Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Het grote fietsbeltopic :: tring of ping - Forum Wereldfietser

Het grote fietsbeltopic :: tring of ping

Bejaarden horen zo'n racefiets-ping niet of associëren het geluid niet met een achteropkomende fietser. Laat staan dat ze aan de kant gaan.
Ik zweert daarom bij de oerdegelijke tring-bel.

Wat zijn jullie ervaringen?
Ik gebruik het liefste m'n toeter. En dan bedoel ik niet zo'n ding op luchtdruk of met een batterijtje, maar met een luchtzak.
Met fietsbellen heb ik alleen maar slechte ervaringen. Een toeter doet tegenwoordig waar een bel vroeger zo handig voor was.
Het is inderdaad wachten op de doorontwikkeling van de fietsbel. Keuze uit ping of tringel is toch wel een beetje karig voor een artikel dat al een paar honderd bestaat en een miljoen keer per jaar over de toonbank gaat.
Bovendien is mijn ervaring dat 40% van de fietsers die ik inhaal een hartverzakking overhouden als ze in de ochtend half slaperig van achteren wakker gepingd worden. Het maakt niet uit of je van verre of dichtbij pingt, schrikken doen ze toch. Er zou een bel gemaakt moeten worden waarvan het geluid langzaam in volume toeneemt of iets dergelijks. Pff, wat kan een mens toch een problemen hebben. ;-)
Ik ben eigenlijk gestopt met bellen. Het levert alleen maar ergernis en agressie op of ze horen er niks van. De helft van de mensen op het fietspad waar ik dagelijks rij heeft oordoppen in (veel schoolgaande jeugd) of is half doof geloof ik. Het kleine groepje dat overblijft die het wel hoort kijkt je dan boos aan..... Ik heb meestal een flink hogere snelheid en ga er dan maar gewoon voorbij. Op de ATB klapper ik met de remmen of ga er gewoon bij langs (al dan niet via de weg)
Een messing ping,

Afbeelding

met een mooi helder en verdragend geluid, anders even flink remmen om de ander wakker te schudden, sorry, de remschijven piepen nogal. Die ping van een euro is net als het lampje van niks, het zit er op om de de heren en dames handhavers niet een reden te geven om een bon te geven. Eigenlijk zou er wettelijk vast moeten zijn gelegd op welke afstand het ding nog hoorbaar moet zijn. Dat ie het alleen maar doet is onvoldoende.

Peter
Pman schreef:igenlijk zou er wettelijk vast moeten zijn gelegd op welke afstand het ding nog hoorbaar moet zijn. Dat ie het alleen maar doet is onvoldoende.
In België is dat het geval (in Nederland weet ik niet). Maar het is zoals de 200 meter dat een fietslamp zichtbaar moet zijn. In theorie prima, maar zonder enige vorm van controle ...

Ik stel trouwens vast dat er veel bellen zijn die prima werken als ze droog zijn, maar falen na/in een fikse regenbui.

Mijn ervaring is dat er men altijd mensen ontevreden maakt, of men nu belt, de rem laat klikken/pieken of niets doet en gewoon voorbij steekt. In het laatste geval klagen de mensen die willen dat je belt ('Je had toch even kunnen bellen', 'Waarom bel je niet'), in het eerste geval krijg je reacties van mensen die vinden dat je niet moet bellen als je er langs kan ('Je kan er toch langs'). En ook piepende remmen komen best agressief over en doen mensen 'panikeren'.

Dus meestal bel ik (in de hoop dat ze het horen en op een afstand waarvan ik hoop dat ze 'niet te vroeg en niet te laat' is), maar soms steek ik ook gewoon voorbij. Vaak netjes langs links, maar gezien de beperkte fietspadbreedte in België, soms ook over het voetpad (als er geen voetgangers zijn). Ideaal is het niet, maar ik zie geen ideale oplossing door de combinatie van:
- fietsers die niet horen
- fietsers die niet netjes rechts houden of onverwachts naar links uitwijken
- fietsers die schrikken van het minste en geringste
- Fietsers die bellen (als er plaats is) als een vorm van agressie aanvoelen.

