Additionally, paste this code immediately after the opening tag: carbon ja of nee - Forum Wereldfietser

carbon ja of nee

Beste allen,

Op dit moment heb ik een aluminium racefiets die ik met name gebruik voor woon-werk ritjes. Ook neem ik deze (goedkopere) fiets altijd mee tijdens de zomervakantie en ben ik er afgelopen jaar voor het eerst mee op fietsvakantie gegaan. Ik heb toen een tubus fly achterdrager gemonteerd met zijtassen en een stuurtas. Ik had slechts een beperkte hoeveelheid bagage bij me omdat ik sliep in hotels, B&B etc..

Ik zit ik er aan te denken om via mijn werk een nieuwe fiets aan te schaffen. Nu twijfel ik alleen om over te stappen naar carbon.

Nu vraag ik me alleen af of dat dit verstandig is met het oog op een nieuwe fietsvakantie waarbij ik dan waarschijnlijk wel meer bagage mee ga nemen (nog steeds minimaal) in de vorm van een tent, matje en kookspullen.

Nu mijn vraag: Is het slim om over te stappen op carbon met de bovengenoemde fietsvakantie in gedachten? Of zijn er noemenswaardige nadelen aan carbon?

Hoor graag wat jullie er van denken of uit ervaring weten.
lunitic schreef:Is het slim om over te stappen op carbon met de bovengenoemde fietsvakantie in gedachten?
Nee, dat is niet slim.
lunitic schreef:Of zijn er noemenswaardige nadelen aan carbon?
Ja, heel veel.

Carbon is beresterk maar er is zo weinig van gebruikt in een racefiets dat het frame alsnog zeer kwetsbaar is. Het is heel sterk als frame maar de achtervork is totaal niet ontworpen om iets te dragen. De achtervork is gewoon een fragiel ding. Er zitten niet niets nooit oogjes voor een drager op een carbon racefiets (op alu racers ook zelden). De fabrikant geeft hier mee in feite al aan dat het niet bedoeling is een drager te monteren.
Voor een racefietsachtige fiets voor vakantiegebruik kun je beter denken aan iets als een Thorn Audax of zelfs een nog wat zwaardere Thorn Club Tour. Je wilt een wat stijver en degelijker frame, en ruimte voor bredere banden. Kijk ook eens naar een Surly Cross Check. Lees ook dit: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
Ik geloof dat de verhouding van de regulieren forum leden op deze vraag ongeveel 99 nee en 1 ja zal zijn. of dat terecht is laat ik in het midden. Maar met 2 tassen aan een tubus fly en een stuurtas zullen redelijk wat leden prima kunnen kamperen. Ik izit in bij die leden. Is deze fiets houden voor de vakantie en een fijne woonwerkfiets kopen een optie.

mijn woon werk 20 km enkele reis gaan op het ogenblik of op een surly crosscheck of op een bike friday. biede doet het ook als vakantie fiets
Als je je fiets wilt meenemen in bussen, vliegtuigen en treinen kun je m.i. het beste voor staal gaan. Het komt namelijk nogal eens voor dat je fiets daarbij een deuk oploopt. Carbon kan daar erg slecht tegen, aluminium ook vrij slecht. Staal vloeit makkelijker en kan sterk blijven na een vervorming. Staal is wel iets zwaarder, maar aangezien je frame maar een klein onderdeel vormt van het totale gewicht van een fiets, is dat verschil te overzien.
Carbon zou ik ook niet zien zitten als vakantiefiets (zelfs al blijft de bagage beperkt), maar heb je al eens aan titanium gedacht ? Misschien heeft bijvoorbeeld een VN Amazon de flexibiliteit in opbouw om zowel voor woonwerkverkeer als voor vakantiedoeleinden (behalve pakezeltoestanden pur sang) te kunnen dienen.

Zie ook topic Amazon ervaringen
liz schreef:Staal is wel iets zwaarder, maar aangezien je frame maar een klein onderdeel vormt van het totale gewicht van een fiets, is dat verschil te overzien.
Een heel voorzichtig mee doen-carbon-frame: 1 kilootje?
Een heel degelijk aluminiumframe van een reisfietsenmerk: tegen de 2 kilo.
Een degelijk stalen frame, flinke maat, idem, 2,5 kilo.
Alles zonder vork.

Een deuk zul je in carbon niet gauw krtijgen, dan is er een gat.

Leon
Een vriend van me in onze "wielerpleg". Heeft vorig jaar een specialised carbon fiets gekocht omdat zijn vorige alumium fiets door zijn broer werd overgenomen. Na een jaar fietsen heeft hij geen verschil kunnen merken behalve dat hij meer schrik heeft om beschadigingen op te lopen.
Recent reed hij mee in een retro koers op een geleende stalen fiets en reed er de snelste rondetijd mee. Om maar te zeggen dat het frame echt het verschil niet gaat maken, en gewicht is al helemaal niet erg belangrijk in het vlakke NL.

Als er geen echte voordelen zijn en toch wel een aantal nadelen waarover je eens moet nadenken, waarom zou je dan carbon kopen?
Lichte fietsen (Carbon) hebben vooral veel zin tijdens versnellingen en tijdens beklimmingen. Met mijn carbon racefiets ben ik significant sneller bij het uitkomen van bochten en de daarbij behorende versnelling dan mijn alu racefiets. Voor vlakke ritten is het verschil moeilijk waarneembaar. En dat is ook wel logisch. Eenmaal een massa op snelheid kost zijn er relatief weinig verschillen in inspanning om die snelheid vast te houden (ervan uitgaande dat de andere elementen als banden, outfit, etc. het zelfde zijn).
http://roadcyclinguk.com/riding/riding- ... ecord.html
Race around the world, RAAM, Tour Divide, allemaal scheuren ze op carbon (frame/wielen). Niks mis mee als je licht bepakt en snel wilt rondreizen..... gewoon een kwestie van tubus en ortlieb vermijden en je pijlen richten op Revelate Design, Alpkit en Porcelain Rocket. Aluminium is ook een mooi materiaal, staal is fijn als je je vakantie wilt combineren met krachttraining.
Wat is eigenijk de reden dat je wilt overstappen op carbon?
Oh... het is niet zo dat ik perse moet/wil overstappen op carbon...

