Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe trekkingfiets, Koga of Giant? - Forum Wereldfietser

Nieuwe trekkingfiets, Koga of Giant?

Beste fietsers,

Dit jaar wil ik wat serieuzer gaan fietsen in de vakantie en daarbij uiteraard dus een fiets aanschaffen. Ik wil gaan fietsen in zuid Frankrijk met bepakking, dus ben op zoek naar een trekking fiets.

Nu ben ik vanmiddag op de Wandel en fietsbeurs in Amsterdam geweest, en daar verschillende dingen gezien. Er bleven twee modellen over die me wel interessant lijken. De Koga Traveller en de Giant Expedition Lt1. Mijn budget is namelijk ongeveer € 2000.

Ben benieuwd naar jullie ervaring in het algemeen met deze fietsen, en daarnaast nog op onderstaande punten.

1) Koga gebruikt deore LX, Giant is afgemonteerd met XT. Is er groot verschil in de praktijk?

2) Het stuur. Koga gebruikt een vlinderstuur, Giant een soort mountainbike stuur met bar ends. Wat is prettiger? Of is dat web kwestie van smaak/persoonlijke voorkeur?

3) De remmen, Giant gebruikt schijfremmen, Koga hydraulische velgremmen. Wat is beter voor een trekkingfiets? Met bagage bergaf bijvoorbeeld?

4) is er dan nog verschil wat betreft stugheid/stijfheid in het frame?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groeten Toon
Hi Toon, leuk dat je aan zo'n mooie fiets denkt. Ken je de Idworx Easy Rohler? Naar verluidt de beste trekking fiets die je kunt hebben. Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd :wink:
Ik zou eerst serieuzer gaan fietsen en me dan oriënteren op een fiets van €2000,- euro. Gezien de nauwelijks gebruikte fietsen die ik hier aangeboden zie worden(Soms minder dan 200 km!?!?! dat is 2 proefritjes :roll: ) , lijkt me dat een verstandige volgorde :wink: Dan weet je meteen beter aan welke eisen een fiets voor jou moet voldoen.
toonjanssen schreef:Beste fietsers,
1) Koga gebruikt deore LX, Giant is afgemonteerd met XT. Is er groot verschil in de praktijk?

2) Het stuur. Koga gebruikt een vlinderstuur, Giant een soort mountainbike stuur met bar ends. Wat is prettiger? Of is dat web kwestie van smaak/persoonlijke voorkeur?

3) De remmen, Giant gebruikt schijfremmen, Koga hydraulische velgremmen. Wat is beter voor een trekkingfiets? Met bagage bergaf bijvoorbeeld?

4) is er dan nog verschil wat betreft stugheid/stijfheid in het frame?
1) Volgens mij valt dat wel mee. LX is in elk geval prima voor een trekkingfiets, persoonlijk vind ik XT overkill.

2) Kwestie van smaak. Ik vind een vlinderstuur niks. Sommige mensen vinden het fijn om van positie te kunnen wisselen. In mijn geval waren beide posities niet prettig dus heb ik een gewoon stuur gemonteerd (Giant Expedition 2e hands).

3) Met bagage bergaf: schijfremmen. Qua remkracht is dit ongeevenaard. Ik zelf heb liever de Magura's omdat ik al heel veel gedonder heb gehad met schijfremmen. Dat wil je onderweg ook niet hebben. Magura's remmen trouwens ook ruimschoots voldoende (ervaring: mijzelf+40kg bagage +fiets natuurlijk).

4) Geen idee.

Wat voor fiets/fietservaring heb je?
Johojo schreef:
toonjanssen schreef:Beste fietsers,
1) Koga gebruikt deore LX, Giant is afgemonteerd met XT. Is er groot verschil in de praktijk?

2) Het stuur. Koga gebruikt een vlinderstuur, Giant een soort mountainbike stuur met bar ends. Wat is prettiger? Of is dat web kwestie van smaak/persoonlijke voorkeur?

3) De remmen, Giant gebruikt schijfremmen, Koga hydraulische velgremmen. Wat is beter voor een trekkingfiets? Met bagage bergaf bijvoorbeeld?

