aanhanger of...?

hallo iedereen hier,
even een schets van mijn "probleem"
Alweer jaren geleden deed ik fietsvakanties, geen gekke dingen, frankrijk belgie, duitsland enz....

Door omstandigheden vele jaren stilgelegen maar wil nu de draad terug opnemen want ik mis het fietsreizen enorm.....

Ik ben nu wel echt toe aan een nieuwe fiets, echter ben ik ondertussen toch wat kilootjes aangekomen en staat de teller op 110 kg :oops: ik probeer daar verandering in te brengen maar voorlopig sleur ik dat allemaal mee....

met mijn gewicht en bagage denk ik dat menig fietsje het al snel gaat begeven, ook al zou ik lichte spullen aankopen....

de fiets van mijn keuze is de koga randonneur, een degelijk fietske voor mij , echter met een hoop bagage vrees ik er wat voor vandaar , zou een aanhanger hier een oplossing zijn , of kan een stalen randonneur zoveel gewicht aan?

ik ga en zal wel in europa blijven , meestal goed berijdbare wegen , op wat zanderige bospaadjes na dan (spanje, portugal....)

wat denken jullie of wat zouden jullie nu doen, toch alles op de fiets laden of toch maar opteren voor een aanhangertje?
Met mijn dikke 100 kg aan lichaamsgewicht fiets ik altijd zonder karretje, met alles (kampeerspullen en niet eens zo lichtgewicht) op een stuurtasje na naast en op de bagagedrager. Mijn Koga Roadrunner van 11 jaar oud (met een zwaarder achterwiel) hoor ik er niet over klagen.
Bovendien, na een week fietsen is er bij mij altijd weer een kilo of vier af.

Ik ken iemand die met 120 kg lichaamsgewicht naar Jeruzalem ging fietsen op een VSF T400. Na een maand herkenden zijn kinderen hem niet meer terug van de foto's die hij opstuurde en zaten zijn broeken te wijd. Geen pech gehad, en tot halverwege ook nog kampeerspullen bij zich.

Het lijkt me dus geen probleem om alleen op je fietskarretje te gaan.
bedankt, waarschijnlijk maak ik me dus zorgen om niks....
een karretje is zo lastig he, (dat denk ik dan)
dan maar alles op de fiets.....
en ja , als ik destijds fietste verloor ik ook wel redelijk wat gewicht, alhoewel ik hopen eten verorberde......
Als je fiets in orde is (goede wielen) dan maak je je inderdaad zorgen om niks ;) Ik zit ook rond jouw gewicht en ik heb mijn bagage ook gewoon op mijn fiets. Tot nu toe geen problemen mee en ik doe echt niet heel voorzichtig, integendeel :D
het is de randonneur van koga die ik ga aankopen, volgens ik lees en hoor zijn dat toch degelijke wielen (tegenspreken mag hoor want ken er niks van....)
ook ik ben net boven de 100 kg. na problemen met mijn Giant Expedition AT met rohloff naaf sprongen de spaken me om de oren.
heb nu een Santos met extra sterk achterwiel extra spaken mijn probleem is opgelost.

heb dit jaar 3000 km. gefietst zonder problemen.
Klaas
Of een achterwiel het lang volhoudt hangt even veel af van de vraag of het wiel goed gebouwd is dan van de onderdelen, al is het met baggeronderdelen slecht wielen bouwen en lukt het met onderdelen die niet bij elkaar passen ook niet.

Het vaakst voorkomende probleem met gebleken slechte wielen is dat de spaakspanning bij het bouwen al te laag was en/of dat de spaakspanning door een slechte bouwwijze in de eerste paarduizend km zo dramatisch daalt dat de spaken je om de oren vliegen.

Voor mij was het een eye-opener toen ik voor het eerst bij een echte fietspecialist aan de spaken van een goede fiets voelde: dat is strak!

Leon
oei das minder, dacht altijd dat Giant ook degelijke fietsen maakte, dat was vroeger toch zo toen ik nog fietste.....

zo een santos spreekt me ook wel aan , ik lees er veel goeds over, helaas kan je die hier niet vinden , ken geen enkele dealer ervan, koga staat hier in elke winkel bijna en das wel handig natuurlijk....

bij as adventure kan je die kopen zo een santos , maar op info moet je daar al niet rekenen, en wat als er iets mis mee is, toen ik een maand geleden as nog eens bezocht waren de "verkopers" een paar jongeren die daar rondhingen....nee geeft me geen vertrouwen en verder kan je bij mijn weten hier geen santos kopen.....


