Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel doormidden gebroken… normaal? - Forum Wereldfietser

Brooks zadel doormidden gebroken… normaal?

In augustus 2012 heb ik een nieuw Brooks fietszadel gekocht (B396 Flyer ) bij Hollandbikeshop.com.
Afgelopen zaterdag (5 april) brak dit doormidden tijdens een rondje fietsen. Ik heb maandag meteen contact opgenomen met Hollandbikeshop en na overleg met hen het zadel retour gestuurd, zodat ze zouden kunnen beoordelen of het een garantiekwestie was ja of nee. Vanmiddag Hollandbikeshop maar gebeld of ze het zadel al ontvangen hadden en hoe het met de vraag stond: garantie of niet. Zegt de medewerker tegen me dat ze het zadel hebben ontvangen en dat ze het hebben doorgestuurd naar hun leverancier en dat het nu wachten is op de beslissing van de leverancier. Op mijn vraag: “Hoe lang kan het duren voordat de leverancier antwoord geeft?”, weet de medewerker mij te vertellen dat ik rekening moet houden met ongeveer 4 weken. Als ik de medewerker dan uitleg dat ik dat nog al lang vind en een beetje druk begin uit te oefenen beëindigen we het gesprek met de belofte dat hij het met een collega gaat bespreken en mij vandaag nog terugbelt. Nog geen uur laten heb ik hem weer aan de telefoon en zegt hij dat het niet binnen de garantie valt omdat het zadel is afgebroken vanwege een montagefout.
Ik zou het zadel te ver naar achter gemonteerd hebben, als ik achter op het zadel ga zitten zou het zwaartepunt achter dan te groot zijn, waardoor er na 1,5 jaar metaalmoeheid kan ontstaan hetgeen het zadel kan doen breken.

Nu is mijn vraag: “Kan hij gelijk hebben met zijn stelling of is het onzin?”. Ik doe er een tweetal foto’s bij die ik gemaakt had voor Hollandbikeshop om de zaak te melden.

Hoor graag van jullie.

Raimundo

Afbeelding[/img]

Afbeelding[/img]
Het is niet helemaal duidelijk hoe je het zadel hebt gemonteerd, bij dit type zadel (2 rails) hoort er volgens mij een plastic vulstukje tussen de bovenste en onderste rails geplaatst te worden. Hierdoor wordt de druk gelijkmatiger verdeelt, mij lijkt het trouwens niet te ver naar voren of achteren gemonteerd.

Het type wat je aanhaalt is bij Brooks zelf overigens onbekend. Ik zou verder Hollandbikeshop vragen het zadel retour te sturen (als er echt geen garantie meer op zit) en zelf ergens anders een nieuwe rail op de kop tikken, eventueel op het fietsenkerkhof van de gemeente.
De laatste tijd zie ik best veel problemen met Brooks zadels voorbij komen, maar dit even terzijde.
Ik heb even gekeken naar zo'n zelfde zadel dat ik hier op de plank heb liggen en niet meer gebruik omdat de spanbout gebroken is en je kan de positie van het zadel een paar centimeter naar achter en voren schuiven in de klem. Gebruikelijk is volgens mij dat je zo de positie aanpast aan de plaats t.o.v. de pedalen.
Dat daardoor het zwaartepunt zodanig zou veranderen dat de rail breekt is m.i. gewoon kul.
Deze verkoper van Hollandbikeshop ontloopt zijn verantwoordelijkheid door je af te schepen met dit verhaal. Je hebt dat zadel bij hem gekocht en hij moet je gewoon een nieuw zadel geven, of tenminste een nieuw met een geringe bijbetaling. Achteraf moet Hollandbike maar proberen dit te verhalen bij de leverancier.
Wat mij betreft komt Hollandbikeshop.com op de zwarte lijst.

Ronald van der Perk
_Peter_ schreef:Het is niet helemaal duidelijk hoe je het zadel hebt gemonteerd, bij dit type zadel (2 rails) hoort er volgens mij een plastic vulstukje tussen de bovenste en onderste rails geplaatst te worden. Hierdoor wordt de druk gelijkmatiger verdeelt, mij lijkt het trouwens niet te ver naar voren of achteren gemonteerd.