4) is er dan nog verschil wat betreft stugheid/stijfheid in het frame?
1) Volgens mij valt dat wel mee. LX is in elk geval prima voor een trekkingfiets, persoonlijk vind ik XT overkill.

2) Kwestie van smaak. Ik vind een vlinderstuur niks. Sommige mensen vinden het fijn om van positie te kunnen wisselen. In mijn geval waren beide posities niet prettig dus heb ik een gewoon stuur gemonteerd (Giant Expedition 2e hands).

3) Met bagage bergaf: schijfremmen. Qua remkracht is dit ongeevenaard. Ik zelf heb liever de Magura's omdat ik al heel veel gedonder heb gehad met schijfremmen. Dat wil je onderweg ook niet hebben. Magura's remmen trouwens ook ruimschoots voldoende (ervaring: mijzelf+40kg bagage +fiets natuurlijk).

4) Geen idee.

Wat voor fiets/fietservaring heb je?
Bedankt voor je snelle reactie en antwoorden.

Ik rij al een 5-6 jaar zeer regelmatig op de racefiets, een Koga Roadracer. Zo af en toe ga ik eens het bos in met een wat oudere mountainbike (Cannondale). En daarnaast gebruik ik een Batavus voor woon-werk en woon-sport verkeer. Ik fiets dus al wel behoorlijk veel en lang, alleen is het vakantiefietsen met fietstassen/bagage wat nieuw voor me.

Dat stuur ben ik wel met je eens, een vlinderstuur ziet er leuk uit, maar ik vond het normale rechte stuur ook wel prettiger.

Wat voor gedonder had je met schijfremmen?
Ik zou schijfremmen alleen aanraden voor mensen die er niet tegenop zien om wat aan hun fiets te sleutelen; ze moeten regelmatig opnieuw gecentreerd worden en dat vereist enige oefening.
Ik zou eens kijken op de site van Kalkhoff.de prima fietsen dan heb je voor dat geld
een fiets met rohloff naaf,rijd al 20000 km op een Endeavour zeer fijne fiets.en op
verschillende plaatsen in NL te koop. of op Bikediscount.de

gr Adriaan
toonjanssen schreef:
Bedankt voor je snelle reactie en antwoorden.

Ik rij al een 5-6 jaar zeer regelmatig op de racefiets, een Koga Roadracer. Zo af en toe ga ik eens het bos in met een wat oudere mountainbike (Cannondale). En daarnaast gebruik ik een Batavus voor woon-werk en woon-sport verkeer. Ik fiets dus al wel behoorlijk veel en lang, alleen is het vakantiefietsen met fietstassen/bagage wat nieuw voor me.

Dat stuur ben ik wel met je eens, een vlinderstuur ziet er leuk uit, maar ik vond het normale rechte stuur ook wel prettiger.

Wat voor gedonder had je met schijfremmen?[/quote]

Voornamelijk verdwijnen van remdruk door lekkage. Op m'n mountainbike heb ik nu SLX, die doen het voorlopig goed.

