Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Grote renovatie fiets - Forum Wereldfietser

Grote renovatie fiets

Hoi mensen,

Ik ben nieuw hier op het forum (kon geen intro sub vinden) dus doe het in het kort even hier.

Ik ben Gui, 20 jaar. Heb jaren gewielrent maar de motivatie werd wat minder en heb toen 2 jaar geleden mijn racefiets verkocht. Ik heb in die tijd een paar keer naar frankrijk gefietst (op de racefiets) dus heb enigszins ervaring betreft touring en lange afstanden.

Het begint toch weer behoorlijk te kriebelen en wil in juli van mijn woonplaats naar Ibiza fietsen (Benjaminse route naar barcelona -> ferry ibiza).

Anyways ik post natuurlijk niet voor niets in deze sub.

Ik heb van een kennis een 2e hands fiets gehad echt een mega crappy ding maar het frame, voor & achter tubus zijn nog in goede staat. Ik hou zelf wel van een beetje klussen dus wil graag zelf mijn fiets gaan 'renoveren'.

Ik heb al een nieuw zadel, zadelpen en trekkingstuur maar ben ook nog op zoek naar een nieuwe remset & fietsversnellingen.

Mijn vraag is of jullie mij een beetje op weg kunnen helpen met het zoeken naar een nieuw rem en versnelling systeem.

Ik heb m'n oog laten vallen op de shimano SLX groep. Is dit aan te raden voor op een toerfiets?

Ik zat te denken om dan een pakket te nemen zoiets als dit: http://www.futurumshop.nl/shimano-slx-m ... mmen.phtml

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met de zoektocht naar een compatible versnelling & rem groep.

Afbeelding
Afbeelding

G
Tenzij je graag geld uitgeeft, lijkt me dit niet de beste manier om een renovatie aan te pakken.

1. wat zijn de mogelijkheden van het frame, als het al wat ouder is, lijkt de kans dat je er schijfremmen kan opzetten me vrij klein?
2. wat is er wel nog goed: trapas gaat vaak heel lang mee, ook de voor en soms achterderailleur zijn vaak nog wel te redden. Hoe zijn de wielen er aan toe, is het een cassettenaaf of nog een schroefpion?
3. shoppinglijstje maken. (kijk bv bij de surly LHT van Lasse - via zoekfunctie)
4. monteren
5. fietsen
Leuk plan, misschien kan je eens een foto van de fiets posten?

Veel onderdelen zijn ook voor weinig in goede staat op marktplaats te vinden, als je geduld hebt en goed weet wat je moet hebben. Anders kan zo'n renovatie nog behoorlijk in de papieren lopen.
Als je uit het racewereldje komt, waarom dan geen racestuur en een 105 groep?

Schijfremmen zal idd ook niet zomaar kunnen op een ouder frame. Als je dan kiest voor Deore met v-brake hou je geld over voor een mooie wielset.
Dank jullie voor voor de snelle reactie ik zou inderdaad even wat foto's posten om een beter beeld te schetsen. Stuur moet nog gemonteerd worden even als de tubus voor.

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb behoorlijk wat nieuwe onderdelen nodig, tandjes zijn behoorlijk versleten. Ik zal even een opsomming maken wat er nog goed is en niet:

Goed:

Frame
Tubus voor & achter
Spatborden
Zadel & Zadelpen
Trappers

Vervangen:

Voorderailleur
Achterderailleur
Ketting
Voor + Achterremmen
Casette
Banden

Banden kom ik wel uit maar over de remmen die ik ga kiezen en voor + achterderailleur & schakelsysteem ben ik nog steeds niet uit.

Ik zat dus te denken aan de normale Deore groep of SLX.
Heb enig ervaring met de montage hiervan dus dat gaat het probleem niet zijn. Lijkt me tevens leuk om jullie een beetje op de hoogte te houden van mijn project.

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje wegwijs maken waar ik voor zou gaan en eventueel nog must haves die ik over het oog zie.
gios schreef:Als je uit het racewereldje komt, waarom dan geen racestuur en een 105 groep?

Schijfremmen zal idd ook niet zomaar kunnen op een ouder frame. Als je dan kiest voor Deore met v-brake hou je geld over voor een mooie wielset.
Heb ik er nog niet bij vermeld maar ik wil tevens een documentaire gaan maken voor mijn afstudeerproject dus heb liever een wat meer rechte zitting. Ik ga wel voor triathlon bars dus de vaart blijf ik er zeker inhouden.
aangaande de remmen: Kijk eens wat er gebeurt als je remblokjes en kabels vernieuwt? Er zitten gewone v brakes op, werken die echt niet meer na vervanging kabels/blokjes? Misschien is de achterremkabel nog goed, de voorremkabel ziet er bij de aansluiting met de remgreep niet meer goed uit op de foto.