Leon:goh , ik zal wel moeten hopen dat de wielen goed en degelijk gespaakt zijn want ik zou niet weten wat "strak" juist is....naar ik lees heeft de randonneur toch een extra sterk achterwiel met meer spaken.....voor mij is het allemaal een gok , en hier zoveel mogelijk info verzamelen das al wat ik kan doen he
johnny-vs schreef:zo een santos spreekt me ook wel aan , ik lees er veel goeds over, helaas kan je die hier niet vinden , ken geen enkele dealer ervan, koga staat hier in elke winkel bijna en das wel handig natuurlijk....
Waar is "hier"?

Ik ben blij om te lezen dat er mensen zijn die nergens last van hebben, maar met 110 kilo eigen gewicht is het verstandig om een goed achterwiel in je fiets te hebben. Een goed achterwiel is ook goedkoper dan een karretje. Erger: met een karretje komt ook een flink deel van het gewicht alsnog op het achterwiel want het wiel van een karretje zit meestal achteraan en een karretje zelf weegt ook.
Leon
met "hier" bedoel ik Wuustwezel, provincie antwerpen .....veel fietsenwinkels hier maar geen santos , veel verschillende merken waar ik nog nooit van gehoord heb op uitzondering dan van koga
omdat het achterwiel zo belangrijk is.....is het achterwiel van de koga randonneur een degelijk wiel volgens jullie?
of kan ik beter ook daar een ander wiel voor zoeken?
johnny-vs schreef:met "hier" bedoel ik Wuustwezel, provincie antwerpen .....veel fietsenwinkels hier maar geen santos , veel verschillende merken waar ik nog nooit van gehoord heb op uitzondering dan van koga
Santos is zeker niet het enige goede merk en het zijn over het algemeen ook niet de (bij het 'gewone' publiek) bekendste merken die de beste prijs-kwaliteit bieden. M.a.w. over welke andere merken hebben we het?

En als we het hebben over een uitgave van makkelijk 2000 euro, waarom dan niet wat verder kijken. Zo zijn er in Antwerpen (toch niet zo heel ver) wel wat fietswinkels die andere goede merken aanbieden. (Zoals iBike waar ze VSF verkopen.) Of waarom niet eens over de grens kijken?

(Zelf ben ik mijn tweedehands-Santos in Amsterdam gaan halen, en ik ben zelf van Antwerpen.)

Renaat
johnny-vs schreef:omdat het achterwiel zo belangrijk is.....is het achterwiel van de koga randonneur een degelijk wiel volgens jullie?
of kan ik beter ook daar een ander wiel voor zoeken?
Je weet niet hoe het gebouwd is.
Maar om een nieuwe fiets te kopen voor een nieuw achterwiel is wel erg radicaal. Een goed achterwiel hoeft niet duur te zijn: http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=258
Dit bedrijf staat op dit forum als erg goed bekend.
Leon
Erger: met een karretje komt ook een flink deel van het gewicht alsnog op het achterwiel want het wiel van een karretje zit meestal achteraan en een karretje zelf weegt ook.
Leon

of je koopt een radical cyclone(2wielen) ipv een bob yak(1wiel) die is zelfdragend en weegt net zoveel als een tassen set! ligt strak achter de fiets merk je met jouw en mijn gewicht haast niets van dat het er achter zit. Zeker als je niet van alsfalt af komt. Op de veluwen schelpen paadjes deed hij het ook prima! Ik heb hem ook en ben er erg blij mee! ja ik heb ook een santos bewust voor gekozen omdat koga tot 140 kilo beladen mag worden incl bereider. Daarnaast hebben ze geen css velgen en met hs33 en met ons gewicht is dat extra fijn omdat je velgen minder hard slijten.
Leon schreef:
johnny-vs schreef:zo een santos spreekt me ook wel aan , ik lees er veel goeds over, helaas kan je die hier niet vinden , ken geen enkele dealer ervan, koga staat hier in elke winkel bijna en das wel handig natuurlijk....
Waar is "hier"?

Ik ben blij om te lezen dat er mensen zijn die nergens last van hebben, maar met 110 kilo eigen gewicht is het verstandig om een goed achterwiel in je fiets te hebben. Een goed achterwiel is ook goedkoper dan een karretje. Erger: met een karretje komt ook een flink deel van het gewicht alsnog op het achterwiel want het wiel van een karretje zit meestal achteraan en een karretje zelf weegt ook.
Leon
leon

niet* met de extrawheel aanhanger of is deze aanhanger een slechte keuze ?