Het type wat je aanhaalt is bij Brooks zelf overigens onbekend. Ik zou verder Hollandbikeshop vragen het zadel retour te sturen (als er echt geen garantie meer op zit) en zelf ergens anders een nieuwe rail op de kop tikken, eventueel op het fietsenkerkhof van de gemeente.
Volgens mij is het gewoon een Flyer. Die heb ik hier ook liggen en die monteer je op een enkele rail zonder plastic vulblokje.

Overigens als je dit zadel van mij wilt hebben dan kan je het zo krijgen. Ik neem aan dat jouw spanbout nog heel is. Ik heb het vertrouwen in Brooks inmiddels verloren en rij nu op een Terry. Stuur maar een pb

Ronald van der Perk

Ronald van der Perk
Met de rails van Ronald kan je je zadel repareren. Overigens is de service van Brooks erg goed, bij mij is ooit de spanbout afgebroken en per kerende post had ik een nieuwe.
Je fietsenmaker is gewoon een hufter die troep verkoopt. Misschien was Brooks ooit een degelijk zadel merk maar die tijd is naar mijn mening lang voorbij. Ik zou hem sommeren het aankoopbedrag terug te geven. Of anders kun je zelf met het arrogante Brooks contact opnemen, na meerdere mailtjes zonder antwoord kreeg ik opeens wel een reactie, zonder aankoopbewijs stuurden ze een nieuw zadel op! Dat zadel doet het toevallig wel goed, maar mijn vertrouwen is toch weg. Brooks zadels zijn naar mijn mening onbetrouwbaar en niet duurzaam.

Ik zelf heb met bijna al mijn Brooks zadels problemen gehad, de neus gaat bijna altijd torderen, de spanbout raakt de neus constructie en de draad beschadigd hierdoor zodat je niet meer kunt aandraaien / spannen. (ook als je het leer op voldoende spanning houdt) De patent foto op de verpakking komt niet overeen met de werkelijke constructie van het zadel.

Ik rijd nu met een Gilles Berthoud zadel, helaas kost dat veel geld (160 euro) maar het geeft mij een veel degelijkere indruk. Het ziet er ook nog eens veel beter afgewerkt en uitgevoerd uit. Ik heb er nog maar ruim 500 km mee gefietst dus ik kan over duurzaamheid niets zeggen, maar het lijkt veel beter dan die troep van Brooks :?
Heb je geen pijn in je kont. ik fiets nu met brooks b67 maar dit fiets niet prettig.

mario
Ronald van der Perk:
Dat daardoor het zwaartepunt zodanig zou veranderen dat de rail breekt is m.i. gewoon kul.
Mijns inziens is het ook kul, maar ik dacht ik leg het jullie voor misschien zie ik het verkeerd.
Deze verkoper van Hollandbikeshop ontloopt zijn verantwoordelijkheid door je af te schepen met dit verhaal. Je hebt dat zadel bij hem gekocht en hij moet je gewoon een nieuw zadel geven, of tenminste een nieuw met een geringe bijbetaling. Achteraf moet Hollandbike maar proberen dit te verhalen bij de leverancier.Wat mij betreft komt Hollandbikeshop.com op de zwarte lijst.
Ben ik helemaal met je eens. Ik vind het niet zo klantvriendelijk dat je niks van ze hoort en vervolgens als je ze belt komt er pas beweging in de zaak als je druk uit gaat oefenen. Het gaat dan ineens van 4 weken naar nog geen uur wachten. Ik zal er ook nooit meer iets kopen.
Overigens als je dit zadel van mij wilt hebben dan kan je het zo krijgen. Ik neem aan dat jouw spanbout nog heel is. Ik heb het vertrouwen in Brooks inmiddels verloren en rij nu op een Terry. Stuur maar een pb
Dankjewel voor het aanbod maar ik heb zelf ook nog het oude zadel waar ik de rail van over kan zetten.
jeroen
Of anders kun je zelf met het arrogante Brooks contact opnemen
Dat is wel mijn bedoeling. Kijken wat Brooks van Hollandbikeshop vindt, uiteindelijk is het één van hun vertegenwoordigers in Nederland.
Supermario
Heb je geen pijn in je kont
In mijn kont niet… aan mijn kont soms! :lol: :oops:
Maar zeker niet meer dan bij mijn andere fietsen waar ik andere zadels op heb zitten.
Raimundo
Dit lijkt verdacht veel op een akkefietje dat ik een poos terug met een Brooks zadel had, zie dit draadje:

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... s+gebroken

Is toen overigens volledig naar tevredenheid opgelost door leverancier Featherbikes, dus ik zou even voet bij stuk houden als jouw leverancier moeilijk doet.

