Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verschil Mavic A719 en Exal 21 velgen - Forum Wereldfietser

Verschil Mavic A719 en Exal 21 velgen

Beste allemaal,

Ik sta op het punt een nieuwe fiets aan te schaffen met 26 inch wielen en een rohloff naaf. Ik zou graag het verschil willen weten tussen een mavic A719 velg en een Exal 21 velg, en welke ik in jullie opinie het best kan nemen. Wellicht zijn er betere velgen. Kan iemand ook advies geven over de spaken?

Alvast dank

Leo

Hallo Leo,

De mavic a719 ken ik niet, maar over het algemeen is Mavic de meest gebroken velg onder de vakantiefietsers. (Met dank aan Koga)
Exal heeft erg sterke velgen.

Mocht je toch voor een Mavic gaan, neem dan 2,0-1,6-2,0 mm spaken want dan blijft de velg wat langer heel.

Met Exal heb je meer spaak mogelijkheden, maar met de DT Alpine 3 ben je het beste af. 2,3-1,8-2,0 mm. Dit is waarschijnlijk de sterkste spaak op de markt.


Groeten,

Marco

De Mavic A719 is trouwens een 28" velg.

Eén van de (betere) eigenschappen van de Exal velg is de relatief hoge zijde van de velg. Dat zorgt voor een groot en variable remoppervlak zodat de zijkant minder snel slijdt en dus de velg langer meegaat.
Ik heb op beide type velgen gereden en mij bevalt de Exal een stuk beter.

Groet,
Marco

Een relatief hoge zijkant lees ik, kan dat misschien de oorzaak zijn dat er bij diverse mensen (zie ander topic, productiefout Schewalbe banden) de wangen versleten waren van de banden voordat het profiel versleten was?

Beste Roald,

Het één heeft niets met het ander te maken.
Deze velgen zijn dubbelwandige velgen. Aan de binnenzijde van de velg (daar waar je tegen het velglint aan kijkt) is de velg even diep als elke andere velg.

Overigens.....ik fiets ook met MarathonXR banden (zie foto).
Geen enkel probleem gehad.

Afbeelding

Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe vakantiefiets (ik denk dat het de mees sherpa wordt) en ik hoor en lees ontzettend veel goede berichten over de exal velgen. Ik heb alleen nog wel een vraagje wat in hemelsnaam zijn eyelets? Welke echte kenner kan me dit vertellen.

Gr. Jurryt

Eyelets zijn kleine stalen busjes die in het spaakgat zijn geklonken. Ze verdelen de druk van de spaaknippel op het aluminium van de de velg.
Soms doen ze dit alleen op de spaakzijde van de velg, soms ook op de binnenbandzijde, in dat geval heet het dubbelgebust, dit is een nog sterkere variant op de eyelet.

Groeten, John.

Even inhaken over de 'broodjes aap' verhalen van Mavic als dat ze slecht zouden zijn. Dat is zoiets als beweren dat alle Mercedessen slecht zijn, terwijl het maar om een type gaat. Mavic heeft een tijdlang keramische velgen geleverd die van een hopeloze kwaliteit waren, verwar die dus niet met bijvoorbeeld de A719 velg.
En ja, de Exal SP19 en de (ik meende) MV21 zijn erg goed. Bovendien staan de Vlaamse heren van EX-AL-esis open voor suggesties en verbeteringen, waar je bij Mavic op een muur stuit.

Hoi,

Ik heb zelf mijn orginele canondale velgen vervangen door Mavic velgen (36 spaaks). Drie jaargeleden de achter kant door een T520. Ik heb daar nog nooit een probleem mee gehand en hij is nog kaarsrecht. Onlangs heb ik de voorvelg ook vervangen Dit keer heb ik er de A 719 gekregen (dat is de opvolger van de T520). Die zit er nu net een week op maar het voelt nu al goed.

Op verschillende sites heb ik gelezen dat deze velgen toch echt wel de betere toervelgen zijn. Uiteraard is het helemaal afhankelijk hoeveel je op je fiets gaat menemen. Als je echt veel kilo´s gaat tillen dan moet je kijken of je en tandem velg kan nemen. Ik heb begrepen dat die oersterk zijn.

GreetZ

Stijn schreef:Hoi,

Op verschillende sites heb ik gelezen dat deze velgen toch echt wel de betere toervelgen zijn. Uiteraard is het helemaal afhankelijk hoeveel je op je fiets gaat menemen. Als je echt veel kilo´s gaat tillen dan moet je kijken of je en tandem velg kan nemen. Ik heb begrepen dat die oersterk zijn.

GreetZ
Tegenwoordig kan Mavic weer wel goede velgen maken :lol:

Overigens bestaan er - voor zover ik weet - geen echte tandemvelgen. Van oudsher veel gebruikt op tandems is de Sun Rhyno Lite maar volgens mij is een moderne 'Freeride' velg ook uitermate geschikt. Denk bijvoorbeeld aan de DT FR 6.1d

Afbeelding

Ik heb een handgespaakte Mavic A719, al een paar duizend km mee gereden en het wiel is nog mooi recht.