Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft de oplossing? Vallende ketting op film vastgelegd! - Forum Wereldfietser

Wie heeft de oplossing? Vallende ketting op film vastgelegd!

Goedemorgen,

Mijn naam is Alan en ben sinds april in het bezit van een E-bike. Ja, een E-bike. Een E-bike met 9-versnelling, derailleur.

De reden waarom ik een bericht op dit forum plaats is niet om over een E-bike te praten maar om meer informatie te weten te komen over de techniek van de 'fiets'. Waarom? Nou, ik heb te maken met een 'vallende' ketting bij het opschakelen, erg vervelend en ik weet niet waar het probleem zit. Mijn gerenommeerde fietsenmaker/winkel ook nog niet. Aan dit bericht is een filmpje gekoppeld die het probleem inzichtelijk maakt. Mochten er nog meer vragen zijn, laat het me weten.

Informatie fiets origineel:
- Cannondale Mavaro uit april 2013
- 1 blad voor
- 9-speed Shimano Deore
Nadat ik problemen kreeg is in eerste instantie de ketting vervangen na 2500km. Deze was niet versleten, maar het zou dan uitgesloten kunnen worden. Na ongeveer 1000km begon het geëtter weer. Vervolgens is de derailleur vervangen (door de winkel waar ik de fiets heb gekocht) door een Shimano derailleur met een kettingspanner lock die je aan en uit kan zetten.

Informatie fiets, huidige situatie:
- Nieuwe shimano ketting (weet niet welk type)
- Shimano 10-speed derailleur, volgens mij de XT RD-M786 (met lock functie)
- Nu ca 3600 km gereden met de fiets

Het filmpje is hier te bekijken: http://youtu.be/AfJ-PU-xM1U

Goed om te weten:
- Normaliter schakel ik niet op deze manier (grof, snel, onnodig). Dit heb ik gedaan om de situatie na te bootsen voor het filmpje.
- De nieuwe derailleur is 1 dag voor het maken van het filmpje geplaatst
- Zonder de aandrijving loopt de ketting er ook af!

Wie weet waar het misgaat? En wat ik eraan kan doen?
- Kan een 9 of een 10-speed wel?
- Is de afstelling wel goed (er is al meerdere keren door een goede fietsenmaker naar gekeken)
- Kan het voorblad ook invloed hebben. Dit is als enige onderdeel nog niet vervangen.
- Bestaand kettinggeleiders? Waar kan ik deze halen?
- ...

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Alan
derailleur afstellen ( :shock: )

Ik kijk al uit naar de 3-delige documentaire over de queeste met de oplossing!!! :D
Waarom zou je je achterderailleur stellen als de ketting er van voor afloopt waar geen derailleur zit???
Of lees ik iets niet goed?

Misschien staat je voorblad niet helemaal in het midden van de cassette. Waardoor hij de schuin komt te liggen bij een versnelling. En hierdoor door het minste of geringste eraf stuitert?
Die ketting krijgt een flinke zwieper bij het schakelen. Ga maar eens bij de kettinggeleidingsaccesoires voor 1x9 MTB's kijken, zou ik zeggen.

.tsooJ
Alien schreef:Die ketting krijgt een flinke zwieper bij het schakelen. Ga maar eens bij de kettinggeleidingsaccesoires voor 1x9 MTB's kijken, zou ik zeggen.

.tsooJ
inderdaad: http://www.paulcomp.com/chainkeeper.html

Is je voorblad normaal gesproken onderdeel van een triple/double? of heb je echt een singlespeed voorblad. De tandjes van een singlespeed voorblad zijn wat hoger en in ieder geval regelmatig van vorm.
Kijk op de achterkant van jouw derailleur: zie je twee schroefjes.
Bij een staat H en bij de ander staat L.
Zet jouw derailleur zo dat de ketting op een van de middelste tandwielen ligt,
Draai dan het schroefje waar H bij staat een slag met de klok mee.
Daarmee verhinder je dat de derailleur te ver naar buiten gaat.
Er is nix ergs aan de hand.
http://www.wielersportinfo.nl/derailleurafstellen.htm
Succes,
Niko
AB schreef:
Alien schreef:Die ketting krijgt een flinke zwieper bij het schakelen. Ga maar eens bij de kettinggeleidingsaccesoires voor 1x9 MTB's kijken, zou ik zeggen.