Als je echt geheel nieuwe remmen en/of schakelaars moet/wil monteren, let er dan wel op dat de bijbehorende remgrepen en schakelgrepen bij je stuur passen.
Als je er een nieuw stuur opzet, dan moeten daar ook de schakelaars en remgrepen op passen die je gaat gebruiken.

Er zitten op je fiets 7 versnellingen achter (aantal achtertandwieltjes) zo lijkt het op de foto. Dit betekent waarschijnlijk dat je frame bij het achterwiel aan de oude kant is en nog een inbouwbreedte heeft van 13cm. Tegenwoordig is dit 13.5cm, en daar zijn alle nieuwe groepen (zijnde complete set SLX of deore) op gebouwd.
Als de inbouwbreedte inderdaad 13cm is kunnen de nieuwe groepen, zoals Deore als SLX, niet goed worden gemonteerd.

Een voorderailleur moet zeer zelden worden vervangen. Heb je al geprobeerd beide derailleurs goed af te stellen met de kleine stelschroefjes? Een nieuwe achterderailleurkabel en misschien schakelaar (wel passend bij je nieuwe stuur) kan ook wonderen doen. Misschien kunnen deze derailleurs dan toch goed schakelen, nieuwe goedkope ketting erop en je kan gaan proberen of het een tijdje blijft werken. Het is mogelijk dat je Barcelona met enkele gerichte goedkope ingrepen prima haalt, maar daar moet je zelf achter komen. Ik kan mij voorstellen dat je niet het bedrag van een goede nieuwe fiets aan de renovatie wil uitgeven. Anders is mijn advies: Koop een nieuwe.

Verder is het aan te bevelen eens in te schatten of de velgen vervangen moeten worden. Als de remvlakken (waar het remblokje tegen remt) met de vingers duidelijk voelbaar ingesleten zijn is de levensduur niet erg lang meer. Hoe lang precies of ongeveer is moeilijk te zeggen.

Hans
Hoe fietst de fiets nu?
Slaat de ketting over (doortrappen)?
Gaat het schakelen goed, of welke klachten komen daarbij om de hoek kijken?
Hoe gaat het (werkwoord) remmen?

Hans
javb2812 schreef:Hoe fietst de fiets nu?
Slaat de ketting over (doortrappen)?
Gaat het schakelen goed, of welke klachten komen daarbij om de hoek kijken?
Hoe gaat het (werkwoord) remmen?

Hans
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Hans.

Is er een manier om evt te meten of ik 13 of 13,5 cm heb?

Ketting slaat inderdaad vaak over. Heb al met de stelschroefjes alles proberen af te stellen maar de shifters pakken de versnelling niet meer goed waardoor schakelen vrij vervelend is en ik dus maar 4-5 versnellingen echt kan gebruiken.

Waar dit precies aan ligt zou ik niet weten wellicht dat de tandjes te ver versleten zijn of omdat mijn shifteres gewoon naar de knoppen zijn?

Remmen doen het nog prima maar de rechter rem is wel een keer vervangen waardoor ik dus 2 verschillende remmen heb wat ik niet heel mooi vind staan. Remkabels zien er nog redelijk uit maar vervang dat ook het liefsts zodat ik niet voor verassingen kom te staan tijdens mijn tour naar Ibiza.

Ik zal wel flink balen als mijn frame 13cm betreft. Wat zijn dan de opties voor mij qua versnelling? Compleet nieuw frame aanschaffen?

G
Schakelen lukt dus niet best. Voor wel?

Achterderailleur: Kijk eens of de kabel beschadigd kan zijn, als je dit vermoedt vervang deze dan. De shifter kan inderdaad ook kapot zijn. Bekijk ook de stand van de derailleur tov de tandwieltjes in de verschillende versnellingen. De derailleur moet netjes recht achter het goede tandwieltje staan en er moet de juiste afstand tussen zitten, zodat de ketting er soepel doorheen kan. Als de derailleur standaard bij alle versnellingen scheef staat tov de rijrichting, kan ie kapot zijn, of kan het frameoog (waaraan de derailleur is bevestigd) zijn verbogen. Staat de derailleur goed evenwijdig met de rijrichting maar tussen twee tandwieltjes van de cassette in, kijk dan toch nog even naar de afstelling.
In de derailleur zit een ook veer die ervoor zorgt dat hij soepel doorschakelt naar hogere versnellingen. Die kan slijten. Dat merk je wanneer het schakelen naar de hoogste versnellingen niet snel meer gaat. Dan zal het wel vervangen worden.

