Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vraag: De ideale Confectiefiets - Forum Wereldfietser

Vraag: De ideale Confectiefiets

Een op maar gebouwde fiets is natuurlijk leuk, maar prijzig.
Wie kan me vertellen wat de meest geschikte confectiefiets is om een reis mee te ondernemen?

deze ken ik, maar wat is er nog meer ???
-Giant expedition
-Koga World Traveler

Groet Jelmer

Het is handig om te weten wat je precies met die fiets wil doen.

Andere merken waar je zeker eens naar moet kijken zijn Santos en Snel.
Hoi Jelmer,
Wat voor een fiets een goede keus voor jou zou zijn hangt er nogal vanaf.
Wat voor reis wil je nu of in de toekomst met de fiets maken?
Hoe vaak of hoe lang wil je gaan?
Ga je al dan niet naar onherbergzame gebieden en landen?
Ga je je fiets in het vleigtuig vervoeren? Het gewicht kan dan een rol spelen.
Fiets je alleen over goed verharde wegen of ook onverhard of zelfs een ATB-trektocht?
Wat voor uitrusting neem je mee: alleen hotelspulletjes tot en met een volledige zware bepakking?
Wat weeg je zelf? Naarmate het totaalgewicht verder boven 100 kilo komt krijg je met nuttige adviezen over sterke achterwielen en sterke frames te maken.
Wil je de fiets ook voor andewre doeleinden gebruiken. Als je de fiets ook thuis wilt gebruiken met gewone (schone :D ) kleren aan dan zijn spatborden wel fijn bijvoorbeeld.
Heb je zelf nog eigenwijze wensen?
Nog eentje: waar woon je? Lijkt irrelevant, maar als toevallig een erg goede fietsenmaker in de buurt woont is dat een groot pluspunt.
Groetjes,
Leon

Bedankt voor de aandacht!

De aanvulling:
Een reis door europa, niet te veel klimmen, wel veel kilometers.
De fiets moet dus snel zijn, maar ook met volle bepakking uit de voeten kunnen(ikzelf weeg 80kg). Meest verharde wegen op een enkele gravel weg na.

Mijn eigenwijze eis: 28", een racestuur en een brooks zadel.
Leeftijd van het frame is niet zo'n bezwaar. Maar wat is goed en goedkoop.

Groet, Jelmer

29 en 30 januari 2005: http://www.fietsvakantiebeurs.info

Gerd

Bekijk dan eens de Santos Travelmaster, Snel Safari en Koga Globetraveller.

Alle technische info is beschikbaar op het net.

Jelmer schreef: racestuur
Dat racestuur beperkt je in de keuze. Je kunt namelijk niet zomaar race-rem-schakelgrepen gebruiken voor elke willekeurige derailleur - heel lang verhaal of kabels die langzaam en snel gaan en zo ....
Je kunt een confectiefiets laten ombouwen met passende raceshifters, zo die er (nog) zijn - weet ik niet. Je kunt dat ook zelf doen, als je de shifters kunt vinden.
Je kunt ook andere commandeurs gebruiken zoals frictiecommandeurs of buiscommandeurs met al dan niet frictie - maar deze dingen moet je dan ergens zien te krijgen. Of je koopt een fiets die compleet heeft. Zie bv. http://www.sneltweewielers.nl/producten ... safari.php. Maar je krijgt dan wel een wielrengroep op de trekkingfiets, en je hebt buiscommandeurs. Goedkoop wordt het er niet van, maar als je op andere plaatsen dezelfde verzameling onderdelen bij elkaar weet te krijgen betaal je niet minder a.j.b.w.i.b.
Nog zin? :cry: :wink:
Leon

Een Giant Expedition met 28" wielen heb ik nog wel voor je maar die heeft geen racestuur.
Misschien dat Marten hier z'n licht over kan laten schijnen, dat is een liefhebber van racesturen op vakantiefietsen.
Of misschien kun je een gebruikte Van Herwerden op de kop tikken.

Gaele
Mist nog in het lijstje van goede kant-en-klaar fietsen: Fahrradmanufaktur. Heb zelf de 26" versie, 28" kan ook. Zelf wat schoonheidsfoutjes in de afwerking ondervonden, maar frame en onderdelen perfect...

