Additionally, paste this code immediately after the opening tag: achterstandaard - Forum Wereldfietser

achterstandaard

Tot nu had ik een middenstandaard die lekker breed uitstond, ik had er een van Gazelle.
Echter mijn Avaghon heeft niet een houder met flens die zo n middenstandaard houvast biedt. Het gevolg is dat ik de bout heel sterk (te sterk) moet aandraaien om doordraaien te voorkomen. Een aantal jaren heeft dit ten koste van diepe krassen gefunctioneerd.

De achterstandaards komen te dicht bij de externe rohloff aansluiting, vind ik.

Wat te doen? Ik wil niet zonder standaard stilstaan.
Robw
Lastig om een passend antwoord te geven zonder een fototje van hoe de situatie nu is. Als je geen montage mogelijkheid hebt voor een middenstandaard dan kom je normaal gesproken toch uit op een achterstandaard.

Wellicht dat er iets mogelijk is met het verdraaien/verplaatsen van de aansturing van de rohloff standaard?

Verder bestaan er "vouwbare showroomstandaards", heb niet direct een plaatje maar dat zijn van die standaards waarin fietsenwinkels hun fietsen plaatsen met een stalen vork aan de binnenkant van het frame op het linkerasuiteinde van het achterwiel. Die bestaan ook in een vouwbare variant en ik ken twee mensen die een dergelijke standaard in hun tas meevoeren.
Heel herkenbaar. Ik heb precies hetzelfde met mijn Santos Travelmaster. Een achterstandaard kan ik niet gebruiken want daar ga ik met mijn hak tegenaan. De middenstandaard moet ik ook met heel veel kracht vastzetten, zo krachtig dat ik bang ben dat de bout afbreekt. En dan nog verdraait de standaard soms. Ik heb hierover geklaagd bij Santos en gevraagd waarom zo op een fiets van dit prijsniveau niet een goede oplossing kunnen maken. Kreeg daarop een nietszeggend antwoord over productiekosten en kleine aantallen. Gewoon onzin, je laat toch ook nokjes aan het frame lassen waarom dan ook geen plaat bij de cranck.
Heb nu geleerd er mee te leven en moet af en toe met de neus van mijn schoen een tikje tegen de standaard geven als hij weer eens naar buiten komt. Krassen zijn niet zo belangrijk.

Ronald van der Perk
Bij mij idd precies hetzelfde
Geloof dat de nieuwe avaghons nu wel nokjes hebben
Ronald van der Perk schreef:Heel herkenbaar. Ik heb precies hetzelfde met mijn Santos Travelmaster. Een achterstandaard kan ik niet gebruiken want daar ga ik met mijn hak tegenaan. De middenstandaard moet ik ook met heel veel kracht vastzetten, zo krachtig dat ik bang ben dat de bout afbreekt. En dan nog verdraait de standaard soms. Ik heb hierover geklaagd bij Santos en gevraagd waarom zo op een fiets van dit prijsniveau niet een goede oplossing kunnen maken. Kreeg daarop een nietszeggend antwoord over productiekosten en kleine aantallen. Gewoon onzin, je laat toch ook nokjes aan het frame lassen waarom dan ook geen plaat bij de cranck.
Heb nu geleerd er mee te leven en moet af en toe met de neus van mijn schoen een tikje tegen de standaard geven als hij weer eens naar buiten komt. Krassen zijn niet zo belangrijk.

Ronald van der Perk
Voor de andere fietsen kan ik het niet beoordelen, maar op mijn Travelmaster heb ik geen probleem met de achterstandaard. Noch met de Rohloff naaf, noch raken mijn schoenen (maat 47 normaal en maat 48 fietsschoenen) de achterstandaard.
Achterstandaard heeft als voordeel, dat je de crank niet kunt vastzetten tegen de standaard als de fiets op de standaard staat. Onhandig met volgepakte fiets.
Dat kan waarschijnlijk ook met de framemaat van je Travelmaster te maken hebben (en misschien maakt 2.6 of 2.8, of sindskort 2.9 ook nog uit), of de stand van je voet op het pedaal, of zelfs de breedte van je hak. Als ik wil, raak ik 'm ook op mijn TM 2.6.
alime schreef:Tot nu had ik een middenstandaard die lekker breed uitstond, ik had er een van Gazelle.
Echter mijn Avaghon heeft niet een houder met flens die zo n middenstandaard houvast biedt. Het gevolg is dat ik de bout heel sterk (te sterk) moet aandraaien om doordraaien te voorkomen. Een aantal jaren heeft dit ten koste van diepe krassen gefunctioneerd.

De achterstandaards komen te dicht bij de externe rohloff aansluiting, vind ik.

Wat te doen? Ik wil niet zonder standaard stilstaan.
Robw

L.S.,

De oplossing gevonden: Voor mijn 28 inch Avaghon fiets is de ESGE Pletcher (Multi en Multi zoom) de oplossing. In dit geval bij Snel in Utrecht gekocht.
Stevige achterstandaard, verstelbaar, degelijke schroefdraad en belangrijk de standaard blijft onder mijn externe rohloff schakelbox. Geen last meer met beambten die mijn fiets aan de hand achteruit gaan rijden terwijl de fiets op middenstandaard staat. Dan loopt hij vast tegen de trapper en bij doordrukken naar achter wellicht erger. Swiss made.

Robw
alime schreef:De oplossing gevonden: Voor mijn 28 inch Avaghon fiets is de ESGE Pletcher (Multi en Multi zoom) de oplossing.
Mooi dat je probleem opgelost is. Voor anderen met hetzelfde probleem maar nog zonder oplossing is dit misschien een idee:
http://www.click-stand.com/ Mij lijkt het onhandig, een standaard die niet aan je fiets vastzit, maar een vriend van mij is er heel blij mee. Hij gebruikt hem geloof ik ook als tentstok voor zo'n tent die berekend is op het gebruik van een wandelstok.

Carl
Dat is ook een leuk ding. Maar even snel bakkertje of marktkraampje langs gaan? Lijkt me wat ingewikkeld. Wellicht zie ik het verkeerd. In ieder geval nog nooit gezien. Robw
Met 75 gram wel heel erg licht!
Bert van Sprang schreef:Met 75 gram wel heel erg licht!
Die Pletcher die ik nu heb is 450 gram (gewogen voor montage). Maar ja, is wel degelijk en de poot zal ook niet snel gaan uitlubberen door bagage. Enfin, val ik toch gewoon 450 gram af. Robw