De ketting en/of tandwielen zullen versleten zijn. Kijkende naar de tandwielen op de foto valt dat mogelijk nog mee. Ik zou eerst kijken of een nieuwe goedkope ketting al verbetering oplevert, zo niet, dan is het met die cassette inderdaad ook afgelopen. Probeer bij kettingloopproblemen wel met zekerheid erachter te komen of dit aan de combinatie ketting/cassette ligt of omdat de ketting niet lekker door de derailleur heen gaat.

Je kan de inbouwbreedte meten door het achterwiel eruit te halen, en van de binnenkant van het linkerpad naar de binnenkant van het rechterpad te meten. Als het 13cm is, wat ik vermoed, dan is het lastiger om aan een redelijke cassette te komen, ook een goed passende derailleur wordt een lastiger verhaal en een shifter ook. Door de iets andere horizontale afstanden tussen de tandwieltjes van de cassette onderling, is de beweging van de derailleur én de kabellengte die die shifter moet trekken/vieren per versnelling immers net iets anders dan bij modernere systemen. De moderne systemen verschillen onderling ook (8sp, 9sp 10sp), maar zijn des te moderner, des te beter verkrijgbaar qua onderdelen. Die verschillende groepen zijn op een 13.5cm frame ook uitwisselbaar.

Oud 13cm spul is wellicht nog wel te vinden indien je weet waar, en/of als een aardige fietsenmaker je daarbij behulpzaam is. Je zal dan meer moeite moeten doen en je geen zorgen meer moeten maken om de uitstraling van de onderdelen.

Hans
Is dat echt zo belangrijk, inbouwbreedte achterwiel? Mijn '94 Vittorio (oorspronkelijk 7-speed) doet het uitstekend met een nieuwe 105-groep...
gios schreef:Mijn '94 Vittorio (oorspronkelijk 7-speed) doet het uitstekend met een nieuwe 105-groep...
Die is waarschijnlijk net als die van mij (ook 10 speed nu) van pisbakkenstaal. Deze ziet eruit als aluminium, dat zou wel eens wat minder vergevingsgezind kunnen zijn tegen oprekken.
Inbouwbreedte achter is standaard voor mtb 135mm, voor race 130mm. Een oude 130mm achtervork kan dus prima worden gebruikt icm race onderdelen (met name achternaaf).
JaapG schreef:Inbouwbreedte achter is standaard voor mtb 135mm, voor race 130mm. Een oude 130mm achtervork kan dus prima worden gebruikt icm race onderdelen (met name achternaaf).
:P Ah...nog een reden om een 105 groepje te nemen :P
Hallo Gui, welkom op het forum.
Voor wat betreft de remmen: je rijdt sowieso voor aap op dit ding, dus investeren in nieuwe grepen lijkt me niet de eerste prioriteit. Ik denk ook niet dat het nodig is heel veel onderdelen te vernieuwen. Demonteer de derailleurs en de remmen. Gooi ze in een oude koekepan oid en giet er een kwart liter wasbenzine of petroleum bij. Vervolgens borstel je de onderdelen zeer goed schoon met een verfkwast. Daarna wel weer goed olie er op, anders gaan ze roesten.
Vervang alle binnen en buitenkabels. Let goed op, buitenkabel voor derailleurs is niet hetzelfde als die voor de remmen. De ketting gooi je in de vuilnisbak.
Om de cassette te vervangen heb je speciaal gereedschap en een kettingzweep nodig. Koop gewoon weer de zelfde cassette. Ik tel zeven kransjes op de foto. Zeven speed cassettes zijn gewoon overal te koop. Vervang ook de derailleurwieltjes als die puntig zijn. Let er op dat je ze weer correct monteert. De G-pulley moet boven. Zeven en acht speed kettingen zijn het zelfde. Je kunt ze overal kopen, en een goede kost ongeveer 15 euro. Om de ketting op maat in te korten heb je een kettingpons nodig. Voor de juiste maat leg je de ketting om het grote voorblad en het grootste kransje achter. Vervolgens laat je de ketting een binnen plus een buitenschakel langer. Bij het sluiten van de ketting volg je de gebruiksaanwijzing van de fabrikant. Meestal is het middelste kettingwiel van je cranckset ook versleten. Om dit te verangen heb je een crancktrekker nodig, een inbus nr 5 en een speciaal sleuteltje om de bladboutjes tegen te houden. Demonteer je huidige blad, maak het een beetje schoon en neem het mee naar de fietsenmaker, samen met het cranckstel. Als de fietsenmaker alleen een negen speed blad heeft is dat geen probleem met je zeven speed ketting.
Behalve vieze remmen en een versleten aandrijflijn en banden heeft je fiets wellicht ook een slecht achterwiel. Een goed achterwiel is erg belangrijk als je met bagage gaat fietsen. Een slecht achterwiel herken je aan: Scheurtjes in de velg rond de spaakgaten, slag in het wiel, butsen in de velgrand, etc. Maak de spaken goed schoon en kijk of er afwijkende spaken in het wiel zitten. Als dit het geval is kun je het beste het wiel opnieuw bouwen met nieuwe spaken en een nieuwe velg.
Dit kun je ook zelf doen met het frame als richtbok.Er is veel geschreven op het internet over het maken van wielen. Alles bij elkaar denk ik dat het met de kosten best mee kan vallen. Bedenk ook dat deze fiets het niet echt waard is om er heel veel geld in te investeren.