Tja, alleen dat racestuur hé. Dat zit er niet op. Wat dat betreft kan je misschien beter eens je licht opsteken bij het britse Dawes (http://www.dawescycles.com/) . Die hebben nog wel standaardmodelletjes mét racestuur, bijvoorbeeld de touring>super galaxy.

Dat brooks zadel zal bij standaard afgewerkte fietsen wschl. sowieso een extra aanschaf worden.

Groetjes,

Astrid

Of je koopt ergens een2e hands hybride. Bijv een Gazelle Medeo van 1999 ofzo. Toen had Gazelle nog mooie stalen frames. Zo'n fiets is makkelijk om te bouwen tot vakantiefiets met racestuur.

Hoi,
Nu we toch afdwalen (?) naar tweedehands fietsen, komen we als altijd natuurlijk weer bij de bekende opmerking: het belangrijkste is dat je er lekker op zit, dat de maten van de fiets een beetje of een beetje meer bij je passen, hoe duur die fiets ook was en hoe aantrekkelijk de aanbieding ook.
Leon

Die voorliefde voor racebochten en Brooks zadels deel ik met je, maar niet je voorkeur voor 28 inch (al werkt het voor wat je lijkt te willen doen prima). Wat je beschrijft is de klassieke randonneur, en die wordt nog steeds door enkele Nederlandse bouwers gemaakt (Vittorio, Snel, Avaghon, maar nu ook Santos in wat ketterse varianten). Daar horen cantilever remmen bij (of v brakes met heel speciale Dia Compe grepen, of, voor nog meer geld, Magura HS66 remmen), en cross commandeurs. De markt voor zulke fietsen hier in Nederland is echter niet heel groot meer, zodat de prijzen vaak aan de hoge kant zijn. De Dawes (Super) Galaxy is inderdaad een klassieke Engelse uitvoering, die sinds Dawes weer uit Nederlandse handen is geraakt helaas niet meer zo makkelijk in ons land te koop is. De Thorn Club Tour is een iets modernere versie die je voor iets boven de 1000 euro zonder probleem via het Internet of over de telefoon in Engeland kunt bestellen, en die dan hier bezorgd wordt (Thorn is de bekendste Engelse bouwer van vakantiefietsen, en heeft een onberispelijke reputatie - ik spreek uit zeer tevreden eigen ervaring): www.sjscycles.com Wil je misschien toch hetzelfde maar dan met 26 inch wielen, dan heb je voor hetzelfde geld hun Sherpa, inclusief racebocht etc.
Je kunt ook een bestaande fiets als de Giant ombouwen voor gebruik met een racebocht, maar dat loopt toch al snel op. Zie http://www.m-gineering.nl/techdex.htm voor een overzicht van wat je tegenkomt, en zijn prijslijst voor een overzicht van de prijzen van de desbetreffende onderdelen (stuur, remgrepen - gewoon voor cantilevers of Dia Compe 287 V voor V brakes - en crosscommandeurs). Tel daar nog eens 50 euro bij op voor bijvoorbeeld een Brooks Champion Flyer (de geveerde B 17).
Veel plezier,
Wim

ik heb ooit, 6 jaar geleden, op een fietsverkoopdag van cycletours een gazelle medeo gekocht met een stalen frame, daar was één vakantie mee gefietst: 875 gulden.
Van de fiets is nu alleen het frame en vork nog orgineel, maar het was wel een perfecte basisfiets om op verder te gaan knutselen. Nu weg dat ding nog 15 kilo, maar ik heb er al heel wat fietsvakanties door de bergen mee achter de rug.
Nu kom ik op het moment dat ik waarschijnlijk een ander frame ga kopen, bij slingerland in haastrecht ofzo, maar tot nu toe heeft de medeo me nog nooit in de steek gelaten. Ik ben alleen bang dat de nieuwere modellen meer stadfiets zijn geworden ipv vakantiefiets.

suc6 met je koop!!

Iedereen die merken en frames hebben genoemd, bedankt.
En iedereen die me heeft gewezen op moeilijkheden wat betreft racestuur; Dat was niet nodig geweest. De technische kennis is aanwezig :lol:

Jelmer

Mijn eigenwijze eis: 28", een racestuur en een brooks zadel.
WAUW. Ik ben niet de enige die er zo over denkt.