* = is er wél torsie ?

http://www.extrawheel.be/prijzen/index.php
http://www.extrawheel.be/technischeinfo ... index.html

http://www.google.be/search?q=Extrawhee ... 38#imgdii=_
Slaapt schreef:Erger: met een karretje komt ook een flink deel van het gewicht alsnog op het achterwiel want het wiel van een karretje zit meestal achteraan en een karretje zelf weegt ook.
Leon

of je koopt een radical cyclone(2wielen) ipv een bob yak(1wiel) die is zelfdragend en weegt net zoveel als een tassen set! ligt strak achter de fiets merk je met jouw en mijn gewicht haast niets van dat het er achter zit. Zeker als je niet van alsfalt af komt. Op de veluwen schelpen paadjes deed hij het ook prima! Ik heb hem ook en ben er erg blij mee! ja ik heb ook een santos bewust voor gekozen omdat koga tot 140 kilo beladen mag worden incl bereider. Daarnaast hebben ze geen css velgen en met hs33 en met ons gewicht is dat extra fijn omdat je velgen minder hard slijten.

je hebt bewust voor een santos gekozen omdat een koga beladen mag worden tot 140 kg.......bedoel je dat een santos meer gewicht mag hebben dan?
css velgen ken ik niet, ik neem aan dat dat sterkere velgen zijn dan die koga gebruikt?
Voor ik hem ga kopen (al stond mijn keuze al wel vast) ga ik toch nog even bekijken of er geen mogelijkheid is voor zo een santos ipv een koga te nemen dan, ik hoor alleen maar goede dingen over santos....
van die radical cyclone had ik ook al gehoord (gelezen) en desnoods neem ik zo wel een karretje, maar ik hoor van mensen hier dat het best zonder kan qua gewicht , ....ik blijf info verzamelen....
Ik zou met veel gewicht wel voor een aanhanger gaan. In Argentinië had ik met een mountainbike en een BoB met veel bagage geen probleem, terwijl daar eindeloze wasbordpistes overwonnen moeten worden. Ik weeg 80 kg en mijn mtb had simpele Mavic-velgen. Voor de zekerheid kun je een sterker achterwiel nemen.
De heilig-verklaring van Santos kan ik niet plaatsen :?
je hebt bewust voor een santos gekozen omdat een koga beladen mag worden tot 140 kg.......bedoel je dat een santos meer gewicht mag hebben dan?

Nee niet perse maar Santos staat bekend om zijn goede sterke wielen. Inmiddels 3700km verder kan ik dat beamen. mijn wielen worden mishandeld en zijn nog recht! Ik vond de Santos net wat meer af dan Koga. Zoals excenter bottom bracket ipv schuifpadden. En er waren nog wat dingen die mij tegenstonden.

css velgen ken ik niet, ik neem aan dat dat sterkere velgen zijn dan die koga gebruikt?
Nee css is een hele harde carbide laag op je velg, zorgt er voor dat je velg wangen niet opgevreten worden met remmen. En als je wat zwaarder bent moet je ook harder remmen om te stoppen.

Voor ik hem ga kopen (al stond mijn keuze al wel vast) ga ik toch nog even bekijken of er geen mogelijkheid is voor zo een santos ipv een koga te nemen dan, ik hoor alleen maar goede dingen over santos.... Ja klopt koga is ook goed, maar ik denk als je wat hoger in het gewicht zit santos een betere keuze is.

van die radical cyclone had ik ook al gehoord (gelezen) en desnoods neem ik zo wel een karretje, maar ik hoor van mensen hier dat het best zonder kan qua gewicht.
Geen idee moet je zelf uitvinden. maar als je wat zwaarder bent dan zijn je kleren, slaapzak ook groter en zwaarder dan vergissen mensen van 80 kilo zich nog wel eens in. Daarnaast kan je hem huren om te proberen. lijkt mij geen slechte optie. Ik vind het vooral fijn dat ik de radical zo mijn tent kan in rijden en er uit kan leven als een grote weekend tas ipv dat mijn spullen over 4 tassen verdeeld zijn.
Is santos de enige merk die dit avontuur kan volbrenge
Gr kaasmuis