Succes en houdt ons op de hoogte van je vorderingen!

Adriaan
Hans en Adriaan, super bedankt voor jullie snelle en uitgebreide reactie. Ik blijf zeker iedereen op de hoogte houden.

Zijn er ook 7speed versnellingen die een iets hogere kwaliteit hebben dan acera? Ik kom alleen maar crappy dingen tegen. Is er ook een 9 speed achter derailleur kan zetten?

Ik zit nu nog te twijfelen maar ik neig toch meer richting de 9 speed omdat de kwaliteit van 7 speed behoorlijk bout is?

G
Cassettes worden vooral gesloopt door versleten kettingen. Als je ketting niet te zeer is opgerekt gaat een 7-speed - ongeacht de groep - ook best lang mee hoor. Ze zijn wel wat minder gangbaar dan de 8-speed heb ik ontdekt; ik kon er op mijn tochtje in een buitenland niet aankomen dus ik stap om die reden nu naar 8 over.
Boven de 8 krijg je weer een iets dunnere ketting, die dus in theorie ook minder sterk is.

In die gripshifters zit een ijzeren veertje dat niet altijd even lekker klikt. Als je 'm terugdraait wil je scherpe harde klikken horen. Is dat niet het geval of slipt de shifter tussen twee versnellingen, dan moet dat veertje een stukje worden bijgebogen naar boven.

Afgezien van een Deorenaaf voor die nieuwe cassette gebruik ik verder alleen maar Altus op m'n fiets en daar ben ik zeer tevreden over.
Zijn er ook 7speed versnellingen die een iets hogere kwaliteit hebben dan acera?
Ja hoor, je kunt een 7 speed ketting ook in XT kwaliteit krijgen. :D
Maar ik ben het met Marko eens dat de eenvoudigere shimano groepen heel goed zijn. Ik heb het zelfs vaak meegemaakt dat een goedkope groep beter werkt dan een dure! De levensduur is ook lang zat voor je trip naar Spanje.

Adriaan
Ah top!

Ik ben even een boodschappenlijstje gaan samenstellen.
Ik vraag me af of ik alles juist heb uitgekozen en of alles samen gaat met mijn achterframe van 130mm.

Achter derailleur:

http://www.rose.nl/artikel/shimano-clar ... aid:669578

Voor derailleur:

http://www.rose.nl/artikel/shimano-acer ... aid:516096

Casette:

http://www.rose.nl/artikel/shimano-cs-h ... aid:520901

Claris:

http://www.bikester.nl/fietsonderdelen/ ... 55206.html

Ketting:

http://www.bikester.nl/fietsonderdelen/ ... 27563.html

Remhendels:

http://www.bikester.nl/fietsonderdelen/ ... 55561.html

Schakelhendels:

http://www.bikester.nl/357660.html?c=81 ... Beslist.nl

Voorvork:

http://www.bikester.nl/fietsonderdelen/ ... /5178.html

Crank Set:

http://www.fietspunt.nl/nl/crankset-shi ... -7-8v.html

Dit zou bij elkaar €145,- zijn wat ik best netjes vind :)