.tsooJ
inderdaad: http://www.paulcomp.com/chainkeeper.html

Is je voorblad normaal gesproken onderdeel van een triple/double? of heb je echt een singlespeed voorblad. De tandjes van een singlespeed voorblad zijn wat hoger en in ieder geval regelmatig van vorm.
Mijn voorblad is als ik de term goed begrijp een singlespeed voorblad. Af-fabriek zit hier 1 voorblad. De kettinggeleiders vind ik wel een goede oplossing, heb dan zekerheid dat de ketting er niet afvliegt. Normaliter zit er ook een half open beschermkast over. Deze heb ik eraf gehaald omdat ik dan de ketting er makkelijker op het voorblad kan plaatsen. Ik hoop dat de geleider past. Ik ga het in ieder geval aan de winkel doorgeven die naar het probleem kijkt. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties, daar kan ik wat mee!
Oh nu snap ik het, maar het is niet heel raar dat een ketting van een singlespeed tandwiel afvalt als je hem middels achterderailleur met schuine kettinglijnenen gaat belasten, toch?
nikopaul schreef:Kijk op de achterkant van jouw derailleur: zie je twee schroefjes.
Bij een staat H en bij de ander staat L.
Zet jouw derailleur zo dat de ketting op een van de middelste tandwielen ligt,
Draai dan het schroefje waar H bij staat een slag met de klok mee.
Daarmee verhinder je dat de derailleur te ver naar buiten gaat.
Er is nix ergs aan de hand.
http://www.wielersportinfo.nl/derailleurafstellen.htm
Succes,
Niko
Dank je. Ik ga er van de week mee aan de slag!
AlanC schreef:Dank je. Ik ga er van de week mee aan de slag!
Geen garantie?

Op welk moment in het filmpje kun je overigens zien dat de ketting er af loopt? Het voorblad is immers meestentijds aan het zicht ontrokken.
Leon
Leon schreef:
AlanC schreef:Dank je. Ik ga er van de week mee aan de slag!
Geen garantie?

Op welk moment in het filmpje kun je overigens zien dat de ketting er af loopt? Het voorblad is immers meestentijds aan het zicht ontrokken.
Leon
Uiteraard wel garantie. Ik ga de winkel vertellen wat ik te weten ben gekomen. Zij kunnen natuurlijk de derailleur zonder enige moeite afstellen. Maar zij zijn ook zoekende omdat dit toch niet al te vaak voorkomt. Van Cannondale heb ik overigens niets gehoord....de lijnen zijn erg lang...

De ketting loopt eraf net na het moment dat de ketting een zwiep maakt... Hij zwiept hem over het voorblad en komt aan de rechterzijde van het blad terecht.
Matthie9001 schreef:Oh nu snap ik het, maar het is niet heel raar dat een ketting van een singlespeed tandwiel afvalt als je hem middels achterderailleur met schuine kettinglijnenen gaat belasten, toch?
Goed punt, dat is eigenlijk ook mijn vraag, kan het eigenlijk wel? Zoiets testen de fabrikanten toch wel, of is dat een te simpele gedachte? Dit is mijn eerste fiets met derailleur en verdiep me er nu pas echt in, vanwege mijn probleem.

Ik zie voldoende fietsen in de winkel met deze configuratie. Aan de andere kant heb je altijd schuine kettinglijnen, ook bij drie bladen voor. Maar wel minder schuine kettinglijnen (mits je goed schakelt).
Volgens mij beodelt Mattie9001 dat een singlespeedvoorblad misschien eerder de ketting er af laat lopen dan een voorblad dat wél voor schuine kettinglijnen gemaakt is zoals een blad van een triple. Bij een triple heb je daarbij uiteraard altijd de kooi van de voorderailleur die de ketting in bedwang houdt.
Leon
Leon schreef:Volgens mij beodelt Mattie9001 dat een singlespeedvoorblad misschien eerder de ketting er af laat lopen dan een voorblad dat wél voor schuine kettinglijnen gemaakt is zoals een blad van een triple. Bij een triple heb je daarbij uiteraard altijd de kooi van de voorderailleur die de ketting in bedwang houdt.
Leon
Waarom zou de ketting er bij een singlespeedvoorblad eerder aflopen? Ik heb er geen verstand van, maar ik ging er eigenlijk van uit dat een ketting beter op een tandblad blijft zitten zonder tierlantijnen dan een blad met met zo nu en dan verjongde en verkleinde tandjes.

Ik zou denk ik het voorblad vervangen, je bent van 9sp naar 10sp gegaan, wel je achterderailleur vervangen (en ook je ketting), maar niet je voorblad. Weet je zeker dat je geen compatibileitsprobleem hebt (9sp voorblad met 10sp ketting)? Waarom uberhaupt geswitched naar 10sp? Had je fietsenmaker geen 9sp meer liggen ofzo?
AB schreef:
Leon schreef:Volgens mij beodelt Mattie9001 dat een singlespeedvoorblad misschien eerder de ketting er af laat lopen dan een voorblad dat wél voor schuine kettinglijnen gemaakt is zoals een blad van een triple. Bij een triple heb je daarbij uiteraard altijd de kooi van de voorderailleur die de ketting in bedwang houdt.
Leon
Waarom zou de ketting er bij een singlespeedvoorblad eerder aflopen? Ik heb er geen verstand van, maar ik ging er eigenlijk van uit dat een ketting beter op een tandblad blijft zitten zonder tierlantijnen dan een blad met met zo nu en dan verjongde en verkleinde tandjes.