Ik hoor het wel vaker dan een ding-dong bel (of iets vergelijkbaars) minder agressief overkomt dan een ping-bel. Dat zou kunnen, maar zeker weet ik dat niet. Het lijkt me nog wel een leuk onderzoeksonderwerp.

Overigens - ter aanvulling - als ik bel en mensen netjes opzij gaan (of opzij blijven), dan bedank ik steeds vriendelijk.

Renaat
Ik sluit mij aan bij het "klapperen met de remmen" groepje. Het grote voordeel is dat je handen klaar zijn om te remmen indien nodig. In extreme gevallen (waar mensen bijvoorbeeld in groep op het fietspad staan terwijl het voetpad helemaal leeg is), durf ik wel eens het achterwiel blokkeren om een beetje dramatiek toe te voegen ;-).

Bellen vind ik maar ondingen, de tring tring bel is me teveel beweging waarbij ik de remmen niet optimaal kan gebruiken (enkel bruikbaar als je eerst afremt en dan belt). De ping bel werkt vaak niet optimaal op het moment dat je ze nodig hebt.
Een plaatje ter verduidelijking van het type toeter dat ik bedoel:
Afbeelding
Als je op het plaatje klikt, weet je gelijk waar ze te koop zijn. Ze zijn trouwens erg modern. Een groepje kinderen kwam eens 3 breed van de andere kant gefietst. Toen ik toeterde zei één van de meiden: "Vet man!", waarna ze ook daadwerkelijk aan de kant ging. Én effectief, én modern. 8) (Met een toeter op luchtdruk heb ik eens iemand bijna de sloot in laten rijden, die kreeg zowat een hartverzakking rond 18 uur in het voorjaar.)
Meestal gebruik ik mijn stem zoiets van Jooo is mijn kreet, als ik dan langs fiets bedank ik de mensen vriendelijk is gelijk de ergenis weg.
Erger zijn die fietswegpiraten met die E bikes, die jaren niet gefietst hebben en midden op het fietspad blijven fietsen en met geen mogeleijkheid aan de kant gaan voor je :shock: :shock: daar is geen bel,toeter,stem,vuurwerk voor in de handel.
Mijn ervaring met ping-bellen, tring-bellen, roepen, knarsende remmen en een duidelijk hoorbaar ratel in het achterwiel. Het werkt allemaal ongeveer even goed. Mijn racefiets heeft een harde ratel in het achterwiel en die wordt gehoord als ik even de benen stil houd. Roepen werkt ook. Pingen en tringen ook.

Het enige waarbij het niet werkt zijn fietsers die óf halfdoof zijn óf totaal niet met het verkeer bezig zijn. Dat zijn vaak ouderen, maar oook scholieren kunnen met hun hoofd wel eens heel ergens anders zitten. Daar helpt niets tegen. Bellen, roepen, tringen. In de sloot duwen is dan nog de beste optie. :oops: :shock: Maar dat schijnt immoreel niet te kunnen in Nederland. :?
Marko schreef:Bejaarden horen zo'n racefiets-ping niet of associëren het geluid niet met een achteropkomende fietser. Laat staan dat ze aan de kant gaan.
Ik zweert daarom bij de oerdegelijke tring-bel.
Wat zijn jullie ervaringen?
+1
Voor de rest : wat een reacties weer zeg.
Super [mooie] bel!!! Bijna kunst!!

Afbeelding

Filmpje van het vervaardigen van deze bel

http://www.kickstarter.com/projects/139 ... in-the-usa

Henk

kunst en fietswerk
henkfietst52 schreef:Super [mooie] bel!!! Bijna kunst!!

Afbeelding

Filmpje van het vervaardigen van deze bel

http://www.kickstarter.com/projects/139 ... in-the-usa

Henk

kunst en fietswerk
Prachtige bel!
Weet iemand of hij in Nederland te koop is?
eenzame schreef:een fluitje........
http://halliecrawford.com/careerblog/wp ... histle.jpg
Dat zou ik persoonlijk heel irritant vinden. Ik associeer een fluitje niet met een achteropkomende fietser en zal (en met mij denk ik vele anderen) geneigd zijn naar de oorzaak van het gefluit te gaan zoeken. (Bij een bel achter mij ga ik gewoon netjes rechts rijden, zonder achteruit te kijken.)

