Additionally, paste this code immediately after the opening tag: aanhanger of...? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

aanhanger of...?

fantastisch de reacties weer van Kaasmuis en Joost.
Ik geef gewoon inhoudelijk antwoord wat mijn bedenkingen zijn en er kan blijkbaar niet meer inhoudelijk gereageerd worden als vraagstelling over de verheerlijking van Santos.
Geef eens gewoon een inhoudelijke reactie zeg of zeg niets ipv beetje boe roepen vanaf de zijlijn!
Zuur gedoe bah bah!
Dit is nou precies de reden dat ik haast nooit meer reageer op dit forum en wat ik ook terug hoor van andere mensen!
dit was dus echt mijn laatste reactie.

Dag!
ik apprecieer elke reactie en die neem ik mee in mijn besluit, ik ben ook heel blij dat er zoveel reactie komt, waarvoor dank!
Ik heb vele vragen , dat weet ik , maar omdat ik er een tijd uit ben en helemaal niet meer mee met het fietsgebeuren ben ik op zoek naar info, en waar kan dat nu beter dan hier......
iedereen heeft zijn eigen mening en das maar goed ook , maar ik moet zeggen dat ik hier toch al zeer goede reacties heb gekregen waar ik zeker wat mee ben!

Ik beschik ook niet over een dusdanig kapitaal dat ik zomaar wat ga kopen en als het niet bevalt kopen we wel nieuw....zou graag gelijk wat goeds kopen vandaar dus...

van welk merk ik iets koop maakt me eigenlijk geen moer uit, het moet degelijk zijn en daarvoor ga ik niet voort op de reclame die rond een "product" gemaakt word maar op gebruikservaringen...
trouwens zijn er hier veel vakantiefietsers die de radical cyclone gebruiken?
heb even wat zoekwerk gedaan en moet zeggen lijkt me idd een superhandige kar,
de druk op het achterwiel zal bij deze kar te verwaarlozen zijn denk ik , hoe is de degelijkheid van dat ding , want zag ook dat het fatsoenlijk aan de prijs is....geen probleem als het een meerwaarde geeft en niet voordurend wat aan hapert , daar zit ik dan ook weer niet op te wachten...
Wij hebben de door Challenge (de ligfietsenfabrikant) voor Bever gemaakte voorloper van de Cyclone. Die is heel degelijk en ligt geweldig goed, ook in snelle afdalingen met veel bagage. Ik gebruik hem nu niet veel meer, maar we hadden hem om bij onze gezinsvakanties veel bagage te kunen vervoeren. Ik had hem achter onze tandem, omdat je daar niet heel veel bagage op kunt vervoeren, en tandem frames het al gauw zwaar hebben. Een tweewieler is dan ideaal omdat je er heel veel op kunt laden, en de aanhanger weinig krachten uitoefenent op de fiets, en zichzelf ook rechtop houdt.
Maar dat is toch een wat ander gebruik dan in jouw geval. Jij hoeft niet veel bagage mee te nemen, en het lijkt mij dus slimmer inderdaad erg op dat bagagegewicht te letten, en een fiets met een degelijk achterwiel te kopen, en die ook verder degelijk is. Dat achterwiel is het enige waarvan ik verwacht dat het echt snel kapot kan gaan, en dat betekent een goed handgespaakt wiel met 36 spaken, een LX naaf (vermijd de lichtere maar minder sterke xt naven) en een stevige velg zoals de ExalSP19/Sputnik. 26 inch wielen zijn sterker dan 28 inch wielen. Ik zou ook moderne cranks met buitenboord lagers vermijden. Voor de rest zou ik als het budget het toestaat Magura hydraulische velgremmen kiezen om die massa af te remmen, al zijn Shimano v brakes ook goed. Kies brede (50 mm) banden voor meer draagvermogen, afdempen van stoten (spaart je fiets) en meer grip en comfort op slecht wegdek. Tot slot heb je een zadelpen met twee bouten nodig in plaats van de meer gebruikelijke eenbouts zadelpennen.
Tja, en hoe kom je aan zo'n fiets? Ik zou niet in eerste instantie aan Koga denken. Het zijn prima fietsen, maar wat duur en toch vooral voor gemiddeld gebruik. Santos is ook duur, maar heeft prima handgespaakte vakantiewielen, en er is ook verder iets meer gedacht aan degelijkheid. Andere prima en soms wat goedkopere opties zijn de Avaghon Series van Bike4travel, de nieuwe vakantiefietsen van Poppink, en de door m-gineering afgemonteerde Thorn frames zoals de Sherpa. Dan heb je ook een door Marten Gerritsen zelf gebouwde wielset, en een oerdegelijke afmontage zonder fratsen. Verder kun je denken aan Vittorio en Snel. In Belgie is er Vlerick.
Bij al deze fietsen is er een onoverkomelijk probleem. Als je frame degelijk en stijf genoeg is voor je huidige gewicht is het misschien te stug en stijf als je echt flink bent afgevallen, zeker als je ook eens zonder bagage fietst. Maar niet iedereen heeft een hekel aan stijve frames - er zijn grote groepen fietsers voor wie een frame niet stijf genoeg kan zijn. Kies je een lichter frame, dan is het als het van goede kwaliteit is vast nog wel sterk genoeg, maar is het met bagage misschien niet stijf genoeg. Een karretje lost dat probleem inderdaad op, maar kost veel en is van zichzelf ook zwaar.
Veel succes,
Wim
bedankt Wim voor deze uiteenzetting!