Ik zou denk ik het voorblad vervangen, je bent van 9sp naar 10sp gegaan, wel je achterderailleur vervangen (en ook je ketting), maar niet je voorblad. Weet je zeker dat je geen compatibileitsprobleem hebt (9sp voorblad met 10sp ketting)? Waarom uberhaupt geswitched naar 10sp? Had je fietsenmaker geen 9sp meer liggen ofzo?

Ik zou niet weten of er compatibiliteitsproblemen zijn. Daarvoor ken ik de techniek nog niet zo goed. Ik weet wel dat de fiets af-fabriek problemen gaf en daar zoeken we nu een oplossing voor.

De fietsenmaker dacht dat een derailleur met een lock (deze wordt door MTB'ers die dowhillen gebruikt) het probleem zou oplossen. Deze derailleur heeft was alleen in combinatie met een 10-speed te gebruiken, vandaar heeft de fietsenmaker deze omgewisseld. Volgens mij zou het goed gaan als de laatste twee versnellingen niet zouden bestaan op mijn fiets.
Probeer eens te schakelen terwijl je héél rustig peddelt. Is het probleem dan weg? Aan je filmpje te zien, ligt het puur aan de zijdelingse golfbeweging die door je ketting naar voren slaat.

.tsooJ
AlanC schreef:
AB schreef:
Leon schreef:Volgens mij beodelt Mattie9001 dat een singlespeedvoorblad misschien eerder de ketting er af laat lopen dan een voorblad dat wél voor schuine kettinglijnen gemaakt is zoals een blad van een triple. Bij een triple heb je daarbij uiteraard altijd de kooi van de voorderailleur die de ketting in bedwang houdt.
Leon
Waarom zou de ketting er bij een singlespeedvoorblad eerder aflopen? Ik heb er geen verstand van, maar ik ging er eigenlijk van uit dat een ketting beter op een tandblad blijft zitten zonder tierlantijnen dan een blad met met zo nu en dan verjongde en verkleinde tandjes.

Ik zou denk ik het voorblad vervangen, je bent van 9sp naar 10sp gegaan, wel je achterderailleur vervangen (en ook je ketting), maar niet je voorblad. Weet je zeker dat je geen compatibileitsprobleem hebt (9sp voorblad met 10sp ketting)? Waarom uberhaupt geswitched naar 10sp? Had je fietsenmaker geen 9sp meer liggen ofzo?

Ik zou niet weten of er compatibiliteitsproblemen zijn. Daarvoor ken ik de techniek nog niet zo goed. Ik weet wel dat de fiets af-fabriek problemen gaf en daar zoeken we nu een oplossing voor.

De fietsenmaker dacht dat een derailleur met een lock (deze wordt door MTB'ers die dowhillen gebruikt) het probleem zou oplossen. Deze derailleur heeft was alleen in combinatie met een 10-speed te gebruiken, vandaar heeft de fietsenmaker deze omgewisseld. Volgens mij zou het goed gaan als de laatste twee versnellingen niet zouden bestaan op mijn fiets.
Mooie manier van je fietsenmaker om je een duurder model aan te smeren. Er komt inderdaad een horizontale slinger vanuit de cassette naar het voorblad bij het schakelen naar de laatste versnelling. Met een chainkeeper was je probleem destijds zeker opgelost. 9-Speed voorblad met 10sp ketting/cassette/derailleur, geen flauw idee of dat problemen zou kunnen geven. Heb je al eens geprobeerd je ketting in te korten, heeft ie misschien iets meer spanning?
[/quote]
Mooie manier van je fietsenmaker om je een duurder model aan te smeren. Er komt inderdaad een horizontale slinger vanuit de cassette naar het voorblad bij het schakelen naar de laatste versnelling. Met een chainkeeper was je probleem destijds zeker opgelost. 9-Speed voorblad met 10sp ketting/cassette/derailleur, geen flauw idee of dat problemen zou kunnen geven. Heb je al eens geprobeerd je ketting in te korten, heeft ie misschien iets meer spanning?[/quote]

