Additionally, paste this code immediately after the opening tag: soorten aluminium frames - Forum Wereldfietser

soorten aluminium frames

Wie kan mij het verschil uitleggen tussen double butted 7005 en triple butted 6061 aluminium.
Ik weet dat de cijfers staan voor verschillende legeringen, maar wat zijn dan precies de verschillen. Wat betekent butted. :?:

Zie het volgende document op de site van Easton aluminium, een van de meest gerenommeerde fabrikanten van alu buizen.
http://eastonbike.com/downloadable_file ... Alloys.pdf
Of je dit moet weten om een vakantiefiets uit te zoeken weet ik niet, maar je vroeg erom.

Double butted wil zeggen dat de inwendige diameter van de buis (soms ook de uitwendige) verschilt: de buis heeft een dikkere wanddikte waar het het meest nodig is (bij de uiteinden) dan in het midden van de buis. De buis is daardoor lichter bij gelijke sterkte, en bij stalen buizen ook iets comfortabeler (alu buizen worden normaal in zulke grote diameters gebruikt dat ze niet meegeven).
Overigens kan een goede framebouwer ook met buizen van gelijke wanddikte een prima vakantiefiets bouwen (zie de stalen Vittorio's). Zelf zou ik in elk geval altijd de voorkeur geven aan staal.
Veel fietsplezier,
Wim

Bedankt voor de link.
Als ik dit goed lees, is een 7005 frame beter dan een 6061. Toch?
Waarom zou je liever voor staal kiezen. Stijfheid? Wat zijn de voordelen van staal t.o.v. aluminium. Staal is toch ook zwaarder.

aluminium is stijver dan staal.

nee, staal hoeft niet zwaarder te zijn. Staal is tegenwoordig vooral voor materiaalfreaks, het fiets ook soepeler en je kan wat met het frame knoeien (mocht je dat nodig vinden). (goed) staal is wel duurder en hoeft niet perse langer mee te gaan.
Het verhaal dat ze in derde wereldlanden geen aluminium kunnen lassen is achterhaald, tegenwoordig staat in elke garage wel een alu lasaparaat.

aart schreef:aluminium is stijver dan staal. <> Staal is tegenwoordig vooral voor materiaalfreaks, <> tegenwoordig staat in elke garage wel een alu lasaparaat.
Hoi Vlep,
Dit is een ideaal stukje om een hoop misverstanden de wereld in te helpen.... :cry:
Lees deze discussie ook: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ight=staal
Leon (materiaalfreak :roll: )

Ik zou me geen zorgen maken tussen de verschillende soorten aluminium.(6061 of 7005) De ene legering kan iets sterker zijn, maar dit is meestal moeilijker lasbaar (voor de fabrikant). Gevolg: de lassen zijn dan weer iets zwakker.

Het uiteindelijke resultaat is dat de twee aluminium fietsen net zo sterk zijn. Kijk naar de prijs van het frame. Een duurder alu frame heeft meestal ook warmtebehandelingen e.d. gehad. Dit telt zwaarder mee dan het nummer.

Groeten,

Marco

Mijn voorkeur voor stalen fietsen komt voort uit het comfort: ik vind ze lekkerder rijden (en geloof me, ik heb ze allebei). Het soortelijk gewicht van aluminium is ongeveer een derde van dat van staal, maar alu is ook veel minder sterk. Om aluminium met succes te gebruiken moet je er dus weer veel meer materiaal van gebruiken, zodat de verschillen uiteindelijk niet zo groot zijn. Wat wel uitmaakt is dat aluminium niet goed tegen buigen kan, en staal wel (veren worden van staal gemaakt, en niet van aluminium). Het gevolg is dat je bij aluminium het extra materiaal bij voorkeur gebruikt om de buisdiameter te vergroten, want dat is de meest effectieve manier om de stijfheid te vergroten. Het gevolg is dat de meeste alu frames veel stijver zijn, maar in principe even sterk als staal. Stijfheid is een gewenste eigenschap voor racefietsen, maar bij vakantiefietsen geldt dat veel minder. Een beetje oversized stalen frame is stijf genoeg om te voorkomen dat het met bagage gaat zwabberen (oude frames met gewone buisdiameters waren dat niet). Maar zo'n stalen frame dempt de trillingen en oneffenheden net wat beter dan een spijkerhard alu frame. Die stijfheid komt dus niet uit het materiaal, maar uit de vorm waarin het (moet) worden toegepast. De sterkte daarentegen heeft met het materiaal te maken.
In principe loop je met alu ook wat meer risico van catastrophale en plotselinge breuk door metaalmoeheid (staal gaat langzamer kapot). In de praktijk valt dat met een goed en niet al te extreem licht frame wel mee. Wel zie je dat de meeste bouwers dan toch wel een stalen voorvork gebruiken.
Heb je hier wat aan?
Wim