prijs is van ondergeschikt belang , kwaliteit primeert....
aangezien je van Antwerpen bent:
alle Santos modellen zijn te bekijken en testen bij Cadans in Leuven (geen aankoopverplichting)
Verder: laat je niet verleiden tot 'het beste merk' te zoeken en die dan te kopen. m.i. zijn Koga en Santos allebei top en allebei geschikt voor wat jij wil. Ik heb heel lang op basis van alles wat ik gelezen had een Santos willen kopen. Geen van de Santossen (zowel 26" als 28", aluminium en staal) zaten mij echt comfortabel. Heb uiteindelijk een Koga worldtraveller gekocht in Amsterdam (Kogo worldtraveller (signature) staat nergens in België in een toonzaal, nadat ik al 5 winkel had gemaild heeft een verkoper had dit voor mij nagevraagd bij de Koga-vertegenwoordiger voor België). De Koga zat onmiddellijk goed voor mij, ik vond het stuurgedrag veel aangenamer dan de Santos. Het stuurgedrag en hoe de fiets jou zit is veel belangrijker dan per sé 1 bepaald merk te willen. Omdat reclame mss niet mag hou ik het ook maar op 'een winkel in Amsterdam', maar daar hebben ze van alle gerenommeerde trekkingfietsen modellen staan, als je een dagje uittrekt kan je dus echt vergelijken. Ik vond het de rit in elk geval waard.
gnorgel schreef: Omdat reclame mss niet mag hou ik het ook maar op 'een winkel in Amsterdam', maar daar hebben ze van alle gerenommeerde trekkingfietsen modellen staan, als je een dagje uittrekt kan je dus echt vergelijken. Ik vond het de rit in elk geval waard.
De Vakantiefietser in de Westerstraat. Bike4Travel in Rotterdam is ook gespecialiseerd in vakantiefietsen en is dichter bij Belgie. Zie ook de advertenties op deze website. :D Niet dat ik er overigens van overtuigd ben dat je een andere fiets nodig hebt dan die Koga Randonneur waar je je oog op hebt laten vallen, maar als je vakantiefietsen wilt vergelijken en uitproberen, zijn dit voor de hand liggende adressen in Nederland. Ik begrijp dat de keuze in Belgie tamelijk beperkt is (Vlerick, La maison du velo?).

Succes met de keuze,

Carl