Met jouw budget kun je leuke dingen doen. Ik zou zeker nog eens wat rondkijken. Ik zou zelf voor een VSF TX 800 gaan (staat nog op verlanglijstje).
€2000,-
Leuk budget voor iets anders dan Koga of Giant.
bv een Surly...maar genoeg andere mogelijkheden. Van staal als ik het zou moeten zeggen.
toonjanssen schreef:Ik wil gaan fietsen in zuid Frankrijk met bepakking, dus ben op zoek naar een trekking fiets. Mijn budget is namelijk ongeveer € 2000.
1) Koga gebruikt deore LX, Giant is afgemonteerd met XT. Is er groot verschil in de praktijk?
2) Het stuur. Koga gebruikt een vlinderstuur, Giant een soort mountainbike stuur met bar ends. Wat is prettiger? Of is dat web kwestie van smaak/persoonlijke voorkeur?
3) De remmen, Giant gebruikt schijfremmen, Koga hydraulische velgremmen. Wat is beter voor een trekkingfiets? Met bagage bergaf bijvoorbeeld?
4) is er dan nog verschil wat betreft stugheid/stijfheid in het frame?
De 'dus' begrijp ik niet. Kan ook prima op bijv een racefiets, kijk eens naar bikepacking.
Met zo'n budget kun je helemaal los gaan, naast Koga en Giant zijn er veel meer en mooiere/betere fietsen.
1) XT is voornamelijk lichter. XT achternaven zijn te vermijden, de rest is prima.
2) Smaak.
3) De meningen verschillen, zoek op het forum en je lacht je rot.
4) Ja.
JaapG schreef:
toonjanssen schreef:Ik wil gaan fietsen in zuid Frankrijk met bepakking, dus ben op zoek naar een trekking fiets. Mijn budget is namelijk ongeveer € 2000.
1) Koga gebruikt deore LX, Giant is afgemonteerd met XT. Is er groot verschil in de praktijk?
2) Het stuur. Koga gebruikt een vlinderstuur, Giant een soort mountainbike stuur met bar ends. Wat is prettiger? Of is dat web kwestie van smaak/persoonlijke voorkeur?
3) De remmen, Giant gebruikt schijfremmen, Koga hydraulische velgremmen. Wat is beter voor een trekkingfiets? Met bagage bergaf bijvoorbeeld?
4) is er dan nog verschil wat betreft stugheid/stijfheid in het frame?
De 'dus' begrijp ik niet. Kan ook prima op bijv een racefiets, kijk eens naar bikepacking.
Met zo'n budget kun je helemaal los gaan, naast Koga en Giant zijn er veel meer en mooiere/betere fietsen.
1) XT is voornamelijk lichter. XT achternaven zijn te vermijden, de rest is prima.
2) Smaak.
3) De meningen verschillen, zoek op het forum en je lacht je rot.
4) Ja.
Welke fietsen zijn er nog mooier/beter volgens jou dan? Heb inderdaad wel veel gezien inmiddels, maar je ziet door de bomen het bos niet meer. En daarbij komt nog bij dat de ene A zegt, de ander juist weer B...
De vraag is wat je met de fiets wilt. De 2 fietsen die je hebt uitgezocht zijn eigenlijk prima woon-werk middle-of-the-road fietsen waar je ook prima mee op vakantie kan. Maar er is veel meer en vooral specifieker. Kijk eens naar http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... iets_kopen, http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf en ook leuk http://ultralightcycling.blogspot.nl/ en schrijf hier eens op wat je zoekt in je fietsvakantie (dus niet in je fiets, dat is een afgeleide daarvan).
Zoals ik al zei, je kunt het ook prima op een racefiets doen, of een mountainbike, of een ligfiets, of.... als je alleen maar gaat fietsen in Zuid-Frankrijk kan dat ook nog op heel veel manieren (off-road downhill de Ventoux af met bagage :-) )
Ongelofelijk, maar waar. TS vraagt om hem te helpen met keuze tussen fietsen A of B. Vervolgens komen alle posters met hun eigen keuze: C en dan D, E, F, G enz :roll:
Hiero keuze H:
http://www.gudereit.nl/gudereit-fietsen ... ohloffnaaf

Past precies in je budget, ook.
Hallo,

Ik ben afgelopen weekend ook op de beurs geweest, wat een ongelofelijke hoeveelheid mooie fietsen worden er gemaakt. Kan me voorstellen dat een keuze maken erg moeilijk is, en nog moeilijker wordt na het lezen van de antwoorden. Ik rijd nu zelf net effe meer dan tien jaar op een trekkingfiets van een goed merk. Ik gebruik hem voornamelijk voor de ritjes naar de stad, de ritjes met vrouw en kinderen in het weekend, de trainingsritjes en natuurlijk de fietsvakanties in westelijk Europa. Het meeste gebruik ik de fiets dus in Nederland. Land met mooie verharde fietspaden.

