Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fatbike - Pagina 68 - Forum Wereldfietser

Fatbike

1359 berichten
Kreeg een paar PB met de vraag waar de foto's van de oude auto's en de WOII loopgraven zijn genomen, waar ik had gefietst, gekampeerd enzo. Dus hierbij nog een klein reisverslagje :)

Het was een soort rondje in vnl noord Värmland, tegen de Noorse grens. Zo tussen Karlstad, Årjäng, Charlottenberg,Torsby en Kopparberg. Circa 1.000km gravel, bos, soms moeilijke wandelpaden en soms asfalt met weinig verkeer. Het is een mooi, rustig, vriendelijk gebied en makkelijk te fietsen, vooral als je de wandelpaden vermijd (dat zijn vnl onmogelijke rots/bospaden).

Het water in de natuurreservaten en de hoogliggende bossen kun je gewoon drinken, in de gebieden met wat akkerbouw vroeg ik of men de fles wilde bijvullen en bij verlaten huizen met een waterput op het erf vulde ik hem zelf. Het is wel handig om genoeg voedsel bij je te hebben want de dorpjes bestaan vaak alleen uit een paar huizen en de onderlinge afstanden zijn groot. Vooral op kronkelige en soms steile gravel/bospaden ben je lang bezig, helemaal als er net een verse laag gravel ligt want zweedse gravel is niet kinderachtig (bedoeld om zware bosbouwvoertuigen te dragen). Ook lag er op veel bospaden nog sneeuw, ijs en dikke modder en dan lag de snelheid er ook gelijk uit.

Afbeelding

De fiets had deze keer achtertassen, framebag plus een stuurrol, een soort combi bikepack/panniers.

Heb één keer in het verlaten huis van een vriend geslapen, de rest was wildkamperen en dat was nooit een probleem; je gaat van het pad af en zet de tent neer. Weet eigenlijk niet of er campings zijn, iig waren de meeste dan vast nog gesloten want het was eind maart/begin april en dan is het vaak nog winter daar.

Afbeelding

Soms zette ik het tentje naast een windshelter, een houten blokhutje met een open voorzijde. Er is een vuurplaatsje en bij slecht weer is het ideaal voor een wildkampeerder want je zit heerlijk droog. De meeste windshelters zijn echter moeilijk bereikbaar, was ook vaak behoorlijk zwoegen met de dikke fatbike. Een bootje was soms ook zeer handig geweest :)

Afbeelding

Maar meestal zette ik het tentje gewoon naast het pad, zoals hier. Wel zo makkelijk.

Afbeelding

Of hier langs een blubberpad.

Afbeelding

Als het regende was dit m'n uitzicht, dan lag ik op mijn buik belangrijke levensvragen te overpeinzen. Zoals 'zal ik met of zonder schoenen naar buiten gaan om te plassen' of 'mag je een steen naar een uil gooien als hij je de hele nacht heeft wakker gehouden'.

Afbeelding

Vaak stond ik bij een meertje, wel zo handig: drink-, was- en afwaswater binnen handbereik.

Afbeelding

Afbeelding

Een veel voorkomend bord op de gravelwegen. Bij sneeuw of vette modder wordt dat vaak duwen.

Afbeelding

Op gravelwegen vind je vaak uitlaten, niet zo verwonderlijk want de wegen zitten vaak vol bulten en gaten.

Afbeelding

En slangen en padden vind je er ook, de vette banden hebben ook al aardig wat slachtoffers gemaakt. Deze had geluk :)

Afbeelding

Asfalt! Na honderden km gravel, blubber en bospaden is dat verrukkelijk. De sneeuwstokken staan er nog en idd viel er na een week weer een dik pak sneeuw.

Afbeelding

Båstnäs was mijn eigenlijke doel van de 1.000km. Het ligt aan een doodlopende gravelweg dicht tegen de noorse grens, bestaat uit een paar huizen (geloof 4) en een kerkhof van circa 1.000 auto's uit de jaren 40, 50 en 60. Het is het grootste autokerkhof van Europa in zijn soort, heel uniek en echt bizar om daar rond te dwalen. De meeste auto's liggen diep verstopt in het bos en zijn volledig overwoekerd door bomen, struiken en mos. Heel aparte sfeer en vooral de talrijke kleuren groen van 't mos en bos maakt het soms onwerkelijk. Ik vond het prachtig. 8)
Ik was er toen net alle sneeuw weg was, denk dat je midden lente/zomer alleen maar groen ziet.

Nog wat meer plaatjes van de oude bewoners van Båstnäs. Heb ook op Flickr een foto album van Båstnäs gezet, mss leuk om te zien. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Tijdje het forum niet bezocht, weer even wat mooie foto's ingehaald Yopie! Erg mooie collectie ook aan foto's van dat autokerkhof. Prachtig om te zien hoe de natuur uiteindelijk altijd overwint.
Pugs gekocht. Jaren eerder moeten doen. Wat een lol zo'n ding :D
Foto's :D
Afbeelding
Jurr schreef:Pugs gekocht. Jaren eerder moeten doen. Wat een lol zo'n ding :D
En de Surly familie hier groeit maar :wink:
Veel plezier er mee!
Merci :-)

Afbeelding
Mooi spul. Welke banden liggen erop ?
Thanks!

Larry in 26x3.8 op Large Marge velgen zijn het. Salsa stuurtje, Ergon grips en SQ labs zadel, verder volgens mij standaard. Binnenkort eens een single speed tandwiel scoren voor op de voornaaf zodat die uit te wisselen is met achter.