Voor zover ik heb kunnen vinden zou dit allemaal samen moeten werken maar een beetje deskundig advies zou wel fijn zijn nog zodat ik asap aan de slag kan! :D
Van gebrek aan enthousiasme kan ik je niet betichten, maar ik denk dat je nu echt te hard van stapel loopt! Je wilt gelijk de hele fiets gaan verherbouwen!
Voor ik verder in ga op je posting wil ik je eerst het volgende zeggen:
Deze fiets is niet heel duur geweest en is ook niet heel hoogwaardig van kwaliteit.
Fietsen als deze vind je bij bosjes op marktplaats voor minder dan € 50,-. Houd er rekening mee dat je over een paar jaar waarschijnlijk niet meer tevreden zult zijn met deze fiets en zult gaan uitkijken naar iets anders. Deze fiets is op zich wel geschikt voor je trip naar Ibiza. Een opknapbeurt is dan noodzakelijk, en je kunt nu dan vast sleutel ervaring opdoen. Het is zaak om evenwichtig te investeren.
Aan deze fiets moet je alleen onderdelen vervangen die ook echt versleten zijn.
Je maakt mij niet wijs dat zowel je beide verstellers als je voor en je achterderailleur stuk of onbruikbaar zijn. Zoals ik eerder al schreef: Ik denk dat je derailleurs niet meer nodig hebben dan een flinke schoonmaakbeurt. Binnen en buitenkabels zie ik niet terug in je begroting en dat zijn nu juist de belangrijkste onderdelen. Een ander probleem van het vervangen van al die onderdelen is dat je vast een onderdeel zult treffen dat net even anders is dan wat je nodig hebt.
Om een voorbeeld te geven: De achterderailleur die je op het oog hebt heeft een capaciteit van 37 tanden. Dat wil zeggen dat het verschil in tanden van je cassette plus je cranckstel niet meer mag zijn dan 37. In jouw geval is het (28-11)+(42-22)=37 Qua capaciteit lijkt het dus te kunnen, maar een snelle blik op de shimano website leert dat het maximum verschil aan voortanden van deze derailleur 16 tanden is. Meer dan de door jou gewenste 20 en het is dus maar de vraag of ie gaat werken. En als ie niet blijkt te werken heb je hem al gebruikt en kun je hem niet meer terugsturen naar de webshop. Een eerste blik op de voorderailleur leert dat ie voor negen speed gemaakt is; waarschijnlijk werkt je huidige exemplaar beter na een goede schoonmaakbeurt, goed afstellen en een nieuwe binnen en buitenkabel. De door jou geselecteerde cassette lijkt me geschikt mits jouw fiets een cassettenaaf heeft, en geen opschroefpignon. Ik zou trouwens voor de iets duurdere HG 50 gaan, eveneens bij Rose te koop. Let wel op dat ie zeven speed is, het plaatje bij die claris is een 8 speed.
De door jou geselecteerde ketting lijkt me prima, maar voor jouw reis voldoet een iets goedkopere ook prima. De door jou geselecteerde remhendels zijn ontworpen voor zijoptrekremmen uit de claris groep. Ik denk dat ze wel compatible zijn met je v-brakes maar wellicht kan iemand anders dit bevestigen. De geselecteerde shifters zijn gewoon bruikbaar. Maar nogmaals, ik denk niet dat je huidige shifters stuk zijn. Het slechte schakelen wordt in 99% van de gevallen veroorzaakt door vuile kabels, derailleurs, verkeerde afstelling etc. Je test de shifters door je kabels door te knippen. Vervolgens voel je of je twee (links) en zes(rechts) keer kunt schakelen terwijl je aan de kabels trekt. Je voorvork zou ik niet vernieuwen. Het is nogal een ingrijpende klus waar je veel kennis en professioneel gereedschap bij nodig hebt. Je fiets zou wel eens een 1’’ stuurbuis kunnen hebben en dan is het best lastig om de geselecteerde 1 1/8 ’’ voorvork te monteren. Om over alle andere afwijkende maten nog maar te zwijgen. Het cranckstel lijkt me wel geschikt, maar dan wel in combinatie met de aanbevolen 122 mm trapas. Ik kan vanaf hier niet zien wat voor maat trapas er in je fiets zit. Nogmaals, vervang alleen versleten of kapotte onderdelen. Ga daarna eerst eens een tijd rijden op de fiets. In je begroting mis ik ook een budget voor het aan te schaffen speciaalgereedschap, remblokjes, banden etc, en we weten ook nog steeds niet of je achterwiel wel goed is.

Adriaan