Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel maar welke? - Forum Wereldfietser

Brooks zadel maar welke?

Hallo,

Ik weet dat hier al meer over geschreven is maar toch wil ik onderstaande vraag hier neer zetten.

Sinds enige tijd heb ik een Koga Randonneur met daarop een Teny Air Cell Gel zadel. Als ik fiets in een sportieve zithouding dan heb ik niet zo heel veel last van dit zadel maar bij een meer rechte houding gaan al vrij de zitbotjes pijn doen.
Nu ben ik aan het denken om een Brooks zadel te kopen. Volgens de informatie die ik kan vinden lijkt het erop dat de B17 voor dergelijke fietsen en beide zithoudingen (sportief en meer recht op) de beste keus is.
Vraag 1 klopt dit? Of adviseren jullie toch een ander type.
En heeft het de voorkeur om een imperial te nemen of niet? Ik kan wel zeggen dat als ik lange tijd fiets toch wel merk dat de zenuwen afgekneld zijn geweest op een normaal zadel (racefiets ervaring).

Gezien de kosten van een dergelijk zadel wil ik zo min mogelijk risico lopen straks met een zadel te zitten dat niet lekker zit.

Jan
Ik heb nu geloof ik 1000km op mijn b17 gezeten. Ik kan nog niet zeggen dat het voelt alsof ik op een wolkje zit maar het voelt best oké. Kan het aanraden in ieder geval. Heb gehoord dat de b67 (klopt dit nummer?) een breder zadeldek heeft. Geen idee hoe dat fijner zit.
Sinds ruim 1,5 jaar (ca 12.000km) heb ik een Brooks Flyer S Special en werkelijk geen moment spijt van gehad, vanaf de eerste kilometer fantastisch, heb hem wel nieuw gekocht, dus geen ingezakte versie door andermens billen. Dit is een versie met iets van vering, maar hetzelfde dek als de B17 met afgeschuinde zijkanten.
Laatst een keer iets langer op mijn Stevens stadsfiets gereden (totaal ca 55km) en die heeft zo'n standaard gelgeval, de volgende dag voelde ik dat, bijzonder onaangenaam… Wat mij betreft altijd een hard leren zadel dus.
Jeroen
600 km terug heb ik m'n eerste Brooks zadel B17 Special gekocht. Ik heb er 5 km moeten aan wennen. De eerste kilometers was wat schuiven op het gladde lederen zadel. Maar ik had een inbussleutel mee en moest enkel de punt ietsje hoger zetten. Die punt staat hoger ivgm een (horizontaal) gel zadel. Je zit op het brede stuk achteraan het zadel. De punt, daar zit je niet op, dus die mag wat hoger.
Iedere rit gaat het zadel beter en beter zitten. Zo comfortabel zat ik nog nooit. Onlangs deed ik een 100km tocht en geen centje pijn, integendeel.

Ik heb er nu 600 km mee gereden en wil nooit meer een ander zadel. Bij bike-components kan je ze nu al voor 75€ krijgen (adviesprijs 135€). Ik heb de Special genomen omdat ik die mooier vond dan een standaard (grotere koperen klinknagels en rails).

Stuur en zadel staan bij mij op gelijke hoogte.
Ook bij een meer rechtop houding zou ik dit zadel voor mezelf opnieuw kiezen.
Op het zachte gel zadel dat standaard op m'n fiets zat had ik na 50 km zadelpijn en een broeierig en verdovend gevoel.
Van afgeknelde zenuwen (typisch racer) heb ik helemaal geen last. Terwijl ik bij racezadels ook toch wel last krijg thv het perineum bij meerdaagse tochten of 100+ ritten.

Op de bikemotion beurs heb ik de SQ lab zadels ontdekt, die bieden meer plaats thv de schaamstreek, zonder een gat in het dek te maken.

Ik ga zelfs op mijn superlichte racer een Swift testen. Het staat misschien niet zo flashy op een carbon racer, maar als het de B17 evenaart, dan kunnen de looks en het extra gewicht me gestolen worden.
Hier ook een tevreden B17 gebruiker, zowel op de vakantiefiets als op de wegfiets (sporthybride) met sportievere zit. Al een jaartje of 10 mijn keus, wel altijd in combinatie met een fietsbroek met zeem, en voor de langere afstanden wat mij betreft de enige keus. Daar zijn gel zadels wmb garantie voor zadelpijn. Inzitten van het leer vergt wel enig geduld natuurlijk, en ik ken een dame die zo licht is dat het inzitten ueberhaupt niet leek te lukken. Maar die was wel heel erg licht :)

Even rondshoppen op internet loont wbt prijs, zoals hier eerder aangegeven.