Roef
Ik vind het best een steekhoudend verhaal van je leverancier.

Als jij het zadel niet binnen de plek monteert waar het hoort, het midden van de rail. Dus niet zo ver mogelijk vooraan zodat het zadel zover mogelijk naar achter steekt dan haal je vering uit de twee achterste stangen en die kunnen een keer op zijn en dus breken. Zoals ik het kan zien heb je dat gedaan. Er zijn merken die ook speciaal markeringen aanbrengen waar te monteren.

Dit is overigens wat Brooks zelf zegt:
Q Why have the Rails / Tension Pin / Backplate on my Brooks saddle broken?
By far the most common cause of breakages of the Rail, Backplate and Tension Pin is insufficient leather tension. Brooks recommend a routine six-monthly check of the tension, and adjustment where required.

Dus sorry maar sommige reacties vind ik nogal pretentieus. Brooks is geen zooi zelf fiets ik al jaren met een B17 en +120kilo. Maar het verschil is ik kende dat verhaal van verkeerd monteren. Setback haal je namelijk uit je zadelpen en niet uit je zadel! Maar ja dan moet je nog een paar tientjes uitgeven....

Dus mijn advies: iedereen even de schuur in en controleren voor je zadel pen anaal ingebracht wordt tijdens het fietsen.

Wat je ook ziet bij het andere topic: helemaal vooraan gemonteerd en precies afgebroken op de overgang zadelklem. daar waar het meeste vervorming is van de rail.

Afbeelding
Staaltje Brooks-bashing dat wat mij betreft ook nogal over de top is.
LHTJoost schreef:Staaltje Brooks-bashing dat wat mij betreft ook nogal over de top is.
Waarom zou ik vriendelijk en positief blijven over een fabrikant die producten maakt waarvan de eigen ervaring leert dat deze onbetrouwbaar zijn? Ik kan je wel vertellen dat het behoorlijk frustrerend is als je zoveelste duur betaalde fietszadel kapot gaat ergens ver weg van huis.. En ik heb het niet over 1 exemplaar, maar over meerdere exemplaren. En ook bij andere mensen heb ik dit probleem gezien, zowel frame stangen breuk als torderende neus.

Hier een voorbeeldje van wat ik te vaak heb gezien:

http://archive.beusker.de/brooks-b-67-a ... er-9000-km

Of hier een persoon die al twee keer een gebroken frame stang heeft gehad:

http://www.washingtonimaging.co.uk/cycl ... _rails.jpg
Misschien heb je gelijk maar ik vond Brooks-Bashing wel lekker allitereren. :wink:
jeroen_ schreef:Waarom zou ik vriendelijk en positief blijven over een fabrikant die producten maakt waarvan de eigen ervaring leert dat deze onbetrouwbaar zijn? Ik kan je wel vertellen dat het behoorlijk frustrerend is als je zoveelste duur betaalde fietszadel kapot gaat ergens ver weg van huis.. En ik heb het niet over 1 exemplaar, maar over meerdere exemplaren. En ook bij andere mensen heb ik dit probleem gezien, zowel frame stangen breuk als torderende neus.
Nog even los van de neus van je zadel. Wat vind je van het argument van verkeerde montage? Als je 10 zadels verkeerd monteert veranderd dat niets aan de kwaliteit van de zadels. Frappante is dat ze allemaal precies hetzelfde gemonteerd zijn en direct na de zadel klem zijn afgebroken, waar het staal het meest beweegt.
Slaapt schreef: Nog even los van de neus van je zadel. Wat vind je van het argument van verkeerde montage? Als je 10 zadels verkeerd monteert veranderd dat niets aan de kwaliteit van de zadels. Frappante is dat ze allemaal precies hetzelfde gemonteerd zijn en direct na de zadel klem zijn afgebroken, waar het staal het meest beweegt.
Als er geen probleem is met het materiaal, dan is er misschien een fundamenteel probleem in de communicatie van de fabrikant? Als het 'verkeerd' is om een zadel zo te monteren, dan lijkt het me logisch dat de fabrikant dit of zeer duidelijk vermeld of aanduidt op het zadel (of zelf technisch onmogelijk maakt). Zelf bij een artikel waar het zeer logisch is dat er 'een grens is' (b.v. hoe diep een zadelpen in de zitbuis moet steken), maakt de fabrikant duidelijk waar de grens ligt, waarom staat dat niet op die zadels?