- De fietsenmaker heeft 0 euro kosten in rekening gebracht tot nu toe (nieuwe ketting, derailleur, cassette). De fiets is daarnaast ook nog in garantieperiode. De fietsenmaker is is zeer oplossingsgericht! Gaat tot nu toe erg gemoedelijk. Of bedoel je na verloop van tijd, als ik de boel moet gaan vervangen?
- De vorige ketting heeft de fietsenmaker ingekort, met twee schakels. Mocht niet baten. ook is de ketting destijds gecontroleerd en was nauwelijks uitgerekt.
AlanC schreef:
Mooie manier van je fietsenmaker om je een duurder model aan te smeren. Er komt inderdaad een horizontale slinger vanuit de cassette naar het voorblad bij het schakelen naar de laatste versnelling. Met een chainkeeper was je probleem destijds zeker opgelost. 9-Speed voorblad met 10sp ketting/cassette/derailleur, geen flauw idee of dat problemen zou kunnen geven. Heb je al eens geprobeerd je ketting in te korten, heeft ie misschien iets meer spanning?[/quote]

- De fietsenmaker heeft 0 euro kosten in rekening gebracht tot nu toe (nieuwe ketting, derailleur, cassette). De fiets is daarnaast ook nog in garantieperiode. De fietsenmaker is is zeer oplossingsgericht! Gaat tot nu toe erg gemoedelijk. Of bedoel je na verloop van tijd, als ik de boel moet gaan vervangen?
- De vorige ketting heeft de fietsenmaker ingekort, met twee schakels. Mocht niet baten. ook is de ketting destijds gecontroleerd en was nauwelijks uitgerekt.[/quote]
Okay, gelukkig maar, erg netjes van hem. Dan kan ie het voorblad ook nog wel even vervangen zou je zeggen als je van 9sp naar 10sp overstapt.... Maar toch, vreemd verhaal dit, je zou zeggen dat je alles al geprobeerd hebt. Je kettinglijn is wel op zijn schuinst bij het schakelen van je één-na-kleinste versnelling naar je kleinste versnelling. Komt de ketting ook tegen je bashguard aan als ie in de kleinste versnelling staat (met het afspringen als gevolg??). Maar waar komt die slinger dan vandaan bij het schakelen?? Geen gebogen tandjes in je cassette? Heb je de montageschakel goed heen en weer geduwd bij het vastmonteren van de ketting zodat ie soepel beweegt en draait?

Eerlijk gezegd weet ik het niet, wat het weer interessant maakt. Ik hoop dat je er uit komt, ben erg benieuwd naar de oorzaak.
AB schreef:
AlanC schreef:
Mooie manier van je fietsenmaker om je een duurder model aan te smeren. Er komt inderdaad een horizontale slinger vanuit de cassette naar het voorblad bij het schakelen naar de laatste versnelling. Met een chainkeeper was je probleem destijds zeker opgelost. 9-Speed voorblad met 10sp ketting/cassette/derailleur, geen flauw idee of dat problemen zou kunnen geven. Heb je al eens geprobeerd je ketting in te korten, heeft ie misschien iets meer spanning?
- De fietsenmaker heeft 0 euro kosten in rekening gebracht tot nu toe (nieuwe ketting, derailleur, cassette). De fiets is daarnaast ook nog in garantieperiode. De fietsenmaker is is zeer oplossingsgericht! Gaat tot nu toe erg gemoedelijk. Of bedoel je na verloop van tijd, als ik de boel moet gaan vervangen?
- De vorige ketting heeft de fietsenmaker ingekort, met twee schakels. Mocht niet baten. ook is de ketting destijds gecontroleerd en was nauwelijks uitgerekt.[/quote]
Okay, gelukkig maar, erg netjes van hem. Dan kan ie het voorblad ook nog wel even vervangen zou je zeggen als je van 9sp naar 10sp overstapt.... Maar toch, vreemd verhaal dit, je zou zeggen dat je alles al geprobeerd hebt. Je kettinglijn is wel op zijn schuinst bij het schakelen van je één-na-kleinste versnelling naar je kleinste versnelling. Komt de ketting ook tegen je bashguard aan als ie in de kleinste versnelling staat (met het afspringen als gevolg??). Maar waar komt die slinger dan vandaan bij het schakelen?? Geen gebogen tandjes in je cassette? Heb je de montageschakel goed heen en weer geduwd bij het vastmonteren van de ketting zodat ie soepel beweegt en draait?

Eerlijk gezegd weet ik het niet, wat het weer interessant maakt. Ik hoop dat je er uit komt, ben erg benieuwd naar de oorzaak.[/quote]

De cassette was nog geen 0,5 uur op de fiets en de ketting vloog eraf. De cassette is nieuw, kijk maar hoe deze glimt :) De fietsenmaker heeft alles gemonteerd. Ik mag aannemen dat hij alles goed gemonteerd heeft. Het voorblad gaat hij ook vervangen denk ik, hij had het erover om een blad te proberen met 'diepere' tanden. De ketting loopt volgens mij niet tegen de bashguard. Ik kijk morgen weer even als ik aan het fietsen ben.

Ik ben ook erg benieuwd, ik houd jullie op de hoogte