Roef
hier een tevreden brooks professional rijder. (zadel ongeveer even hoog als stuur)
Mijn B68 (imperiaal) voor meer rechtop zitten is te zacht. Mijn beste zadel blijft dus de prof. al is hij oud maar nog lang niet versleten. :lol:
Met B17 geen ervaring.
Fiets al sinds jaren met Brooks zadels. Eerst Professional en sinds een paar jaar B17.
Zowel de Standard als de Special. Ben in aug/sept naar Santiago de Compostela gefietst, op een normale B17, in totaal ruim 3100 km. Zadelpijn, wat is dat???
Het inrijden vergt wat doorzetten maar daarna wil je echt geen ander zadel meer op je fiets. Wel een beetje onderhouden, dat wel.
Dus voor mij is de B17 een aanrader, maar de pasvorm is natuurlijk erg persoonlijk.
Er komt op mijn fietsen in elk geval geen kunststof gel zadel meer.....
Succes met je keuze.
Onlangs las ik ergens een blog waarin stond: "de meeste fietsers die niet tevreden zijn over hun Brooks hebben er niet lang genoeg mee gereden, en het zadel de kans niet gegeven ingereden te worden". Iets wat itt gelzadels wel dient te gebeuren.
Al blijkt dat het inrijden bij de één toch wat sneller/vlotter verloopt als bij de ander.
k_a_r_e_l schreef:Al blijkt dat het inrijden bij de één toch wat sneller/vlotter verloopt als bij de ander.
Als de breedte van het zadel niet past bij de afstand tussen je zitbotjes kan het tegenvallen.
Leon
@Leon. Toen verleden maand op bikemotion de standhouder van SQ Lab de breedte van m'n zitbotjes opmat, bleek dat een racezadel voor mij minimaal 15 cm breed moet. Een zadel voor een minder sportieve houding is het best (voor mij) 17 cm breed.
Al mijn racezadels zijn om en bij de 13 cm breed. Brooks B17 is 17 cm breed. (ook houding is meer rechtop tov racer).
Aan de hand van een skelet die men op een zadel zette toonden ze me aan hoe men zadelpijn thv de zitbotjes verkrijgt. En warempel, op mijn racezadel heb ik exact op dezelfde plaats last als hetgeen de standhouder van SQ Lab me aantoonde.
Op m'n Brooks ervaar ik die zadelpijn hoegenaamd niet.
Een te smal zadel zal waarschijnlijk meer kwaad doen dan een iets breder.

En heb je er toch negatieve ervaringen mee, dan verkoop je het maar tweedehands. Zo'n zadel moet vlotjes van eigenaar kunnen veranderen.
Iemand ervaring met een Swift en een racehouding?
In principe moet je bij een Brooks zadel twee beslissingen nemen: hoe breed en met of zonder vering?
De goede breedte hangt van twee dingen af: je bouw en je fietshouding. Mensen met zitbotjes die relatief ver uiteen staan (dat is niet hetzelfde als veel vet op de kont) hebben een breder zadel nodig. Bij vrouwen staan de zitbotjes gemiddeld wat verder uiteen dan bij mannen.
In de tweede plaats hangt het af van je houding. Als je rechtop zit wil je een breed zadel zoals de B66/B67/B72. Zit je nogal voorover dan is een Team Professional of zelfs een Swift ideaal. Voor veel mensen is de B17 het ideale compromis. Zelf heb ik een relatief smal zadel nodig omdat mijn zitbotjes dicht bijeen staan en omdat ik met een racebocht fiets.
De tweede beslissing is die over vering. Van de wat bredere Brooks zadels zijn versies met vering. Zo is de Champion Flyer de geveerde versie van de B17. Een geveerd zadel is wel wat comfortabeler dan een ongeveerd zadel, maar ook zwaarder. Nog meer comfort krijg je (tegen een hogere prijs) met een geveerde zadelpen (en een ongeveerd zadel). De Thudbuster ST is dan de beste keus.
Het leer van de Brooks zadels is de laatste jaren overigens minder dik en stevig. Wie ouderwetse kwaliteit zoekt kan beter een Gilles Berthoud zadel kopen.
Wim
Hallo allemaal,