Renaat
Ik denk dat het de kern van het probleem is. Wat ik al eerder zei. andere fabrikanten hebben daar vaak markeringen op staan. Brooks niet..
Ik denk dat Brooks te zwak materiaal voor zijn zadels gebruikt, voor zowel het frame als ook het leer. Mijn Gilles Berthoud heeft helemaal geen markering en dit zadel kan ik in iedere positie inklemmen zonder dat het frame doormidden breekt. (tot nu toe :D )

Voor mij blijft het een vreemd verhaal dat er verboden posities zijn bij het Brooks zadel. Ik denk dat Brooks te veel bezig is met besparen op materiaal wat ten koste van duurzaamheid en betrouwbaarheid gaat.

Overigens kan het ook gebeuren dat als je het zadel niet horizontaal maar met de neus iets omhoog monteert dat het zadel dan tijdens het fietsen naar achteren schuift.
Slaapt schreef:Dus mijn advies: iedereen even de schuur in en controleren voor je zadel pen anaal ingebracht wordt tijdens het fietsen.
Een wat vreemd advies dat moeilijk is uit te voeren tijden het fietsen. :?:
Brooks zadels vereisen in de meeste gevallen een grotere offset van je zadelpen aangezien een Brooks zadel niet ver genoeg naar achteren gemonteerd kan worden. Zelfs met een grotere offset van je zadelpen staat een Brooks zadel soms nog niet ver genoeg naar achteren. Bij mij moet het Brooks zadel eigenlijk nog een halve cm naar achteren ondanks dat ik al een Velo Orange Gand Cru zadelpen heb moeten monteren. De montagebeugels van de zadelpen zijn dus bij veel Brooks zadels helemaal vooraan op de rails gemonteerd zoals op de foto's te zien is, wat natuurlijk niet de beste plek is (groot moment). Relatief gezien zullen dus veel Brooks zadels hier afbreken. Eigenlijk zit de fout in het design van de Brooks zadels (niet mee ontwikkeld met de ontwikkelingen in de fietswereld?)
Nogmaals en dan ga ik er mee ophouden. Sleutelen aan een fiets is vakwerk. Ik vind niet dat je het helemaal bij Brooks kan neerleggen(ik heb geen aandelen). Bij elk zadel is de gewicht belasting het grootst achteraan daar waar je zit botje het zadel raken. Dus het is met een beetje mechanisch inzicht volstrekt onlogisch om je set back te halen uit je zadel rail. Ik heb zelf een zadel pen gekocht met 3cm set back. Ik heb diverse breuken nu gezien op internet en allemaal zijn ze zo gemonteerd dat de klem vooraan het zadel zit. Zodat je maximaal moment hebt om het laatste stuk te verbuigen. Je ziet de breuk dan ook op het "schanier punt" rail-klem. Als je dan 90 of 100 kilo weegt dan zet je best veel stress op die overgang. Dan is 1,5 jaar of 9000km zoals ik elders las best knap dat het zadel het nog zo lang heeft uitgehouden.
Wellicht is het slim van Brooks om merktekens aan te brengen of het te vermelden op de handleiding.

Dus nogmaals we kunnen helemaal los gaan op Brooks dat het meuk is enz, wat overigens feitelijk onjuist is. Gezien de miljoenen zadels die daar de deur uit gaan. Maar voor als nog met een beetje inzicht in mechanica dan zet je de klem naar achteren. Het feit dat een zadel makkelijk te monsteren is betekend niet dat je het zonder kennis kan doen.