En nog even wat met de bandenspanning spelen, zaterdag weer het strand op. :-)
Zo, ik kom ook eens op bezoek ik het Fatbike-topic. Is het een beetje gezellig hier? :-)

Deze kwam ik tegen in Japan (Sapporo):
Afbeelding
Is dit een hipster-versie?
Beste fatbikers,

Stiekem kijk ik met een schuin oog al tijden verlekkerd naar de fatbikes. Yopie is zo enthousiast over haar Pugs die ze overal uitlaat, het is net een huisdier lijkt het soms.

Met vele jaren mountainbike-ervaring (niet zozeer snelheid, als wel avontuurlijk) en het laatste jaar ook wat bikepacking, vind ik het wel erg interessant worden. Omdat ik niet meer zoveel op pure snelheid fiets door de bossen, begin ik me af te vragen of een fiets als een Pugs wellicht het beste voor mij zou zijn. Aangezien deze zowel over ruw terrein kan, maar misschien nog 'normaal' genoeg om ook 'gewoon' door de bossen te crossen. Zeker t.o.v. de Moonlanders etc. met 4,8" banden...

Nu zag ik dit aanbod: https://www.justpedal.nl/nl/fat-bike/25 ... black.html en die is wel erg interessant. Zeker in een voor mij geschikte maat.
Dus bij deze mijn vra(a)g(en):
Hoe bevalt de Pugs bij anderen om gewoon een ommetje te maken door de bossen? Rijdt het wat zwaar? Of juist makkelijker door de bochten? Makkelijker in de winter wellicht, met zwaardere omstandigheden waar mountainbikes (29'ers) met 55mm banden in het nadeel zijn?
En hoe rijdt het bergop, bijvoorbeeld in de Ardennen of andere heuvels? Ik ben vrij goed bergop. Niet snel, maar ik kom wel vaak boven waar anderen dat niet lukt. Lijkt me mooi als de technische klimmen (rotsen, boomwortels) makkelijker worden.

Ook belangrijk: een fietsmaat van me heeft ook een fatbike gehad en hij kon maar niet wennen aan de 'Donald Duck-houding'. Herkennenn jullie dit? Dat je last krijgt van je knieën omdat je voeten zo ver uit elkaar moeten staan?

Qua bikepacken zou ik voor deze ook gelijk de bijpassende framebag aanschaffen. Stuurrol, zadelpendragertje en overige tasjes heb ik in principe al.
Ik heb geen Pugs/Surly maar een Trek Farley 5 met 4.7 banden. Het rijd gewoon licht alleen ben je op asfalt wel iets langzamer dan met een gewone mtb. In de bossen ben ik sneller met een fatbike dan met een mtb. En hoe zwaarder de omstandigheden hoe fijner een fatbike fietst in vergelijking met een mtb.

De Donald Duck houding :lol: heb ik nog nooit iets van gemerkt. Ik heb weleens 80km op een dag met de fatbike gefietst maar nergens last van gehad.
Ah, ik heb m'n vragen inderdaad wel erg naar een Pugs gesteld. Maar ben eigenlijk ook benieuwd naar de ervaren verschillen tussen een fatbike met 4,6-4,8" banden en 3,8"banden.
Zou het vooral eerst eens proberen voor je er 1800 euro tegenaan slaat. Ze zijn in Schoorl geloof ik te huur, staat hier ergens in het topic. Ook heeft SaSuKo wel eens testdagen, zoals nog wel meer merken die vast ook wel fatbike in het assortiment hebben.

Ik heb laatst een gebruikte Pugs gekocht en ik vind het een wereldding. Staat op 3.8 inch banden, en ben eigenlijk nog geen momenten tegengekomen dat die breder zouden moeten zijn. Mulle zand met flinke hellingshoek houdt het wel op, maar verder gaat het prima. Ook geen last van de Q-factor, maar dat lijkt me wel iets om zelf uit te proberen.

Ben ook wel benieuwd naar een 650B+, lijkt me wel een mooie comprimis. Op Marktplaats staat nu een Pugsley met 29" plus banden, als dat jouw maat is misschien wel leuk?
Afbeelding

Afbeelding

In de sneeuw ook leuk :-)
Mooie foto's :D


Maar waar is Yopie ? Is al lang geleden dat we iets van haar gelezen hebben :cry:
Op Nieuwjaarsdag hebben we mijn 60e verjaardag op gehuurde fatbikes gevierd. Op Terschelling, waar ik in de jaren 60 en 70 zes zomervakanties heb doorgebracht. Het schietterrein op de Noordsvaarder was destijds verboden gebied, maar nu de militairen zijn vertrokken ligt hier een prachtige woestenij. Brede stranden, kale stuivende duinen, stukken drijfzand en een duinmeer dat met springtij volloopt met zeewater. Locale strandjutters rijden er met terreinwagens, maar hier gaat niets boven een fatbike. Soms vlogen we met de wind in de rug over het harde zand, maar we liepen ook regelmatig vast in de bagger. Heerlijk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Da's nog eens een mooie manier om het nieuwe jaar in te gaan. Never too old to be young
Zo. Even na twee jaar weer omhoog...

Iemand die bekend is met de maten van meerdere fatbike banden? Welke 26x4.0 inch band valt het breedste op een 80mm brede velg?