Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraag over juiste maat fiets? 19 of 21 inch travelmaster? - Forum Wereldfietser

vraag over juiste maat fiets? 19 of 21 inch travelmaster?

hallo allemaal,
afgelopen twee jaar ben ik voor het eerst een aantal keer met de ATB met Bob Yak er op uit getrokken, heerlijk. Helaas kreeg ik door ver voorover zitten veel last van mijn polsen. Dus besloten om een trekkingfiets te kopen.

Mijn keuze is gevallen op een (tweedehands) Travelmaster 2.6 (ik fiets ook graag onverhard).
Ik ben bij Xycletracx in Zwolle geweest waar ik veel info kreeg en goed geholpen ben (top). Daar zeiden ze op basis van mijn lengte (1,76 cm) en beenlengte (84,6) dat ik een 19 inch moet nemen. Er is niet gemeten. Kan ik hier dan vanuit gaan of zou een 21 inch ook passen? (daar staan er momenteel enkele van op marktplaats).

Ik ben heel benieuwd naar ervaring van ervaren fietsers... alvast dank.

Geert
geerthummelen schreef:hallo allemaal,
afgelopen twee jaar ben ik voor het eerst een aantal keer met de ATB met Bob Yak er op uit getrokken, heerlijk. Helaas kreeg ik door ver voorover zitten veel last van mijn polsen. Dus besloten om een trekkingfiets te kopen.

Mijn keuze is gevallen op een (tweedehands) Travelmaster 2.6 (ik fiets ook graag onverhard).
Ik ben bij Xycletracx in Zwolle geweest waar ik veel info kreeg en goed geholpen ben (top). Daar zeiden ze op basis van mijn lengte (1,76 cm) en beenlengte (84,6) dat ik een 19 inch moet nemen. Er is niet gemeten. Kan ik hier dan vanuit gaan of zou een 21 inch ook passen? (daar staan er momenteel enkele van op marktplaats).

Ik ben heel benieuwd naar ervaring van ervaren fietsers... alvast dank.

Geert
De hoogte van een frame (zeker bij sloping frames zoals de travelmaster alu) is tamelijk onbelangrijk. Belangrijker is de lengte: hou je van een korte zit, dan is een kleiner frame aangewezen, lig je graag wat langer dan ga je voor een maat groter. De afstand zadelpen-stuurpen (of dus de bovenbuislengte/top tube length) is bepalend. Persoonlijk ben ik een liefhebber van een langer frame, maar velen zitten graag wat rechter waardoor een korter frame aangewezen is.
geometrie is idd bepalend. Zou zeker kijken naar lengte bovenbuis maar ook lengte balhoofdbuis een paar centimeters kan veel uitmaken. Uiteraard kan ook die hoek van de stuurpen nog veel opvangen evenals het aantal spacers die gebruikt worden.
Als je je vorige fiets hebt weggedaan vanwege teveel voorover zitten, is het niet verstandig een relatief lang frame frame te nemen. Dus eerder de kleine dan de grote als je tussen twee maten in zit. Testen werkt het beste.
Een 21 inch lijkt me inderdaad (veel) te groot als je 1,76 bent. Ik rijd met mijn 1,83 ook op een 19 inch (Santos mtb), hoewel 20 inch misschien iets beter zou zijn.
Bedenk dat je houding ook sterk beïnvloed kan worden door een andere stuurpen te nemen (langer/korter, andere hoek) of met een 'rising' stuur.
Problemen met polsen kunnen misschien ook opgelost worden met ergonomische handvatten.
De vraag is dus of je probleem opgelost wordt met een andere fiets. Beter was wellicht om eerst je vorige fiets te modificeren.
Jan Eleveld schreef:Een 21 inch lijkt me inderdaad (veel) te groot als je 1,76 bent. Ik rijd met mijn 1,83 ook op een 19 inch (Santos mtb), hoewel 20 inch misschien iets beter zou zijn.
Bedenk dat je houding ook sterk beïnvloed kan worden door een andere stuurpen te nemen (langer/korter, andere hoek) of met een 'rising' stuur.
Problemen met polsen kunnen misschien ook opgelost worden met ergonomische handvatten.
De vraag is dus of je probleem opgelost wordt met een andere fiets. Beter was wellicht om eerst je vorige fiets te modificeren.
Zeer eens met wat hierboven genoemd is. Zadelhoogte is wel iets om mee te beginnen (been niet overstrekken en het zadel ook zeker niet te laag ivm inefficiente tred). Stap twee, horizontale positie van het zadel bepalen (bepaalt hoek van de knie tov pedaal bij max. kracht (standje kwart over drie) en vervolgens stap 3 de mate van comfort/sportiviteit bepalen door de afstand zadel-handvaten in te stellen. Daarvoor zijn bovenbuislengte, balhoofdbuislengte, vorkbuislengte bepalend (immers in eerste instantie wil je toch een scharnierende stuurpen vermijden). Dat er nog steeds fietsenmakers zijn die zadelhoogte direct associeren met framemaat is ontzettend achterhaald en dergelijk advies zou je meteen met het nodige scepsis mogen ontvangen wat mij betreft.

Aanvullend mijn tip dat de hoek van het zadel ook erg bepalend is voor een goed gevoel in de onderrug. Onlangs met een huurfiets de Holterbergclassic gereden. Dan moet je snel alles even "instellen", echter ben je dan beperkt tot zadelhoogte, horizontale positie vh zadel en de kantelhoek van het zadel. Metname dat laatste (kantelhoek zadel) was voor mij het verschil tussen lekker fietsen of met pijn in mijn rug fietsen. Een zadel moet bij mij horizontaal staan (of net ietsjes naar voren gekanteld, halve graad ofzo). Als ie maar iets teveel achterover staat (zoals ik hier op dit forum verbazend vaak bij mensen zie gebeuren), dan krijg ik enorm last van mijn onderrug (terwijl ik toch hele diepe tijdrithoudingen gewend ben).

justmy2ct
Bedankt voor de adviezen. Het is mij wel duidelijk dat ik zeker geen groot frame (21inch) ga kopen. Ik zit liever wat rechter op bij vakantiefietsen. Als ik ga ATB-en, wat meestal niet langer is dan 2-3 uur, wil ik wel wat sportiever voorover zitten. Ik heb een Kona Dawg van 17 inch, die zeker niet kleiner had gemoeten. Dus ik kies voor 19 inch trekkingfiets waarbij ik er dan vanuit ga dat de bovenbuislengte ook goed is. Uiteraard laat ik de boel dan nog afstellen.

Tenzij er nog andere belangrijke adviezen komen die ik toch mee moet nemen.....

Ik ga op zoek naar een travelmaster 2.6.
De lengte van het frame is belangrijker dan de hoogte. Alu Travelmasters zijn relatief lang, zeker de oudere modellen. Als je op een WF weekend kijkt zie je dat veel Travelmaster gebruikers er een kortere stuurpen op hebben moeten zetten om nog enigszins goed te zitten. De stalen TM is korter, en de nieuwere alu TM's ook ietsje. Kortom, als je niet goed want te diep zat op je oude fiets moet je erg oppassen met een Travelmaster.
Wim
ik heb vanavond een tweede hands Travelmaster 2.8 gekocht, mooie fiets
bedankt voor de adviezen
geerthummelen schreef:ik heb vanavond een tweede hands Travelmaster 2.8 gekocht, mooie fiets
bedankt voor de adviezen
Foto! Maar waarom nu toch een 2.8?