Als je net als ik je fiets alleen in Europa gaat gebruiken over normale wegen dan kun je een groot aantal fietsen wegstrepen, lijkt me; die van de categorie Santos World Traveler. Super fietsen voor onverhard en tochten over de wereld.
Kun je dus uit de weg met 28/29 inch bandmaat.
Wat remmen betreft ben ik een fan van de magura's. Alleen remblokjes vervangen tot nu toe, ze hebben nooit gelekt en olie verversen. Ze werken dus waarom. Een vlinderstuur, persoonlijk, maar ik vind het teveel speling (zwabberend gevoel). LX of XT. Let op, soms monteert een fietsenbouwer alleen een achterderailleur van het type XT en zijn de assen van een lagere categorie.

Ik zou zelf de merken en de folders even opzij leggen. En eerst een wensen lijstje opstellen. Wat ga je precies met de fiets doen, wat vind je nou echt belangrijk (lichte fiets, of mag die best wat zwaarder zijn, fietsen met volledige bepakking of slapen in hotels, B&B's). Ga eens een stukje fietsen op je huidige fiets en denk wat je anders zou willen.

Op de oppad.nl staan staan veel testen van fietsen. In de filmpjes worden vaak topics aangesneden die je aan het denken zouden kunnen zetten. En een bezoek aan een gespecialiseerde winkel is ook een mogelijkheid.

Wat ik jammer vindt aan dit forum is dat er te vaak antwoorden worden gegeven met een heel sterke merk-, of configuratie voorkeur. Er worden echt heel veel goede fietsen gebouwd, zeker voor jouw budget. Maar voor je dit budget besteed zou ik wel goed nadenken. En dat is nog een leuke bezigheid ook.

Verder is het ook nog eens zo dat je je fiets nvt ook nog eens verder naar je eigen wensen gaat aanpassen. Bv iets andere handvatten, ander zadel, banden, etc..

Succes en veel plezier met je keuzes En als je nog wat tips/hulp wil, stuur een pb, desnoods bellen we effe.
Wat vinden jullie bijvoorbeeld hiervan?

http://www.ronaldschot.nl/fietsen/giant ... xRcDpK9KK0
In het algemeen vind ik dat er ingewikkelde onderdelen op zitten, die hetzij kapot kunnen gaan, hetzij de fiets nodeloos ingewikkeld maken. Zelf ga ik liever uit van een simpele uitvoering.
Robertjan schreef:In het algemeen vind ik dat er ingewikkelde onderdelen op zitten, die hetzij kapot kunnen gaan, hetzij de fiets nodeloos ingewikkeld maken. Zelf ga ik liever uit van een simpele uitvoering.
Welke onderdelen bedoel je?

En bij nader inzien lijkt et alsof er aan de achterzijde toch een soort derailleur zit, hoort ie er wel te zitten bij zo'n rohloff naaf? Wellicht een domme vraag..
Aan de achterkant zit een kettingspanner. Is nodig om de ketting op spanning te zetten. Andere (en duurdere/betere) oplossingen zijn verstelbare patten of een excenter.
Onderdelen die niet bulletproof zijn zijn o.a. de schijfremmen, de verstelbare stuurpen, de kabelloop. Kijk eens naar het filmpje op de vakantiefietser over de Giant (vanaf ongeveer 3.30 min) http://www.vakantiefietser.nl/201309/eurobike-2013/.
Mijn eerste vakantie fiets was een Gazelle Fuente, waarmee ik o.a. naar Rome en Zuid-Frankrijk ben gefietst. Na 'zwabberen' in de Alpen afdaling en een aantal gebroken spaken was ik aan een andere fiets toe. En inderdaad, dan zie je door de bomen het bos niet meer. Fietsen winkels hebben vaak slechts een aantal fietsen op voorraad staan, en ik wil een fiets in mijn maat kunnen uitproberen. Een koga dealer in de buurt had mijn maat op voorraad, dus een proef rondje gereden op een koga randonneur. En dat beviel goed. Deze fiets gekocht en inmiddels ben ik 1,5 jaar en 6.000 kilometers verder, exclusief fietsvakantie, en deze fiets bevalt enorm goed. Remblokjes vind ik een voordeel, aangezien je die altijd en overal zelf kunt vervangen. Liever een fiets met "simpele" onderdelen zodat je in geval van vervanging dit zelf kunt doen, zonder dat je veel verstand van fietsreparaties moet hebben.