Wel is het zo dat ik over het algemeen carbon frames net iets mooier vind.. maar de functionaliteit gaat bij deze fiets boven de looks. Ik heb tenslotte nog een mooie Isaac carbon racefiets voor de weekendritjes etc...

Ik ben me nu eigenlijk een beetje aan het verdiepen in de mogelijkheden (alu, carbon, titanium) zodat ik de komende periode wat specifieker kan gaan zoeken naar een nieuwe fiets.

Wel is het voor mij duidelijk dat het een "gewone" racefiets wordt. Dit omdat het tot nu toe gewoon goed bevalt.

Maar goed.... carbon wordt dus sterk door jullie afgeraden en daar kan ik me wel in vinden.

Dus dan blijft er over staal, aluminium of titanium.
Carbon fiets zou ik aan durven twijfelen.
Neem zeker GEEN carbonne wielen voor deze onderneming
Titanium vind ik persoonlijk erg mooi en het rijdt echt super en veel duurder is het tegenwoordig niet meer.
Lidje schreef:Carbon fiets zou ik aan durven twijfelen.
Neem zeker GEEN carbonne wielen voor deze onderneming
Een carbon frame kan op zich wel maar dan moet je de bagage echt beperken tot 6-8 kg en die zeker niet niet op de achter drager monteren. Bagage kan als zak aan het frame worden gehangen. Een achterdrager is echt de manier om een scheur te maken in het frame. Een tita frame met een carbon voorvork zou wel eens een goede combi kunnen zijn. Goedkoop wordt zo'n oplossing niet.
bestaan er carbon trekkingfietsen?? ik ken alleen trekkingfietsen met carbon voorvorken.
Ik zou zelf niet zo snel een carbon frame nemen. Carbon voorvork zou ik wel aandurven. Mijn vorige jan janssen had een carbon voorvork, mijn huidige JJ niet. Mijn volgende fiets komt er weer een carbon voorvork.
Ik vind dat je het verschil in gewicht goed kan merken.
peter1980 schreef:Mijn volgende fiets komt er weer een carbon voorvork.
Ik vind dat je het verschil in gewicht goed kan merken.
Als iemand een gewichtsverschil van minder dan 0,5% van het totale gewicht 'goed merkt' dan vind ik dat bijzonder knap maar ook niet echt geloofwaardig. Want uiteindelijk gaat het om een verschil van 300 gram (of minder) op een totaal van meestal 70 kg of meer.

De kans dat het voelen van zo'n verschil zuiver psychologisch is of dat er andere factoren zijn die het verschil in gevoel verklaren is bijzonder groot. Ging het in de twee gevallen om verder perfect even zware, vergelijkbaar afgemonteerde fietsen met dezelfde banden en exact dezelfde geometrie? Zo niet, waarom zou het verschil in gevoel te wijten zijn aan de voorvork?

Renaat
Gewicht merk je wel degelijk; ook op het vlakke. 300 gram lijkt me wat weinig om te kunnen voelen maar ik voel het verschil van mijn racefiets van 7,6 kg en mijn vakantie fiets van van 11 kg wel degelijk. Acceleren na een bocht gaat echt veel soepeler opmde racer. En beide fietsen zijn in feite racefietsen. Ze beiden even sterk en stijf; daar zit het verschil niet in. Het is puur een gewichts kwestie.
bergbeklimmer schreef:Gewicht merk je wel degelijk; ook op het vlakke. 300 gram lijkt me wat weinig om te kunnen voelen
Ik heb nergens beweerd (en zelf niet gesuggereerd) dat je een verschil in gewicht niet kan voelen. (Lezen is een kunst, die weinigen beheersen.) Ik zei wel (en eigenlijk bevestig je dat) dat het erg onwaarschijnlijk is dat iemand een gewichtsverschil van 300 gram 'goed kan merken'.

Renaat

--------------------------------------------------
Revanho schreef:
peter1980 schreef:Mijn volgende fiets komt er weer een carbon voorvork.
Ik vind dat je het verschil in gewicht goed kan merken.
Als iemand een gewichtsverschil van minder dan 0,5% van het totale gewicht 'goed merkt' dan vind ik dat bijzonder knap maar ook niet echt geloofwaardig. Want uiteindelijk gaat het om een verschil van 300 gram (of minder) op een totaal van meestal 70 kg of meer.

De kans dat het voelen van zo'n verschil zuiver psychologisch is of dat er andere factoren zijn die het verschil in gevoel verklaren is bijzonder groot. Ging het in de twee gevallen om verder perfect even zware, vergelijkbaar afgemonteerde fietsen met dezelfde banden en exact dezelfde geometrie? Zo niet, waarom zou het verschil in gevoel te wijten zijn aan de voorvork?

Renaat
Het gaat om twee vrijwel identieke fietsen. jij vind het niet echt ongeloofwaardige dat je het verschil in gewicht merkt. Heb je zelf weleens op twee identieke fietsen gefietst, waarvan één met carbon voorvork????
ik wel en geloof het of niet, maar ik vind het verschil opmerkelijk.