Misschien moet de oplossing niet gezocht worden in allerlei andere geluidjes (die de verwarring kunnen vergroten) maar het fietsers aanleren wat ze moeten doen bij het horen van een fietsbel en fietsers die slecht horen (of oortjes willen dragen tijdens het fietsen) te verplichten hun fiets van een achteruitkijkspiegel te voorzien.

Renaat
Hans van Lent schreef:
henkfietst52 schreef:Super [mooie] bel!!! Bijna kunst!!

Henk

kunst en fietswerk
Prachtige bel!
Weet iemand of hij in Nederland te koop is?
Als je de link volgt weet je meteen het antwoord.

35 Dollar voor 1 bel is ondanks dat het in de USA is gemaakt een boel geld.
Revanho schreef: Dat zou ik persoonlijk heel irritant vinden. Ik associeer een fluitje niet met een achteropkomende fietser en zal (en met mij denk ik vele anderen) geneigd zijn naar de oorzaak van het gefluit te gaan zoeken. (Bij een bel achter mij ga ik gewoon netjes rechts rijden, zonder achteruit te kijken.)

Misschien moet de oplossing niet gezocht worden in allerlei andere geluidjes (die de verwarring kunnen vergroten) maar het fietsers aanleren wat ze moeten doen bij het horen van een fietsbel en fietsers die slecht horen (of oortjes willen dragen tijdens het fietsen) te verplichten hun fiets van een achteruitkijkspiegel te voorzien.

Renaat
Inderdaad de oplossing allemaal het zelfde geluid. Maar ja allemaal het zelfde dat is wel heel erg?????. En die spiegel heeft ook wel iets. Eigenlijk, liever een videocameratje onder je zadel. :D
Laatst hoorde ik ook iets achter mij, voor mij een totaal onbekend geluid dus je kijkt achterom. Wat denk je een racefiets fullcarbon met van die hoge velgen. :lol: :lol: :lol:
Vanzelfsprekend gewoon -'pipingggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggggg' - deze, van Velo Orange:


Afbeelding


De 'klankschaal' onder de fietsbellen :!:
Ik verbaas me er bij dit soort onderwerpen altijd over hoezeer bepaalde 'wereldfietsers' zich blijkbaar ergeren aan medefietsers. Er wordt wat afgefoeterd op scholieren die met zn drieen naast elkaar rijden, op 'bejaarden' die doof zijn en niet snel genoeg opzouten met hun electrische fietsen (waarmee ze bovendien geen van allen fatsoenlijk om weten te gaan), op mensen die niet opletten omdat ze naar muziek luisteren (belachelijk natuurlijk) etc.
Veel hypocrisie naar mijn idee, want wie van deze wereldfietsers heeft er zelf nooit met 3 naast elkaar gefietst in de middelbare schooltijd? Gingen deze voorbeeldige wereldfietsers altijd achter elkaar fietsen? En als deze wereldfietsers zelf 'bejaard' zijn gaan ze zeker achter de geraniums zitten? Of blijven ze liever actief? Ik durf te wedden dat veel van deze wereldfietsers ooit zelf een electrische fiets zullen rijden als er van hun gespierde fietserskuiten weinig meer over is dan dunne kippenpootjes en bovendien hun conditie verder fietsen dan naar de Appie Happie niet meer toelaat.
Hoe erg is het om even in te houden (kwestie van stoppen met trappen), desnoods te vragen of je er even langs mag, te bedanken en dan lekker in volle vaart verder te jakkeren? Nee, dat is volgens een aantal wereldfietsers onmogelijk. Liever een bejaarde de stuipen op het lijf jagen met desnoods een alarmpistool of gewoonweg a la Abdoesjaparov passeren. Ik noem dat geen 'wereldfietsers' maar 'egotrippers' :twisted: .

En tring of ping maakt mij geen pepernoot uit. Als men het de eerste keer niet hoort, dan bel ik gewoon nog een keertje. Ik lig daar niet wakker van.

Dirk
Ik roep gewoon "tring tring". Werkt altijd als de puber geen oordopjes in heeft.