Bedankt voor de informatie, het is me na alle positieve reacties nu wel duidelijk dat dit een goede keus gaat worden.
Ik heb de afstand tussen de zitbotjes gemeten en deze ligt rond de 13 cm. Als ik deze 13 cm uitzet op mijn huidig zadel dan komt het probleem al boven water. De zitbotjes zitten vrij ver aan de zijkant van het zadel wat al hier sterk naar onderen afbuigt. Gezien de vorm van een B17 met een breedte van 1705 mm waarbij de zijkanten niet extreem afbuigen en het zadel dat gevormd wordt door gebruik kan dit al niet meer mis gaan denk ik.

Wat ik nu nog mis is of er mensen zijn die positieve of negatieve ervaringen hebben met de "imperial" uitvoering.
Geeft de korte levensduur van het zadel (zoals ik elders las) en eventueel het vaker opspannen voldoende voordeel t.ov. de standaard uitvoering.

Alvast bedankt allemaal, Jan
Ik heb zowel een Swift als een Professional. Zowel op mijn "race"-fiets als op mijn trekkingfiets staat het stuur flink lager als het zadel. Het Swift-zadel heb ik gekocht vanwege de slanke snit en het lage gewicht. Deze slanke snit (met lage flanken) zorgde ervoor dat het zadel snel was ingereden, maar echter na een jaar of 4 intensief gebruik ook begon door te zakken. Daarom heb ik twee jaar geleden voor mijn trekkingfiets een Professional gekocht en na circa 5000 km is die nu lekker ingereden, ik hoop dat hij nu ook in verhouding extra lang meegaat! (De Professional heeft dikker leer en hogere flanken als de Swift.) In de flanken van het Swift-zadel heb ik een paar gaatjes geprikt en de flanken met een veter naar elkaar toegetrokken. Zo gaat dit zadel waarschijnlijk nog jaren voldoen op mijn "race"-fiets. ("race" omdat het een snelle fiets met een recht stuur is.)
Mocht iemand een verkeerde keus hebben gemaakt met welk Brooks zadel dan ook, dan zal deze binnen no-time, bijv. via Marktplaats, zijn verkocht. Onlangs heb ik een half jaar oud Brooks, type B66, via Marktplaats kunnen verkopen voor € 35,--. De meest gebruikte Brooks zadels worden allemaal omstreeks deze prijs verkocht. Overigens hier óók op dit forum.
Hallo
ik rijdt al 19000 km op een brooks B17 waar ik zelf een imperial van gemaakt heb,
met een scherp mesje de zelfde uitsparing erin gemaakt.
aan de zijkant 2 gaatjes in het leer geboord en met tyrip onder vast gezet dat de zijkant niet uitzakt. het is een prima zadel en een geslaagd experiment, en enkele
tientjes goedkoper als de originele.
ik weet niet hoe ik hier een foto bij moet zetten anders deed dat.

Adriaan
Ik zit op een Brooks B17 Imperial; dat zit vanaf het prille begin prima, ik heb de indruk dat het leer nogal varieert tussen de diverse Brooks zadels, ik had eerst een bruine gekocht maar ruilde die voor de zwarte die ik nu gebruik, deze zwarte is een stuk soepeler (en dunner?) dan de ingeruilde bruine. Voor mij is dat een pluspunt, want ik heb geen zin in een inrijperiode. Die bleek dus ook niet nodig. Ik denk wel dat hierdoor het zadel sneller weer moet worden opgespannen, maar dat is een fluitje van een cent.

Overigens begon ik op een Brooks B17 Flyer, dus met springveren, in een zgn 'aged' versie. Daar wilde ik snel weer vanaf want het bleek (in tegenstelling tot wat je zou verwachten met een 'aged') een knalhard kreng. De springveren voegen niets toe; daar komt door de gebruikte stugge veren nauwelijks beweging in. Om het zo te zeggen; het comfort van mijn huidige soepele Imperial (zonder veren) overtreft ruimschoots de Flyer (met veren).
Het fenomeen van afgeknelde zenuwbanen doet zich ook vrijwel niet meer voor, dit itt de eerdere zadels. De Imperial is wel minder mooi om te zien dan bijvoorbeeld zo'n prachtige Special met koperwerk, maar de functie gaat wat mij betreft toch absoluut voor.