ik had ATB model van rond de 30 euro op de atb en na een jaar tikte deze ook. Dit maakte een lekkere harde tik door het frame. Nu zit er de XT versie op en die houden zich goed. Wel een punt waar ze eens naar moeten kijken. Die lagers zijn gewoon te zwak van de goedkopere versies.
Lennart-Tampico schreef:De Shimanopedalen bevallen mij ook maar matig.
Je kunt niet zomaar alle padalen van één merk negeren als er een paar niet goed zijn. Ik heb de veelgebruikte PDM-624 (of daaromtrent) en heb ze veel gebruikt en er nooit iets aan hoeven doen. Geen tik te bekennen.
Leon